توصیه‌های مسئولان به زائران عتبات عالیات در نوروز ۹۸

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۰
توصیه‌های مسئولان به زائران عتبات عالیات در نوروز ۹۸

مسئولان ذیربط به زائران ایرانی عتبات عالیات در نوروز ۹۸، توصیه‌های ایمنی و امنیتی در جهت داشتن سفری راحت‌ و بی خطر داشته‌اند.

تعطیلات نوروز و ایام اربعین از جمله ایامی است که زا‌ئران ایرانی برای زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می‌کنند. در همین راستا، مسئولان ذیربط در ایران و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق، برای پیشگیری از وقوع جرم و قرار گرفتن در مظان اتهام، توصیه‌هایی را برای زائران دارند.

روز دوشنبه منابع عراقی از دستگیری سه مسافر ایرانی در گذرگاه‌های مهران - زرباطیه و شلمچه به اتهام به همراه داشتن مواد مخدر و قرص‌های روان‌گردان خبر دادند. هرچند این افراد به مقامات قضایی تحویل داده شده‌اند، اما به نظر می‌رسد این دست اخبار در رسانه‌های عراقی کم نیست. به عنوان مثال، چندین زائر ایرانی از زمان اربعین تاکنون، یعنی حدود چهار ماه، در کشور عراق در بازداشت به سر می‌برند. 

مسئولان ذیربط به زائران ایرانی هشدار می‌دهند که بسیاری از افرادی که به اتهام به همراه داشتن مواد مخدر دستگیر شده‌اند، اساسا یا مواد مخدری به همراه نداشته‌اند یا میزان آن بسیار اندک، به علت بیماری جسمی و روحی و برای مصرف شخصی بوده است، اما بی اطلاعی از قوانین عراق، آنها را دچار حبس و سرنوشت نامعلوم کرده است. به همین دلیل، زائران باید نسخه طبی ترجمه شده و تایید شده توسط وزارت خارجه را با خود همراه داشته باشند. حمید مکارم، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف در این‌باره گفته است:

تعدادی از افراد بازداشت شده تبرئه شده‌اند،‌ اما برخی در نوبت دادگاه قرار دارند. متاسفانه برای هفت نفر از آنها حکم زندان و جریمه صادر شده است.

به گفته مکارم، اغلب این افراد نه در مرزها و فرودگاه‌های عراق، بلکه در محوطه حرم امام علی (ع) توسط پلیس‌های امنیتی تفتیش و دستگیر شده‌اند. بهترین راه حل آن است که زائران از به همراه داشتن قرص‌های خود در محوطه حرم خودداری کنند. در غیر این صورت، قرص‌ها معمولا برای آزمایش و بررسی به بغداد فرستاده می‌شوند و تا به دست آمدن نتایج که گاهی هفته‌ها طول می‌کشد، افراد در بازداشتگاه‌هایی با وضعیت معیشتی و بهداشتی نامناسب نگهداری می‌شوند.

زائران ایرانی همچنین به جرم سرقت نیز بازداشت می‌شوند. با توجه به قوانین عراق، سرقت در این کشور به دست کردن در کیف یا جیب دیگری خلاصه نمی‌شود، و اگر شخصی شی‌ یا پولی (حتی با ارزش کم) را روی زمین پیدا کند، و توسط دوربین‌های مدار بسته رصد شود، سرقت تلقی می‌شود. هر چند در پرونده‌های سرقت برخی از افراد که شاکی خصوصی نداشته‌اند تبرئه شده‌اند،‌ اما برخی افراد نیز به مدت چهار ماه در بازداشت به سر می‌برند و هنوز دادگاهی نشده‌اند.

از جمله موارد دیگر هشدار به زائران،‌ استفاده از کاروان‌های مطمئن است. زیرا کاروان‌های آزاد از هتل‌های غیر استاندارد با سطح پایین ایمنی، بهداشتی و پذیرایی استفاده می‌کنند و گاهی حوادثی مانند آتش سوزی در آنها رخ می‌دهد.

در نهایت، از زائران خواسته شده است تا در سفر نوروز ۹۸ به عتبات عالیات، برای داشتن سفری بی خطر و راحت، به قوانین کشور عراق احترام گذاشته و از اطمینان به کاروان‌های ناشناس پرهیز کنند.

برای سفرهای نوروزی اگر قصد سفر با تور را دارید کجارو به معرفی بهترین تورهای داخلی و خارجی با همکاری آژانس های معتبر پرداخته از این روی شما می‌توانید با جستجوی تور نوروز ۹۸ در کجارو با مشاهده و مقایسه قیمت‌ها بهترین و ارزان‌ترین تور به مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

منبع عکس: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه