توسعه ژئوتوریسم با راه‌ اندازی راه آهن قزوین - رشت

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
توسعه ژئوتوریسم با راه‌ اندازی راه آهن قزوین - رشت

راه آهن قزوین - رشت با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. این مسیر از گام‌های توسعه زمین منظر گردی برای گردشگری استان گیلان به شمار می‌رود.

با راه اندازی رسمی راه آهن قزوین - رشت با حضور رئیس جمهور، دسترسی به جاذبه‌های طبیعت استان گیلان بسیار ساده‌تر خواهد شد و آلودگی‌های زیست محیطی این منطقه نیز کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن، این مسیر حمل و نقل ریلی به مسافران این امکان را می‌دهد تا بدون دست انداز یا آلودگی از طبیعت گیلان لذت ببرند و از آن مهم‌تر، خطرات مسافرت جاده‌ای و تصادفات اتومبیل را نیز کاهشخواهد داد. همایون کاوه، رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی استان گیلان در این‌باره گفته است:

استان مزیت‌های ارزنده‌ای برای گردشگری پاک دارد، و یکی از این حوزه‌ها موسوم به زمین منظر گردی (ژئوتوریسم) است که امکان مسافرت و بهره‌مندی از مناظر طبیعی و زمین را بدون آسیب رساندن به طبیعت و در زمان کوتاهی فراهم می‌کند.

اکوتوریسم یا بومگردی، به خصوص ایجاد ژئو کمپ‌ها، امکان سرمایه‌گذاری در گردشگری پاک و پایدار را در اقصی نقاط گیلان فراهم می‌کند. اما طرح ارائه شده این خط ریلی که با عنوان قطار گردشگری یا پیام سبز (زمین منظر گردی) فعالیت خواهد کرد، به صورتی است که با تدابیر مدیریتی، راهنما یا راهنمای گویا به معرفی مکان‌های گردشگری محل عبور قطار خواهد پرداخت.

بسیاری از کشورهای دنیا از جمله سوئیس و آلمان، برای بهره‌مندی مسافران و گردشگران خود از چشم‌اندازهای طبیعی در تمام فصول،‌ از حمل و نقل ریلی با ظرفیت چند صد نفری استفاده می‌کنند.

قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت، معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در اول آذر ماه سال جاری از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود. این خط ریلی دارای ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر است و همچنین بزرگ‌ترین پل راه آهن کشور به طول هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل قرار دارد.

این خط ریلی علاوه بر اهمیت حمل و نقل داخلی بار و مسافر، برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه اهمیت دارد.

راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه، دارای قطارهای مسافربری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. ایستگاه‌های این خط شامل سیاه چشمه در استان قزوین، دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار است.

شما نیز اگر علاقه‌مند هستید تا از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان بازدید کنید، می‌توانید تورگیلان را در کجارو جستجو کرده، و با مشاهده و مقایسه تورهای پیشنهادی ده‌ها آژانس معتبر، ارزان‌ترین تور را انتخاب کنید.

منبع عکس: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه