زیباترین پارک های تفلیس که حتما باید ببینید

مینا رهبری
مینا رهبری جمعه، ۹ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
زیباترین پارک های تفلیس که حتما باید ببینید

تفلیس یکی از زیباترین شهرهای منطقه اوراسیا است که پارک‌ها و فضاهای سبز شهر، زیبایی آن را دوچندان کرده است. زیباترین پارک‌های تفلیس را بشناسید و برخی از آن‌ها را در برنامه سفر خود به گرجستان قرار دهید.

تفلیس پارک‌های بزرگ و کوچک زیادی دارد که برای تجربه لحظاتی پر آرامش، فرار از گرمای تابستان یا قدم زدن در طبیعت مکانی فوق‌العاده هستند. این فضاهای سبز در سراسر شهر پراکنده شده‌اند و به همین دلیل به راحتی می‌توان پیاده به آن‌ها رفت، اما برخی نیاز به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و تاکسی دارند. اگر قصد دارید در تور گرجستان شرکت کنید، بهتر است زیباترین پارک‌های تفلیس را بشناسید و آن‌ها را در برنامه سفر خود قرار دهید. در ادامه برخی از زیباترین مناطق تفریحی تفلیس را به شما معرفی می‌کنیم تا برای در کردن خستگی گشت و گذار در شهر، به آن‌ها پناه ببرید. 

هر زمانی که قصد سفر به این کشور را دارید، می‌توانید تور ارزان گرجستان را از طریق آژانس‌های مسافرتی که با ما همکاری دارند، خریداری کنید. ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

پارک رایک (Rike Park)

پارک رایک تفلیس

پارک رایک یکی از محبوب‌ترین پارک‌ها در بین مردم محلی است

پارک رایک در شهر قدیمی، نزدیک ایستگاه متروی Avlabari قرار دارد و در سمت چپ رودخانه متکواری (Mtkvari River) واقع شده است. این پارک در میان خانواده‌هایی که در این محل زندگی می‌کنند و همچنین گردشگرانی که برای بازدید از جاهای دیدنی این منطقه به اینجا می‌آیند، بسیار محبوب است. اگر دوست دارید برای آشنایی با زندگی مردم محلی گرجستان در تور تفلیس شرکت کنید، حتما سری به این پارک بزنید. 

دسترسی به این پارک بسیار آسان است، هم می‌توانید از پیاده‌روی شیشه‌ای پل صلح از خیابان Erekle II عبور کنید، از پله‌های Avlabari پایین بروید، از خیابان سنگ‌فرش کلیسای متخی به این پارک برسید؛ یا اینکه از پل Maidan Square خود را به پارک رایک برسانید. علاوه بر این اگر از سربالایی جاده قلعه ناریکالا بالا بروید، می‌توانید با تله‌کابین به پارک بروید. 

باغ گیاه‌شناسی ملی

باغ گیاه شناسی ملی تفلیس

باغ گیاه‌شناسی ملی که زمینی به مساحت ۱۶۱ هکتار را اشغال کرده است، کلکسیونی از حداقل ۴۵۰۰ نوع گونه از گیاهان مختلف دارد. تاریخچه این باغ به بیش از ۳ قرن می‌رسد. اولین اشاره به نام باغ در نوشته‌های گردشگر فرانسوی، «ژان شغدن» در سال ۱۶۷۱ میلادی می‌رسد. او این باغ را «باغ سلطنتی» نامیده که به احتمال زیاد در سال ۱۶۲۵ تاسیس شده است. در طول جنگ‌هایی که در سال ۱۷۹۵ به وقوع پیوست، باغ تخریب شد و در اوایل قرن نوزدهم آن را احیا کردند.

ورودی اصلی باغ در دامنه قلعه ناریکالا تفلیس قرار دارد. با این حال شما می‌توانید از خیابان سنگ‌فرش باریکی به نام Botanikuri به این باغ برسید. 

در این باغ مجموعه‌ای غنی از گیاهان (هم از گرجستان و هم از سایر کشورهای جهان) وجود دارد. علاوه بر اینکه می‌توانید در این باغ قدم بزنید و طبیعت زیبای آن را تحسین کنید، از پل‌های دوست‌داشتنی آن نیز دیدن کنید. یکی از برجسته‌ترین این پل‌ها، پل قوسی است که در بالای آبشار، در سال ۱۹۱۴ ساخته شده است. 

پارک Mziuri 

پارک Mziuri تفلیس

منبع عکس: وب‌سایت georgianjournal

پارک Mziuri توسط نویسنده مشهور گرجی به نام Nodar Dumbadze ساخته شده است

پارک Mziuri  در منطقه Vake  قرار دارد و یکی از باشکوه‌ترین، جذاب‌ترین و آرامش بخش‌ترین مناطق تفریحی در تفلیس است. نویسنده مشهور گرجی، «Nodar Dumbadze»، ساخت پارک را در سال ‍۱۹۸۲ آغاز کرد، چون می‌خواست شهر اینجا شهر کوچکی برای کودکان بسازد. 

در ورودی پارک مجسمه‌هایی از کارکترهای مشهور داستان‌های او که هر گرجی دوست دارد و تحسین می‌کند، وجود دارد. با این حال، این پارک به مدت زیادی رها شده بود، تا اینکه پروژه‌ای به نام «Mziuri جدید» روح تازه‌ای به این پارک داد و از آن به بعد، رویداد‌های آموزشی و سرگرم‌کننده‌ای برای عموم اجرا می‌شود. 

به تازگی کافه‌ای قدیمی در پارک Mziuri بازسازی و به کافه‌ای اجتماعی تبدیل شده است؛ البته آمفی تئاتر و زمین بازی بچه‌ها نیز بازسازی شده است. البته باید بدانید که کافه جدید Mziuri  تنها کافه منطقه است که منویی با خط بریل برای افراد نابینا نیز دارد. 

پارک ویک (Vake Park)

پارک ویک تفلیس

پارک ویک که در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد، بزرگترین و یکی از جذاب‌ترین پارک‌های تفلیس است. این پارک فضای سبزی به مساحت ۲۰۰ هکتار است و در مرکز آن فواره‌های بزرگ، مسیر دوچرخه‌سواری و جاذبه‌های سرگرم‌کننده برای کودکان قرار دارد. این پارک در سال ۱۹۴۶ افتتاح شده و یکی از عالی‌ترین نمونه‌های پارک سوسیالیست کلاسیک گرجستان است که ورودی باشکوه کلاسیک و پله‌های بزرگی دارد که به بنای یادبود جنگ جهانی دوم منتهی می‌شود که در بالای تپه واقع شده است. 

پارک متاتسمیندا (Mtatsminda Park)

پارک متاتسمیندا تفلیس

پارک متاتسمیندا پارک زیبایی در بالای کوه متاتسمیندا است که چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه‌ای از پایتخت دارد. این پارک به خاطر جاذبه‌های تفریحی، سرسره‌ها، ترن هوایی، چرخ فلکی با چشم‌اندازی از مناظر نفسگیر تفلیس شهرت دارد. 

پارک متاتسمیندا فقط تا ساعت ۹ شب باز است

پارک در بالای کوه قرار دارد و به همین دلیل هوای تمیز و فضای سبز زیبا، اینجا را به جوی خوشایند و مکانی برای استراحت و آرامش تبدیل کرده است. با این حال باید بدانید که این پارک مثل سایر فضاهای سبز تفلیس، ۲۴ ساعته باز نیست. بازدید از پارک متاتسمیندا رایگان است و هر شب ساعت ۹ بسته می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس یا تاکسی، پیاده یا با تراموایی برقی که از خیابان Chonkadze  حرکت می‌کند، به این پارک بروید.

دریاچه لاک‌پشت‌ها (Kus Tba)

دریاچه لاک پشت ها تفلیس

Kus Tba یا دریاچه لاک‌پشت‌ها، دریاچه‌ای کوچک در حومه تفلیس است. این دریاچه یکی از مشهورترین مناطقی است که مردم محلی در ماه‌های گرم تابستان، برای فرار از گرما به آنجا می‌روند. شما می‌توانید دور دریاچه قدم بزنید، از تجهیزاتی که در محوطه آن نصب شده است خود را سرگرم کنید یا اینکه در کافه‌ای بنشینید و از نمای دریاچه و خوردن غذا یا نوشیدن نوشیدنی مورد علاقه خود لذت ببرید. 

برای رسیدن به این منطقه می‌توانید از تاکسی یا تله‌کابین واقع در خیابان Chavchavadze  استفاده کنید. اگر آدم بااراده‌ای هستید، می‌توانید این مسیر را پیاده طی کنید، اما در نظر داشته باشید شیب مسیر زیاد است و راه طولانی در پیش خواهید داشت.

موزه روباز قوم نگاری

موزه روباز قوم نگاری

برای آشنایی با فرهنگ و سنت‌های مردم محلی گرجستان، از موزه روباز قوم‌نگاری دیدن کنید

اگر می‌خواهید آرامش را در کنار آموزش درباره فرهنگ و سنت‌های مناطق مختلف گرجستان تجربه کنید، موزه روباز قوم نگاری همان جایی است که باید بروید.

این موزه در جاده مسیر دریاچه لاک پشت‌ها قرار دارد و شامل ۱۴ منطقه قوم‌نگاری و خانه‌های خاص مناطق گرجستان می‌شود که هر کدام نشان‌دهنده یک تاریخ خاص و ویژگی‌های قوم‌های این کشور است.

دریاچه لیسی (Lisi Lake)

دریاچه لیسی تفلیس

دریاچه لیسی نیز مثل دریاچه لاک پشت‌ها، یکی از پرطرفدارترین تفرجگاه‌ها بین مردم تفلیس است. این دریاچه در حومه تفلیس قرار دارد و برای رسیدن به آن باید سوار تاکسی شوید. اینجا می‌توانید دوچرخه‌سواری کنید، نرمش کنید، ماهیگیری کنید، به پیک نیک بروید یا در یکی از کافه‌های آن بنشینید و از اوقات فراغت‌تان لذت ببرید.

زیبایی‌های تفلیس فرای این پارک‌ها است. اگر می‌خواهید با سایر جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی تفلیس آشنا شوید، می‌توانید فهرست آن‌ها را در کجارو ببینید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این شهر دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه