بهترین مکان های مذهبی تهران که نباید از دست بدهید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
بهترین مکان های مذهبی تهران که نباید از دست بدهید

جاذبه‌های متعددی در تهران وجود دارد که بخش مهمی از آن‌ها مکان‌های مذهبی نظیر امامزاده صالح، بهشت زهرا، حرم شاه عبدالعظیم حسنی، کلیسای سرکیس مقدس و... هستند.

با اینکه پایتخت شلوغ و پرازدحام ایران، قدیمی‌ترین شهر کشور به‌حساب نمی‌آید؛ بااین‌حال سازه‌های مذهبی فوق‌العاده زیبا و جالبی در تهران وجود دارد که در بازدید از این شهر نباید از دست بدهید. شاید برای گردشگران خارجی تعجب‌آور باشد وقتی بدانند که تهران یکی از قطب‌های تنوع مذهبی در کشور است. علاوه بر مکان‌های اسلامی متعدد، تعداد بسیاری کلیسا، کنیسه و نیایشگاه زرتشتیان نیز در تهران به‌چشم می‌خورد. در این مقاله قصد داریم هفت مورد از این مکان های مذهبی تهران را به شما معرفی کنیم.

اگر در تعطیلات عید با تور تهرانگردی به تهران آمده‌اید، برای گشت‌وگذار خود این مکان‌های مذهبی را در برنامه سفرتان قرار دهید.

امامزاده صالح

جاذبه های مذهبی تهران

در شمال منطقه‌ی تجریش و با دورنمایی از کوه‌های البرز، حرم مطهر امامزاده صالح (ع) قرار دارد که از زیارتگاه‌های مشهور و قدیمی تهران است و طبق آمارها، روزانه ۳۰ هزار نفر برای زیارت به این آستان مقدس مشرف می‌شوند. امامزاده صالح (ع) یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و از برادران امام رضا (ع) هستند. طبق کتیبه‌های قدیمی موجود در این محل، بنای اولیه این زیارتگاه در سال ۷۰۰ هجری قمری بنا شد. کم‌کم در کنار حرم امامزاده صالح (ع)‌ بناهای دیگری ساخته شد که این روند تا به امروز که بازار تجریش و مجتمع‌های تجاری در این مکان ساخته شده است، ادامه دارد. بنای امامزاده از سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

کاشی‌کاری‌های گنبد فیروزه‌ای و مناره‌های آن نشان‌دهنده‌ی سبک سنتی دوره‌ی صفوی بوده و به خیابان‌های پشت بازار تجریش مشرف هستند. اماکن مذهبی به‌عنوان زیارتگاه‌های محلی به شمار می‌روند و فضای داخلی آینه‌کاری و نورانی آن مشابه مساجد ایرانی است.

پس از زیارت در این بارگاه مطهر، می‌توانید از سایر جاهای دیدنی تهران که در اطراف میدان تجریش قرار دارند، بازدید کنید. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به بازار تجریش، پاساژ قائم، پاساژ ارگ و تندیس، خیابان ولیعصر، کاخ سعدآباد و باغ موزه هنر ایرانی اشاره کرد.

مصلی تهران

جاذبه های مذهبی تهران

مصلی تهران یکی از بزرگ‌ترین مساجد ایران است که کار ساخت آن از حدود ۳۰ سال قبل آغاز شد و طراح و معمار آن، دکتر پرویز مؤید عهد بود. با توجه به مناره‌هایی با ارتفاع ۲۳۰ متر و ابعاد وسیع مصلی که ۶۵۰ هزار متر مربع است،‌ می‌توان گفت که ازنظر معماری بین مدرنیته و عصر فضا قرار می‌گیرد. ارتفاع ایوان بزرگ مصلی ۷۲ متر به عدد کشته‌شدگان واقعه کربلا و ارتفاع گنبد مسجد جامع، ۶۳ متر، به عدد سال‌های عمر پیامبر اسلام (ص) است. علاوه بر این، از ساختمان مصلی به‌عنوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز استفاده می‌شود که هر سال میلیون‌ها نفر بازدیدکننده دارد.

بهشت زهرا

جاذبه های مذهبی تهران

بهشت زهرا، قبرستان بسیار وسیعی است که در جنوب تهران قرار دارد. علاوه بر این، محل دفن هزاران سرباز و رزمنده‌ی جنگ ایران و عراق است که تصاویر و لوازم به جا مانده از آن‌ها در جعبه‌های شیشه‌ای بالای قبرها نگه‌داری می‌شود. این قبرستان به‌خوبی آداب تدفین و سوگواری شیعیان را نشان می‌دهد که شامل شست‌و‌شوی قبور درگذشتگان با گلاب، گذاشتن گل روی آن‌ها و قرائت قرآن می‌شود.

حرم شاه عبدالعظیم

جاذبه های مذهبی تهران

در جنوب تهران،‌ شهر باستانی ری قرار دارد که بسیار پیشتر از تهران، ‌مرکز سیاسی مهمی در کشور بوده است. در مرکز این شهر و کنار بازار سنتی ری،‌ حرم شاه عبدالعظیم حسنی قرار دارد که از نوادگان امام حسن (ع) است. این آرامگاه مربوط به دوره ایلخانی،‌ صفوی و قاجار است که با حیاط مرکزی بسیار بزرگ و گنبد طلایی و زیبایش خودنمایی می‌کند. آرامگاه یادشده زائران شیعه‌ی بسیاری از سراسر دنیا را جذب خود کرده و در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حرم شاه عبدالعظیم را می‌توان یکی از جاهای دیدنی شبانه تهران دانست که ارزش یک بار بازدید را دارد.

آتشکده زرتشتیان

جاذبه های مذهبی تهران

با اینکه شهرهای یزد و کرمان مرکز سنتی جامعه‌ی زرتشتیان به شمار می‌روند؛ اما این جامعه‌ی مذهبی یک نیایشگاه حدفاصل خیابان جمهوری و انقلاب در مرکز شهر تهران دارند. بنای معبد آدریان مربوط به دوره قاجار است و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. سنگ بنای معبد آدریان در سال ۱۲۹۳ خورشیدی با حضور ارباب کیخسرو شاهرخ، ریاست انجمن وقت زرتشتیان تهران پایه‌گذاری شد و ساخت آن در سال ۱۲۹۶ خورشیدی به پایان رسید. در مرکز این سازه یک شعله‌ی ابدی در حال سوختن است که هیچ‌وقت اجازه‌ی خاموش شدن ندارد و کشیش‌هایی ملبس به لباس سفید، مسئول رسیدگی به آن هستند. علاوه بر این موزه‌ی جالبی از جامعه‌ی زرتشتیان تهران نیز در این ساختمان به‌چشم می‌خورد.

آدرس: شهر تهران، خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک ۴

کلیسای سرکیس مقدس

جاذبه های مذهبی تهران

کلیسای سرکیس مقدس، نام یک کلیسای ارمنی واقع در خیابان کریمخان زند، ابتدای خیابان نجات الهی (ویلای سابق) در تهران است و بزرگ‌ترین کلیسای شهر به شمار می‌رود. به‌علت افزایش جمعیت در تهران، کلیسای ارمنی‌نشین «مریم مقدس» که خلیفه‌گری و مسئولیت انجام امور ارمنیان تهران را داشت، با کاهش فضا روبه‌رو شد. همچنین به‌علت افزایش مسیحیان در مناطق شمال شهر تهران، دسترسی به کلیسای مریم مقدس که در جنوب بود، سخت‌تر شد. این شرایط سبب شد که نیاز به ساخت کلیسا در مجاورت محله‌های جدید با گنجایش بیشتر و ساختمان‌هایی با فضای بزرگ‌تر برای انجام امور ارمنیان احساس شود. به این شکل خلیفه‌گری ارمنیان تهران با یاری یکی از ارمنیان خیر به نام مارکام سرکیسیان، قطعه زمینی برای احداث کلیسا و ساختمان‌های خلیفه‌گری خریداری کرد و کار ساخت آن از ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۹ به‌ طول انجامید. نمای بتنی این سازه با رنگ خاکستری مناظر شهری در هم آمیخته است، هرچند ویژگی‌ فضای داخلی آن تلفیقی از هنر رنگارنگ مدرن و هنر سنتی ارمنی است.

زورخانه آیت ‌الله طالقانی

جاذبه های مذهبی تهران

سنت باستانی زورخانه در زمره‌ی بخش‌های عرفانی مذهب شیعه به‌حساب می‌آید و شبیه به کشتی و ژیمناستیک و شیرین‌کاری به نظر می‌رسد. شرکت‌کنندگان در یک گودال دایره‌ای می‌ایستند و یک سری ورزش‌ها نظیر شنای زورخانه‌ای و چرخاندن میل‌های سنگین را انجام دهند، اغلب تماشاچیان نیز از سکوی بالاتر نظاره‌گر آن‌ها هستند. آغاز این مراسم با ضرب‌های مرشد زورخانه است که اشعاری را هم‌زمان با ضرب‌زدن می‌خواند. حرکت ورزشکاران این رشته بسیار شبیه به سنت چرخیدن درویش‌های ترکیه است.

زورخانه‌ی آیت ‌الله طالقانی چیذر یکی از بهترین نمونه‌های این سنت باستانی در تهران محسوب می‌شود. این مرکز ورزشی فضای سرپوشیده‌ای حدود ۳۰۰ متر مربع را در بر می‌گیرد و در آن حرکات و فنون مختلف ورزش باستانی ایران نظیر میل، کباده، سنگ، شنای زورخانه‌ای، چرخ باستانی، میل بازی (هنرهای فردی و شیرین‌کاری) اجرا و آموزش داده می‌شود. زورخانه آیت‌الله طالقانی یکی از معدود مکان‌های موجود در شمیران است که سعی در زنده نگاه داشتن ورزش زورخانه‌ای دارد و به همین دلیل یکی از نقاط دیدنی برای ورزش دوستان و علاقه‌مندان به آداب و رسوم باستانی ایران به شمار می‌رود.

آدرس: محله چیذر، ميدان ندا، خيابان هاشمی عليا، جنب امامزاده علی اكبر، پلاک ۷۹

همیشه می‌توانید برای سفر به تهران، بهترین تور تهران گردی را از طریق آژانس‌هایی که با کجارو همکاری می‌کنند خریداری کنید. شما می‌توانید فهرست ده‌ها تور از آژانس‌های معتبر کشور را در کجارو مشاهده و از میان آن‌ها ارزان‌ترین تور ایرانگردی را پیدا کنید.

** عکس کاور: علیرضا کیخا

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه