بناهای تاریخی شگفت انگیز استانبول که حتما باید دید

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
بناهای تاریخی شگفت انگیز استانبول که حتما باید دید

استانبول، جهان‌شهری تاریخی است و بسیاری از بناهای قدیمی آن در یونسکو به ثبت رسیده یا اینکه حداقل شهرت جهانی دارد. در ادامه با شگفت‌انگیزترین بناهای تاریخی استانبول آشنا شوید.

استانبول چه در زمانی که سفرهای خارجی رونق چندانی نداشت و چه امروزه که به یکی از ضرورت‌های اولیه سفر خارجی گردشگران ایرانی تبدیل شده است، محبوب و پرطرفدار بود و هنوز هم جذابیت خود را حفظ کرده است. این شهر را می‌توان تاریخ مصور دانست که در هر گوشه و بنای آن، می‌توان‌بخشی از تاریخ این منطقه را مرور کرد.

استانبول، پایتخت امپراتوری روم شرقی و امپراتوری عثمانی، به‌مدت بیش از ۲ هزار سال مرکز رویدادهای مهم سیاسی بوده است. این شبه‌جزیره تاریخی توسط آب‌های بسفر احاطه شده و مجموعه‌ای از بناهای زیبا و تاثیرگذار دارد که شکوه و جلال را به شهر محصور در دیوارهای بیزانس و قسطنطنیه اعطا کرده است. تقریبا بازدید از این شهر از یک محله تاریخی شروع می‌شود که به‌خاطر شاهکارهای معماری و بناهای منحصربه‌فرد ثبت شده در یونسکو شناخته می‌شود. محله فاتیح و اطراف آن پر از جاذبه‌ها و مکان‌های تاریخی است که در سفر به استانبول حتما باید از آن‌ها بازدید کنید. 

ایاصوفیه

ایاصوفیه

منبع عکس: وب‌سایت istanbultouristpass

ایاصوفیه یکی از مهم‌ترین آثار دنیای باستان است و به‌ویژه گنبد عظیم آن تخصص معماری دوران بیزانس را به جهانیان نشان می‌دهد. تقریبا هزار سال از ساخت این بنا توسط ژوستینین یکم در سال ۵۳۷ می‌گذرد و در ابتدا به‌عنوان کلیسای ارتدوکس یونانی مورد استفاده قرار می‌گرفت و تا سال ۱۴۵۳، محل خدمت اسقف قسطنطنیه بود.

در ۵۰۰ سال بعدی این بنا به مسجد تبدیل شد و از سال ۱۹۳۵ به دستور رئیس‌جمهوری وقت، آتا تورک، به موزه تغییر کاربری داد. امروزه این بنا دومین موزه پربازدید ترکیه، پس از کاخ توپکاپی است و هر ساله بیش از ۳ میلیون نفر برای بازدید از فضاهای داخلی شگفت‌انگیز آن که با موزائیک‌های طلایی زینت داده شده و بارها مورد مرمت قرار گرفته است، به ایاصوفیه می‌آیند. 

قصر توپکاپی

قصر توپکاپی

منبع عکس: وب‌سایت istanbulite

قصر توپکاپی در اطراف ۴ حیاط اصلی و چندین ساختمان کوچک‌تر ساخته شده است و یونسکو از آن با عنوان «بهترین نمونه مجموعه قصرهای دوران عثمانی» یاد می‌کند. این قصر چشم‌انداز زیبایی بر شاخ طلایی و دریای مرمره دارد و در طول ۶۲۴ سال سلطنت سلسله عثمانی، حدود ۴۰۰ سال اقامتگاه اصلی سلاطین این سلسله بوده و مراسم‌ها و جشن‌های دولتی متعددی در آن برگزار شده است. هیچ جا در استانبول به‌اندازه این قصر گردشگر جذب نمی‌کند. پس در سفر به ترکیه، قصر توپکاپی یکی از مهم‌ترین بناهایی است که باید از آن بازدید کنید. به‌خاطر معماری زیبا، کلکسیون‌هایی از نسخه‌های خطاطی، خلعت‌ها، ظروف چینی و برخی از مهم‌ترین آثار مقدس دنیای اسلام، گردشگران جذب قصر توپکاپی می‌شود. 

باسیلیکا سیسترن 

باسیلیکا سیسترن 

منبع عکس: وب‌سایت electrummagazine

این قنات مرمری در ۱۵۰ متری غرب ایاصوفیه قرار دارد و یکی دیگر از گوهرهای عهد باستان است که در دوران حکومت امپراتور ژوستینین ساخته شده است. در اصل این بنا در طول قرن ششم میلادی به‌عنوان تصفیه‌کن آب کاخ بزرگ قسطنطنیه (که متاسفانه نابود شده است) ساخته شد و بزرگ‌ترین آب‌انبار در میان صدها آب‌انبار زیرزمینی استانبول محسوب می‌شود. این آب‌انبار پس از پیروزی ارتش عثمانی در سال ۱۴۵۳ نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت و آب قصر توپکاپی را تامین می‌کرد. باسیلیکا سیسترن مساحتی نزدیک به ۱۰ هزار متر مربع را پوشش می‌دهد و ستون‌های بلند زیادی دارد که با به سبک کرینتی و ایونیک تزیین شده است. این آب‌انبار نسبتا مرطوب و کم‌عمق بهترین مکان برای گذران تابستان‌های گرم استانبول است. 

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد

منبع عکس: وب‌سایت taximsuites

این مسجد بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ توسط سلطان احمدی اول به‌منظور اثبات قدرت امپراتوری عثمانی ساخته شده است. مسجد سلطان احمد گنبد بسیار زیبای لایه‌ای دارد و ۶ مناره زیبایی آن را دوچندان کرده و آسمان استانبول را زینت بخشیده است. حیاط بیرونی این مسجد، بزرگ‌ترین حیاط بین مساجدی است که در دوران حکومت عثمانی ساخته شده است. به‌دلیل به کار بردن کاشی‌های فیروزه‌ای که تعداد آن‌ها به چندین هزار می‌رسد، مسجد سلطان احمد به «مسجد کبود» شهرت دارد و اغلب با این لقب شناخته می‌شود. این مسجد اگرچه در میان گردشگران بسیار پرطرفدار است؛ اما ورود به آن با قوانینی همراه است، چون هنوز هم به‌منظور برپایی مراسم‌های مذهبی مثل نماز از آن استفاده می‌شود. 

قلعه روملی حصار

قلعه روملی حصار

منبع عکس: وب‌سایت yaz-tatili

قلعه روملی حصار (Rumelihisari) که بیشتر با عنوان قلعه روملی شناخته می‌شود، مساحتی حدود ۱۶ هکتار را در بر می‌گیرد و شامل دیوارهای بلند، برج‌ها و فضای سبز می‌شود. این قلعه در بخش اروپایی استانبول و باریک‌ترین قسمت تنگه بسفر قرار دارد. روملی حصار در سال ۱۴۵۲ به قرمان سلطان محمود دوم، در عرض ۴ ماه و به‌منظور آماده‌سازی برای حمله نهایی قسطنطنیه و نهایتا سقوط امپراتوری بیزانس ساخته شد. بسیاری از سازه‌های داخلی این قلعه در اثر زلزله‌های ویرانگری که شهر را لرزاند، آسیب جدی دیده است. امروزه این مکان به‌عنوان موزه‌ای روباز، برای بازدید عموم مردم باز است و معمولا کنسرت‌ها و نمایش‌های متعددی در آمفی‌تئاتر آن برگزار می‌شود. 

کلیسای چورا

کلیسای چورا

منبع عکس: وب‌سایت goldentoursistanbul

کلیسای نجات‌دهنده مقدس در چورا، یک کلیسای سابق بیزانسی است و از لحاظ مختلف می‌توان آن را خواهر کوچک ایاصوفیه دانست. چورا مثل ایاصوفیه در قرن شانزدهم میلادی به مسجد عثمانی‌ها بدل شد و بعدها به موزه تغییر کاربری داد. با اینکه ابعاد این کلیسا نسبت به ایاصوفیه کوچک‌تر است؛ اما در زیبایی چیزی کمتر از آن ندارد. کلیسای چورا استانبول در منطقه اردینکاپی و خارج از دیوارهای شهر اصلی و قدیمی قرار دارد. داخل این بنا با موزائیک‌ها و نقاشی‌های دیواری بسیار زیبا تزیین شده است که قدمت آن‌ها به سال ۱۳۱۲ و ۵ بازسازی اخیر کلیسا برمی‌گردد.

برج گالاتا

برج گالاتا

منبع عکس: وب‌سایت turkeyholidaydiary

برج استوانه‌ای مخروطی گالاتا، بخشی از برنامه توسعه مستعمره جنوا بوده و در سال ۱۳۴۸ ساخته شده است. در گذشته نام برج گالاتا، Christea Turris بود. این برج مشرف به محله کاراکوی است و دقیقا در شمال تقاطع شاخ طلایی با بسفر قرار دارد. برج گالاتا به‌مدت چندین قرن بلندترین سازه شهر بود و هنوز هم یکی از زیباترین چشم‌اندازهای استانبول در ترکیه محسوب می‌شود. پاداش انتظار در صف‌های طولانی و آسانسور پرازدحام، دیدن نمایی پانورمایی از شبه‌جزیره تاریخی و اطراف آن است. 

البته بناهای تاریخی استانبول بسیار بیشتر از این لیست است و شما می‌توانید سایر جاهای دیدنی استانبول را در کجارو ببینید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه