تمیزترین ساحل شمال کجاست؟

بهاره غنچه
بهاره غنچه شنبه، ۳ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
تمیزترین ساحل شمال کجاست؟

شمال ایران سواحل بی‌نظیر و متنوعی دارد که بسیاری از آن‌ها دستخوش تغییرات شده‌اند. شاید بتوان تمیزترین ساحل شمال را در استان مازندارن یافت.

سواحل شمال یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران محسوب می‌شوند که هرساله افراد بسیاری برای گذراندن اوقات فراغت خود به شمال ایران و این سواحل زیبا سفر می‌کنند. اما متاسفانه این روزها آلودگی دریای خزر و افزایش نرخ گردشگران منجر شده است تا این سواحل بکر و زیبا دستخوش تغییرات و آلودگی‌هایی شوند که چهره زیبا و سرسبز آن‌ها را از بین برده است. با این‌حال همچنان سواحلی هستند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان تمیزترین سواحل شمال نام برد.

ساحل چمخاله

مهم‌ترین چالش زیست محیطی و گردشگری ساحلی، آلودگی آب‌ها و سواحل خطه شمال است که امروزه انواع و اقسام فاضلاب‌های خانگی و همچنین صنعتی بدون هیچ‌گونه کنترلی به دریا وارد می‌شوند، که این خود آینده آبزیان دریا و همچنین صنعت گردشگری را به خطر می‌اندازد.

به‌طور کلی می‌توان مناطقی که هنوز دچار توسعه نامنظم شهر نشینی نشده‌ و خالی از سکنه‌اند و دارای بافت جنگلی هستند را به‌عنوان تمیز ترین سواحل شمال معرفی کرد. در این مناطق به‌دلیل ساخت‌وساز کمتر، سواحل دارای پهنه آبی سالم‌تری هستند و وضعیت مطلوب‌تری دارند.

ساحل نمک آبرود در غرب استان مازندران یکی از همین سواحل تمیز شمالی به شمار می‌رود که با توجه به ساحل آزاد و هوای مطبوع و ساخت‌وساز ساحلی کمتر توانسته گونه‌های متعدد گیاهی و جانوری خود را حفظ کند و جز سواحل تمیز ایران محسوب شود. اگر قصد سفر به این منطقه زیبا و بکر را دارید، با گشت‌وگذار در میان تورهای گردشگری ارائه شده در کجارو، می‌توانید بهترین تور مازندارن را برای سفر انتخاب کنید.

جست‌و‌جوی آسان، مقایسه قیمت و انتخاب ارزان‌ترین تورها از خدماتی است که کجارو به علاقه‌مندان سفر عرضه می‌کند.

ساحل نمک آبرود

ساحل چمخاله نیز یکی از تمیزترین، مجهزترین و همچنین کم‌خطرترین ساحل‌های موجود در شمال کشور است. همچنین از دیگر ساحل‌های تمیز و زیبای گردشگری در خطه شمال می‌توان به چابکسر و رودسر اشاره کرد که کمتر دستخوش تغییرات شهری شده‌اند و با مدیریت‌‌های بجا و درست از تخریب‌های ناشی از گردشگری نیز در آن‌ها جلوگیری شده است.

با توجه به افزایش نرخ صنعت گردشگری دریایی، ساخت و سازهای ساحلی و عدم کنترل روی تخلیه فاضلاب‌ها آینده بسیاری از سواحل شمالی ایران در خطر خواهد بود چراکه تقاضا برای خرید زمین در جلگه و ساحل بیشتر از کوهستان‌ها است و همین امر می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری را روی سواحل شمالی ایران بگذارد.

عکس‌ها: گوگل مپ

مطالب مرتبط:

دیدگاه