معرفی بهترین سواحل گیلان برای سفر و شنا

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی جمعه، ۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
معرفی بهترین سواحل گیلان برای سفر و شنا

بهترین سواحل گیلان از غرب تا شرق استان با فضای زیبا و آرام و امکانات رفاهی و تفریحی مناسب، گزینه‌هایی عالی برای گشت‌وگذار هستند.

گیلان به مرکز شهر رشت، یکی از سه استان هم‌جوار دریای خزر است. این استان در دامنه شمالی رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است و در اغلب روزهای سال آب‌وهوایی مرطوب و بارانی دارد. گیسوم، منطقه آزاد انزلی، چمخاله، چاف، آستارا و زمرد حویق از بهترین سواحل گیلان هستند. این شهرها و روستاهای ساحلی با امکانات اقامتی، تفریحی و رفاهی مناسب برای حضور گردشگران از جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شوند.

بهترین سواحل گیلان:

ساحل آستارا

  • آدرس: شهر آستارا، بلوار خرمشهر (غرب به شرق)، میدان شهید سید تقوی، بلوار سفیر امید، ورودی طرح سالم‌سازی دریا (مشاهده روی نقشه)

ساحل آستارا غربی‌ترین ساحل گیلان در شهر مرزی آستارا است. بسیاری از گردشگران برای خرید و تفریح به این شهر زیبا سفر می‌کنند. ساحل شنی و پر از صدف آستارا محلی مناسب برای تفریح خانوادگی و دوستانه، استراحت و حتی کمپ است. رودخانه «مرداب» در این بخش از ساحل به دریای خزر می‌ریزد و طبیعت منطقه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اجرای طرح سالم‌سازی دریا توسط شهرداری فضای مناسبی برای شنا و تفریحات دریایی در ساحل آستارا فراهم آورده است.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): peyman tpr ،Mohamadhasan Wolek، حمزه عرب، علی موثق

پارک ساحلی آستارا امکانات رفاهی مناسبی از جمله جاده سلامت، آلاچیق، باربیکیو، سکو برای نصب چادر مسافرتی، نیمکت، زمین بازی کودکان، وسایل ورزشی، سرویس بهداشتی، پارکینگ، کافه و رستوران دارد. بازار بزرگ ساحلی و ساحل مخیری (شریعتی) در فاصله کمی از ساحل آستارا قرار دارند. قایق‌سواری (با قایق‌های موتوری و پارویی)، موتور چهارچرخ، اسب‌سواری، شن‌بازی، آب‌تنی و ماهیگیری از جمله تفریحات ساحل زیبای آستارا هستند.

ساحل صدف

  • آدرس: شهرستان آستارا، شهر لوندویل، بلوار شهید حسین‌ نژادی (جنوب به شمال)، انتهای جاده صدف (مشاهده روی نقشه)

ساحل صدف در شهرستان آستارا قرار دارد و محلی مناسب برای شب‌مانی در کنار ساحل، شنا و قایق‌سواری محسوب می‌شود. گردشگران برای ورود به این بخش باید مبلغی بابت ورودی پرداخت کنند. این ساحل شنی فضایی نسبتا تمیز و امکاناتی مناسب دارد. فروشگاه، بوفه، سرویس بهداشتی، دوش آب گرم، نمازخانه، رستوران، کافه، کوبیده سرا، آلاچیق و پلاژ اختصاصی بانوان و آقایان از جمله امکانات رفاهی ساحل صدف هستند.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): مجتبی فتحی، امیر زارعی، hassan۱۳۷۱۷۱ m ،K Es

نزدیک ساحل صدف درختان تنومندی روییده‌‌اند و سایه آن‌ها برای استراحت بعد از آب‌‌تنی در یک روز آفتابی بسیار مناسب است. همچنین گردشگران می‌توانند با پرداخت مبلغی از آلاچیق‌های این ساحل استفاده کنند؛ این آلاچیق‌ها با پارچه پوشانده‌ شده‌اند و برای اقامت شبانه در کنار ساحل و تماشای غروب و طلوع خورشید در فضایی آرام و امن بسیار مناسب هستند. 

ساحل چوبر

  • آدرس: شهرستان تالش، بخش حویق، روستای چوبر، خروجی جاده پارک ساحلی (مشاهده روی نقشه)

چوبر روستایی ساحلی و باصفا در شهرستان تالش است. این ساحل شنی فضایی مناسب برای تفریحات آبی، شنا، آب‌تنی و اسکان شبانه در کنار دریا دارد. پارکینگ، آلاچیق (با روشنایی)، بوفه، کافه رستوران، آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی از جمله امکانات رفاهی پارک ساحلی چوبر هستند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): سپهر دلشاد، هانا عابدینی، مینا ذولقدر، بهنام شوقی

پارک جنگلی کاجستان محلی آرام، امن و باصفا در محدوده ساحل چوبر است. پلاژی خانوادگی با خدمات و امکانات مطلوب در محدوده این ساحل وجود دارد که بسیاری از گردشگران از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند. آلاچیق و اتاق‌های کوچک برای اجاره، سرویس بهداشتی، بوفه، رستوران، فضای بازی کودکان، قایق‌های موتوری و پارویی از جمله امکانات رفاهی و تفریحی مجموعه ساحلی چوبر هستند. 

ساحل زمرد حویق

  • آدرس: شهرستان تالش، شهر حویق، بلوار شهید قاسم سلیمانی، خیابان مسجد جامع (مشاهده روی نقشه)

حویق از شهرهای گردشگرپذیر غرب گیلان به شمار می‌رود. ساحل زمرد یکی از مکان‌های تفریحی شهر حویق و زیباترین سواحل شمال ایران است. آبشار زمرد یا آبشار دوقلو نیز از شناخته‌شده‌ترین دیدنی‌های این شهر ساحلی محسوب می‌شود.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): امیر عبداللهی، ندا سلطانی، souraj alilou، جواد جبرعلی

ساحل زمرد حویق بسیار آرام، تمیز و امن است و امکانات مناسبی برای کمپ، برپایی چادر و اسکان شبانه دارد. واحدهای کوچک اقامتی درست روبه‌روی دریا، این امکان را به شما می‌دهد تا بدون دغدغه و در آرامش به تماشای مناظر بی‌نظیر طلوع و غروب خورشید در افق دریا بنشینید. باربیکیو، فضای سبز، سرویس بهداشتی، نیمکت، کافه، رستوران، بوفه و پارکینگ از امکانات رفاهی این ساحل هستند. ساحل شنی زمرد، عمق مناسبی برای شنا و آب‌تنی دارد. 

مجتمع ساحلی گیسوم

  • آدرس: شهرستان تالش، بخش پره‌ سر، دهستان دیناچال، جاده ساحل گیسوم (مشاهده روی نقشه)

جنگل و ساحل گیسوم یکی از شناخته‌شده‌ترین مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های طبیعی گیلان است. برای رسیدن به ساحل گیسوم باید از جاده‌ای رویایی شبیه به دالان بهشت در دل جنگل سرسبز گیسوم بگذرید؛ گذرگاهی که شما را به ساحلی شنی و آرام می‌رساند. مجتمع ساحلی گیسوم با امکانات رفاهی و تفریحی مطلوب در این ساحل فعال است. 

منابع عکس‌ها (از راست به چپ): گوگل مپ (عکس یک و دو) و sahelegisoum.com (عکس سه و چهار)؛ عکاس‌ها: علی ستاره، md mj، نامشخص (عکس سه و چهار)

طرح سالم‌سازی دریا برای استفاده مجزای آقایان و بانوان در ساحل گیسوم اجرا شده است. قایق‌سواری، جت اسکی، پاراسل، شاتل، موتور چهارچرخ، پاراگلایدر، شهربازی و اسب‌سواری از جمله تفریحات این ساحل هستند. امکانات اقامتی مطلوب همچون ویلا، سوئیت، پلاژ، کمپینگ چادر و آلاچیق در مجتمع ساحلی گیسوم فراهم آمده است. از امکانات رفاهی این مجتمع می‌توان از رستوران، کافه، نمازخانه، سرویس بهداشتی، بازار روز و نانوایی نام برد.

منطقه ساحلی پره سر

  • آدرس: شهرستان رضوانشهر، شهر پره سر، بلوار طالقانی (جنوب به شمال)، بلوار شهید نوربخش (مشاهده روی نقشه)

ساحل پره سر یکی از سواحل باصفا، آرام، خوش‌منظره و دنج استان گیلان است. در فصل بهار و تابستان چمن‌‌های سبزرنگ در ساحل می‌رویند و بر زیبایی این منطقه می‌افزایند. تماشای پرواز مرغان دریایی و منظره طلوع و غروب خورشید در این ساحل بسیار لذت‌بخش است. آلاچیق، ویلا ساحلی، روشنایی شبانه و قایق تفریحی از جمله امکانات رفاهی و تفریحی ساحل پره سر هستند. 

منطقه ساحلی پره سر؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: علی حقیقت

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: علی حقیقت

ساحل شفارود

  • آدرس: شهرستان رضوانشهر، بخش مرکزی، دهستان گیل دولاب، روستای شفارود (مشاهده روی نقشه)

ساحل شفارود یکی از آرام‌ترین و خلوت‌ترین سواحل استان گیلان است. رودخانه شفارود در این بخش ساحل به دریا می‌ریزد و منظره‌ای دیدنی می‌آفریند. امکان رانندگی در حاشیه ساحل شفارود فراهم شده است. 

قایق‌های تفریحی در روخانه شفارود؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: محمد رسولی

منبع عکس‌: گوگل مپ؛ عکاس: محمد رسولی

جاذبه طبیعی ساحل شفارود دسترسی مناسبی به بازار محلی روستا و جاده اصلی دارد و برای استراحت، برپایی چادر مسافرتی، روشن‌کردن آتش، ماهیگیری، جمع‌آوری صدف و تفریح خانوادگی مناسب است. امکان آب‌تنی، شنا، قایق‌سواری و اسب‌سواری در این ساحل وجود دارد. عدم وجود سرویس بهداشتی و سطل زباله مهم‌ترین نقطه ضعف ساحل شفارود محسوب می‌شود.

مجتمع ساحلی تازه آباد رضوانشهر

  • آدرس: شهرستان رضوانشهر، بخش مرکزی، دهستان گیل دولاب، روستای تازه آباد (مشاهده روی نقشه)

مجتمع ساحلی تازه آباد یکی از مجتمع‌های اقامتی تفریحی قدیمی و شناخته‌شده غرب گیلان است. امنیت بالا، فضای مناسب برای شنای بانوان و آقایان و امکانات رفاهی و اقامتی قابل‌ قبول همچون سرویس بهداشتی، دوش آب، پارکینگ، بوفه، آلاچیق دارای روشنایی در شب مناسب برای برپایی چادر، سوئیت کنار ساحل، فضای بازی کودکان، باربیکیو، سطل زباله و فضای سرسبز و زیبا از نکات مثبت این مجتمع ساحلی به شمار می‌روند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌‌: Meity

بلوار ساحلی انزلی

«بلوار ساحلی انزلی» که با نام‌‌های «بوستان بلوار انزلی»، «بلوار انزلی» و «پارک ساحلی قدس» نیز شناخته می‌شود، از پربازدیدترین جاهای دیدنی بندر انزلی است و اولین پارک‌ ساحلی به سبک اروپایی در ایران محسوب می‌شود. این بلوار ساحلی در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در شمال تالاب انزلی بنا شد.

چشم‌انداز بسیار زیبا به تاسیسات اسکله بندر انزلی و موج‌شکن غربی و شرقی آن، فانوس دریایی، ورودی تالاب انزلی و شناورهای دریایی از مهم‌ترین ویژگی‌های بصری بوستان ساحلی و وسیع بندر انزلی به شمار می‌رود. 

سردیس های بلوار ساحلی انزلی؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: سعید ذوقی اصغرپور

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: سعید ذوقی اصغرپور

با نشستن روی نیمکت‌های بوستان بلوار انزلی شاهد عبور کشتی‌ها و پهلوگرفتن آن‌ها در اسکله، برخورد امواج کوتاه و بلند به دیواره موج‌شکن، پرواز پرندگان و مرغان دریایی بر فراز دریای خزر و عبور قایق‌های موتوری پرسرعت خواهید بود. مجسمه شیر، سردیس‌ها و تندیس‌های متعدد متعلق به شخصیت‌های محبوب و معروف شهر، پلکان‌های خوش‌ساخت، حوضچه‌های آب با فواره‌های بلند، درختان کاج و مرکبات و فضای سبز و پرطراوت از زیبایی‌های این بوستان ساحلی هستند. موقعیت‌های بسیاری برای عکاسی در فصول مختلف در پارک ساحلی قدس بندر انزلی وجود دارد. 

نورپردازی مناسب، پارکینگ، سرویس بهداشتی، آلاچیق‌های متعدد، سوئیت برای اجاره، نیمکت‌، سطل زباله، بوفه، رستوران، کافی‌شاپ، مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، فضای بازی کودکان، وسایل ورزشی، آب آشامیدنی و دوش آب از جمله امکانات رفاهی بوستان ساحلی بندر انزلی هستند. امکان برپایی چادر و کمپ شبانه در این پارک وجود دارد. قایق‌سواری، جت اسکی، پاراسل، شنا، شن‌بازی و موتور چهارچرخ از جمله تفریحات بلوار ساحلی بندر انزلی است. بازار آسیای میانه، از بهترین مراکز خرید بندر انزلی، در منتهی‌الیه غربی این بلوار واقع شده است و محل مناسبی برای تهیه سوغات گیلان و مایحتاج سفر محسوب می‌شود. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): امیر صفرزاده، Amin Eizi، آرزو فضا اللهی، رضا نریمان، پارسا ترابی، امیر صراف زاده، علیرضا بوستان چی (عکس هفت و هشت)

ساحل قو

ساحل قو یکی از معروف‌ترین سواحل شهر بندر انزلی است. این ساحل شنی و زیبا فضای مناسبی برای تفریح، کمپ و استراحت دارد. مسافران با پرداخت مبلغی بابت ورودی، خودروی خود را در حاشیه ساحل پارک می‌کنند و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. سرویس بهداشتی، دوش آب، محوطه شنای ویژه بانوان و آقایان، بوفه، سکو برای استراحت، آلاچیق، روشنایی در شب و سایبان و سوئیت از جمله امکانات رفاهی این ساحل هستند.

ساحل قو؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: حسین جامعی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: حسین جامعی

در اطراف ساحل قو انواع رستوران‌ها و غذاخوری‌ها، چندین فروشگاه‌ و مرکز خرید و چند هتل وجود دارد. قایق‌سواری، جت‌اسکی، موتور چهارچرخ، شنا، شن‌بازی و عکاسی از جمله تفریحات این ساحل محسوب می‌شوند. 

مارینا کاسپین

  • آدرس: شهر بندر انزلی، بلوار فاتحی (شرق به غرب)، منطقه آزاد انزلی، فاز گردشگری (مشاهده روی نقشه)

پروژه مارینا کاسپین در منطقه آزاد انزلی، یکی از مناطق آزاد ایران، واقع شده است و نخستین مارینای شمال کشور و از به‌روزترین و حرفه‌ای‌ترین مجموعه‌های تفریحات دریایی در منطقه محسوب می‌شود. این پروژه چندین فاز دارد و همچنان در حال تکمیل است. هدف اصلی تاسیس مارینا کاسپین فراهم آوردن مکانی جهت نگهداری و سرویس‌دهی به شناورهای شخصی و مالکان آن‌ها در محیطی لوکس و مدرن بود؛ با این وجود ایجاد کلوپ تفریحات دریایی، مدرسه بادبانی، و امکانات ورزشی و رفاهی سبب جذب گردشگران و ورزشکاران بسیاری به سوی این مجموعه شد. 

مارینا کاسپین انزلی؛ منبع عکس: marinacaspian.com؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: marinacaspian.com؛ عکاس: نامشخص

در مارینا کاسپین امکانات لازم برای انجام تفریحات متنوع دریایی همچون پدل بورد، قایق بادبانی، پاراسل، ویندسرف، کاتاماران، گلایدر، تیوب‌سواری، کایاک تک‌نفره و دونفره، شاتل، گشت دریایی و اسکی روی آب فراهم آمده است. تجربه این فعالیت‌ها در محیط امن، قانونمند و آرام این مجموعه بسیار خوشایند خواهد بود. مجموعه مارینا کاسپین، تورهای گردگشری دریایی متنوعی را برای علاقه‌مندان برگزار می‌کند. در صورت تمایل مشتریان عکاسی (حین تفریح) برای آن‌ها انجام می‌شود. 

پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، دوش آب، سایبان، میزها و صندلی‌های متعدد کنار ساحل برای استراحت و حمام آفتاب، اجرای موسیقی زنده، رستوران و کافی‌شاپ از جمله امکانات رفاهی مارینا کاسپین بندر انزلی هستند. ایجاد فروشگاه لوازم و تجهیزات فعالیت‌های آبی و دریایی و مدرسه بادبانی در این مجموعه تمام نیازهای علاقه‌مندان به ورزش‌ها دریایی را پاسخ داده است.  

منابع عکس‌ها (از راست به چپ): marinacaspian.com (عکس‌های یک تا سه) و گوگل مپ (عکس‌های چهار تا هشت)؛ عکاس‌ها: نامشخص (عکس‌های یک تا سه)، Mehdi H.Talemi، آیدین ایرانی نژاد (عکس‌های پنج تا هشت)

ساحل منطقه آزاد انزلی

  • آدرس: شهر بندر انزلی، بلوار فاتحی (شرق به غرب)، منطقه آزاد انزلی (مشاهده روی نقشه)

شهر انزلی در حاشیه دریای خزر واقع شده است و مهم‌ترین دروازه ارتباطی ایران با همسایگان شمالی (به‌خصوص روسیه) محسوب می‌شود. موقعیت جغرافیایی این منطقه به‌عنوان لنگرگاه شمالی، نزدیکی به مرکز استان (رشت)، اقلیم متعادل، زیبایی‌های طبیعی و آب‌وهوای چهار فصل سبب شده‌اند تا انزلی یکی از مقاصد محبوب گردشگری ایران باشد. منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی با هدف بهره‌برداری درست از این پتانسیل‌ها در سال ۱۳۸۴ در شهرستان بندر انزلی (حاشیه شرقی شهر بندر انزلی) راه‌اندازی شد. 

ورودی منطقه آزاد انزلی؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: آرمان رضایی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: آرمان رضایی

وجود بازارها و مجتمع‌های تجاری متعدد با کالای متنوع لوکس تا مقرون به‌صرفه، بازار صنایع دستی گیلان، مراکز تفریحی همچون آکواریوم انزلی، از مشهورترین آکواریوم های ایران، بهشت پرندگان، تفریحات دریایی، زمین‌های ورزشی حرفه‌ای، سالن‌های غذاخوری، رستوران‌ها و کافه‌های مختلف، منطقه آزاد انزلی را به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری شمال کشور تبدیل کرده‌اند.

ساحل وسیع و شنی منطقه آزاد انزلی برای تفریحات دریایی بسیار مناسب است. وجود امکانات عالی برای انجام تفریحات آبی مانند قایق‌سواری، اتوبوس دریایی، پاراسل، پاراگلایدر، شاتل، جت اسکی و پدل برد و همچنین تجربه تفریحات دیگری نظیر کارتینگ، سوارکاری، بولینگ و بیلیارد از نکات مثبت و مورد توجه این منطقه هستند.

پارگینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، دوش آب، روشنایی در شب، آلاچیق‌های متعدد در نوار ساحلی، سایبان و صندلی‌ کنار ساحل و طرح شنای آقایان و بانوان با حضور غریق نجات از جمله امکانات رفاهی و خدماتی منطقه آزاد انزلی محسوب می‌شوند. 

منابع عکس‌ها (از راست به چپ): freezones.ir (عکس اول) و گوگل مپ؛ عکاس‌ها: نامشخص، Ali mt ،mohammad pir، فرهنگ، mr mansoori، وحید اصغر نژاد، محمدرضا حیدری، نیلوفر احمدی

ساحل مروارید

  • آدرس: شهرستان رشت، بخش خشکبیجار، دهستان حاجی بکنده، روستای امیر بکنده، جاده کیاشهر - انزلی (شرق به غرب)، انتهای بلوار مروارید خزر (مشاهده روی نقشه)

ساحل مروارید در روستای امیر بکنده (حاشیه شهرک مروارید) یکی از سواحل آرام، امن و تمیز شهرستان رشت است و زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کند. اگر به‌دنبال محلی برای کمپ و برپایی چادر مسافرتی هستید، این ساحل مناسب است.

ساحل شنی و کم‌عمق و طرح شنای بانوان و آقایان در ساحل مروارید رشت، فضای مطلوبی برای آب‌تنی اعضای خانواده و جمع‌های دوستانه فراهم می‌کند. آلاچیق‌ در مجاورت دریا، پارکینگ، فروشگاه، سوئیت و سرویس بهداشتی از جمله امکانات رفاهی این ساحل هستند. 

ساحل مروارید گیلان؛ منبع عکس گوگل مپ، عکاس: محمد نورانی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: محمد نورانی

ساحل حاجی بکنده

  • آدرس: شهرستان رشت، بخش خشکبیجار، دهستان حاجی بکنده خشکبیجار، روستای حاجی بکنده، جاده کیاشهر - انزلی (شرق به غرب) (مشاهده روی نقشه)

روستای سرسبز و ساحلی حاجی بکنده با طبیعت بکر و زیبا یکی از مقاصد طبیعت‌گردی استان گیلان و جاهای دیدنی اطراف رشت است و روزانه گرشگران بسیاری از ساحل شنی و آرام این روستا بازدید می‌کنند.

امنیت بالا، فضای پارک خودرو در فاصله کمی از ساحل و امکان کمپ و برپایی چادر از نکات مثبت ساحل حاجی بکنده محسوب می‌شوند. قایق‌سواری، شاتل، شنا، صید ماهی و خرید ماهی تازه از ماهیگیران از تفریحات این ساحل هستند. از امکانات رفاهی ساحل حاجی بکنده می‌توان از فروشگاه‌های متعدد، ویلاها و سوئیت‌های نزدیک ساحل و سرویس بهداشتی نام برد.

ساحل حاجی بکنده؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: امین ابطحی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: امین ابطحی

پارک ساحلی امین آباد

  • آدرس: شهرستان رشت، بخش خشکبیجار، دهستان حاجی بکنده خشکبیجار، روستای امین آباد (مشاهده روی نقشه)

امین آباد روستایی زیبا و سرسبز در استان گیلان و حاشیه دریای خزر است. مسافران بسیاری در سواحل آرام و شنی این روستا توقف می‌کنند. امکانات مناسب اقامتی و تفریحی، امین آباد را به یکی از مقاصد گردشگری استان تبدیل کرده است. رودخانه حاجی بکنده از حاشیه شرقی و جاده انزلی - کیاشهر از میان این روستا می‌گذرند. 

پارک ساحلی امین آباد گیلان؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Mehdi H.Talemi

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Mehdi H.Talemi

پارک ساحلی امین آباد فضای امن و مناسبی برای حضور خانواده‌ها و تفریحات دریایی دارد. چندین سوئیت و ویلا در فاصله کمی از ساحل برای اجاره آماده شده‌اند. امکان قایق‌سواری، آب‌تنی و شنا در ساحل امین آباد وجود دارد. فضای پارک مناسب، سرویس بهداشتی، رستوران و کافی‌شاپ از امکانات رفاهی این ساحل هستند. 

کلوپ تفریحات دریایی ماهان در فاصله کمی از پارک ساحلی امین آباد فعال است. قایق‌سواری، پدل‌برد، جت‌اسکی، شاتل، تیوب‌سواری، اسب‌سواری و موتور چهارچرخ از جمله فعالیت‌های هیجان‌انگیز این کلوپ هستند. 

اسکله کیاشهر

  • آدرس: شهرستان آستانه اشرفیه، شهر بندر کیاشهر، بلوار بهشتی، انتهای خیابان مهرزاد کاظمی (جنوب به شمال) (مشاهده روی نقشه

اسکله کیاشهر در نزدیکی پل چوبی، از جاذبه‌های معروف شهر ساحلی بندر کیاشهر، واقع شده است. این اسکله در مجاورت تالاب بوجاق و پارک ملی بوجاق قرار دارد و علاوه بر مناظر طبیعی از حیات‌وحش بسیار جذابی برخوردار است. اسکله کیاشهر در ساحل شمال غربی کیاشهر قرار دارد و تاسیسات اداره شیلات در حاشیه آن فعال هستند. امروزه به‌دلیل عمق کم آب، کشتی‌ها امکان پهلوگرفتن در این اسکله را ندارند.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): میثم چوپانداری، سعید سرشار، رضا سینا، احسان توکلی

پل چوبی کیاشهر منطقه‌ای عالی برای عکاسی به‌ویژه در فصل بهار است. در این زمان از سال گل‌های مرداب می‌روید و چشم‌اندازی بهشتی در اطراف پل و اسکله کیاشهر ایجاد می‌کنند. قایق‌سواری و ماهیگیری از فعالیت‌هایی هستند که مسافران در اسکله تجربه می‌کنند. موج‌شکن کیاشهر بخشی دیگر از ساحل دیدنی این شهر محسوب می‌شود. طرح سالم‌سازی در ساحل شنی و آرام کیاشهر اجرا شده است.

ساحل چاف

  • آدرس: شهرستان لنگرود، بخش مرکزی، چاف پایین، میدان چاف، انتهای خیابان ساحل (مشاهده روی نقشه)

چاف یکی از سواحل آرام و دنج شهرستان لنگرود است. امکانات رفاهی مناسب، ساحل پاکیزه، محیط امن و فضای مناسب کمپ، این بستر ساحلی را برای حضور گردشگران مناسب ساخته‌اند. پارک ساحلی زیبایی در حاشیه ساحل چاف وجود دارد. آلاچیق، میز و صندلی، فضای بازی کودکان، فضای سبز زیبا، پارکینگ، سرویس بهداشتی، روشنایی در شب، بوفه و رستوران از جمله امکانات پارک ساحلی چاف هستند.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): حسام غلامی، محمد ثروت، محمدرضا لطیفی، مرسده هاتفی

شن بازی، آب‌تنی و شنا، قایق‌سواری، تماشای ماهیگیران در حال صید و تماشای منظره طلوع و غروب خورشید از تفریحات پارک ساحلی چاف محسوب می‌شوند. تالاب امیرکلایه در فاصله ۱۰ کیلومتری ساحل چاف قرار دارد و با وجود طبیعت زیبا و مناظر دل‌انگیز، گونه‌های جانوری متعدد و پرندگان بومی و مهاجر یکی از مقاصد پرنده‌نگری در ایران محسوب می‌شود. 

ساحل چمخاله

  • آدرس: شهرستان لنگرود، بخش مرکزی، شهر چاف و چمخاله، بلوار جمهوری اسلامی (جاده چمخاله) (مشاهده روی نقشه)

ساحل چمخاله از معروف‌ترین سواحل قدیمی استان گیلان محسوب می‌شود. امکانات مناسب، فضای زیبا، دسترسی آسان و ساحل ماسه‌ای و کم‌عمق، این منطقه از حاشیه خزر را محبوب‌تر می‌کند. پارک ساحلی چمخاله با امکانات عمومی همچون آلاچیق‌های متعدد، نیمکت، سرویس بهداشتی، پارکینگ، نمازخانه، فروشگاه، بوفه، رستوران، روشنایی در شب و فضای بازی کودکان، انتخاب بسیاری از مسافران برای استراحت، کمپ و حتی اقامت شبانه در کنار دریا است.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): نگار رحیمی، سیدرضا رفیعی، امیر کامرانفر، امیر صفرزاده

در ساحل چمخاله طرح سالم‌سازی با امکاناتی چون دوش و رختکن اجرا شده و این ساحل تمیز، بدون سنگلاخ و کم‌عمق را برای تجربه یک آب‌تنی لذت‌بخش مناسب کرده است. پیاده‌روی روی شن‌های ساحل، موتور چهارچرخ، اسب‌سواری، قایق‌سواری، شن‌بازی و عکاسی از تفریحات ساحل چمخاله لنگرود محسوب می‌شوند. 

ساحل رودسر

رودسر شهری گردشگرپذیر و زیبا در استان گیلان است. افتتاح هتل‌ها و مراکز خرید لوکس، طبیعت زیبا، آب‌وهوای عالی و ساحل وسیع و شنی از دلایل حضور پر تعداد مسافران در این شهر به شمار می‌روند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): مهرداد قاطعی، محمدرضا یعقوبی شاوکی، مسعود علیپور، پویا عسکری

فوتبال و والیبال ساحلی، موتور چهارچرخ، اسب‌سواری، قایق‌سواری، شن‌بازی، آب‌تنی، عکاسی و بادبادک‌بازی از تفریحات ساحل رودسر هستند. مسافران می‌توانند خودروی خود را بدون نیاز به پرداخت ورودی تا لب ساحل ببرند. فضای امن و آرام، این ساحل را برای برپایی چادر و شب‌مانی مناسب کرده است. 

پارک ساحلی کلاچای

کلاچای شهری ساحلی در شرق استان گیلان است. رودخانه کلاچای از میان این شهر می‌گذرد و به دریای خزر می‌ریزد؛ این روخانه یکی از مقاصد ماهیگیری استان گیلان است. ساحل کلاچای در برخی قسمت‌ها سنگی و در برخی قسمت‌ها ماسه‌ای است. پارک ساحلی کلاچای با فضایی زیبا و امکاناتی مطلوب بهترین موقعیت برای تماشای دریا و مرغان دریایی، اقامت شبانه در چادر، پیاده‌روی، ورزش و عکاسی محسوب می‌شود. پنجشنبه بازار کلاچای در شرق پارک ساحلی رونق و صفای ویژه‌ای دارد و بهترین محل برای تهیه خوراکی‌های محلی و سوغات گیلان است. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها: محمدرضا یعقوبی شاوکی

نیمکت، فضای سبز زیبا و درختان خاص، زمین بازی کودکان، وسایل ورزشی، سرویس بهداشتی، پارکینگ، بوفه، رستوران و روشنایی در شب از جمله امکانات رفاهی پارک ساحلی کلاچای هستند. 

ساحل گلسرخ

  • آدرس: شهرستان رودسر، بخش چابکسر، روستای اوشیان، خروجی گلسرخ در جاده رامسر - رودسر (شرق به غرب) (مشاهده روی نقشه)

ساحل گلسرخ یکی از شرقی‌ترین سواحل استان گیلان است. این ساحل در روستای سیاحتی و تفریحی اوشیان قرار دارد که مجتمع‌های گردشگری متعددی در آن فعال هستند. 

ساحل گلسرخ میان دو ساحل اوشیان و چابکسر واقع شده است و مجتمع اقامتی تفریحی دریای گلسرخ در این منطقه فعالیت می‌کند. ساحل گلسرخ برای آب‌تنی و شنا فضای مناسبی دارد. پلاژ ویژه بانوان و آقایان، دوش آبگرم، آلاچیق برای کمپ و شب‌مانی، آبخوری، پارکینگ و سرویس بهداشتی از جمله امکانات رفاهی این ساحل هستند. در روزهای تعطیل و شلوغ سال امکانات تفریحی همچون قایق‌سواری، جت‌اسکی و اسب‌سواری در ساحل گلسرخ فراهم می‌شود. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): peyman tpr، علی محمدی، سید جعفری، ایمان صدری نژاد

آیا سواحل استان گیلان برای شما یکی از گزینه‌های سفر در ایام تعطیلات و فراغت است؟ اگر تجربه حضور در این سواحل را دارید یا ساکن شهرهای ساحلی گیلان هستید، لطفا اطلاعات و تجربه‌های خود را با مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Ali Setareh (ساحل گیسوم)

پرسش‌های متداول

بهترین سواحل گیلان برای شنا کدامند؟

اغلب سواحل گیلان شنی و برای شنا مناسب هستند. ساحل گیسوم، ساحل چمخاله، ساحل چاف، ساحل منطقه آزاد بندر انزلی، ساحل گلسرخ و ساحل مروارید از جمله منطق مناسب برای آب‌تنی و شنا محسوب می‌شوند. 

کدام شهرهای گیلان دریا دارد؟

شهرهای آستارا، چوبر، حویق، بندر انزلی، کیاشهر، رودسر، کلاچای و چابکسر ساحل دارند. 

نزدیک‌ترین ساحل به رشت کجاست؟

مارینا کاسپین و ساحل حاجی بکنده نزدیک‌ترین سواحل به شهر رشت هستند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه