با بهترین موزه‌ های استانبول آشنا شوید

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
با بهترین موزه‌ های استانبول آشنا شوید

موزه‌های جذاب و دیدنی استانبول، یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده آن است که شگفتانه‌ای برای گردشگران ترکیه به ارمغان خواهد آورد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴ به‌روزرسانی شده است.

استانبول شهری زیبا و درست مثل یک مرکز فرهنگی بزرگ است. از کاخ‌های باشکوه و تاریخی گرفته تا مساجد کوچک و بزرگ و موزه‌های جذاب و دیدنی، در استانبول هیچ کمبودی از نظر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی وجود ندارد. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ باشید، در استانبول فرصت‌های زیادی برای لذت بردن از دیدنی‌های متنوع وجود دارد. در ادامه با بهترین موزه‌های استانبول آشنا خواهید شد که اگر علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ کشورهای مختلف و به‌خصوص ترکیه هستید، در سفرتان به استانبول، نباید این فهرست را از دست بدهید.

کاخ توپ ‌قاپی

 تخت سلطنتی توپ قالی از موزه های استانبول

از قرن پانزدهم تا نوزدهم میلادی، سلطان‌ها، درباریان و خانواده سلطنتی در این کاخ زندگی می‌کردند. این کاخ، زمانی مقر امپراتوری عثمانی بود. این کاخ اولین بار در سال ۱۴۵۳ توسط سلطان محمد فاتح ساخته شد. بازدید از این کاخ و گنجینه‌های ارزشمند آن، شما را به سفری اعجاب‌انگیز در دل تاریخ می‌برد. علاوه بر تالارهای داخل کاخ، محوطه‌های این کاخ نیز دیدنی است. برای بازدید از این موزه، زمان کافی در نظر بگیرید چون بخش‌های زیادی برای دیدن دارد.

ایا صوفیه

نورپردازی میجد ایاصوفیه استانبول

موزه ایاصوفیه یکی از پربازدیدترین و شگفت‌انگیزترین موزه‌های دنیا است. ایاصوفیه از نظر تاریخ و معماری بسیار غنی و دیدنی است. ۹۱۶ سال پیش و قبل از فتح استانبول توسط سلطان محمد، ایاصوفیه یک کلیسا بود و بعد از فتح استانبول به مسجد تبدیل شد.

در سال ۱۹۳۵، این بنای تاریخی به موزه تبدیل شد تا هزاران گردشگر بین‌المللی بتوانند از آن بازدید کنند. ستونی در این موزه وجود دارد که طبق افسانه‌ها و داستان‌های نقل شده، ستونی متبرک است و مردم برای برآورده شدن آرزوهای خود این ستون را لمس می‌کنند. گرچه در حال حاضر این موزه باشکوه دوباره به مسجد تغییر کاربری داده است، همچنان یکی از جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شود.

بازیلیکا سیسترن

ستون های بازیلیکا سیسترن از موزه های استانبول

این موزه در نزدیکی ایاصوفیه قرار دارد و یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای تاریخی استانبول است. بازیلیکا سیسترن یک مخزن آب زیرزمینی بزرگ است که ظرفیت ۱۰۰ هزار تن آب را دارد. این آب‌انبار دارای ۳۳۶ ستون است که که دوتای آن‌ها به‌شکل سر مدوسا طراحی شده است. مدوسا یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای یونانی است. در این موزه می‌توانید مثل سلاطین و شاهزاده‌های ترک لباس بپوشید و در پس‌زمینه‌ای زیبا عکس بگیرید.

موزه باستان‌شناسی استانبول

موزه های استانبول

موزه باستانی‌شناسی استانبول مجموعه‌ای از سه موزه است که در پارک گلخانه در نزدیکی کاخ توپ‌قاپی قرار دارد. این موزه شامل موزه باستان‌شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنر اسلامی است. بیش از یک میلیون شیء تاریخی از تمدن‌های مختلف در این موزه به نمایش درآمده است. این موزه در قرن نوزدهم ساخته شده است. برای بازدید از این موزه زمان زیادی را در نظر بگیرید چون بخش‌های زیادی برای بازدید کردن دارد.

کاخ دلمه‌باغچه

کاشی کاری قوچ موزه باستان شناسی استانبول

کاخ دلمه باغچه توسط سلطان عبدالمجید در سال ۱۸۵۶ ساخته شد. این کاخ به سه قسمت تقسیم شد. این کاخ در واقع لنگرگاهی برای ناوگان عثمانی بود. باغ سلطنتی و کاخ‌های کوچک تابستانی به این کاخ پیوسته‌اند و یک مجموعه بزرگ را پدید آورده‌اند. در طراحی و دکوراسیون این کاخ، نمادهایی از معماری غربی دیده می‌شود. این کاخ پر از چلچراغ‌های زیبا و آب‌نماهای دیدنی است. نظرات و تجربیات خود را در خصوص بازدید از موزه‌های استانبول با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه