راهنمای سفر به بجنورد

بجنورد بزرگ‌ترین شهر استان خراسان شمالی است که جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد. این شهر تاریخی مقصد مناسبی برای مسافران بین‌راهی از مسیرهای شمالی به استان‌های خراسان به شمار می‌رود.

بجنورد را بهتر بشناسید:

درباره بجنورد

آب و هوای بجنورد 

اطلاعات ضروری بجنورد 

اقامت در بجنورد 

خورد و خوراک در بجنورد 

حمل و نقل در بجنورد 

جاهای دیدنی‌ بجنورد 

مراکز خرید بجنورد 

سوغات و صنایع دستی بجنورد

درباره بجنورد

آینه خانه مفخم بجنورد

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: علی سلماسی)

بجنورد یکی از شهرهای بزرگ استان خراسان شمالی محسوب می‌شود که با پیشینه‌ایی کهن چهل و چهارمین شهر کشور به شمار می‌رود. بجنورد که در لهجه خراسان «بُژنُرد» تلفظ می‌شود که اکثر اهالی آن ترک‌ها و کردها هستند.

 نام این شهر در منابع قدیمی و فرهنگ‌های لغت «بیژن‌گُرد» بیان شده و بیژن‌گرد (بجنورد) به معنی «ساخته بیژن» و «آبادشده به دست بیژن» است. بجنورد برای افرادی که از مسیرهای شمالی به استان‌های خراسان سفر می‌کنند، شهر مناسبی برای گردش و تفریح خواهد بود.

بسیاری از مسافران مناطق شرقی و شمال شرقی کشورمان را برای سفر انتخاب می‌کنند تورهای ایرانگردی بسیاری نیز وجود دارد که بازدید از مناطق بکی استان خراسان شمالی را در برنامه‌های خود قرار میدهند. 

آب و هوای بجنورد

گردشگاه بابا امان بجنورد

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: پیمان حمیدی پور)

بجنورد در شمال شرق ایران و شمال رشته‌کوه البرز واقع شده‌ است. این شهر که از شمال با ترکمنستان و از شمال شرقی تا جنوب شرقی با شهرهای شیروان، اسفراین و از جنوب غربی تا شمال غربی با جاجرم، آشخانه و راز همسایه است، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. تابستان‌های تقریبا گرم و زمستان‌های تقریبا سردی دارد. شهرستان بجنورد بیشتر متشکل از مناطق کوهستانی و فلات‌های مرتفع است. در نواحی شهرستان بجنورد در تمام فصل زمستان سرما حاکم است و میانگین روزهای یخبندان سالانه آن بیشتر از ۱۰۰ روز است.

اطلاعات ضروری بجنورد

پارک‌های بجنورد

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: مجید گودرزی)

کد تماس بجنورد: ۰۵۸

فاصله از تهران: ۷۳۸ کیلومتر

مدت سفر زمینی از تهران: ۹ ساعت و ۱۵ دقیقه

برای سفر به بجنورد راه‌های ارتباطی همچون استفاده از ماشین‌های شخصی، اتوبوس و هواپیما وجود دارد. 

اقامت در بجنورد

هتل داریوش بجنورد

عکس از جاباما (عکاس: نامشخص)

این شهر برای خدمت‌رسانی به گردشگران دارای چندین هتل است. هتل نگین بجنورد با سه ستاره بزرگترین هتل خراسان شمالی است و امکانات و خدمات گسترده‌ای را به مهمانان خود ارائه می‌کند. هتل داریوش نیز یک هتل ۴ ستاره لوکس است که ۳۱ اتاق دارد و از جمله مهم‌ترین امکانات آن می‌توان به لابی، آسانسور، کافی شاپ، رستوران و پارکینگ اشاره کرد.می‌توانید در کجارو به انتخاب و بررسی هتل‌ های بجنورد اقدام کنید.

خورد و خوراک در بجنورد

رستوران هتل داریوش بجنورد

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Nika Digital Agency)

بجنورد دارای رستوران‌ها و کافه‌های متنوعی با قیمت‌های مناسبی است. رستوران هتل داریوش، رستوران امیرخانلو و فست فود نویان برخی از رستوران‌های این منطقه هستند. برای آشنایی بیشتر با رستوران‌ های بجنورد می‌توانید در کجارو به بررسی آن‌ها بپردازید.

حمل و نقل در بجنورد

بارش برف در بجنورد

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: مریم داوودنیا)

برای جابه جایی در درون شهر شما می‌توانید از تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها استفاده کنید. همچنین تاکسی‌های بیسیم نیز برای خدمت‌رسانی در این شهر قرار دارد. 

جاهای دیدنی بجنورد

حسینیه جاجرمی‌ها در بجنورد

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: مهدی پورناظری)

جاهای دیدنی بجنورد متنوع هستند. بسیاری این شهر را با گردشگاه بابا امان می‌شناسند. این گردشگاه مکانی زیبا و دلنشین برای مسافرانی است که قصد سفر به شهرهای شمالی کشور و به‌ویژه سفر به مشهد مقدس را دارند و یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های کشور محسوب می‌شود. از دیگر دیدنی‌های این منطقه می‌توان به گردشگاه بش‌قارداش، عمارت مفخم، عمارت آیینه‌خانه مفخم، امامزاده سلطان سید عباس، حسینیه جاجرمی‌ها، کوشک باغ علی آباد، دریاچه سد شیرین دره، طبیعت باغ دره، بند خاکی عبدل‌آباد و خانه بانک ملی اشاره کرد.

مراکز خرید بجنورد

بازارچه خیاط‌ها در سبزه میدان بجنورد

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: Sazeshahr)

مجتمع تجاری پردیس، گالری رسپینا و بازار روز امام رضا برخی از مراکز خرید این شهر به شمار می‌روند.

سوغات و صنایع دستی بجنورد

صنایع دستی و سوغات بجنورد

عکس از خبرگزاری میراث آریا (عکاس: نامشخص)

این شهر با دارا بودن اقوام متعدد، فرهنگ قوی و کهنی نیز دارد. گلیم‌بافی، قالی و قالیچه ترکمن، پشتی ترکمن، زیورآلات، لباس محلی ترکمن، جاجیم، کلاه کرکی، چوخه، پارچه بافی سنتی، معرق، تذهیب و تشعیر و سازهای سنتی از صنایع‌دستی و سوغات بجنورد هستند. آب‌نبات، شکرپنیر، قره‌قروت، کشک، انگور کلادار یا رزاقی، خشکبار، کشمش و آجیل، هلو و سیب و لواشک برخی از سوغات خوراکی این منطقه است.

نویسنده: بهاره غنچه

عکس‌های گالری از ویکی‌مدیا و گوگل مپ؛ عکاسان: حسین یزدانی، S.ahmad.mirzai، حسین محمدی، مرتضی نامور

از کجا شروع کنیم

بجنورد در یک نگاه

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map