با دیدنی‌ترین تالاب‌های ایران آشنا شوید

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات جمعه، ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
با دیدنی‌ترین تالاب‌های ایران آشنا شوید

تالاب‌های ایران ترکیبی از خشکی و آب هستند که در آن‌ها زیستگاه‌های حیاتی متنوعی وجود دارد. متاسفانه طی سال‌های اخیر بسیاری از تالاب‌های ایران خشک شده‌اند؛ اما هم‌چنان تالاب‌های زیبایی هستند که ظرفیت‌های بالای گردشگری دارند. در این مطلب اسنپ تریپ چند تا از زیباترین تالاب‌های ایران را معرفی کرده است.

تالاب شادگان

 زیباترین و بزرگترین تالاب ایران تالاب بین‌المللی شادگان است. تالاب شادگان در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده. این تالاب در پایین دست حوضه رودخانه جراحی است و در نهایت به خلیج فارس می‌رود. تالاب شادگان زیستگاه بیش از ۳۰درصد از پرندگان (۱۵۴ گونه)، ۲۵درصد از پستانداران (۴۰ گونه) و ۴۵درصد از ماهیان کشور (۳۶ گونه ماهی مردابی و ۴۵ گونه ماهی دریایی) است. علاوه بر این تالاب شادگان ۱۷ جامعه اصلی گیاهی متشکل از ۱۱۰ گونه گیاهی، سه گونه دوزیست، ۹ گونه خزنده و چهار گونه میگو را در خود جای داده که متاسفانه همه این‌گونه‌ها در معرض نابودی‌اند. وجود انواع پرندگان و آبزیان مناظر چشم‌نواز بسیاری در این تالاب خلق می‌کند. تالاب شادگان زیستگاه اردک مرمری است که از گونه‌های کمیاب و رو به انقراض در دنیا است.

روستای رُگبه از توابع شادگان به‌دلیل وجود تالاب شادگان به یکی از قطب‌های گردشگری خوزستان تبدیل شده. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان رگبه را به‌عنوان روستای نمونه گردشگری معرفی کرده است. می‌توانید در روستتای رگبه قایق‌سواری کنید و از زیبایی‌های تالاب لذت ببرید. همچنین صنایع دستی مردمان محلی و بازی‌ها و مراسم‌های محلی‌شان مثل

امحیه، غمیضه، ام‌احجیم، اچعاب، امحیبس و گرگیعان از دیگر جاذبه‌های رگبه هستند. بهترین فصل برای بازدید از تالاب شادگان زمستان و بهار است.

تالاب قوریگل تبریز

تالاب

یکی دیگر از زیباترین تالاب‌های ایران تالاب قوریگل در ۴۵ کیلومتری شهر تبریز است. تالاب قوریگل در جاده ترانزیت تبریز-بستان‌آباد قرار دارد. قوریگل در میان دشتی سرسبز قرار گرفته و یکی از زیستگاه‌های منحصربه‌فرد انواع آبزیان و پرندگان است. این تالاب در فصل زمستان پر از پرندگان مهاجر می‌شود. همچنین تالاب بین‌المللی قوریگل زیستگاه مهمی برای جوجه‌آوری پرندگان محسوب می‌شود. اردک سرسفید که یکی از پرندگان کمیاب و رو به انقراض است هر سال در تالاب قوریگل جوجه‌آوری می‌کند. تالاب قوریگل از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

با رزرو هتل از طریق اسنپ تریپ می‌توانید در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید. برای رزرو هتل در تبریز به صفحه هتل های تبریز با قیمت مناسب مراجعه کنید.

تالاب زریوار کردستان

زریوار یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کردستان است که با زیبایی حیرت‌انگیزی که دارد به یکی از مقاصد محبوب میان گردشگران در فصل زمستان تبدیل شده. این تالاب که در سه کیلومتری شهر مریوان قرار دارد در زمستان پناهگاه هزاران پرنده مهاجر می‌شود. اردک سرسبز، خوتکا، فیلوش، ارده ای، نوک پهن، گیلار و حواصیل از پرندگان این تالاب هستند. همچنین گونه‌های متعددی از ماهیان بومی مثل سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس‌ماهی، سس‌ماهی، شاکولی، گامبوزیا در این تالاب زیست می‌کنند.

تالاب خور خوران قشم

تالاب

تالاب خور خوران در سواحل شمالی خلیج فارس در حد فاصل جزیره قشم و بندر خمیر قرار گرفته است. این تالاب بیش از ۱۰۰ هزار هکتار وسعت دارد. مجموعه جنگل‌های درختان سرسبز ساحلی مانگرو یا حرا در این تالاب یکی از شگفتی‌های جزیره قشم است. درختان حرا، در بخش های نسبتا کم‌عمق خور خوران روی روی تپه‌های جزیره‌مانندی که هنگام پایین رفتن آب دریا از آب بیرون می‌مانند، قرار گرفته‌‌اند. این تالاب زیستگاه انواع پرندگان مثل مرغ ماهی‌خوار، حواصیل، لک‌لک، پلیکان، مرغابی و مرغ دریایی و از ماهی‌ها به خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ نوعی از صدف و انواع مختلف قورباغه است.

اگر قصد سفر به قشم را دارید پیش از سفر به صفحه هتل ‌های قشم با تخفیف مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه