با بهترین سواحل خلیج فارس آشنا شوید

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
با بهترین سواحل خلیج فارس آشنا شوید

نوار ساحلی خلیج فارس در جنوب، دارای مناطق طبیعی و بکر یا مراکز گردشگری است که گردشگرانی از هر سلیقه را به خود جذب می‌کند.

سواحل خلیج فارس ایران یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در جنوب کشور به شمار می‌روند، که استان‌ها خوزستان، بوشهر و بخشی از استان هرمزگان را در بر می‌گیرند. این سواحل در بخش‌ها و شهرهای مختلف دارای جاذبه‌ها و امکانات تفریحی - گردشگری گوناگون هستند و همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. در این مقاله، با مهم‌ترین سواحل خلیج فارس در استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان خواهیم پرداخت.

بهترین سواحل خلیج فارس:

پلاژ و ساحل ماسه‌ای بندر دیلم

پلاژ و ساحل ماسه‌ای بندر دیلم در استان بوشهر از جمله سواحل گردشگری جنوب ایران و خلیج فارس است، که از خور یُفره (آبراه اصلی دیلم) تا خور جِن (یکی از خورهای معروف دیلم) را در بر می‌گیرد. از جمله امکانات این ساحل می‌توان به شنا در دریا، ساحل ماسه‌ای و نرم، قایق‌سواری، اسب‌سواری، موتورسواری، ماشین سواری و به پرواز در آوردن بادبادک بر فراز آسمان اشاره کرد. علاوه بر آن، در ایام نوروز، بازارچه‌های ساحلی با عرضه انواع اجناس ایرانی و خارجی در اطراف این ساحل برپا خواهد شد.

ساحل دیلم

ساحل بندر امام حسن

ساحل بندر امام حسن که ساحلی ماسه‌ای - صخره‌ای است، در بندر امام حسن و در ۳۰ کیلومتری جنوب دیلم (استان بوشهر) واقع شده است. این ساحل که به ساحل مریخی نیز معروف است، یکی از معدود سواحل بکر و دست نخورده در جنوب ایران است.

ساحل بندر امام حسن

عکس از مسعود ساکی

پارک ساحلی گناوه

ساحل بندر گناوه که از جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر به شمار می‌رود، شامل امکانات گردشگری مانند شنا، قایق‌سواری، اسب‌سواری، پارک بازی کودکان است. علاوه بر آن، جذابیت‌های بصری مانند صدف، مرغان دریایی و قایق‌های کوچک صیادی در امتداد ساحل از دیگر زیبایی‌های این مکان به شمار می‌روند. شما در بازدید از ساحل گناوه با طی کردن مسیری در حدود نیم کیلومتر از شمال شهر، می‌توانید از ساحل صخره‌ای و زیبای روستای مال قائد نیز دیدن کنید.

ساحل بندر گناوه

پارک ساحلی ریشهر

پارک ساحلی ریشهر که در بندر بوشهر قرار دارد، از جمله زیباترین سواحل جنوبی کشور است که به‌خصوص در ایام نوروز، تفریحات بسیاری را از جمله قایق‌سواری، شنا و جت اسکی برای مسافران فراهم می‌کند. علاوه بر آن، صخره‌‌های مناسب سازی شده این ساحل، فضایی دلنشین با منظره خلیج فارس را برای اسکان مسافران رقم زده است.

ساحل ریشهر

عکس از عباس حیدری

ساحل بندر تاریخی حماد

بندر تاریخی حماد که در شمال شهر دیلم واقع شده است، قدمتی در حدود دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلام دارد و در گذشته، از قطب‌های مهم اقتصادی در خلیج فارس شناخته می‌شده است. ساحل این بندر نیز، با امکاناتی نظیر جاده دسترسی، روشنایی، دیوار حفاظتی و آلاچیق، زیستگاه جانورانی از جمله خرچنگ‌های رنگی و کوچک، صدف، گوش ماهی، حلزون و نوعی ماهی دوزیست به نام دشلمبو است.

بندر تاریخی حماد

منطقه حفاظت‌شده مُند

منطقه حفاظت‌شده مند که منطقه‌ای جلگه‌ای و کویری است، از زیستگاه‌های مهم آهو در استان بوشهر به شمار می‌رود. علاوه بر آن، گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان مانند خرگوش، روباه، گراز، کفتار، گرگ، فلامینگو، چکاوک، زنبورخوار، دراج و پرستوی دریایی نیز در این زیستگاه زندگی می‌کنند.

منطقه حفاظت شده مند

ساحل بندر دیر

ساحل بندر دیر که در جنوب استان بوشهر قرار دارد،  یکی از زیباترین سواحل است که سه اسکله اصلی و معروف آن، صادر کننده ماهی و میگو به داخل و خارج کشور هستند. در سال‌های گذشته، این مکان در ارائه خدمات به مسافران عملکرد خوبی داشته است. در این مکان شما می‌توانید با استفاده از قایق و لنج که در مقابل درب بزرگ‌ترین بندر صیادی ایران قرار گرفته‌اند، از اسکله خارج شده و در کنار ساحل دیر گشت بزنید. سواحل زیبا و بکر دیر برای مسافرانی که به‌دنبال آرامش و دوری از هیاهو و شلوغی هستند، بسیار مناسب است.

ساحل بندر دیر

پارک ساحلی بنک

پارک ساحلی بنک که در شهرستان کنگان استان بوشهر واقع شده است، در سال‌های اخیر در میان گردشگران محبوبیت پیدا کرده و امکاناتی نظیر آلاچیق، شنا، قایق‌سواری، پارک بازی کودکان، و زمین والیبال دارد.

ساحل بنک

عکس از محمد علمداری

دهکده گردشگری دریایی پازارگاد 

دهکده گردشگری دریایی پازارگاد که در عسلویه قرار دارد، دارای امکاناتی نظیر تفریحات دریایی، تفریحات خشکی، پلاژ بانوان، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، اقامتگاه‌ها، شهربازی، ساحل اختصاصی، باغ پرندگان، غرفه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی و امکانات تفریحی دیگر است.

اقامتگاه‌های این دهکده شامل اقامتگاه اسکیمو، کلبه‌های نامنظم، کلبه‌های شناور، هتل شیرینو، ویلاهای دو طبقه و ویلاهای ساحلی است. تفریحات این مکان نیز به شرح پیست اسکیت، پیست موتورسواری، هاورکرافت، هانیبال، سینماهای ۶ بعدی، جامپینگ، عکاسی، بوفه، مجموعه تاب و تور، استخر توپ، چرخ و فلک، ترامپلین، پینت بال، قطار کودک، ایستگاه دوچرخه، ایستگاه قطار بزرگ، آلاچیق‌ها، ۳ اسکله، چایخانه سنتی، لمکده‌های ساحلی، ۲ رستوران سنتی، فست فود، قهوه سرا، استیج موسیقی زنده، باغ گلشن، غرفه‌های سلامت، پلاژ بانوان و باغ پرندگان است.

ساحل نخل تقی عسلویه

ساحل نخل تقی که در قسمت غربی شهر عسلویه قرار دارد، دارای امکانات رفاهی از جمله رستوران، پارک بازی کودکان، محل ورزش و پیاده‌روی در کنار ساحل، کافی شاپ و اسکله ماهی‌گیری است.

ساحل نخل تقی

منطقه حفاظت‌شده نایبند

پارک ملی نایبند که به‌عنوان اولین پارک ملی دریایی کشور و منطقه حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط زیست  ایران شناخته می‌شود در دو استان بوشهر (بخش عسلویه شهرستان کنگان) و هرمزگان ( شهرستان پارسیان بخش کوشکنار) قرار دارد. این منطقه شامل خلیج نایبند، منطقه حفاظت‌شده نایبند، جنگل‌های حفاظت شده نایبند، جنگل‌های حرای حوزه عسلویه و بساتین و هاله است. نایبند یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های دریایی خلیج فارس است که سواحل ماسه‌ای درخشان، سواحل صخره‌ای، تپه‌های مرجانی برای تفریح غواصان و دشت هموار دارد.

منطقه حفاظت شده نایبند

ساحل بنود

ساحل بنود یکی از سواحل زیبا و نسبتا بکر ایران است که در شهرستان عسلویه قرار دارد. از جمله دلایل علاقه گردشگران به این ساحل، غارهایی است که دهانه‌ای رو به دریا و ساحل دارند. اما از آن گذشته، روستای بنود نیز در سال‌های گذشته به‌عنوان لوکیشن فیلم محمد رسول‌الله نیز استفاده می‌شده است، که باعث به وجود آمدن شهرک سینمایی و جاذبه گردشگری در این منطقه شده است.

ساحل بنود

ساحل تبن

به‌رغم آنکه زیرساخت‌های گردشگری مانند تفریخات دریایی و توریستی در ساحل بندر تبن به وجود نیامده است، اما این ساحل به‌دلیل بکر بودن، فعالیت صیادان محلی، انواع مختلف مرجان‌ها، ماهی‌های زینتی، لاک‌ پشت‌های سبز و همچنین ساحلی ماسه‌ای و صخره‌ای، مورد توجه مسافران زیادی قرار می‌گیرد.

ساحل تبن

عکس از عبدالرضا شیبانی

منطقه حفاظت‌شده حرا و تالاب خور خوران

منطقه حفاظت‌شده حرا و تالاب بین‌المللی خور خوران که بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان ( فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) قرار دارد، دارای درختانی است که با خاصیت تصفیه‌ای که در پوست خود دارند، بخش شیرین آب دریا را جذب کرده و نمک آن را دفع می‌کنند. این منطقه، همچنین به‌دلیل مساعد بودن شرایط اقلیمی، زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان، نرم تنان سخت پوستان و ماهیان است. قایق‌رانی توریستی، تفرج و ماهی‌گیری، از جمله فعالیت‌های اکوتوریستی این منطقه است.

منطقه حفاظت شده حرا

سواحل بندرعباس

ساحل سورو بندرعباس

ساحل سورو بندرعباس که یکی از بکرترین سواحل مناطق ساحلی این شهر است، بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد. هرچند بسیاری از مسافران از امکانات محدود این ساحل شکایت دارند،‌ اما علاقه‌مندان به این منطقه تعطیلات خود را در این ساحل سنتی سپری می‌کنند.

ساحل سورو بندر عباس

عکس از صدیق صالحی زاده

پارک ساحلی غدیر بندرعباس

پارک ساحلی غدیر از جمله جاذبه های بندرعباس است که امکانات تفریحی، کلوپ تفریحات دریایی، پارک بازی کودک، کافه، زمین فوتبال و امکانات ورزشی و اقامتی برای مسافران دارد. علاوه بر آن، در روزهای مختلف سال، جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی گوناگون در این پارک ساحلی برگزار می‌شود.

پارک ساحلی غدیر بندرعباس

پارک ساحلی ولایت بندرعباس

پارک ساحلی ولایت با مساحتی حدود ۱۰ هکتار از مهم‌ترین سواحل گردشگری شهر بندرعباس محسوب می‌شود. از جمله امکانات این پارک ساحلی می‌توان به پارک بازی کودکان، آلاچیق، ، وسایل ورزشی و مکان مناسب جهت اقامت اشاره کرد.

پارک ساحلی ولایت بندر عباس

پارک ساحلی دولت بندرعباس

پارک ساحلی دولت بندر عباس که میان پارک غدیر و پارک ولایت قرار گرفته است، دارای امکانات توریستی و تفریحی ماند آلاچیق، مسیر پیاده روی و دوچرخه‌سواری و پیست کارتینگ است.

پارک ساحلی دولت بندرعباس

سواحل جزیره هرمز

قلعه پرتغالی‌ها جزیره هرمز

قلعه پرتغالی های هرمز یکی از جاذبه‌های تاریخی این جزیره سرخ به شمار می‌رود که با قرار گرفتن در کنار ساحل، جذابیتی دو چندان پیدا کرده است. این مکان که در گذشته به‌عنوان انباری بزرگ جهت نگهداری مهمات و سلاح‌ها استفاده می‌شده است، دارای اتاق‌های سربازخانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار بوده است.

قلعه پرتغالی ها جزیره هرمز

سواحل رنگی و طبیعی جزیره هرمز

جزیره هرمز از جمله زیباترین جزایر گردشگری ایران است که اهمیت خود را مدیون محیط بکر و شگفتی‌های طبیعی است. سواحل گردشگری این جزیره شامل ساحل چند درخت، ساحل لاک‌پشت‌ها، ساحل نقره‌ای، ساحل خونی یا سرخ، ساحل فرش، دره مجسمه ها، ساحل مفنق کوچک است که هرکدام از ویژگی‌های بصری گوناگونی برخوردار هستند. جالب است بدانید که خاک قرمز رنگ کوه‌های هرمز که «گِلک» نام دارد، به‌عنوان ادویه در طبخ غذای بومیان استفاده می‌شود. 

تنوع سواحل در جزیره هرمز بسیار زیاد است. به‌عنوان مثال، در حالی که ساحل صخره‌ای جزیره هرمز به‌دلیل برخورد امواج و فرسایش شکل گرفته است، ساحل سرخ هرمز با دارا بودن ۷۰ درصد اکسید آهن به این رنگ دیده می‌شود. در بخش دیگر ساحل نقره‌ای که ظاهری نقره فام و زیبا دارد و فرش خاکی که به‌وسیله خاک‌های رنگی جزیره هرمز شکل گرفته است، همگی بخشی از شگفتی سواحل این جزیره را تشکیل می‌دهند. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا در بازدید از جزیره هرمز، اقامت به هنگام شب را در جزیره لارک از دست ندهید. جزیره لارک که به‌دلیل وجود انعکاس نور فیتوپلانکتون‌ها در شب به رنگ آبی درخشان دیده می‌شود، تجربه‌ای بی‌نظیر را در سفر رقم خواهد زد.

عکس ساحل فرش از حامد تهمتن

ساحل بندر زیارت

ساحل بندر زیارت که در امتداد جاده اصلی میناب به سیریک و دریای مکران و خلیج فارس قرار دارد، از موقعیتی بکر و طبیعی و امکانات رفاهی و گردشگری برخوردار است. این ساحل دارای اسکله برای ماهی‌گیری، بازی‌های آبی و محل شنا است که برای مسافران و گردشگران امکانات متنوعی را فراهم می‌کند.

ساحل زیارت

پارک ساحلی کناردان

پارک ساحلی کناردان از دیگر نقاط گردشگری سواحل گردشگری و توریستی استان هرمزگان است. پارک ساحلی کناردان که از نوع ساحل ماسه‌ای به‌همراه تپه‌های شنی است، دارای امکانات رفاهی و تفریحی متفاوتی برای گردشگران است.

ساحل کناردان

ساحل بندر لنگه

بندر لنگه که یکی از مهم‌ترین بنادر خلیج فارس است، در استان هرمزگان قرار دارد و به بندر مروارید و عروس بنادر جنوب کشور معروف است. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و بکر ساحل بندر لنگه، می‌توان به سفرهای دریایی به جزیره کیش و قشم از طریق این ساحل اشاره کرد.

ساحل بندر لنگه

پارک ساحلی طاهرویی

پارک ساحلی روستای طاهرویی که از سواحل بکر و زیبای خلیج فارس است، دارای ساختمان‌های قدیمی، مجموعه پارک ساحلی و تفریحی، سایت ماسه نوردی، مجموعه ورزش‌های ساحلی، باغات و نخل‌های روستایی است.

ساحل طاهرویی

ساحل روستای کوهستک

روستای نمونه گردشگری کوهستک که در شهرستان سیریک واقع شده، از نوع ساحل شنی است که در بندری قدیمی قرار گرفته و به یکی از مناطق گردشگر پذیر این منطقه تبدیل شده است. وجود پناهگاه‌های صیادی، شناورهای صیادی و تجاری از مزیت‌های این منطقه است.

ساحل روستای کوهستک

سواحل کیش

  • پارک ساحلی سیمرغ کیش
  • ساحل هتل مارینا پارک کیش (پارک آبی بادی ویبیت)
  • ساحل مرجان کیش
  • اسکله بزرگ تفریحی کیش
  • ساحل و پلاژ بانوان کیش
  • ساحل دامون
  • بندر حریره کیش
  • اسکله تفریحی پارک میرمهنا
  • پیست دوچرخه سواری ساحلی کیش
  • ساحل کشتی یونانی کیش
  • پارک ساحلی نیلوفر کیش (آکواریوم و باغ پرندگان)

پارک ساحلی سیمرغ کیش

پارک ساحلی سیمرغ که در ضلع جنوب شرقی جزیره کیش واقع شده است، به هتل ماریناپارک، هتل سیرغ و دلفیناریوم جزیره بسیار نزدیک بوده و در فضایی به طول ۳۰۰ متر دارای امکاناتی مانند زمین بازی کودکان، زمین بدمینتون، زمین پینگ پنگ، پیست اسکیت، نوار تندرستی، مسیر پیاده‌روی، آب‌نما، ایستگاه دوچرخه، فضای سبز و پارکینگ است. پارک ساحلی سیمرغ که مکانی مناسب برای گردشگران است، در محدوده بین جاده جهان و جاده دوچرخه سواری واقع شده و با ساحل ماسه‌ای خود، چشم‌اندازی بی‌نظیر را برای مسافران ایجاد می‌کند. از جمله کلوپ‌ها و مراکز تفریحی پارک ساحلی سیمرغ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پارک ساحلی سیمرغ

تم پارک آبی اوشن

تم پارک آبی اوشن بزرگ‌ترین پارک آبی روباز ایران است که راید‌های متنوع، استخر، جکوزی و امکانات مختلف دارد. از جمله امکانات آن می‌توان به فروشگاه محصولات مرتبط با تفریحات دریایی، رستوران و کافی شاپ، مرکز تخصصی ماشاژ و سرویس رایگان در ساعت‌ها و مکان‌های تعیین شده اشاره کرد. همچنین رایدهای این تم پارک شامل رالی راید، پیچالوپ و دینگل و رایدهای دیگر است. این پارک که در ساعت‌های متفاوت به بانوان و آقایان اختصاص دارد، در فصل زمستان نیز دارای سیستم گرمایش هوشمند است.

تم پارک آبی اوشن

 کلوپ دریایی ناتیلوس کیش

کلوپ دریایی ناتیلوس که در پشت مجموعه مارینا پارک هتل قرار دارد، دارای ورزش‌های دریایی مانند غواصی، جت اسکی، قایق تندرو، چتر پاراسل، تیوب‌های بادی (شاتل و بنانا) است.

کلوپ دریایی ناتیلوس کیش

ساحل هتل مارینا پارک کیش (پارک آبی بادی ویبیت)

پارک آبی بادی ویبیت تنها پارک بادی شناور روی دریا در ایران است که برای تمام سنین مناسب بوده، و انعطاف‌پذیری، حفظ تعادل و چابکی افراد را به چالش می‌کشد. لازم به ذکر است که کلیه تجهیزات این پارک دارای بالاترین استانداردهای اروپایی بوده و امنیت تفریحات موجود در آن توسط پرسنل مجرب و آموزش دیده کنترل می‌شود.

پارک بادی ویبیت کیش

ساحل مرجان کیش

ساحل مرجان یا پارک ساحلی مرجان، یکی از محبوب‌ترین سواحل جزیره کیش است که فضای سبز وسیع، آلاچیق، باربیکیو و تفریحاتی مانند پیست دوچرخه سواری، غواصی، قایق‌ سواری، کایت سواری، جت اسکی، بنانا سواری، پاراسل، فلای‌برد و شاتل از جمله امکانات آن محسوب می‌شوند. این ساحل همچنین دارای اسکله‌ای کوچک اما دیدنی و زیبا است. از جمله امکانات و تفریحات دریایی ساحل مرجان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساحل مرجان کیش

کلوپ تفریحی دریایی اسکوبا

کلوپ تفریحی دریایی اسکوبا که در پارک ساحلی مرجان، پشت مجتمع دیدنی‌ها واقع شده است، دارای ورزش‌های دریایی گوناگون مانند غواصی، جت اسکی، قایق تندرو، چتر پاراسل، تیوب‌های بادی (شاتل و بنانا) است.

کلوپ تفریحی دریایی اسکوبا کیش

اسکله بزرگ تفریحی کیش

اسکله بزرگ تفریحی کیش که در مجاورت چند مجموعه تفریحی دیگر قرار دارد، دارای امکاناتی مانند جت اسکی، قایق‌های پدالی، قایق‌های ماهیگیری، قایق‌های پارویی، سه چرخه‌های آبی، قایق‌های کف شیشه‌ای و امکانات غواصی است. از جمله امکانات سواحل اطراف این اسکله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسکله بزرگ تفریحی کیش

ساحل و کلوپ تفریحی ایران سگوی کیش

کلوپ تفریحی ایران سگوی یکی از کامل‌ترین کلوپ در زمینه اجاره انواع دوچرخه، سه چرخه، موتورهای شارژی و اسکوترهای هوشمند است. علاقه‌مندان به این وسایل می‌توانند در این مجموعه، آموزش رایگان و لازم را از مربیان مجرب کسب کرده و تور گشت ساحلی را به‌وسیله ربات‌های هوشمند طی کنند. این مجموعه در ساحل شرقی جزیره کیش و مابین رستوران میرمهنا و سوپراستار قرار دارد.

کلوپ تفریحی ایران سگوی کیشپارک کیبل اسکی

بزرگترین کیبل اسکی جهان و نخستین سایت اسکی روی آب خاورمیانه، به طول ۸۶۰ متر و عرض ۱۶۰ متر با پنج برج و سرعت ۲۸ تا ۶۲ کیلومتر بر ساعت، در جزیره کیش قرار دارد. در نزدیکی این جاذبه تفریحی که در ساحل نقره فام کیش قرار دارد، آلاچیق، اسکله بزرگ تفریحی و پلاژ آقایان نیز واقع شده و این مجموعه به امکانات کامل  مانند رختکن و دوش، سکوی شروع، اتاق آموزش، فروشگاه لوازم ورزشی مخصوص کیبل اسکی، کافی شاپ و رستوران مجهز است.

پارک کیبل اسکی کیشمرکز غواصی کیش

مرکز غواصی کیش که در جنوب هتل شایان قرار دارد، دارای تورهای غواصی و اسنورکلینگ به دایوسایت‌های جزیره کیش است. این تورها شامل غواصی در دایوسایت‌های دور از جزیره کیش، کشتی غرق شده داما، غواصی عمیق، غواصی در مناطق مرجانی، غواصی در آب‌های جریان‌دار و دایوسایت‌های دیگر است. این مرکز همچنین دارای دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به این ورزش مهیج است.

مرکز غواصی کیشکلوپ ورزش‌های دریایی کاپ

کلوپ ورزش‌های دریایی کاپ دارای تفریحاتی مانند شاتل، جت اسکی، غواصی، قایق‌های تندرو، پاراسل، تیوب‌های بادی (شاتل و بنانا)‌ است. این کلوپ در انتهای بلوار اندیشه، روبه‌روی مسجد امیر قرار دارد.

کلوپ ورزش های دریایی کاپ

ساحل و پلاژ بانوان کیش

پلاژ بانوان که در ساحل شمالی جزیره کیش ساخته شده است، دارای امکاناتی مانند دوش آب شیرین، سایه‌بان و نورپردازی مناسب، سالن بدن‌سازی، مربیان شنا و نجات غریق است. این پلاژ یکی از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری برای بانوان کیش به شمار می‌رود.

پلاژ بانوان کیش

ساحل دامون

ساحل دامون کیش دارای امکانات و تفریحات دریایی زیر است:

کلوپ غواصی سیمن کیش

کلوپ سیمن که در دامون ساحلی جزیره کیش قرار دارد، دارای تفریحاتی مانند غواصی، جت اسکی، قایق تندرو، چتر پاراسل، تیوب‌های بادی (شاتل و بنانا)‌ است. از دیگر مراکز تفریحی ساحل دامون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلوپ تفریحات دریایی سیمنکلوپ غواصی و تفریحات دریایی داریوش

کلوپ تفریحات دریایی داریوش که در دامون ساحلی قرار دارد، دارای امکاناتی نظیر پاراسل، غواصی، شاتل، جت اسکی با مربی و امکان عکس برداری و فیلمبرداری از تمام ورزش‌های ذکر شده است.

کلوپ تفریحات دریایی داریوشکلوپ دریایی آکواریوس

کلوپ دریایی آکواریوس که در شمال جزیره کیش و در کنار ساحل دامون، پشت برج‌های ساحلی پرشین قرار گرفته است، خدماتی مانند شاتل سواری، جت اسکی، بنانا سواری، قایق‌سواری، پاراسل و غواصی را دارد.

کلوپ دریایی آکواریوس

بندر حریره کیش

شهر حریره در کیش که در حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد، در گذشته نقش بندرگاه را در جزیره ایفا می‌کرده است. این شهر  که در مرتفع‌ترین بخش جزیره یعنی ساحل صخره‌ای آن بنا شده است،‌ ۱۰ متر از دریا بالاتر بوده و سه خلیج و دماغه، نقش بندرگاه طبیعی را در آن ایفا می‌کرده‌اند. در حال حاضر آثار باقی مانده از این شهر به سه بخش خانه اعیانی، بخش کارگاهی و صنعتی و مجموعه حمام تقسیم شده است.

بندر حریره کیش

اسکله تفریحی پارک میرمهنا

پارک تفریحی ساحلی میرمهنا که در ساحل شمالی و شمال غربی جزیره واقع شده است، دارای اسکله‌ای تفریحی به همین نام است. این پارک ساحلی که از مسجد خاتم‌الانبیا تا میدان جاسک ادامه دارد،‌ به‌وسیله اسکله ماهیگیری میرمهنا به دو بخش تقسیم شده است. از جاذبه‌های گردشگری مسجد خاتم‌الانبیا تا اسکله ماهیگیری می‌توان به مسیرهای پیاده‌رو، آلاچیق‌ها، محل پخت کباب، پارکینگ، نمازخانه ساحلی، بازار عرب‌ها، کتابخانه عمومی، بازار ماهی فروش‌ها و تماشای ماهی‌های تازه جنوب در مسیر دوچرخه، تماشای لاک‌ پشت‌های آزاد و بوفه و چایخانه اشاره کرد. هرچند شنا کردن در این محدوده ممنوع است، اما گردشگران می‌توانند در زمان‌های مجاز روی اسکله میرمهنا به ماهی‌گیری مشغول شوند. از اسکله تا میدان جاسک نیز دارای دو زمین بازی برای کودکان و قایق‌های تفریحی است.

اسکله تفریحی میرمهنا

پیست دوچرخه سواری ساحلی کیش

پیست دوچرخه سواری ساحلی کیش یکی از طولانی‌ترین و زیباترین مسیرهای دوچرخه سواری ایران است که ۵۱ کیلومتر طول دارد و به موازات جاده جهان و حاشیه نوار ساحلی ساخته شده است. این پیست دارای ایستگاه‌های مختلف است که به علاقه‌مندان، دوچرخه کرایه می‌دهد.

پیست دوچرخه سواری کیش

ساحل کلبه هور کیش

کلبه هور که در دماغه‌ای در غربی‌ترین بخش جزیره کیش قرار دارد، دارای ساحلی صخره‌ای است که زیستگاه انواع ماهی‌ها، صدف‌ها و لاک‌پشت‌ها است. بسیاری از گردشگران جهت ماهیگری و غواصی از این منطقه دیدن می‌کنند، اما این بخش دارای آلاچیق، نیمکت، باربیکیو و نورافکن‌های بزرگ جهت رفاه حال مسافران نیز است. این منطقه همچنین دارای تندیسی از فانوس دریایی است که در شب جلوه‌ای خاص و زیبا پیدا می‌کند.

علاوه بر آن، صخره قارچی کیش که بر اثر ضربات موج دریا به‌شکل قارچ درآمده، یکی از جاذبه‌های ساحلی در کیش و در نزدیکی کلبه هور است. در کنار این صخره لنجی به گل نشسته نیز قرار دارد که به‌تازگی بازسازی و نورپردازی شده‌، و سالانه میلیون‌ها نفر را به خود جذب می‌کنند.

کلبه هور کیش

ساحل کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های جزیره کیش و نماد این جزیره محسوب می‌شود، در غرب جزیره قرار دارد و در تابستان سال ۱۳۴۵ به گل نشسته است. هرچند این کشتی تاکنون بسیار تخریب شده و بخش انتهایی آن در آب فرو رفته است، اما گردشگران بسیاری به عکس گرفتن در کنار این جاذبه و بازدید از آن در هنگام غروب آفتاب علاقه دارند. در کنار این جاذبه امکاناتی چون آمفی‌تئاتر، کافه تریا، غرفه‌های فروش تنقلات، رستوران ایرانی و لبنانی، ایستگاه کرایه اسکیت، دوچرخه و فروش محصولات ورزشی نیز قرار دارد.

ساحل کشتی یونانی کیش

عکس از Mohjavad

پارک ساحلی نیلوفر کیش (آکواریوم و باغ پرندگان)

آکواریوم و باغ پرندگان کیش که در نزدیکی پارک ساحلی نیلوفر قرار دارد، دارای بیش از ۵۷ گونه پرنده است که از اقصانقاط جهان از جمله آمریکای جنوبی، استرالیا، شرق آسیا و آفریقا جمع‌آوری شده‌اند. آکواریوم این مجموعه نیز دارای بیش از ۷۰ نوع ماهی کمیاب و نایاب تزیینی است. در این پارک علاوه بر این، مجموعه تفریحی پارک دلفین کیش نیز قرار دارد. حیوانات این مجموعه شامل شیر دریایی شمالی، شیر دریایی جنوبی، گربه دریایی شمالی، گراز دریایی، پنگوئن و دلفین است که توسط مربیان ایرانی هنرنمایی می‌کنند.

ساحل نقره‌ای هنگام

ساحل نقره‌ای جزیره هنگام از جمله جاذبه‌های گردشگری این جزیره است که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

ساحل جزیره هنگام

عکس از حمیدرضا خدامی

سواحل قشم

ساحل غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم که در نزدیکی ساحل جنوبی آن قرار دارد، طولانی‌ترین غار نمکی جهان محسوب می‌شود. گردشگران برای بازدید از این غار می‌توانند از سه بندر باسعیدو، سلخ و گورمی استفاده کنند، و لازم به ذکر است که جهت بازدید از داخل غار از راهنمایی تیم‌های حرفه‌ای بهره‌مند شوند.

غار نمکدان قشم

پارک کروکودیل‌ نوپک قشم

پارک کروکودیل نوپک قشم که بزرگ‌ترین پارک کروکودیل در خاورمیانه است، از سال ۱۳۹۰ بهره‌برداری شده و علاوه بر بیش از ۱۰۰ کروکودیل کوچک و بزرگ، حیواناتی نظیر میمون، سوسمار، پرندگان و پستاندارن نیز در این پارک زندگی می‌کنند.

پارک کروکودیل نوپک قشم

ساحل جزایر ناز قشم

جزایر ناز که در قسمت جنوبی جزیره قشم قرار دارند، در زمان جزر دریا به ساحل وصل شده و در زمان مد، از ساحل جدا می‌شوند. در نزدیکی ساحل جزایر ناز قشم شما می‌توانید به تفریحاتی مانند شترسواری، پاراگلایدر، جت اسکی،قایق‌سواری و... بپردازید.

جزایر ناز قشم

ساحل غارهای خوربس قشم (کلوپ تفریحات دریایی ساحل طلایی)

کلوپ تفریحات دریایی ساحل طلایی قشم که به آموزش تخصصی غواصی می‌پردازد، دارای تفریحاتی مانند غواصی ساحل به دریا، غواصی در سایت تخت جمشید، غواصی در جزیره لارک، شاتل، بنانا، جت اسکی، قایق‌سواری، اسکی روی آب، استخر، عکاسی و فیلمبرداری زیر آب، والیبال ساحلی، واتربال، کافی شاپ زیر آب و دراگون بت است. این کلوپ در کیلومتر ۱۰ جاده ساحلی، مقابل غارهای خوربس قرار دارد.

کلوپ ساحل طلایی قشم

بوستان ساحلی زیتون قشم

بوستان ساحلی زیتون قشم که یکی از جاذبه های جزیره قشم به شمار می‌رود دارای آلاچیق، امکانات تفریحی، فرهنگی و ورزشی، سینمای چهار بعدی،‌زمین اسکیت، مسیرهای دوچرخه سواری، زمین فوتبال، قهوه‌خانه و کافی شاپ است. از جمله کمپ‌های تفریحی این ساحل می‌توان به کمپ تفریحات دریایی ایران‌زمین اشاره کرد.

از دیگر کمپ‌ پارک‌های جزیره قشم می‌توان به کمپ پارک جنوبی، کمپ پارک سینما دریا، کمپ پارک هامون، کمپ پارک هلر، کمپ پارک درگهان، کمپ پارک سوزا، کمپ پارک کندالو، کمپ پارک ایران‌زمین، کمپ پارک سلح، کمپ پارک قلعه پرتغالی‌ها، کمپ پارک ریگو و کمپ پارک لافت اشاره کرد.

بوستا نساحلی زیتون قشمکلوپ تفریحات دریایی ایران‌زمین قشم

کلوپ تفریحات دریایی ایران‌زمین ارائه‌دهنده تفریحات دریایی و هوایی برای بزرگسالان و کودکان مانند جت اسکی، شاتل، بنانا، پاراسل، رینگ، موتور چهارچرخ ساحلی، پاراگلایدر و پاراموتور، آموزش دوره‌های غواصی، عکاسی و فیلمبرداری زیر آب و گشت جزایر قشم، لارک، هرمز، هنگام و ناز است.

کلوپ تفریحات دریایی ایران زمین قشم

تالاب پرندگان دوکوهک قشم

تالاب پرندگان دوکوهک قشم که سکونتگاه مهم پرندگان مهاجر به شمار می‌رود، یکی از مناطق بکر و دیدنی قشم است که برای طبیعت‌گردان جذابیت فراوانی دارد.

تالاب پرندگان دو کوهک قشم

عکس از سعید زارع

منطقه حفاظت‌شده حرا قشم

منطقه حفاظت‌شده حرا که وسیع‌ترین قسمت آن نیز در آب‌های بندر لافت و بندر پل در شمال غربی جزیره قشم و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است،‌ از جمله جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم به شمار می‌رود. این منطقه زیستگاه گونه‌های مختلفی از پرندگان و آبزیان است.

منطقه حفاظت شده حرا

شما کدام جزایر خلیج‌فارس را جزو بهترین‌ها می‌دانید؟ در بخش دیدگاه‌های این مطلب می‌توانید نظر و تجربه‌های خود را با دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه