آینده حمام شیخ بهایی چه می‌ شود؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش سه شنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
آینده حمام شیخ بهایی چه می‌ شود؟

حمام شیخ بهایی در روزگار کنونی  کارکرد خود را از دست داده است و برای جلوگیری از تخریب با کاربری جدید ادامه حیات خواهد داد.

حمام‌ها به‌دلیل معماری خاص خود در تاریخ ایران همواره مورد توجه بوده‌اند.  امروزه حمام‌های قدیمی کارکردهای خود را به‌دلیل وجود حمام‌های شخصی از دست داده‌اند و برای تداوم حیات مجبور به تغییر کاربری هستند. یکی از شگفت‌انگیزترین حمام‌های اصفهان، حمام شیخ بهایی است که روزگاری فقط با یک شمع گرم می‌شد و اکنون سال‌های زیادی است که این شمع خاموش شده است. این حمام از نظر نوع معماری نیز یکی از بی‌نظیرترین‌ حمام‌ها محسوب می‌شود.

در روزهای گذشته تصاویری از این حمام شگفت‌انگیز در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که نشان می‌داد وضعیت این شاهکار دوران صفوی خوب نیست و چشم‌انداز جذاب خود را از دست داده است. اما فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نظر دیگری دارد و در این زمینه می‌گوید:

میراث فرهنگی در خصوص حمام شیخ بهایی حفظ بنا را در دستور کار خود قرار داده است و در این حمام عملیات مرمتی نیز اجرایی شده است و تمام تلاش میراث فرهنگی بر این است که چهارچوب بنا را حفظ کند.

الهیاری اضافه کرد که میراث فرهنگی به‌دنبال اجرای طرحی در این بنا است که در شأن شیخ بهایی و هم در شأن این معماری زیبا باشد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان معتقد است که اجرا شدن طرح و چگونگی اجرای آن برای میراث مهم بوده و مشاورین نیز نظرات خود را به این سازمان ارائه کرده‌اند. الهیاری تصریح کرد که هنوز دقیقا مشخص نشده چه تصمیمی برای کاربری حمام گرفته شود، اما سعی بر این است که این حمام تبدیل به موزه شیخ بهایی شده و همچنین شمع آن احیا شود. وی در پایان اشاره کرد که طرح‌هایی مانند حمام گنجعلی خان، تبدیل شدن به یک سفره خانه سنتی، موزه مردم شناسی و … از طرح‌هایی است که برای حمام شیخ بهایی ارائه شده است.

عکس از خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه