فشار بر موزه‌های بریتانیا برای بازگرداندن آثار تاریخی کشورهای دیگر

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
فشار بر موزه‌های بریتانیا برای بازگرداندن آثار تاریخی کشورهای دیگر

به نقل از روزنامه گاردین، موزه‌های بریتانیا در ماه‌های اخبر برای پس دادن آثار باستانی کشورهای مبدا، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

به گزارش روزنامه گاردین، در ماه‌های گذشته فشار بر موزه‌های بریتانیا برای بازگرداندن آثار تاریخی کشورهای دیگر افزایش یافته است. دولت مصر در ماه گذشته از موزه ملی اسکاتلند درخواست کرد تا اسناد مورد تائید برای عتیقه‌جات مصری موجود در این موزه را صادر کند. مناقشه بین دو کشور درباره این موضوع زمانی افزایش یافت که این موزه از نمایش سنگی از هرم بزرگ جیزه خبر داد.

از طرفی دیگر، دولت جبل‌الطارق نیز خواستار پس‌گرفتن دو جمجمه از انسان های نئاندرتال از موزه تاریخ طبیعی لندن است. این جمجمه‌ها که به جبل‌الطارق ۱ و جبل‌الطارق ۲ معروفند، نقش مهمی را در شکل‌دهی درک ما از انسان‌های نئاندرتال ایفا کرده‌اند. موزه ملی جبل‌الطارق سال گذشته میلادی در نامه‌ای به موزه تاریخ طبیعی لندن، خواستار بازگرداندن فسیل انسان‌های نئاندرتال شد، اما موزه تاریخ طبیعی لندن در پاسخ، با استناد به قانون ۱۹۶۳ موزه بریتانیا، بازگرداندن آثار موجود را تنها در شرایط خاص مجاز دانست و به این تزتیب با این درخواست مخالفت کرد.

جبل‌الطارق ۱، جمجمه زنی بالغ است که در سال ۱۸۴۸ در منطقه «فوربس کوری» (Forbes' Quarry) در بخش شمالی صخره جبل‌الطارق پیدا شد و قدمت آن به ۵۰ هزار سال قبل بازمی‌گردد.

جبل‌الطارق ۲، شامل پنج قطعه از جمجمه یک کودک نئآندرتال است که در سال ۱۹۲۶ در برج شیطان (Devil's Tower) آمریکا کشف شد.

علاوه بر آن، جمجمه‌های انسان نئاندرتال و فسیل موجودی که به نام «چارلز داروین» نامگذاری شده، جزو اقلامی است که درخواست بازگرداندن آن از موزه‌های بریتانیا صادر شده است. درخواست مبنی بر بازگرداندن فسیل نامگذاری شده به نام داروین نیز که شیلی خواستار آن بود، به موجب شروط قید شده در قانون بریتانیا رد شد.

همچنین در اکتبر سال گذشته، از موزه بریتانیا درخواست شده بود تا مجسمه «هوآ کاکانانایی» را که ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۶۹ به این موزه اهدا کرده بود، به مبدا بازگرداند.

منبع عکس: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه