بهترین غذاهای سنتی بازار استانبول

مینا داودی
مینا داودی چهار شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰
بهترین غذاهای سنتی بازار استانبول

بازار قدیم استانبول یکی از جذاب‌ترین نقاط شهر برای گشت‌وگذار و خرید و همین طور صرف غذاها و دسرهای سنتی خوشمزه‌ای است که از آن جمله می‌توان به پیده، دونر کباب، دلمه، باقلوا و... اشاره کرد.

این مقاله با استفاده از مقاله مینا رهبری منتشرشده در ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ تکمیل و در ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ منتشر شده است.

بسیاری از بازرگانان، صنعت‌گران، باربران و مغازه‌داران محلی که روز خود را در بخش قدیمی استانبول و بازار قدیمی مشهور این شهر سپری می‌کنند، انواع غذاهای محلی این قسمت از شهر را امتحان کرده‌اند. پرسش از چنین افرادی که تقریبا تمامی غذاها را امتحان کرده‌اند، بهترین راهنما برای پیداکردن بهترین غذای تازه با قیمت مناسب و کیفیت خوب است. تعداد رستوران‌ها و غذاهای خیابانی که در این منطقه وجود دارد، بسیار زیاد است؛ پس اگر اهل شکم‌گردی هستید، ادامه مقاله را دنبال کنید تا با بهترین غذاهای باکیفیت بازار قدیمی استانبول آشنا شوید.

با بهترین غذاها و دسرهای سنتی بازار استانبول آشنا شوید:

غذاهای سنتی بازار استانبول

دونر کباب

دونر کباب استانبول

منبع عکس: سایت xtremefoodies (عکاس: ناشناس)

بازار بزرگ استانبول را شاید بتوان یکی از بزرگ‌ترین جاهای دیدنی استانبول دانست. دونر کباب هم جزو آن دسته غذاهای خیابانی است که در گوشه و کنار بازار بزرگ استانبول طبخ می‌شود و از همین رو، انتخاب بهترین دونر کباب دشوار به نظر می‌رسد. اگر از هر مغازه‌داری در بازار بزرگ استانبول بپرسید که بهترین دونر کباب‌های این منطقه را کجا می‌توان پیدا کرد، احتمالا جواب یکسانی دریافت خواهید کرد: «شاهین اوستا» (Sahin Usta). دونرچی شاهین اوستا تکه‌های نازک گوشت بره را در کنار پیاز و گوجه فرنگی در نان می‌گذارد و سماق روی آن می‌پاشد. دونرهای او یقینا بسیار خوشمزه است و ناهار ارزان و خوش‌طعمی محسوب می‌شوند. شما می‌توانید این غذای بیرون‌بر را در خیابان باریکی در سمت شرق بازار، پشت مسجد نوروسمانی نوش جان کنید. در این رستوران جایی برای نشستن مشتریان وجود ندارد و غذا را بیرون از مغازه به مشتریان تحویل می‌دهند.

دلمه و کباب 

کباب ترک

منبع عکس: سایت harbiyiyorum (عکاس: ناشناس)

پس از گذراندن ساعاتی در جمعیت انبوه گردشگران و چانه‌زنی با مغازه‌داران، برخی از بازدیدکنندگان حس می‌کنند باید از جمعیت فاصله بگیرند و بعدازظهر خود را در مکانی آرام سپری کنند. برای خوردن یک وعده غذای خوشمزه و بسیار باکیفیت می‌توانید به رستوران اجاق‌باشی (Gazientep Burc Ocakbasi) بروید که امکان تماشای روند پخت کباب روی اجاق برایتان وجود دارد. کباب آدانای این رستوران مناسب کسانی است که می‌خواهند غذای سبک بخورند و عصر به خرید و گشت‌وگذار بپردازند. طعم دلمه‌های بادمجان و فلفل دلمه‌ای که با برنج و سبزیجات پر می‌شوند، بسیار لذیذ است و گیاه‌خواران نیز می‌توانند از خوردن این غذای خوشمزه لذت ببرند. 

دوروم کباب مرغ

رستوران در استانبول

منبع عکس: سایت culinarybackstreets (عکاس: ناشناس)

«اجاق‌باشی آینن دوروم» (Aynen Dürüm) در نزدیکی ورودی Kılıççılar بازار بزرگ استانبول قرار دارد و همیشه پر از مشتری است. این رستوران بسیار پرطرفدار فروشندگانی دارد که در محله با صدای بلند برای رستوران تبلیغ کرده و مشتری جمع می‌کنند؛ به همین دلیل برای سرو غذا در این محل باید منتظر بمانید تا صندلی‌ها خالی شوند. در این مغازه می‌توانید «دورو کباب» (dürüm kebap) سفارش دهید که از گوشت گریل‌شده‌ در نان لواش تشکیل می‌شود و سپس هر چقدر که خواستید، سبزیجات معطر، خیارشور، ترشی و فلفل چیلی گریل‌شده را در کنار غذای خود سرو کنید. ضمن اینکه از منوی این رستوران کوچک حتما دوروم کباب مرغ را انتخاب کنید که طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

پیده

پیده

منبع عکس: سایت richardelliot.blogspot (عکاس: ناشناس)

پیداکردن رستوران «پک پیده اند پیتزا» (Pak Pide & Pizza) را می‌توان یک ماجراجویی دانست؛ زیرا این رستوران در کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک و پیچ‌درپیچ، پشت کاروانسرای بزرگ تاریخی «بیوک خان والده» متعلق به قرن ۱۷ در شمال بازار بزرگ واقع شده است. سرآشپز این پیده‌فروشی برای تهیه غذا از اجاق زغالی استفاده می‌کند و نتیجه، پیده‌های بسیار داغ و تنوری لذیذ هستند که بهتر است گرم سرو شوند.

آدانا کباب

Durumcu Raif Usta

منبع عکس: سایت squarespace (عکاس: ناشناس)

در شرق بازار بزرگ استانبول یک اجاق‌باشی به سبک کافه‌تریا به نام «دورومجو راعیف اوستا» (Durumcu Raif Usta) وجود دارد که به‌خاطر آدانا کباب و اورفا دوروم کباب‌ شهرت دارد. اورفا دورم کباب از گوشت قیمه‌ گریل‌شده تهیه شده و همراه با پیاز خام در نان لواش پیچیده می‌شود. اگر به این مغازه رفتید، حتما کنار غذا دوغ آیران هم سفارش دهید که طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

بوزا

Vefa Bozacisi

منبع عکس: وب‌سایت lonelyplanet (عکاس: ناشناس)

مغازه «وفا بوزاسیسی» (Vefa Bozacisi) که در سال ۱۸۷۶ افتتاح شده است، در غرب بازار بزرگ، در محله‌ قدیمی مسکونی دوران عثمانی قرار دارد. در این مغازه کارکنانی با رفتاری صمیمی از شما استقبال می‌کنند و در اینجا می‌توانید بهترین «بوزا» (boza) را نوش جان کنید که نوشیدنی غلیظ و چسبنده‌ای متشکل از آب، شکر و مخمر جو است. این نوشیدنی به‌دلیل افزایش توانایی جسمی و قدرت بدنی، طرفداران زیادی دارد.

کوکورچ

روده پیچیده شده روی سیخ در حال کباب شدن

منبع عکس: سایت globalcountrymeats.com (عکاس: ناشناس)

«کوکورچ» (kokoreç) یکی از غذاهای خیابانی محبوب استانبول است که بهترین آن را می‌توانید در «کوکورچ سی ادرینس اوستا» (kokoreç ci Erdinç usta) تجربه کنید. برای تهیه این غذا، روده‌ بره یا گوسفند را روی زغال کباب می‌کنند. کوکورچ در نان سفید ترد سرو می‌شود و بوی تند و عطروطعم عجیب آن برای علاقه‌مندان به کله پاچه، جالب است.

دسرهای سنتی بازار استانبول

راحت‌ الحلقوم ترکی

لوکوم راحت الحلقوم ترکی

منبع عکس: سایت blogs.ethz.ch (عکاس: ناشناس)

جعبه‌های شبیه جواهر لوکوم (راحت‌الحلقوم ترکیه‌ای)، می‌تواند بهترین هدیه و سواغاتی باشد و مغازه‌های جذاب زیادی در اطراف بازار ادویه وجود دارد که نمونه‌های بی‌کیفیت و درجه چندم این شیرینی سنتی را به گردشگران می‌فروشند. پس کمی از این بازار فاصله بگیرید و به‌سمت بازار کوچک در شرق بازار ادویه و نزدیکی مسجد سلیمانیه حرکت کنید تا به مغازه «اتلان سکرلیم» (Altan Şekerleme) برسید. این مغازه از سال ۱۸۶۵ لوکوم‌های بسیار تازه‌ و آب‌نبات‌های رنگارنگ تولید می‌کند و قیمت‌های مناسب و برخورد گرم صاحب آن، همیشه گردشگران را به داخل مغازه می‌کشاند.

باقلوا

باقلوا استانبولی

منبع عکس: سایت trover (عکاس: ناشناس)

وقتی کره، شکر، خمیر نازک و آجیل با هم ترکیب می‌شوند، شیرینی و دسر دوست‌داشتنی ترکی را به‌وجود می‌آورند. شیرینی فروشی‌های زیادی در این منطقه وجود دارند که ادعا می‌کنند، بهترین باقلواهای استانبول را درست می‌کنند؛ اما اکثر محلی‌های حوالی پل گالاتا سر این موضوع توافق دارند که «باقلوای دولی» (Develı Baklava) بهترین باقلواها را ارائه می‌کند. این مغازه کوچک در خیابان شلوغ «حصیرچیلر» (Hasırcılar) در نزدیکی بازار ادویه قرار دارد و انواع شیرینی‌های سنتی نظیر بلبل یواسی (آشیانه بلبل) را تهیه می‌کند که خمیر آن با پسته و کرم خامه‌ای پر می‌شود. شما می‌توانید باقلواهای خوشمزه آن را بخرید و بیرون بخورید یا در محل نوش جان کنید. 

دسرهای ترکی

بستنی استانبول

منبع عکس: سایت eniyi.best (عکاس: ناشناس)

دسرهایی مثل دوندورما (بستنی ترکی) و فرین سوتلاچ (پودینگ برنج) گزینه خوبی برای تجدید انرژی در بعدازظهرها هستند؛ اما این روزها گزینه خوشمزه‌ دیگری به نام تریلیچه نیز به دسرهای ترکی اضافه شده است. اگر دوست دارید در سفر به ترکیه، طعم واقعی یکی از این دسرها و کیک‌های کرمی اسفنجی ترکی را امتحان کنید، پیشنهاد ما و افراد محلی، «بنا دوندورمالاری» (Bena Dondurmalari) است که یک مغازه کوچک بستنی‌فروشی در حیاط مسجد آتیک علی پاشا و در نزدیکی ایستگاه تراموای «Cemberlitas» است.

پرسش‌های متداول

بهترین غذاهای سنتی بازار قدیم استانبول کدامند؟

دوروم کباب مرغ، آدانا کباب، دلمه، دونر کباب، کوکورچ، پیده

بهترین دسرهای سنتی بازار قدیم استانبول کدامند؟

راحت‌ الحلقوم، باقلوا، دوندورما، فرین سوتلاچ (پودینگ برنج)، تریلیچه

کوکورچ چیست؟

کوکورچ یکی از غذاهای خیابانی محبوب استانبول است که برای تهیه آن روده‌ بره یا گوسفند را روی زغال کباب می‌کنند.

معروف‌ترین نوشیدنی‌های استانبول چه نام دارند؟

بوزا و دوغ آیران

مطالب مرتبط:

دیدگاه