از پل بخت و چاه آرزو تا غار مخفی دزدان دریایی

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات شنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
از پل بخت و چاه آرزو تا غار مخفی دزدان دریایی

آسیای شرقی مقصدی فوق‌العاده برای تجربه‌ی جزیره‌های رویایی، مناظر دریایی و ساحل و بلندی‌های سرسبز است.

اگر می‌خواهید به‌جای دیدن نقاط شلوغ و تکراری سری به جزیره‌های رویایی و آرامش بخش در آبهای فیروزه ای بزنید یا ترکیبی از مناظر دریایی و ساحلی و جنگلی را یک‌جا پیش چشمان‌تان داشته باشید یا اینکه روی بلندی‌های سرسبز قرار بگیرید و لحظات ناب را شکار کنید، یا حتی از روی پل بخت عبور کنید تا زندگی تان را غرق در شادی کنید با ما به آسیای شرقی بیایید. در اینجا حتی آسمان هم رنگ دیگری دارد.  آلودگی نوری انقدر کم است که ستارگان با درخشان ترین حالت خود دیده می‌شوند. حتی در شب می‌توانید به سواحل خلوت بروید و بازتاب تلالو ستارگان و ماه را در آبهای آرام آینه مانند نظاره کنید. می‌خواهیم سوژه‌های قابل‌توجهی برای گشت هایی که در تور نوروز 98 در پیش رو خواهید داشت به شما معرفی کنیم.با ما همراه شوید تا منتخب جاذبه‌های گردشگری آسیا را به شما معرفی کنیم.

معبد تیان هو، معبد چینی پل بخت و چاه آرزو

معبدی برای الهه بهشت که در جنوب غربی شهر کوالالامپور، خیابان جالان کلانگ لاما واقع شده است. تیان هو معبدی تودرتو است که در شش لایه و چهار طبقه در زمینی به وسعت ۶ هزار و ۷۵۸ متر مربع ساخته شده است. این معبد زیبا در بالای بلندی‌های سرسبز رابسون قرار گرفته است. تیان هو نام  الهه ای چینی است که بر آبها کنترل دارد و محافظ ماهیگیران است.

معبد اصلی در ابتدا در جلال سلطان بود اما در سال ۱۹۸۷ به محل فعلی نقل مکان کرد. معبد دارای چهار طبقه است. بالاترین طبقه سالن اصلی معبد است که فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در آن به‌طور منظم برگزار می‌شود. در طبقه اول مغازه‌های سوغات و فروشگاه مواد غذایی قرار گرفته‌اند و طبقه  دوم نیز سالن ضیافت است که محل برگزاری عروسی‌های سنتی چینی‌های کوالالامپور است. در طبقه سوم هم دفاتر اداری ثبت ازدواج قرار دارند.

آسیای شرقی

سالن اصلی معبد به زیبایی توسط ستون‌های الهام گرفته از اژدها تزیین شده است. از پشت بام این سالن منظره بی‌نظیری از کوالالامپور قابل‌مشاهده است که از نگاه گردشگران تور مالزی یکی از سوژه‌های عکاسی بی‌نظیر این منطقه به شمار می‌رود. این معبد به الهه تیان هو، مادر آسمانی تقدیم شده و در این سطح از معبد شما می‌توانید مجسمه و عبادتگاه او را از نزدیک ببینید که در میان دو الهه  دیگر قرار گرفته. الهه رحمت،گوانگ یین، در سمت چپ و الهه بارانداز، شنگ نیانگ، در سمت چپش او را مشایعت می‌کنند. در میان این سالن و در بین محراب‌ها دو کوزه است که در هر یک فال هایی قرار گرفته و بازدیدکنندگان می‌توانند از آن استفاده کنند. ماهیگیران چینی هربار پیش از رفتن به دریا به درگاه این سه الهه دعا می‌کنند تا مشمول رحمت آنان قرار گیرند و از گزند آب‌و‌هوا در امان باشند. اداره معبد را نیز اداره ماهیگیران چینی بر عهده دارد.

در نزدیکی معبد تیان هو سایت بودایی ماها واهارا قرار گرفته است این سایت بودایی که توسط سینهالسه تاسیس شده تا جایگاه عبادت سنت بودائی تریوادا در مالزی باشد. این سایت بودایی بیشتر به‌عنوان معبد بودایی بریک فیلدز یا محوطه آجری معروف است.

ورودی اصلی معبد دروازه ای با سقف‌های قوسی شکل و ستون‌های قرمز بلند است و سقف‌های جذاب و تماشایی معبد به‌همراه کنده کاری‌ها و تزیینات پیچیده و خارق‌العاده اش آن را به مکانی جذاب و محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است.

مجموعه معبد دارای تعدادی جاذبه دیگر هم هست.یکی از پرطرفدار ترین این جاذبه‌ها پل بخت است. پلی که مهمانان از روی آن عبو می‌کنند و با قطرات آب مقدسی که توسط راهبان به آن‌ها پاشیده می‌شود متبرک می‌شوند تا زندگیشان قرین بخت و اقبال و موفقیت‌های روزافزون گردد.

در سمت دیگر معبد نیز باغی از گیاهان دارویی وجود دارد و راهبان چینی نسخه‌های تخصصی برای تمامی بیماری‌های شما خواهند پیچید از تقویت قوای بینایی گرفته تا درمان ریزش مو. اگر هم اعتقادی به این دارو‌ها و پل بخت ندارید می‌توانید آؤزوهای خود را روی طومارهای مخصوص بنویسید و در چاه آرزوها بیندازید و منتظر شوید موهایتان دوباره رشد کند.

حوضچه لاک‌پشت نیز بخش محبوب بچه هاست. حوضچه ای پر از لاک‌پشت‌های تنبل و سردر گریبان که روی هم وول میخورند و گاه گاهی هم زیر چشم مردمی که دورشان جمع شده‌اند را با حالتی عاقل اندر سفیه مینگرند.

در حیاط معبد و روی زمین می‌توانید مجسمه‌ای از دوازده حیوان زودیاک چینی را ببینید.در زیر هر طرح نیز مشخصات فرد متولد آن سال نیز نوشته شده زودیاک چینی یک طرح طبقه‌بندی است که یک حیوان و ویژگی‌های مشهور آن را به هر سال در یک چرخه ۱۲ ساله اختصاص می‌دهد. این دوره ۱۲ ساله تقریبی است به دوره مداری ۱۱.۸۶ ساله مشتری، بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی. زودیاک و تغییرات آن در بسیاری از کشورهای آسیای شرقی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، مغولستان، کامبوج، لائوس، نپال، بوتان و تایلند به‌عنوان روشی برای تشخیص ویژگی‌های فردی متولدین هرسال و تاثیرات سیارات و اجرام آسمانی بر سرنوشت آن‌ها محبوبیت دارند.

تیان هو معبدی شلوغ و تجاری است و جای خوبی برای غرق شدن در حالات معنوی نیست اما دیدن جمعیتی که برای استجابت دعاهایشان به اینجا می آیند یا تماشای عروسی‌های سنتی چینی و مراسم جشنهای مختلفی که در این مکان برگزار می‌شود تیان هو را به یکی از دیدنی‌ترین معابد کوالالامپور بدل کرده است

در طول جشن‌های چینی نظیر روز وساک و جشن مون کِیک، هزاران چینی معتقد به این معبد می آیند و برای خوشبختی خود و خانواده هایشان عود میسوزانند و روی زانو مینشینند و دعا می‌کنند یا از راهبان درباره سرنوشت و عاقبت کارشان سؤال میپرسند و به فالگیری‌های مختلف و پیشگویی‌های عجیبشان اعتماد می‌کنند. البته تیان هو محل  تمرینات سنتی چینی و کلاس‌های هنرهای رزمی نظیر چیکونگ، تای چی و ووشو نیز هست.

ساعات کاری عادی معبد ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر است اما در جشنواره‌های مذهبی عمده مانند روز وساک، جشنواره موناکک و سال نو چینی معبد تمام شب باز است. برای رفتن به معبد و بالای تپه‌های رابسن نیز بهتر است از تاکسی استفاده کنید و شیب تند تپه را پیاده بالا نروید

جزیره ماک و غار تام موراکوت

کو ماک یا جزیره ماک، جزیره‌ای در منطقه ساحلی جنوب آندامان در جنوب تایلند است.ماک در زبان تایلندی به‌معنای مروارید است. جزیره مروارید بخشی از پارک هات چائو مای است، یک پارک ملی دریایی که در دو ناحیه کانتانگ و سیاکو با یک خط ساحلی ۲۰ کیلومتری قرار دارد.

جزیره کو ماک یک مقصد رویایی واقعی است.این جزیره، که متعلق به منطقه ترانگ است، هنوز خیلی مورد توجه گردشگران تور تایلند قرار نگرفته است و به همین دلیل کمی آرامتر از سایر سواحل تایلند است،کو ماک دارای سواحلی شگفت انگیز است و مناسب برای دسترسی  به جزایر اطراف مانند کو کاردان یا کو ناگی.هرچند کسانی که به‌سمت غرب تایلند سفر می‌کنند، احتمالا مکان هایی مانند پوکت پرجنب‌وجوش، کرابی زیبا، جزایر فی فی مشهور یا جزیره ساکت کو لانتا را ترجیح می‌دهند.اما کو ماک آرامش بخش می‌تواند مقصدی بهتر از تمام این جزایر باشد.

جزیره حدود ۴۵ دقیقه دورتر از شهر ترانگ است. در فصل شلوغ تقریبا از دسامبر تا آوریل روزی  3 کشتی به جزیره می روند. البته اگر به کشتی‌ها نرسیدید می‌توانید با یک قایق دم دراز هم خود را به کو ماک برسانید که کمی گران‌تر از کشتی‌ها تمام می‌شود اما سریع‌تر شما را به مقصد میرساند با عبور از از سنگ‌های آهکی، مانگرو و شن و ماسه،  بالاخره به اقیانوس می‌رسید. از اینجا شما می‌توانید کوماک را ببینید که با ساحل سفید و درخشانش بر لبه دریای فیروزه‌ای نشسته. پس از تقریبا نیم ساعت، قایق به بندر کو ماک می‌رسد و از اینجا فقط چند دقیقه پیاده‌روی تا روستای بان کو ماک و محل‌های اقامت فاصله هست. این روستا یک روستای ماهیگیری است که بیشتر ساکنینش مسلمانند.

آسیای شرقی

معروف‌ترین ساحل کوماک سیوالای نام دارد. محوطه این پلاژ تا دل اقیانوس و نقاط کم‌عمق آن پیش می‌رود و جایی بسیار بی‌نظیر برای لذت بردن از آب است.

دماغه ای که به نام  بال شناخته می شودنیز در این محوطه ساحلی قرار دارد. از روی این دماغه منظره‌ای بسیار شگفت انگیز از سرزمین ترانگ و همین طور کوه‌های خود جزیره پیش روی شما قرار دارد. شن و ماسه سفید و درخشان این ساحل یکی از زیباترین مسیرهای جزیره برای پیاده‌روی است. ساحل برجسته دیگر کو ماک ساحل «فرنگ» یا خارجی است البته این ساحل به‌دلیل اینکه  استراحتگاه ساحلی چارلی را در دل خود جای داده به ساحل چارلی نیز مشهور است

شما می‌توانید به‌راحتی از طریق روستا (که حدود ۳۰ دقیقه با ساحل فاصله دارد)  با تاکسی یا موتورسیکلت، خود را به این ساحل زیبا برسانید. هزینه کرایه چیزی حدود پنجاه تا ۶۰ بات تایلند است

هنگامی که به ساحل می‌روید رستوران کایوو در سمت چپ شما خواهد بود. این کافه منظره‌ای بی‌نظیر از خلیج و جزیره کردان را پیش روی شما قرار می‌دهد.شنا در این ساحل درکنار مرجانهای زیبایی که در آب شفاف لانه کرده‌اند بسیار رویایی خواهد بود،  اما این ساحل به‌دلیل یک جاذبه دیگر مشهور شده، غاری مخفی که روزگاری جایگاه گنج‌های دزدان دریایی بوده،غار زمرد یا غار موراکوت. دسترسی به این غار تنها در زمان جزر آب یعنی وقتی که دریا در پایین ترین سطح خود باشد ممکن است ورودی غار در انبوهی از شاخه‌های درختان پنهان شده. شکافی کوچک که دریا را به دل کوه می‌برد. ورود به غار تنها با کمک قایق ممکن است البته فراموش نکنید یک چراغ قوه ضد آب هم باید همراه داشته باشید که در تاریکی غرق خواهید شد با رسیدن به غار باید از قایق پیاده شوید و در میان تاریکی غار شنا کنید البته طول مسیر تاریک تنها هشتاد متر است و بعد از آن شما به ساحلی مخفی میرسید در هنگام شنا یا کایاک سواری بسیار مراقب باشید که اشتباه نکنید عبور از هزار توهای غار شما را به بن‌بست میرساند. اما اگر درست مسیر را بروید بعد از چند دقیقه نور انتهای غار را خواهید دید.  اما در میانه راه شما با شگفتی دیگری روبه رو خواهید شد تالاری عظیم و طبیعی که شبیه یک کلیسای بزرگ است با ساحلی شنی که در میانش قرار گرفته است. طراحی باشکوه طبیعت، صخره‌های سنگ آهک گسترده‌ای که در اطراف یک نیم‌کره کوچک و کاملا متقارن شن و ماسه خاکی پیچیده شده‌اند و آب پاکی که به‌آرامی روی ساحلی به رنگ زمرد می‌رقصد. در میان سنگهای ناهموار کوه مروارید، گیاهان گرمسیری متعدد، انگور و درختانی که به نور چندانی برای رشد احتیاج ندارند منظره‌ای دلفریب به وجود آورده اندو میگویند این چالابه زمردی را نخستین بار مردم جزیره وقتی که به‌دنبال لانه پرستو برای تهیه سوپ لانه پرنده بودند یافته‌اند. اگر ترس از تاریکی یا فضای بسته (کلاستروفوبیا) ندارید، دیدن این غار بهترین گزینه در سفر به جزیره کو ماک است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه