قدیمی ترین هتل قزوین کجاست؟

بهاره غنچه
بهاره غنچه شنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
قدیمی ترین هتل قزوین کجاست؟

قزوین، پایتخت خوشنویسی ایران، دارای آثار و بناهای تاریخی بسیاری است. اولین هتل مدرن ایران نیز در این شهر بنا شده است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

قزوین یکی از شهرهای تاریخی و گردشگرپذیر است که روزگاری پایتخت ایران بود. این شهر تاریخی دارای عمارت‌ها و آثار فرهنگی تاریخی بسیاری است؛ پس دور از انتظار نیست که قدیمی‌ ترین هتل مدرن ایران یا گراند هتل متعلق به این شهر باشد.

سالانه گردشگران بسیاری از قزوین بازدید می‌کنند و تورهای متنوع زیادی برای گشت و گزار در این شهر زیبا و پر جاذبه وجود دارد.

اگر تمایل دارید از قزوین و دیدنی‌های فراوانش بازدید کنید، می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی قزوین را در کجارو مشاهده کنید و تمام اطلاعات مورد نیاز درباره آن‌ها را مانند آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، شماره تماس و... به‌دست آورید.

 گراند هتل قزوین

گراند هتل قزوین یکی از نخستین نمونه‌های هتل‌ مدرن به سبک اروپایی در ایران است. اولین گراند هتل ایران در قزوین و در خیابان پیغمبریه احداث شده است و شاید به‌دلیل حضور ایرانیت‌های فلزی در مقابل آن، کمتر گردشگری متوجه این هتل تاریخی شود. این هتل در اواخر دوره قاجاریه در حوالی سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ توسط ارباب برزوی شاپور پارسی که بعدها به مهر شاهی تغییر نام داد بنا شد.

گراند هتل قزوین

عکس: علیرضا پورآبدین

این هتل تاریخی در زمینی به وسعت سه هزار متر مربع بنا شده است. ساختمان آن از سمت خیابان دو طبقه و از سمت حیاط سه طبقه دارد. در دو طرف درب ورودی این هتل چند مغازه قرار داشته است. این هتل راهروها و اتاق‌هایی دارد که با طاق و تویزه پوشش داده شده‌اند. روکش چوبی، ستون‌های مدور با سر ستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری از ویژگی‌های بارز این بنا به شمار می‌رود.

ورودی اصلی هتل در ضلع غربی ساختمان قرار دارد. طرفین آن دارای روکوب چوبی است، این ورودی به فضای تقسیم، که در طبقه میانی واقع شده، می‌رسد. در دو طرف این فضا، تالارهای ستون‌داری با سقف طاق و قوس و قزح های خمیده (تویزه) قرار گرفته‌اند. این تالارها از سمت غرب مشرف به خیابان و از سمت شرق به ایوان ستون‌داری منتهی می‌شوند.فضای تقسیم توسط پلکان چوبی به حیاط و طبقه زیرین هتل راه دارد. طبقه همکف حیاط به‌صورت تالارهایی با ستون‌های قطور آجری و با پوشش طاق و تویزه است. اتاق‌های هتل در طبقه اول قرار دارند، راه ارتباطی این طبقه از طریق دو پلکان چوبی است، در این طبقه ۱۸ اتاق وجود دارد که از غرب و شرق با ایوان به خیابان و حیاط مُشرف می‌شوند.

گراند هتل قزوین

عکس: علیرضا پورآبدین

این هتل علاوه بر آنکه اولین هتل مدرن ایران و قدیمی‌ترین هتل قزوین محسوب می‌شود، وقایع تاریخی پراهمیتی را نیز به خود دیده است. این هتل در پاره‌ایی از تاریخ محل  ستاد فرماندهی کل قوای انگلستان در ایران بوده و در محل این بنا وقایع بزرگی نظیر طراحی کودتای رضاشاه صورت گرفته‌ است.

در سال ۱۳۱۰ در بخش جنوبی این هتل سینمایی افتتاح شد به نام تابستانه که در سال ۱۳۱۹ دچار حریق شد. این سینما که به سینما گراند هتل نیز شهرت یافته بود، پس از مرمت و بازگشایی مجدد تا سال ۱۳۵۶ فعالیت داشت و پس از آن دوباره دچار آتش‌سوزی شد. در حال حاضر این بنای تاریخی در حال مرمت و بازسازی است. این هتل تاریخی در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عکس کاور: آرمانین

مطالب مرتبط:

منبع Wikipedia YJC

دیدگاه