جهله نوازی استان هرمزگان ثبت ملی می‌شود

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان پنجشنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
جهله نوازی استان هرمزگان ثبت ملی می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان از ثبت ملی جهله‌ نوازی این استان خبر داد.

موسیقی جهله از جمله موسیقی‌های قدیمی هرمزگان است که با ساده‌ترین وسیله نواخته می‌شود. عباس نوروزی، معاون میراث فرهنگی استان هرمزگان، موسی کمالی را چهره‌ای ماندگار در نوازندگی جهله برشمرده و حفظ و نگهداری آثار بی‌بدیل و تکرار نشدنی برای برای نسل‌های آینده ضروری دانسته است.

نوروزی از ثبت ملی جهله‌نوازی خبر داده و افزوده است:

صدای جهله به عنوان یک برند نه تنها در هرمزگان بلکه در دنیا برای دوستداران موسیقی خاطره‌ انگیز است و امیدواریم با ثبت این موسیقی، گامی هر چند اندک در حفظ این هنر و موسیقی داشته باشیم.

جهله، ظرفی سفالی است که در گذشته برای نگهداری و خنک ماندن آب از آن نگهداری می‌کردند، موسی کمالی این ظرف سفالی را به یکی از ادوات موسیقی تبدیل کرده و به وسیله آن جهله نوازی می‌کند. به گفته موسی کمالی، برخی فکر می‌کنند نام جهله از جهل و به معنای نادانی برگرفته شده، در حالی که جهله تغییر یافته چهله به معنای چاه کوچک است. جهله کاربردهای زیادی داشته که از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به نگهداری آب و شیره خرما در هوای گرم هرمزگان اشاره کرد. 

در گذشته در مراسم‌های عروسی، افرادی به صورت غیرحرفه‌ای و برای سرگرمی از سینی و جهله استفاده می‌کردند، اماگروه موسیقی جهله از سال ۱۳۷۴ با ۱۷ نفر کار خود را آغاز کرد و عمده فعالیتشان نیز پیرامون آوازهای عرفانی و زار به همراه رقص زار بود.

گروه موسیقی جهله نه تنها در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران به اجرای موسیقی پرداخته است، بلکه برای نواختن جهله به آلمان نیز دعوت شده و در جشنواره موسیقی جهانی شیستا در سوئد نیز شرکت کرده است. موسی کمالی، علاوه بر موارد ذکر شده، با ناصر عبداللهی و رضا صادقی، از خوانندگان پاپ کشور نیز همکاری داشته است.

عکس کاور از خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه