تعطیلات غیرضروری، معضل جدید اماکن تاریخی کشور

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
تعطیلات غیرضروری، معضل جدید اماکن تاریخی کشور

با تعطیل شدن موزه‌‌ها در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷، بخشنامه سازمان میراث فرهنگی مبنی بر تعطیلی ۶ روزه موزه‌ها در سال لغو شد.

علی‌رغم بخشنامه‌ای که سازمان میراث فرهنگی کشور از سه سال قبل تصویب کرده بود تا موزه‌های کشور تنها ۶ روز در سال تعطیل شوند، امسال با تعطیلی موزه‌های کشور در تاریخ ۲۲ بهمن، این بخشنامه عملا لغو شد.

در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷، روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اعلام کرد:

بر اساس بخشنامه صادره از سوی اداره کل موزه‌های کشور، به‌منظور برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شرکت آحاد مردم در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن، کلیه موزه‌ها و اماکن تاریخی فرهنگی تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، روز دوشنبه ۲۲ بهمن ماه تعطیل است.

در سال‌های گذشته، پس از برگزاری مراسم‌های روز ۲۲ بهمن،‌ موزه‌ها از ساعت ۱۴ فعالیت خود را آغاز می‌کردند و این در حالی است که در روز شهادت حضرت زهرا (س) نیز موزه‌ها تعطیل نبودند.

علاوه بر موارد ذکر شده، ایراداتی به بخشنامه تعطیلی ۶ روزه نیز وارد بود و در اوایل سال ۱۳۹۶، سه نماینده مجلس در فراکسیون‌های میراث فرهنگی و گردشگری، تعطیلی مراکز گردشگری و موزه‌ها و بناهای تاریخی در ایام تعطیلات رسمی را غیرقانونی و تخلف اعلام کردند.

در این بخشنامه که در تاریخ ۱۶ خرداد سال ۱۳۹۴ و توسط محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور اعلام شد، تعطیلی هفتگی همه اماکن تاریخی کشور لغو شده و ساعت کار آن‌ها از ۹ صبح تا ۱۹ عصر (به‌جز در نیمه دوم سال) مشخص شد. بنابر این بخشنامه تعطیلی این اماکن تنها به ۶ روز شامل ۱۴ خرداد به مناسبت رحلت امام خمینی (ره)، بیست و یکم رمضان به مناسبت شهادت امام علی (ع)، بیست و پنجم شوال به مناسبت شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، نهم و دهم محرم به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی و بیست و هشتم صفر به مناسبت رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) محدود شد.

منبع عکس: گوگل مپ

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه