۹ پای شیرین، شور و لذیذ از گوشه و کنار دنیا

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
۹ پای شیرین، شور و لذیذ از گوشه و کنار دنیا

پای یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها در سراسر دنیا است. در این مطلب با بهترین پای‌های شور، شیرینی و لذیذ دنیا آشنا می‌شوید.

انواع پای یکی از خوراکی‌های محبوب در کل دنیا است. هر کشور و حتی هر ایالت و استانی، پای مخصوص خود را دارد. بعضی از آن‌ها غذاهایی هستند که می‌توانید در راه نوش جان کنید و برخی دیگر را باید سر میز بنشینید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. بعضی از انواع پای، شیرین هستند و برخی دیگر نمکین. تنها حقیقت همیشگی و ثابت در مورد پای این است که فرقی نمی‌کند کجای دنیا باشید، در همه‌جا یک نوع پای پیدا می‌شود.

قبلا هم در کجارو در مورد خوراکی‌ها و غذاهای محلی گوشه و کنار دنیا صحبت کرده بودیم. این بار به سراغ انواع پای می‌رویم.

در ادامه چند مورد از انواع پای‌های مشهور دنیا را معرفی می‌کنیم که در سفرهای خارجی خود ممکن است با آن‌ها مواجه شوید و فرصت امتحان کردن آن‌ها برایتان پیش بیاید.

۱. فیلیپین: پای بوکو

انواع پای

پای بوکو، پای سنتی فیلیپینی است که با نارگیل تازه و شیر تغلیظ‌شده و شیرین‌شده تهیه می‌شود. این پای برای اولین بار توسط آشپزی به نام نانت پاهود در قنادی‌اش به نام Orient Bakery در سال ۱۹۶۵ تهیه شد. از همان زمان به سرعت شهرت پیدا کرد و به یکی از خوراکی‌های محبوب در فیلیپین تبدیل شد. امروزه این پای را می‌توانید در سراسر جزایر فیلیپین پیدا کنید. مهم‌ترین ویژگی این پای که آن را از سایر پای‌های شیرین دنیا متمایز می‌کند، استفاده از نارگیل‌هایی است که زودتر از حد معمول چیده می‌شوند و بوکو نام دارند. استفاده از این نارگیل بافتی نرم و کاسترد مانند به فیلینگ این پای می‌دهد.  

۲. انگلستان: پای استارگیزی

انواع پای

هر سال نزدیکی‌های کریسمس، روستای کوچک کورنی به نام ماوس‌هول، با تهیه این غذا کریسمس را جشن می‌گیرند. این پای با ماهی تهیه می‌شود و به‌نحوی تزیین می‌شود که سر و دم ماهی از نان پای بیرون بماند. البته در سراسر انگلستان این پای به‌شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود؛ ولی مدلی که در این دهکده درست می‌شود ارتباط خاصی با ماهی دارد و این به‌خاطر ماجرای شکل‌گیری این غذا در دهه ۱۵۰۰ میلادی است. طبق افسانه‌ها یک سال در ماه دسامبر طوفان اجازه نداد تا ماهیگیران کار همیشگی خود را انجام دهند. مردم می‌ترسیدند که گرسنه بمانند. ماهیگیر شجاعی به نام تام باوکوک، شجاعت به خرج داد و به دریا زد و با ۷ نوع ماهی به شهر برگشت و شهر را از خطر گرسنگی نجات داد. صید آن روز ماهیگیر را برای تهیه پای به کار بردند و سر و دم ماهی‌ها را از خمیر پای بیرون گذاشتند که نشان دهند این پای ماهی دارد. امروزه در این دهکده هر سال ماه دسامبر این افسانه جشن گرفته می‌شود. برای تهیه آن از انواع ماهی همراه با سبزیجات معطر، خلال پوست لیمو، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ استفاده می‌کنند.

۳: فنلاند: پای kainuun ronttonen

این نوع پای، مخصوص منطقه Oulu در فنلاند است؛ به‌عنوان یک غذای مخصوص بومی توسط اتحادیه اروپا شناخته و ثبت شده است. این غذا با کراستی تهیه شده از چاودار درست می‌شود. برای تهیه مواد داخل پای از پوره سیب‌زمینی، آرد چاودار و لینگون‌بری (نوعی میوه مخصوص اسکاندیناوی) استفاده می‌کنند. این ترکیب رنگ قرمز تیره و جذابی به فیلینگ این پای می‌دهد. در شهر Kainuu که فقط ۸۶ هزار نفر جمعیت دارد، بیش از ۱۰۰ نوع مختلف نان و شیرینی تهیه می‌شود؛ ولی این پای، جایگاه خاصی در فرهنگ اهالی دارد.

۴. استرالیا: پای گوشت

انواع پای

پای گوشت از زمانی که اولین اروپایی‌ها پا به این قاره گذاشتند، محبوبیت پیدا کرد. این پای در ابعادی اندازه یک کف دست تهیه می‌شود. غذایی سالم، ساده و لذیذ است که با گوشت (معمولا گوشت گوساله)، سس گریوی و خمیری درست می‌شود که همه مواد را در خود نگه می‌دارد. پای را معمولا با سس گوجه مخصوص سرو می‌کنند. برای تهیه فیلینگ یا مواد پر کردنی این غذا از هرآنچه که دوست داشته باشید، می‌توانید استفاده کنید. از هات‌داگ گرفته تا کاری مرغ. برخی منابع تخمین می‌زنند که در استرالیا سالانه ۲۵۰ میلیون تا ۳۳۰ میلیون پای مصرف می‌شود در حالی که کمتر از ۲۵ میلیون نفر جمعیت دارد.

۵. کانادا: پای بری سسکتون

انواع پای

این پای یکی از خوراکی‌های بسیار محبوب در کانادا است و تمبر اختصاصی خود را دارد. این پای با بری منطقه سسکتون، لیمو و بادام تهیه می‌شود. این میوه شبیه به بلوبری است و طعمی شیرین و خاص دارد. این گیاه بومی مناطق غربی کانادا است و در برابر زمستان‌های کانادا مقاومت خوبی دارد. این میوه نقش مهمی در زندگی کانادایی داشته است.

۶. ساموا: پایفالا

پایفالا نوعی پای است که به‌شکل هلال ماه درست می‌شود. خمیر این پای را با شیر نارگیل تهیه می‌کنند و مایع داخل آن با آناناس و کاسترد تهیه می‌شود. برای اینکه این پای عطر و طعم بومی‌تری داشته باشد و متناسب با ذائقه اهالی ساموا باشد، در تهیه آن از میوه‌های تازه این جزایر استفاده می‌کنند.

۷. لبنان، برزیل و آرژانتین: صفیحه

انواع پای

صفیحه نوعی پای گوشت است که از کشورهای شرقی مدیترانه نشئت گرفته است. امروزه این غذا را بیشتر به لبنان و سایر کشورهای خاورمیانه نسبت می‌دهند. برای تهیه این پای گوشت از گوشت چرخ کرده گوساله یا گوسفند، پیاز، گوجه، جعفری، ارده و پنیری نرم به نام لبنه استفاده می‌کنند. مهاجران این غذا را در دهه ۱۹۰۰ میلادی با خود به آمریکای جنوبی برده‌اند و از آن زمان تابه‌حال، این پای گوشت در کشورهایی چون برزیل و آرژانتین هم رواج پیدا کرده است. در این کشورها آن را اصفیحا می نامند.

۸. ایتالیا: کروستاتا

انواع پای

کروستاتا نوعی پای ساده میوه‌ای است که با میوه تازه تهیه می‌شود و یک لایه خمیر مسح دارد که آن را با میوه‌های فصلی پر می‌کنند. لایه‌های اطراف خمیر به‌سمت داخل پای تا می‌خورند. غیر از میوه ممکن است در تهیه آن از کاسترد، انواع مغزها و ریکوتا استفاده کنند.

۹. لیبی: بورک تاجین

بورک تاجین نوعی پای گوشت است که معمولا در کنار سوپ سرو می‌شود. این غذا را با خمیر فیلو تهیه می‌کنند و مواد داخل آن شامل گوشت چرخ کرده، پیاز، جعفری و انواع ادویه‌های مخصوص است. یک لایه دیگر از خمیر فیلو را روی لایه اول پای قرار می‌دهند.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه