چرا خانواده‌ها باید کودکان را در برنامه‌ریزی سفر مشارکت دهند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
چرا خانواده‌ها باید کودکان را در برنامه‌ریزی سفر مشارکت دهند؟

مشارکت‌دادن کودکان در برنامه‌ریزی سفر می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا نه‌تنها ارزش مسافرت‌کردن را درک کرده، بلکه هیجان بیشتری نیز برای سفر پیدا کنند.

در این مقاله از کجارو قصد داریم تجربیات مگان هانتر (Meghan Hunter) از نویسنده‌های سایت thepointsguy را با شما در میان بگذاریم که می‌تواند تاثیر بسزایی در برنامه‌ریزی سفر خانوادگی بعدی‌تان داشته باشد.

قبل از مادرشدن، بدون هیچ برنامه‌ریزی خاصی سفر می‌کردم و به هر جایی که پرواز ارزان داشت، می‌رفتم. حتی اکنون با داشتن یک کودک، هنوز هم از مدت‌ها پیش از سفر، برنامه‌ریزی نمی‌کنم. هرچند در حال حاضر که مسئولیت فرزندم را نیز برعهده دارم، برنامه‌ریزی حساب‌شده برای سفر اهمیتی دوچندان پیدا کرده است.

گرچه این روزها مسافرت‌کردن کمی متفاوت شده و به‌عنوان مثال بستن چمدان، ابعاد جدیدی به خود گرفته است، اما چیزی بهتر از تجربه‌ی مکان‌های جدید همراه با همسر و دخترم نیست. از آنجا که دخترم فقط ۳٫۵ سال سن دارد، هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که او را در فرایند برنامه‌ریزی سفر دخیل کنم. با این حال اکنون که آگاهی بیشتری از برنامه‌ریزی دارد، کارهایی برای آماده‌کردن او برای سفر انجام داده‌ام. او قطعا عاشق هواپیما است و وقتی روزشماری می‌کنیم که چند روز تا موعد سفرمان مانده، از علامت‌زدن روزهای روی تقویم لذت می‌برد.

فارغ از سن‌وسال بچه‌ها، پیداکردن راهی برای مشارکت کودکان در فرایند برنامه‌ریزی تعطیلات می‌تواند یک نتیجه‌ی برد - برد برای کل خانواده باشد. این روش باعث ایجاد هیجان برای سفر می‌شود و شاید حتی درباره‌ی تخصیص بودجه و زمان برای سفر، درس ارزشمندی به کودکان بدهد. در ادامه‌ به چند نکته‌ درباره‌ی نظرخواهی از کودکان برای برنامه‌ریزی سفر اشاره خواهیم کرد.

به‌همراه کودکان خود، راجع به مقاصد گردشگری تحقیق کنید

مشارکت کودکان در برنامه ریزی سفر

برای تحقیق راجع به مقصد بعدی سفر خانوادگی‌تان به اینترنت یا کتابخانه‌ی محله مراجعه کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای به‌هیجان‌آوردن کودکان قطعا مطالعه است. اگر سن فرزندتان به‌حدی است که می‌تواند از کتاب‌های عکس‌دار استفاده کند یا قادر به مطالعه‌ی مطالب غیرداستانی درباره‌ی یک شهر یا کشور است، تحت‌تاثیر آن‌ها قرار می‌گیرد و می‌تواند برای برنامه‌ریزی ماجراجویی‌هایش کمک کند.

از کودکان بخواهید که برای سفر، صرفه‌جویی کنند

پس انداز برای سفر

برنامه‌ریزی سفر راهی عالی برای آشنایی فرزندتان با مفهوم پس‌انداز و تخصیص بودجه است. با اینکه کودکان، هزینه‌های سفر را پرداخت نمی‌کنند؛ اما می‌توانید بچه‌ها را در سنین مشخصی مسئول پس‌انداز پول برای خرید سوغات موردعلاقه‌شان کنید. افتتاح حساب بانکی به‌منظور کنارگذاشتن پول برای تعطیلات یا اپلیکیشن‌های پس‌انداز برای مدیریت پول‌هایی که جمع می‌کنند یا هدیه می‌گیرند، نیز از روش‌های آموزش پس‌انداز به آن‌ها است.

فعالیت‌های موردعلاقه فرزندتان را در نظر بگیرید

سفر با کودکان

درنظرگرفتن فعالیت یا ورزش موردعلاقه‌ی فرزندتان می‌تواند به خانواده کمک کند تا برنامه‌ریزی بهتری برای سفر داشته باشند. اگر فرزند شما عاشق آب است، راهی مقاصد گرمسیری شوید و هتلی را انتخاب کنید که استخر هم داشته باشد. بعضی از بچه‌ها، موزه یا مراکز علمی را ترجیح می‌دهند، پس شاید سفر به یک شهر، گزینه‌ی بهتری باشد. علاوه بر این، می‌توانید سفرتان را هم‌زمان با یک رویداد ویژه برنامه‌ریزی کنید؛ به‌عنوان مثال اگر کودک‌تان عاشق فوتبال است، سفرتان را برای جام جهانی برنامه‌ریزی کنید. یا اگر از طرفداران ژیمناستیک است، برای مسابقات المپیک برنامه بریزید. بی‌صبرانه منتظر این هستم که دخترم به سنی برسد که بتواند همه این فعالیت‌ها را تجربه کند.

مقصدی را انتخاب کنید که به موضوعات مدرسه مرتبط باشد

سفر با کودکان

زمانی که در دوره‌ی راهنمای مدرسه بودم، تمام فکروذکرم، مصر بود. عاشق این بودم که همه چیز را راجع به سرگذشت کلئوپاترا بیاموزم و علاوه بر مطالعه درباره‌ی ساخت اهرام، تصور کنم که دنیای باستان به چه شکلی بوده است. سرانجام وقتی به سن بزرگسالی رسیدم و فرصت سفر به مصر برایم پیش آمد، به‌شدت تحت‌تاثیر قرار گرفتم.

گشت‌وگذار در اطراف اهرام بزرگ جیزه، قایق‌سواری روی نیل و قدم‌زدن در دره‌ی پادشاهان، جزو پربارترین تجربه‌های گردشگری زندگی من بوده‌اند. الان می‌توانم تصور کنم که بازدید از این مکان‌ها در دوران کودکی می‌تواند چه حس‌وحالی داشته باشد. آشناکردن کودکان با تاریخ از طریق سفر، راهی عالی برای زنده‌کردن موضوعاتی است که درک آن‌ها به هر روش دیگری شاید دشوار باشد. بر اساس تجربه‌ی شخصی‌ام می‌گویم که درک عظمت و زیبایی بسیاری از سازه‌های مصر تقریبا غیرممکن است؛ مگر آنکه شخصاً از آن‌ها دیدن کنید.

وقتی بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، برای گرفتن اجازه‌ی آن‌ها از مدرسه برای سفر، باید خیلی دقیق به معایب و مزایای چنین سفری بیندیشید.

فیلم ببینید

سفر خانوادگی

اگر جزیره‌ی Motunui در انیمیشن موآنا واقعا وجود داشت... صبر کنید، این جزیره به‌نوعی وجود دارد! جالب است بدانید، کارگردان موآنا برای جزیره‌ی این انیمیشن، از سفرهایی که به جزایر اقیانوس آرام جنوبی و بازدید از جاذبه‌هایی نظیر فیجی و بورا بورا داشت، الهام گرفته بود. دخترم از وجود چنین جزیره‌ای بی‌خبر است؛ اما مطمئنم که اگر این انیمیشن را ببیند و بشنود که قصد سفر به جزیره‌ی Motunui را داریم، از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجد. صادقانه بگویم، خودم هم مشتاق سفر به این جزیره هستم!

در کنار استفاده از کارتون‌های دیزنی برای الهام‌بخش‌بودن، بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانند از تماشای برنامه‌های مستند یا آموزشی بهره‌مند شوند. به‌عنوان مثال، من عاشق تماشای برنامه‌ی سیاره زمین از کانال دیسکاوری هستم؛ تقریبا می‌توانم با قاطعیت بگویم هر کسی با دیدن این برنامه، دلش می‌خواهد که از شهر یا کشورش خارج شده و به کاوش بپردازد.

نکته پایانی

در نظر داشته باشید که توانایی فرزندان‌تان برای مشارکت در برنامه‌ریزی سفر بعدی‌تان، به سن آن‌ها بستگی دارد. این مشارکت باعث ایجاد هیجان و همین طور مشارکت در طول سفر خواهد شد و شاید یک یا دو درس هم در طول سفر یاد بگیرند.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه