مردم کشورهای مختلف چطور کریسمس را جشن می‌گیرند؟

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
مردم کشورهای مختلف چطور کریسمس را جشن می‌گیرند؟

۲۵ دسامبر هر سال مصادف است با کریسمس و خیلی از کشورهای دنیا این شب را جشن می‌گیرند. شاید بد نباشد که بدانید مردم هر کشور، علاوه بر تزئین درخت کاج، چه آداب و رسوم دیگری برای برگزاری این جشن دارند.

از نظر میلیون‌ها آمریکایی که کریسمس را جشن می‌گیرند، این عید بزرگ مسیحیان مترادف است با سنت‌های مختلفی که کارهای مختلفی را، از پختن نان و تزئین شیرینی‌های کریسمس گرفته تا تهیه‌ی درخت کریسمس و آراستن آن با یادگارهای خانوادگی و موروثی، شامل می‌شود. آمریکایی‌ها هم به صورت حضوری و هم آنلاین، رقابتی پایاپای و فشرده را با هم آغاز می‌کنند تا ضمن گوش دادن به سرودهای کریسمس از بلندگوی فروشگاه‌ها، بهترین کادوی عید را برای هم بخرند. جوراب‌ها از لبه‌ی تخت‌ها آویزان می‌شوند و مردم از رژه‌های کریسمس، کنسرت‌ها و فیلم‌های کلاسیک به‌همراه نوشیدن یک ماگ شکلات داغ یا یک لیوان نوشیدنی حاوی زرده‌ی تخم‌مرغ لذت می‌برند. سنت‌های متفاوتی برای برگزاری جشن کریسمس در نقاط مختلف جهان وجود دارد. اما وجه مشترک همه‌ی آن‌ها، فضای شادی‌آوری است که در آن‌ها موج می‌زند.

برای اینکه بدانید هرکدام از کشورهای دنیا کریسمس و سایر اعیاد خود را چطور جشن می‌گیرند، به سایر مقالات کجارو که درباره‌ی رویدادهای مختلف بین‌المللی تهیه و گردآوری شده است، مراجعه کنید.

استرالیا

کریسمس در استرالیا

زندگی در نیم‌کره‌ی جنوبی و قرار گرفتن در نقطه‌ای پایین‌تر از همه‌ی کشورها باعث شده است که کریسمس برای استرالیایی‌ها مصادف با فصل تابستان باشد. بسیاری از خانواده‌ها کریسمس را با تهیه‌ی کباب روی باربکیو آغاز می‌کنند و سپس، به‌سمت ساحل‌ها روانه می‌شوند. معروف است که بابانوئل که کودکان استرالیایی او را به نام پدر کریسمس می‌شناسند، در ساحل به دیدن بچه‌ها می‌آید و حتی گاهی وقت‌ها به‌جای سورتمه و گوزن‌های معروفی که همه او را با آن‌ها می‌شناسند، با تخته‌ی موج‌سواری از راه می‌رسد. یکی دیگر از رسم‌های استرالیایی‌ها، «آواز خواندن با نور شمع» است که در همه‌ی شهرهای کوچک و بزرگ استرالیا برگزار می‌شود. در این مراسم، مردم دور هم جمع می‌شوند، شمع روشن می‌کنند و سرودهای کریسمس می‌خوانند. حتی تلویزیون هم برخی از بزرگ‌ترین جشن‌هایی را که در ملبورن و سیدنی برگزار می‌شود، به‌صورت زنده پوشش می‌دهد.

چین

کریسمس در چین

زمانی که صحبت از شیرینی‌های جشن کریسمس به میان می‌آید، آب‌نبات و نان‌های خامه‌ای حرف اول را در بسیاری از کشورها می‌زنند؛ اما در چین فرق می‌کند. در این کشور، مردم سیب را نسبت به شیرینی‌ها ترجیح می‌دهند. گفته می‌شود که این سنت ریشه در شباهت موجود در میان کلمه‌های سیب و عید کریسمس در زبان چینی دارد. چینی‌ها سیب را «پینگ گوا» و کریسمس را «پینگ‌آن یه» می‌نامند. با اینکه کریسمس در میان تعطیلات رسمی چینی‌ها جایی ندارد؛ اما هر سال به تعداد افرادی که آن را جشن می‌گیرند افزوده می‌شود. سیب‌های صلح، هدایای مرسوم این جشن هستند که در جعبه‌های مخصوص یا کاغذهای رنگی بسته‌بندی می‌شوند و روی پاکت‌ها، پیام‌های تبریک کریسمس نوشته می‌شود.

برای سفر به چین برنامه‌ریزی می‌کنید؟ دنبال ارزان‌ترین تور چین هستید؟ کجارو در انتخاب بهترین تورهای مسافرتی داخلی و خارجی شما را کمک می‌کند. در هر فصل از سال می‌توانید ضمن بررسی کامل پکیج‌های موجود در آژانس‌های معتبر، قیمت تور چین را با امکانات و ویژگی‌های مختلف مقایسه کنید و در نهایت، با خیالی آسوده ارزان‌ترین تور را با اطمینان خاطر از فروشنده موردنظر خود خریداری کنید.

جمهوری چک

کریسمس در جمهوری چک

بزرگ‌ترین جشن مردم جمهوری چک در شب کریسمس برگزار می‌شود و طی آن، غذای سنتی آن‌ها شامل ماهی کپور سرخ شده میل می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها ماهی زنده را در طول هفته‌ی منتهی به کریسمس خریداری می‌کنند و آن را مانند یک حیوان خانگی نگهداری می‌کنند تا زمان خوردن آن فرا برسد. اما، به‌تازگی خانواده‌های زیادی ترجیح می‌دهند به‌جای آن که ماهی را بخورند، آن را در شب کریسمس در رودخانه‌ها رها کنند و به این صورت، از اعمال خشونت علیه حیوانات اجتناب کنند. همچنین، باورهای زیادی درباره‌ی کریسمس و در ارتباط با گرفتن فال و پیش‌بینی آینده در میان اهالی چک وجود دارد که مخصوصا، زنان مجرد از آن استقبال می‌کنند. خانم‌های مجردی که به دنبال نیمه‌ی گمشده‌ی خود می‌گردند، پشت به در می‌ایستند و کفشی را از روی یکی از شانه‌های خود به‌سمت در پرت می‌کنند. اگر کفش به در برخورد کرد، یعنی آن‌ها باید منتظر خواستگاری از طرف خواستگاری سینه‌چاک در سال جدید باشند.

ژاپن

کریسمس در ژاپن

سال ۲۰۱۶، بیش از سه میلیون خانواده‌ی ژاپنی کریسمس خود را با KFC جشن گرفتند

در ژاپن، مردی با ریش سفید پیام‌آور کریسمس است. اما او همان بابا نوئل معروف نیست. کلنل سندرز از KFC روی میز شام کریسمس میلیون‌ها ژاپنی حضور دارد و چهره‌ی خندان او را می‌توان روی بسته‌های قرمز رنگ مرغ سرخ‌شده‌ی KFC دید که ژاپنی‌ها آن شب می‌خورند. درست است! فست فود آمریکایی‌ها تبدیل به شام کریسمس ژاپنی‌ها شده است. داستان این انتخاب عجیب از این قرار است که در اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰، مدیر اولین KFC در ژاپن شروع به بازاریابی برای مرغ‌های سرخ‌شده‌ی خودشان کرد تا بتواند آن‌ها را در کریسمس به فروش برساند. او این کار را پس از آن شروع کرد که مشابه چنین چیزی را یک بار در عالم خواب دید.

مدیر شعبه‌ی KFC در ژاپن می‌گوید وقتی اتفاقی حرف‌های مشتری‌های خارجی‌اش را شنید که در رستوران او درباره‌ی این صحبت می‌کردند که چقدر دل‌شان برای بوقلمون سرخ‌شده برای شام کریسمس تنگ شده است، به این فکر افتاد. او با خودش فکر کرد که مرغ سرخ‌شده هم می‌تواند جایگزین خوبی برای بوقلمون سرخ شده باشد و بر همین اساس، برنامه‌های بازاریابی خود را مبنی بر معرفی روش جدیدی برای جشن گرفتن شب کریسمس پایه‌ریزی کرد. تا اینکه بالاخره در سال ۱۹۷۴، رستوران‌های زنجیره‌ای KFC برنامه‌ی بازاریابی کریسمس خود را به‌صورت ملی و در سرتاسر ژاپن به اجرا درآورد و به هدف خود هم رسید. سال ۲۰۱۶، در حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خانواده‌ی ژاپنی تعطیلات کریسمس خود را با شام KFC آغاز کردند.

مکزیک

کریسمس در مکزیک

فستیوال کریسمس لاس پوساداس (Las Posadas) از ۱۶ تا ۲۴ دسامبر در همه‌ی شهرهای کوچک و بزرگ مکزیک برگزار می‌شود. این جشنواره یادآور سفر طولانی است که یوسف و مریم مقدس از شهر ناصره به‌سمت بیت اللحم آغاز کردند تا محلی امن برای تولد عیسی مسیح بیابند. در زمان برگزاری جشنواره‌ی لاس پوساداس (در اسپانیایی به معنی «مسافرخانه» یا «پناهگاه» است)، کودکان پیراهن‌هایی با روبان‌های رنگی به تن می‌کنند که روی آن‌ها تصاویری از یک فرشته، حضرت مریم و یوسف نقش بسته است. بزرگ‌ترها و نوازندگان به‌صورت صف‌های طویل حرکت و در خانه‌های از پیش انتخاب شده، توقف می‌کنند. هر خانه نشان‌دهنده‌ی یک مسافرخانه است و در پاسخ به درخواست مردم مبنی بر در اختیار گذاشتن یک پناهگاه، اهالی خانه با تنقلات از آن‌ها پذیرایی می‌کنند و سرودهای کریسمس می‌خوانند. این جشن، به افتخار ۹ ماه بارداری حضرت مریم (به باور مسیحیان) ۹ شبانه‌روز طول می‌کشد و در شب آخر، کودکان پیناتاهای سفالی پر از شیرینی و اسباب‌بازی را که با کاغذهای رنگی پوشانده شده‌اند، می‌شکنند و به پایکوبی می‌پردازند.

نروژ

کریسمس در نروژ

نروژی‌ها معتقد هستند که سنت‌های جدید کریسمس با سنت‌های بت‌پرستان باستانی آمیخته شده است. یکی از سنت‌های شب کریسمس در نروژ، پنهان کردن همه‌ی دسته‌های جارو پیش از به رختخواب رفتن است. آن‌ها معتقد هستند که جادوگران بدجنس و ارواح خبیث که شب ۲۴ دسامبر از مخفیگاه‌های خود خارج می‌شوند، همه‌ی دسته‌های جارویی را که ببینند از صاحب‌شان می‌دزدند تا از آن‌ها برای پرواز استفاده کنند. یکی از سنت‌های شیرین نروژی‌ها، خوردن رایس‌کریم (riskrem) است که نوعی پودینگ برنج سرد با طعم توت‌های مختلف است و برای دسر سرو می‌شود. یک بادام پوست‌کنده داخل ظرف پودینگ گذاشته می‌شود و هر کس که آن را پیدا کند، جایزه‌ی کوچکی دریافت خواهد کرد. می‌گویند این بادام، خوش‌شانسی می‌آورد.

فیلیپین

کریسمس در فیلیپین

فیلیپین طولانی‌ترین و مفصل‌ترین فصل کریسمس را در جهان دارد و نورافشانی‌های مختلف، گردهمایی‌ها و فستیوال‌های زیادی را از سپتامبر تا ژانویه به مناسبت این عید برگزار می‌کنند. فانوس‌های ویژه‌ی کریسمس به نام «پارول» که از جنس چوب بامبو و کاغذ ساخته شده و از دیوارها آویخته شده‌اند را می‌توان ‌در همه‌ی شهرها و روستاها دید و حتی برخی از محلات بر سر هرچه زیباتر آراستن خیابان‌های خود برای جشن کریسمس با هم به رقابت می‌پردازند. رسم است که خانواده‌ها شب کریسمس دور هم جمع شوند و شامی بزرگ و مفصل میل کنند. غذای سنتی کریسمس در فیلیپین، غذایی به نام «بامبونگ پوتو» (bumbong puto) یا همان ساقه‌های بامبوی پر شده از برنج بنفش، کره، شکر و نارگیل است. میوه‌های رنگارنگ و کیک‌های برنجی «بیبینگا» (bibingka) نیز به‌شدت در میان فیلیپینی‌ها محبوب است.

سنگال

کریسمس در سنگال

مسلمانان، جمعیت غالب کشور سنگال را تشکیل می‌دهند. اما هم مسلمانان و هم مسیحیان این کشور کریسمس را جشن می‌گیرند. داکار، پایتخت سنگال، با انواع درخت‌های تزئین‌شده‌ی کریسمس تزئین می‌شود. معمولا سنگالی‌ها، عیدهای مسیحیان و مسلمانان را همگی با هم جشن می‌گیرند؛ چراکه این اعیاد فرصتی برای تشریک شادی‌ها به صورت دسته‌جمعی است. بابا نوئل که سنگالی‌ها او را پیرز نوئل (Pères Noel) می‌نامند، هم در سوپرمارکت‌های شهر ظاهر می‌شود.

بریتانیا

کریسمس در بریتانیا

ترقه‌های کریسمس بخشی جداناشدنی از جشن‌های کریسمس در بریتانیا هستند. بی‌بی‌سی، ترقه‌های کریسمس را «لوله‌های مقوایی سه تکه» توصیف می‌کند که «در میان زرورق‌های رنگی و پرزرق‌وبرقی پیچانده شده‌اند که در محل اتصال دو لوله به یکدیگر، زرورق‌ها پیچ خورده‌اند». آنچه در میان بخش میانی این شیء آب‌نباتی‌شکل قرار دارد، جایزه‌ای مانند یک اسباب‌بازی کوچک، یک شوخی یا معما و یک تاج کاغذی است. یک محفظه‌ی مقوایی با کمی مواد منفجره در آن گنجانده شده است و وقتی دو نفر از دو طرف آن را می‌کشند، ترقه با صدای انفجار کوچکی، به دو نیم تقسیم می‌شود. آن فردی که نیمه‌ی بزرگ‌تر و متصل‌به بخش میانی ترقه را صاحب شده باشد، برنده‌ی این رقابت خواهد بود. فلسفه‌ی وجود یک تاج در ترقه‌های کریسمس به دورانی برمی‌گردد که رومی‌های باستان برای شرکت در جشن ساتورنالیا که در زمان انقلاب زمستانی برگزار می‌شد، پوشش‌هایی تزئینی به سر می‌گذاشتند.

اگر سال‌های آتی باز هم قصد جشن گرفتن کریسمس را دارید، تلاش کنید تا سنت جدیدی به آن بیفزایید. به غیر از پوشیدن لباس‌های رسمی همیشگی برای شام کریسمس، می‌توانید یک جعبه ترقه‌ی کریسمس تهیه کنید تا خانواده‌ی خود را شگفت‌زده کنید، سیب کادو بدهید و از همه مهم‌تر، حتما یادتان باشد که دسته‌های بلند جاروهای‌تان را جایی مطمئن و دور از چشم‌ها پنهان کنید!

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه