زمین‌گیر شدن مکس ۷۳۷ باعث استعفای مدیرعامل بوئینگ شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
زمین‌گیر شدن مکس ۷۳۷ باعث استعفای مدیرعامل بوئینگ شد

دو سانحه‌ی مرگبار هواپیمای مکس ۷۳۷ باعث شد، انتقادها از شرکت بوئینگ و به‌خصوص مدیرعامل آن به‌حدی بالا بگیرد که سرانجام او مجبور به استعفا شود.

شرکت بوئینگ روز دوشنبه اعلام کرد، دنیس مویلنبرگ (Dennis Muilenburg)، مدیرعامل بوئینگ که با انتقادات شدیدی نسبت به نحوه‌ی مدیریت بحران مکس ۷۳۷ مواجه بود، از سمت خود استعفا کرده است. در این مقاله از کجارو به علت این استعفا بیشتر می‌پردازیم.

پس از دو سانحه‌ی مرگبار که در مجموع منجر به کشته‌شدن ۳۴۶ نفر شد، پرواز هواپیمای مکس در ماه مارس در سراسر دنیا متوقف شد. بوئینگ نیز اعلام کرد که یک ماه دیگر، تولید مکس را به‌طور موقت متوقف خواهد کرد. این اطلاعیه یک روز پس از آن منتشر شد که کپسول فضایی استارلاینر بوئینگ در پرتابی دشوار موفق به انجام مأموریت خود نشد و در نیو مکزیکو فرود آمد، هرچند که مدیران این مأموریت همه‌ی تلاش خود را برای نجات این فضاپیمای بدون سرنشین به کار بستند.

مدیرعامل بوئینگ

مدیرعامل مستعفی بوئینگ

دیوید کالهون (David Calhoun)، رئیس هیئت‌مدیره‌ی بوئینگ، از ۱۳ ژانویه در مقام مدیرعامل بوئینگ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. طبق بیانیه‌ی بوئینگ تا روی کار آمدن کالهون، گِرگ اسمیت (Greg Smith)، مدیر ارشد مالی به‌عنوان مدیرعامل موقت منصوب شده است. لارنس کلنر (Lawrence Kellner) از اعضای هیئت‌مدیره‌ی بوئینگ، بلافاصله رئیس غیراجرایی هیئت‌مدیره خواهد شد. در این بیانیه آمده است:

تغییر ریاست بوئینگ در راستای بازگرداندن اعتماد شرکت برای ادامه‌ی مسیر، ضروری بود؛ چراکه این کار به ترمیم روابط با ناظران، مشتری‌ها و سایر سهامداران کمک می‌کند. بوئینگ به‌منظور شفافیت کامل از جمله ارتباط مؤثر و فعال با اداره‌ی هوانوردی فدرال، سایر ناظران جهانی و مشتری‌ها، با تعهدی جدید عمل خواهد کرد.

مکس ۷۳۷

بوئینگ ماه گذشته ظاهراً مطمئن بود که اصلاحات نرم‌افزاری آن‌ها برای مشکل پیش‌آمده در هواپیمای مکس مورد تأیید اداره‌ی هوانوردی فدرال قرار می‌گیرد و می‌تواند تحویل هواپیماهای مکس جدید به ایرلاین‌ها را در ماه دسامبر دوباره از سر بگیرد و این هواپیما سرانجام در ماه ژانویه به صنعت هوانوردی برگردد. دیوید کالهون در ماه نوامبر از دنیس مویلنبرگ حمایت کرد و گفت هیئت‌مدیره معتقد است که در زمان بحران مکس، او هر کاری از دستش برمی‌آمده انجام داده است.

اداره‌ی هوانوردی فدرال به‌کرات گفته است که هیچ برنامه‌ی زمانی‌ مشخصی برای استفاده‌ی مجدد از مکس وجود ندارد. استیو دیکسون (Steve Dickson)، رئیس این سازمان، دنیس مویلنبرگ را مورد انتقاد قرار داد، چراکه پیشنهاد کرده بود این هواپیما در سال جاری مورد تأیید قرار خواهد گرفت. نگرانی دیکسون به این دلیل بود که برخی اظهارات عمومی بوئینگ درباره‌ی بازگشت مکس به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که این سازمان را وادار به اقدام سریع‌تر کند. وی به مویلنبرگ گفته بود، تمرکز این شرکت باید روی کیفیت و دردسترس‌بودن داده‌ها معطوف شود که پیش از هر پرواز، برای بررسی در اختیار اداره‌ی هوانوردی فدرال قرار می‌گیرد. این سازمان روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای اظهار کرد که از جدایی مویلنبرگ از بوئینگ مطلع شده است، اما درباره‌ی تصیمات پرسنلی هیچ اظهارنظری نمی‌کند.

هفته‌ی گذشته، شرکت یونایتد اعلام کرد از آنجا که زمان‌بندی بازگشت هواپیمای مکس همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، این هواپیما را تا اوایل ماه ژوئن از برنامه‌های خود کنار خواهد گذاشت که در مقایسه با سایر ایرلاین‌ها، مدت‌زمان طولانی‌تری محسوب می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی امریکن و ساوت‌وست، زمان بازگشت مکس را اوایل آوریل اعلام کردند.

سقوط مکس ۷۳۷

دو اتحادیه‌ی ایرلاین به نام‌های انجمن مهمانداران و اتحادیه‌ی کارگران حمل‌ونقل محلی ۵۵۶، در بیانیه‌ای که توسط رهبران آن‌ها عنوان شد، استعفای دنیس مویلنبرگ را خیلی دیرهنگام خواندند. در این بیانیه آمده است:

این درست نیست که افراد خوب در خط مقدم بوئینگ، به‌واسطه‌ی رهبری ناکارآمد، ضربه ببینند و اعتمادشان را از دست بدهند. اعضای ما نیز در همین بلاتکلیفی به سر می‌برند چراکه ایرلاین‌ها در حال کنسل‌کردن برنامه‌های پرواز هستند.

زمانی که پرواز ۶۱۰ لاین‌ایر در ۲۹ اکتبر در آب‌های اطراف جزیره‌ی جاوه در اندونزی، با ۱۸۹ مسافر و خدمه سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند، هواپیمای مکس به‌سرعت بر سر زبان‌ها افتاد. کمتر از پنج ماه بعد در ۱۰ مارس، پرواز شماره ۳۰۲ هواپیمایی اتیوپی دقایقی پس از برخاستن از آدیس آبابا سقوط کرد و تمام ۱۵۷ سرنشین آن جان باختند. در عرض چند روز، کشورهای سراسر دنیا، پرواز هواپیماهای مکس را متوقف کردند. ایالات متحده آمریکا، آخرین کشوری بود که دستور توقف پرواز این هواپیما را صادر کرد.

روز دوشنبه، پدر یکی از قربانیان سانحه‌ی هواپیمایی اتیوپی به نام سامیا رز استومو ۲۴ ساله، در بیانیه‌ای، استعفای مویلنبرگ را اولین قدم خوب دانست. مایکل استومو از چندین عضو هیئت‌مدیره‌ی بوئینگ که عملکرد خوبی نداشتند یا تخصص کافی برای این شغل ندارند، نیز خواست که از مقام خود استعفا دهند. هر دو پرواز هنگام صعود با نوسانات شدید سرعت مواجه شد و در حالی که خلبانان آن‌ها سعی داشتند پس از برخاستن از زمین، فرود بیایند، این سوانح مرگبار اتفاق افتاد. ناظران و کارشناسان صنعت، «سامانه افزایش مشخصه‌ی مانورپذیری» (Maneuvering Characteristics Augmentation System) را عامل این اتفاق می‌دانند.

شرکت بوئينگ

بوئینگ برای رفع مشکل و کسب تأییدیه مجدد برای پرواز این هواپیماها، تمام تلاش خود را به کار بسته است. تلاش‌ها برای انجام این کار، دنیس مویلنبرگ ۵۵ ساله را که در سال ۱۹۸۵ برای کارآموزی به بوئینگ پیوسته بود، تحت فشار قرار داد. او که به‌عنوان کارمند بوئینگ مشغول فعالیت بود، در سال ۲۰۱۳ برای ریاست این غول دفاعی و هوافضا معرفی شد و سمت مدیرعاملی این شرکت را در ژوئیه‌ی ۲۰۱۵ برعهده گرفت.

ماه گذشته، دنیس مویلنبرگ پذیرفت که هیچ‌گونه پاداشی برای سال جاری دریافت نکند. طبق اعلام وکیل بوئینگ، پرداختی کلی مویلنبرگ در سال ۲۰۱۸ معادل ۲۳٫۴ میلیون دلار بوده که ۱٫۷ میلیون دلار آن مربوط به حقوق وی و مابقی، پاداش و دریافت سهام به‌عنوان پاداش بوده است.

دیوید کالهون روز دوشنبه گفت که به آینده‌ی بوئینگ و هواپیمای مکس ۷۳۷ اعتقاد راسخ دارد. او در ادامه افزود:

رهبری این شرکت بزرگ و ۱۵۰ هزار کارمند متعهد آن که برای ساخت آینده‌ی هوانوردی سخت کار می‌کنند، باعث افتخار من است.

مطالب مرتبط:

منبع usatoday

دیدگاه