مقاصدی که در آفریقای جنوبی نباید از دست دهید

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی پنجشنبه، ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
مقاصدی که در آفریقای جنوبی نباید از دست دهید

برخی زیبایی‌ها و جاذبه‌های مقاصد سفر در خود مقصد اصلی نیستند بلکه در فاصله یک تا چند ساعته از آن قرار دارند مانند آفریقای جنوبی. امپومالانگا، پورت الیزابت و لسوتو از مقاصدی هستند که باید به فهرست خود اضافه کنید.

گاهی در فاصله چند ساعته از مقصد اصلی سفر، مکان‌هایی وجود دارند که از مقصد اصلی زیباتر و دوست‌داشتنی‌تر هستند. این بار کجارو به جواهرات آفریقای جنوبی، خارج از کیپ تاون می‌پردازد و توصیه می‌شود حتما آن‌ها را در  فهرست سفر خود قرار دهید. از جمله دلایل رفتن به شهرهای آفریقایی وجود مسیر هایکینگ در کوه تیبل، استراحت روی سواحل شن‌های سفید و مناطق معروف استلنبوش و فرانشهوک است. فعالیت‌هایی چون غواصی با کوسه‌ها، تماشای وال‌ها یا کلنی پنگوئن‌ها از جمله چیزهایی هستند که در یک روز می‌توانید انجام دهید. اما اگر به پایین قاره آفریقا سفر می‌کنید، با اضافه کردن مقاصد نزدیک به فهرست خود، تجربه‌های خوشایند بیشتری کسب کنید.

همیشه می‌توانید بهترین آفرهای تور آفریقای جنوبی را در کجارو پیدا کنید. تنوع فروشنده‌ها و پکیج‌های تور عرضه‌شده، به شما این اطمینان را می‌دهد تا بتوانید سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

امپومالانگا (Mpumalanga) و پارک ملی کروگر

امپومالانگا

اگر نمی‌توانید این نام را تلفظ کنید نگران نباشید. در زبان زولوئی معنای آن «شرق» یا «مکانی که در آن خورشید طلوع می‌کند» است. این استان در شرق آفریقای جنوبی قرار دارد و منزلگاه بیشترین عجایب طبیعی کشور است. تقریبا نصف پارک ملی کروگر در این منطقه قرار دارد.

چطور به آنجا برویم؟

هواپیمایی آفریقای جنوبی به کمک شرکت هواپیمایی ایرلینک (Airlink) پروازهای بدون توقف (حدود ۲ ساعت) را بین کیپ تاون و شهرهایی چون نلسپرویت و هودسپرویت انجام می‌دهد. (در واقع فرودگاه هودسپرویت خارج از امپومالانگا قرار دارد اما تقریبا تا جاذبه‌های اصلی چون دره Blyde یک ساعت با اتومبیل راه است). برخی اقامتگاه‌ها و تورهای آفریقای جنوبی فرودگاه‌های مخصوص خود (airstrips) را دارند.

کجا مستقر شویم؟

اگر می‌خواهید یک جای لوکس را انتخاب کنید پیشنهاد ما اقامتگاه Singita Lebombo، در پارک ملی کروگر است. این اقامتگاه با پنجره‌های سقف تا کفش، مساحتی حدود ۱۳۳۵۴۶۲۶۱ مترمربع از بیشه‌زارهای آفریقایی را به خود اختصاص داده است. هزینه اتاق‌ها از شبی ۲۰۰۰ دلار آغاز می‌شود و شامل غذا، نوشیدنی، پیاده‌روی‌های روزانه و سافاری است.

اگر می‌خواهید هزینه کمتری صرف هتل کنید umVangati House انتخاب مناسبی است؛ یک هتل کوچک نزدیک Blyde River Canyon که منظره‌ای نفسگیر و بی‌نظیر از کوهستان را دارد. هزینه اتاق‌ها از شبی ۲۲۰ دلار آغاز می‌شود.

چه تفریحی انجام دهیم؟

بیشتر مسافران این مقصد بی‌اندازه زیبا تمایل دارند تا با سافاری آغاز کنند. البته که در پارک روگر سافاری قابل دسترس است اما سافاری Big Five (حیوانات شامل شیر، پلنگ، کرگدن، فیل و گاومیش آفریقایی) در اتراق‌گاه‌های کوچک‌تر نیز وجود دارد که به علاقه‌مندان اجازه می‌دهد تا آفرودسواری کنند.

دره‌ی Blyde River Canyon یکی از بزرگ‌ترین دره‌های دنیا است که در امتداد مسیر Panorama، یکی از خوش‌منظره‌ترین مسیرهای رانندگی آفریقای جنوبی، از مسیری پرپیچ‌وخم عبور می‌کند. سفر خود را با رانندگی به غارهای Sudwala آغاز کنید و سفرتان را به  Long Tom Pass منزلگاه کوه‌های مه‌آلود ادامه دهید. سر راهتان در کنار جاذبه گردشگری Bourke’s Luck Potholes توقف کنید. این مکان از طریق فرسایش آبی به وجود آمده و مملو از صخره‌های بزرگی است که از آن‌ها آب سرازیر است. از میان صخره‌ها و آبشارها عبور کنید و به میان چمنزارهای آفریقایی بروید و به ستایش منظره کوهستانی و منطقه Lowveld زیر God’s Window بپردازید. سفر را تا انتهای دره Blyde به پایان برسانید. البته زمانی را برای نشستن و لذت بردن در آنجا اختصاص دهید. در این دره می‌توانید فعالیت‌هایی چون هایکینگ، رفتینگ و قایق‌سواری بر سد Blyderiverpoort نیز انجام دهید. همچنین در جاهای دیگر دره می‌توانید به اسب‌سواری، بالن‌سواری، ماهیگیری، دوچرخه‌سواری و دره‌نوردی ( یا یه‌قول محلی‌ها kloofing) بپردازید. اگر به ماهیگیری (fly-fishing) علاقه‌مند هستید در شهر کوچک دولستروم هرگز حوصله‌تان سر نمی‌رود. این شهر که به ماهیگیری معروف است در نزدیکی چندیدن سد و رودخانه‌ی پر از ماهی قرار دارد.

شهر بابرتون (Barberton) منزلگاه معدن Sheba است و قدمتش به دوران تب طلا و دهه ۱۸۸۰ بازمی‌گردد. در خارج از شهر منطقه محافظت‌شده بابرتون (Barberton Nature Reserve) و Barberton Geotail قرار دارد که در آن‌ها می‌توانید برخی از قدیمی‌ترین صخره‌های دنیا و کوه‌های Makhonjwa را ببینید.

پورت الیزابت (Port Elizabeth)

پورت الیزابت

پورت الیزابت واقع در ساحل جنوبی آفریقای جنوبی، بین دوربان و کیپ تاون، دارای سواحل زیبای بسیاری است. اما برای دوست داران هنر، موسیقی و حیات‌وحش نیز سرگرمی‌های بسیاری در این شهر وجود دارد.

چطور به آنجا برویم؟

تور آفریقای جنوبی کم‌دردسرترین راه برای رفتن به این مقصد است اما هواپیمایی‌هایی چون British Airline (با مسافت یک ساعت و ده دقیقه)، کولولا و مانگو نیز به آفریقای جنوبی پرواز دارند.

کجا مستقر شویم؟

هتل Protea Hotel Port Elizabeth Marine واقع در ساحل، دارای منظره خلیج Algoa است. این هتل جزو هتل‌های درجه یک است بنابراین هزینه‌های اتاق‌ها از شبی ۱۱۵ دلار شروع می‌شود.

چه تفریحاتی انجام دهیم؟

ممکن است برخی بگویند پورت الیزابت شهری خوش‌آتیه و روبه پیشرفت است ولی در واقع این شهر همیشه بوده اما تحت‌شعاع همسایه معروفش، کیپ تاون قرار داشته است.

پورت الیزابت واقع در خلیج Algoa، به‌خاطر سواحلش معروف است. دو تا از بهترین ساحل‌ها، ساحل هاموود (Humwood Beach) و ساحل هابی (Hobie Beach) است که دارای پرچم آبی هستند. این یعنی امنیت بالا، و استانداردهای محیطی. همچنین پارک اسکیت ساحل کینگز (Kings Beach Skate Park) و منطقه محافظت‌شده آٰرامش‌بخش کیپ ریسایف (Cape Recife Nature Reserve) (هنگام ورود باید مقدار کمی هزینه بپردازید) نیز وجود دارند. یک بعدازظهر آرامش‌بخش را در خلیج ساردینیا (Sardinia Bay) با سواحل شنی و سنگی بگذرانید و اگر اوضاع امواج خوب بود می‌توانید به موج‌سواری بروید.

بخش مرکزی نیز به‌خاطر گالری‌هایش مانند گالری GFI و ArtEC و موزه هنری نلسون ماندلا (Nelson Mandela Metropolitan Art Museum). ساختمان The Athenaeum یک میراث ملی و مرکز اجتماعاتی است که در آن تئاتر و نمایشگاه‌های مختلف برگزار می‌کنند.

پناهگاه‌های حیات‌وحش مجاور، مانند Lalibela، Addo Elephant Park و Amakhala فرصت‌هایی را برای دیدن شیرها، فیل‌ها و پلنگ‌ها فراهم می‌کند. نکته مهم این است که این منطقه عاری از مالاریا است.

لسوتو (Lesotho)

لسوتو

مسافران آمریکایی، انگلیسی و کانادایی برای رفتن به این کشور کوچک در آفریقای جنوبی نیاز به ویزا ندارند.

چطور به آنجا برویم؟

علاوه بر تور آفریقای جنوبی، برتیش ایرویز پروازهای دو ساعته بین کیپ تاون و دوربان دارد. هواپیمایی مانگو نیز به آفریقای جنوبی پرواز دارد. درست است که دوربان در آفریقای جنوبی قرار دارد اما از آنجا تا لسوتو با اتومبیل سه ساعت راه است.

کجا مستقر شویم؟

رانداول‌های سنتی (Rondavel) یا خانه‌های دایره‌ای آفریقایی، بهترین جا برای ماندن در لسوتو هستند چراکه شما هتل‌های لوکسی چون Hilton  و Hyatt را در بالای کوه‌ها نمی‌توانید بیابید. هر رانداول در اقامتگاه Sani Mountain حمام و آشپزخانه جدا دارد. هر اتاق شبی ۱۴۰ دلار است و اتاق‌هایی که مشترک هستند هزینه کمتری دارند.

چه تفریحاتی انجام دهیم؟

سفر خود را با رفتن از دوربان به پارک ملی Malotu Drakensberg آغاز کنید. می‌توانید چند روزی را در این مکان استراحت  کنید یا اینکه به فعالیت‌هایی چون دوچرخه‌سواری یا هایکینگ به بالای کوه Giant’s Castle، به زیستگاه مرغ استخوان‌خوار( که در معرض خطر انقراض است) و دال دماغه (که در لیست گونه‌های در معرض خطر است) بپردازید. همچنین می‌توانید مجموعه بزرگی از غارها و نقاشی‌های روی سنگ‌ها را که آثار مردمان قبیله بوشمن هستند در صحرای بزرگ آفریقا ببینید.

سپس از گردنه Sani Pass عبور کنید و از مرزهای لسوتو بگذرید. می‌توانید برای صرف یک نوشیدنی یا استراحت به اقامتگاه Sani Mountain  بروید و شب را در آن جا بمانید. خیلی در وسایل افراط نکنید زیرا عبور از پیچ و خم‌ها و بالا رفتن مستلزم تمام توجه شما است. ماشین‌های 4×4 برای عبور از این مسیرها ضروری هستند. اگر هنوز می‌خواهید جاهای بیشتری از این کشور را کشف کنید راه خود را به‌سمت پایین پارک ملی Sehlabathebe ادامه دهید. پیش از رهسپار شدن هوا را بررسی کنید زیرا اغلب مه و برف شرایط را برای رانندگی دشوار می‌کنند.

علاوه‌برچنین تفریحاتی می‌توانید به اسب‌سواری (این منطقه به اسبچه‌های Basuto مغروف است) و هایکینگ بپردازید. شرق لسوتو دارای یک مرکز هنرهای دستی است که آثار مردمان سوتو را به نمایش می‌گذارد. زمانی در این منطقه دایناسورها رفت‌وآمد داشتند و هنوز هم رد پاهایشان را در برخی جاها می‌توانید مشاهده کنید. حتی نام یک دایناسور را به نام لزوتوسور (Lesothosaurus) از روی نام این منطقه انتخاب کرده‌اند که به معنای «مارمولک اهل لسوتو» است.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه