راهنمای سفر به امریتسار

امریتسار، شهر معبد طلایی، یکی از پربازدیدترین شهرهای ایالت پنجاب است. برای اینکه سفر خوبی به امریتسار داشته باشید، این راهنمای سفر را دنبال کنید.

درباره امریتسار بیشتر بخوانید:

معرفی امریتسار

بهترین زمان سفر به امریتسار

راهنمای سفر امریتسار

اقامت در امریتسار

جاهای دیدنی امریتسار

غذا در امریتسار

معرفی امریتسار

معبد طلایی امریتسار

عکس از وب‌سایت itinari.com (عکاس: نامشخص)

شهر امریتسار، پربازدیدترین شهر در ایالت پنجاب در شمال غربی هند است. این شهر را با عنوان شهر مقدس می‌شناسند؛ چون میزبان معبد طلایی، یک مجموعه‌ مذهبی بزرگ است که یکی از پربازدیدترین نقاط دنیا به شمار می‌رود.

امریتسار مهم‌ترین شهر در پنجاب و همچنین مرکز آیین سیک است. منطقه‌ پنجاب در هند داستان‌های فراوانی از جنگجویان سیک در دل خود نهفته است و در هر گوشه و کنار شهر می‌توانید نشانه‌هایی از آن را ببینید.

آیا می‌دانستید که بلندترین برج پیروزی هند در پنجاب قرار دارد؟ این فقط ابتدای کار است. برای اینکه جذابیت‌های تاریخ و فرهنگ پنجاب را به‌خوبی تجربه کنید باید حداقل دو تا سه روز برای گشت‌وگذار در این شهر وقت بگذارید. در ادامه یک راهنمای سفر کامل به شهر امریتسار در هند را خواهید دید. این راهنمای سفر شامل نکاتی در مورد زمان سفر، نحوه دسترسی و همه تفریحات و جاذبه‌هایی است که این شهر دیدنی برای گردشگران دارد.

بهترین زمان سفر به امریتسار

چشم‌اندازی از معبد طلایی امریتسار

عکس از unsplash (عکاس: VED)

بهترین زمان برای سفر به شهر مقدس امریستار، از نوامبر تا مارس است؛ یعنی در فصل زمستان. این زمان بهترین و مطبوع‌ترین زمان سال برای گشت‌وگذار در شهر است و آب‌وهوا بسیار مناسب است. با وجود این گاهی در فصل شلوغ گردشگری یعنی در ماه ژانویه دمای هوا تا صفر درجه سانتی‌گراد هم پایین می‌آید که کمی سردتر از آن چیزی است که ممکن است پیش‌بینی کنید.

تابستان‌ها در هند بسیار گرم‌تر از آن است که بتوانید به‌راحتی از دیدن جاذبه‌ها لذت ببرید. پس تا جایی که می‌توانید سفر خود را در ماه‌های تابستانی، به‌خصوص در ماه ژوئن برنامه‌ریزی نکنید. به‌دنبال این ماه گرم، یک فصل مانسون طولانی خواهد آمد که از ژوئیه تا اکتبر است.

راهنمای سفر امریتسار

سیکی در معبد طلایی امریتسار

عکس از وب‌سایت worldatlas.com (عکاس: cornfield)

با هواپیما

یک فرودگاه بین‌المللی در ۱۱ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. این فرودگاه به‌خوبی با سایر شهرهای هند مرتبط شده است و با چندین شهر بین‌المللی نیز ارتباط دارد. پروازهای روزانه از مبدا و به مقصد دبی، لندن، تورنتو و تاشکند دارد.

با قطار

ایستگاه راه‌آهن امریتسار با همه شهرهای بزرگ هند ارتباط دارد. از طریق یکی از این خطوط می‌توانید در شش ساعت از دهلی نو به امریتسار برسید. این گزینه بهترین انتخاب برای بیشتر مسافرانی است که قصد دارند به امریتسار سفر کنند.

با اتوبوس

بسیاری از سرویس‌های اتوبوسرانی در هند، شهر امریتسار را به سایر شهرهای هند پیوند می‌دهند. اگر نمی‌توانید با قطار از دهلی نو به امریتسار بروید، می‌توانید با اتوبوس به این شهر بروید.

اقامت در امریتسار

Hyatt Regency Amritsar

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

سایت Booking.com بهترین گزینه برای پیدا کردن بهترین هتل‌های امریتسار است. از بهترین مناطق شهر برای اینکه در آنجا اقامت کنید تا به‌راحتی به جاذبه‌ها و دیدنی‌های مهم شهر دسترسی داشته باشید و وسایل حمل و نقل عمومی در نزدیکی شما باشد، می‌توان به محله‌های معبد طلایی، مال امریتسار، ایستگاه اتوبوس امریتسار و تقاطع راه‌آهن اشاره کرد.

شهر امریتسار پر از طعم‌ها و عطرهای متنوع و خاص است. این شهر هرگز هیچ بازدیدکننده‌ای را ناامید نمی‌کند. از دوستداران تاریخ گرفته تا علاقه‌مندان به غذاهای سنتی، علاقه‌مندان به فرهنگ و عاشقان خرید، شهر امریتسار جایی است که از همه استقبال می‌کند.

اگر کسی فرصت پیدا کند تا هند را در زمان برگزاری فستیوال نور ببیند، که آن با نام دیوالی می‌شناسند، شهر امریتسار بهترین جا برای گشت‌وگذار و سفر است. معبد طلایی یک مکان خاص و سوررئال برای بازدید کردن در شب برگزاری دیوالی است.

جاهای دیدنی امریتسار

امریتسار جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی فراوانی دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

معبد طلایی

سیکی در آب‌های معبد طلایی امریتسار

عکس از وب‌سایت cntraveller.in (عکاس: Nicolas Genechesi)

معبد طلایی که با نام دربار صاحب هم شناخته می‌شود، از مهم‌ترین جاهای دیدنی امریتسار است. این مکان اهمیت مذهبی فراوانی دارد؛ چون مکان ابدی گوروی سیک‌ها در داخل این معبد قرار گرفته است. این مکان مذهبی را معبد طلایی نامیده‌اند؛ چون نمای آن با طلا پوشیده شده است. در ابتدا این معبد با مرمر ساخته شده است و بعدها با طلای واقعی پوشیده شده است. سازه‌های زیبای مرمرین این مجموعه در کنار ترکیب بی‌نظیری از سبک معماری اسلامی و هندو، باعث شده که فضای این معبد بسیار باشکوه و چشمگیر باشد. این مکان نه‌تنها یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی آیین سیک است، بلکه با عنوان نشانه‌ای از برادری و برابری شناخته می‌شود.

بایدها و نبایدها هنگام بازدید از معبد طلایی

اجازه بردن دوربین در معبد دارید ولی همه‌جا نمی‌توانید عکاسی کنید. عکاسی کردن داخل آسایشگاه مقدس، ممنوع است.

می‌توانید هر لباسی بپوشید؛ ولی پوشاندن سر اجباری است. اگر فراموش کردید که روسری همراه ببرید، لازم نیست نگران باشید چون در ورودی معبد در اختیار شما قرار می‌گیرد.

می‌توانید گوشی موبایل، کیف پول و سایر لوازم خود را همراه ببرید. البته جایی هم برای امانت گذاشتن وسایل و کیف بازدیدکنندگان وجود دارد.

باید کفش خود را جلوی ورودی معبد در بیاورید.

موزه مرکزی سیک

موزه مرکزی سیک در امریتسار

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Ken Yuzhou Shao)

موزه مرکزی سیک به گوروها، جنگجویان و سایر رهبران سیک اختصاص دارد. در این مکان نقاشی‌های نایاب، سکه‌های قدیمی، دست‌نوشته‌های باستانی، سلاح‌های قدیمی و توپ و تفنگ نگهداری می‌شود. این موزه پرتره‌هایی از شهدای سیک، شخصیت‌های سیاسی این آیین و تعدادی از کتاب‌های مقدس دست‌نویش را به نمایش گذاشته است.

این موزه داخل معبد طلایی قرار دارد.

گردواره بابا اتل رای جی (Gurudwara Baba Atal Rai Ji)

گودواره‌های امریتسار

عکس از وب‌سایت sl.wonder-planet.net (عکاس: نامشخص)

در شهر امریستار گردواره‌های زیادی وجود دارد. گردواره به‌معنای درگاه گورو، نیایشگاه سیک‌ها است. این گردواره‌ها جزو دیدنی‌ترین جاذبه‌های شهر هستند. علاوه بر معبد طلایی، این گردواره‌ هم یکی دیگر از معبدهای سیک است که ارزش سر زدن دارد. این بنای یادبود ۹ طبقه بین سال‌های ۱۷۷۸ و ۱۷۸۴ به یاد بابا اتل رای ساخته شده است. بالای این معبد چشم‌اندازی وسیع و زیبا از کل شهر امریتسار دارد.

گردواره بابا اتل در پشت معبد طلایی واقع شده است.

تورهای پیاده‌روی در میراث

آثار تاریخی در امریتسار

عکس از وب‌سایت ganeshaspalace.com (عکاس: نامشخص)

وقتی برای سفر به امریتسار برنامه‌ریزی می‌کنید، گشت‌وگذار در خیابان‌هایی که میراث تاریخی و فرهنگی شهر در آن‌ها قرار دارد، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید.  

شهر امریتسار از نظر معماری و تاریخی بسیار غنی است. این میراث تاریخی و فرهنگی در خیابان‌های باریک و قدیمی شهر قرار دارند. با تورهای پیاده‌گردی می‌توانید در بین این آثار بگردید و به‌آرامی از آن‌ها دیدن کنید. این مناطق قدیمی شهر، جایی است که در آن فرصت می‌کنید تا با فرهنگ پنجابی آشنا شوید و از طریق دیدن تندیس‌ها این فرهنگ را بشناسید. یک بازار محلی هم در این منطقه وجود دارد و در آن می‌توانید انواع سوغات شهر را بخرید. با وجود غذاخوری‌های زیاد و غذاهای خیابانی فراوان می‌توانید غذاهای سنتی منطقه را نوش جان کنید و فرهنگ پنجابی را بشناسید.

جلیان‌والا باغ (Jallianwala Bagh)

جلیان‌والا باغ در امریتسار

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Vraj Patel)

جلیان‌والا باغ یکی از بهترین جاهایی است که در سفر به امریتسار می‌توانید از آن دیدن کنید. اینجا یک باغ عمومی است که میزبان یک بنای یادبود از یک رویداد تاریخی مهم است. در تاریخ ۱۳ آوریل سال ۱۹۱۹، نیروهای بریتانیایی، هندی‌های غیرمسلح را که حامی دولت هندی بودند بدون اخطار قبلی به گلوله بستند. حدود هزار نفر زندگی خود را در این جریان از دست دادند و هزاران نفر زخمی شدند. این یک بنای یادبود مهم از یک حادثه تاریخی مهم در طول تاریخ شهر امریتسار است.

معبد دورگیانا (Durgiana Temple)

معبد دورگیانا در امریتسار

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: نامشخص)

معبد دورگیانا یک معبد هندو است که آن را با نام سیتا ماندیر هم می‌شناسند. این معبد باستانی در شهر امریتسار قرار دارد. این معبد هندو به سبک معماری معبد طلایی مشهور یک ساخته شده است و کامل‌کننده بازدید از این معبد مشهور است.

غارهای معبد ماتا لال جی (Mata Lal Ji Temple Caves)

معبد ماتا لال جی در امریتسار

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Neeraj Raj)

معبد هندوی ماتا لال جی یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی و مهم شهر است؛ معابدی در قالب غار که به وایشنو دوی تقدیم شده است. هزاران نفر صرف‌نظر از دین، رنگ و عقیده هر روز از آن دیدن می‌کنند. این معبد از ساعت ۵ صبح تا ۱۱ شب باز است.

قلعه گوبیندگار (Gobindgarh Fort)

امریتسار

قلعه گوبیندگار یک موزه زنده است که در مرکز شهر امریتسار قرار دارد. این قلعه قبلا در اختیار ارتش هند بود؛ ولی از فوریه سال ۲۰۱۷ درهای آن به روی عموم مردم گشوده شده است. این قلعه به زندگی جنگجویان و مبارزان سیک اختصاص دارد و از روی دهمین گوروی سیک، گورو گوبیند سینگ نام‌گذاری شده است.

جاذبه‌های موجود در این قلعه:

نمایش هفت بعدی با نام شیر پنجاب که در داخل قلعه برگزار می‌شود و جاذبه‌ای است که نباید از دست بدهید.

موزه جنگ باستانی که دارای چندین نمونه ساخته شده از وسایل و لباس‌های جنگ است.

در این مجموعه می‌توانید فرهنگ پنجابی را کشف کنید و از نمایش‌ها و اجراهای زنده لذت ببرید که این نمایش‌ها و اجراها در تمام طول روز، استیج این قلعه را زنده نگه می‌دارند.

در غذاخوری‌های متعدد، آشپزی امریتسار را می‌توانید ببینید. غیر از غذاهای پنجابی انواع غذاهای لذیذ دیگر هم عرضه شده است.

بازاری که در این مجموعه وجود دارد، محلی برای عرضه محصولات دست‌ساز از جمله لباس و سایر اکسسوری‌ها است.

موزه‌ سکه دارای سکه‌های نایاب و قدیمی است و یک نمونه ساخته شده از روی الماس کوه نور که توسط مهاراجه مورد استفاده قرار می‌گرفت، اکنون در موزه سکه به نمایش درآمده است.

نمایش نور لیزری با نام دیوارهای نجواگر یکی دیگر از بخش‌های جذاب مجموعه است که می‌توانید از آن لذت ببرید که از فناوری‌های نقشه‌کشی نمایشی یا واقعیت فضایی و نورهای لیزری برای طراحی و اجرای آن استفاده می‌شود. این نمایش‌ها با دو زبان انگلیسی و پنجابی اجرا می‌شود.

موزه مهاراجه رانجیت سینگ (Maharaja Ranjit Singh Museum)

موزه مهاراجه رانجیت سینگ در امریتسار

عکس از وب‌سایت thrillophilia.com (عکاس: نامشخص)

موزه مهاراجه رانجیت سینگ به پایه‌گذار امپراتوری سیک مهاراجه رانجیت سینگ اختصاص یافته است. او کسی بود که نقش تعیین‌کننده در تاریخ هند داشت و او را شیر پنجاب نامیده‌اند. این موزه با نمایش نقاشی‌ها، انواع ابزارهای جنگی و اشیای تاریخی، نمایانگر میراث سلطنتی سیک است.

موزه تفکیک (Partition Museum)

موزه تفکیک در امریتسار

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Aritra Naskar)

موزه تفکیک مخزن اصلی داستان‌ها، اسناد و مطالب مربوط به شورش‌های پس از تفکیک است یعنی پس از تقسیم راج بریتانیا به دو کشور مستقل هند و پاکستان است. این نخستین موزه‌ای است که به تاریخچه، درد و آسیب‌های میلیون‌ها انسانی اختصاص یافته است که در سال ۱۹۴۷ دچار رنج‌های ناشی از این تقسیم شده‌اند.  

خرید در هال بازار

هال بازار در امریتسار

عکس از وب‌سایت fabhotels.com (عکاس: نامشخص)

هال بازار (Hall Bazaar)، شلوغ‌ترین بازار در شهر امریتسار است. اگر به فرهنگ پنجابی علاقه‌مند باشید و بخواهید جذابیت‌های سنتی و اصیل شهر را ببینید، حتما سری به این بازار بزنید. در این بازار می‌توانید انواع کفش‌های سنتی پنجابی مشهور به جوتی، لباس‌های سنتی پنجابی زنانه و مردانه و انواع ادویه را بخرید.

شرکت در مراسم Beating Retreat (مراسم روزانه رسمی سربازان مرزی هند و پاکستان) در مرز واگا

مراسم روزانه رسمی سربازان مرزی هند و پاکستان

عکس از وب‌سایت socialnews.xyz (عکاس: Pawan Sharma)

مراسم سربازان رسمی هند و پاکستان، در روزهای آخر هفته طرفداران زیادی دارد؛ بنابراین اگر قصد دارید در آن شرکت کنید، باید خودتان را زودتر برسانید.

مرز واگا پستی بین دو کشور هندوستان و پاکستان است که به‌خاطر این مراسم رسمی روزانه شهرت پیدا کرده است. این مرز در ۲۰ کیلومتری از امریتسار واقع شده است و هر روز قبل از غروب خورشید آغاز می‌شود و به‌مدت ۴۵ دقیقه ادامه پیدا می‌کند. زمان دقیق برگزاری آن در زمستان‌ها ۴ و ۱۵ دقیقه و تابستان‌ها ۴ و ۴۵ دقیقه است.

نکاتی که قبل از رفتن باید بدانید:

یک ساعت قبل از شروع مراسم خودتان را به مرز برسانید؛ چون معمولا همیشه جمعیت زیادی حضور پیدا می‌کنند.

در تعطیلات رسمی و روزهای آخر هفته، صندلی‌ها پر از جمعیت می‌شود.

هیچ هزینه ورودی برای این مراسم دریافت نمی‌شود.

این مکان به‌راحتی از طریق جاده، با اتوبوس، ماشین یا با تور، قابل دسترسی است.

غذا در امریتسار

غرق شدن در عطر و طعم غذاهای محلی

غذاهای محلی در امریتسار

عکس از وب‌سایت mistertikku.com (عکاس: نامشخص)

اگر فرصت پیدا کردید تا شهر امریتسار را ببینید، بازدید و سفر شما به این شهر کامل نمی‌شود تا زمانی که بهترین غذاهای شهر را امتحان کنید. یکی از مهم‌ترین غذاهایی که باید امتحان کنید، کلوچه امریتساری است؛ غذایی که با نوعی نان مخصوص تهیه می‌شود و آن را با موادی چون ترکیب سیب‌زمینی، پنیر و انواع ادویه‌های خاص تهیه می‌کنند. آن را در تنور می‌پزند و با کره یا روغن حیوانی سرو می‌شود.

خوردن غذای رایگان در گردواره

تالار لانگار در امریتسار

عکس از وب‌سایت cntraveller.in (عکاس: Lucas Vallecillos)

در امریتسار می‌توانید غذای رایگان بخورید که در آیین سیک به آن Langar می‌گویند. این غذا هر روز در گردواره‌ها سرو می‌شود؛ بدون در نظر گرفتن طبقه اجتماعی، مذهب، جنسیت، اوضاع اقتصادی و قومیت بین مردم تقسیم می‌شود. این غذاها غذاهای گیاهی هستند و معمولا شامل نان، برنج، دال یا عدس، انواع غذاهای گیاهی و نوعی دسر به نام خیر است.

در معبد طلایی، روزانه به صد هزار نفر از مردم این غذا ارائه می‌شود.

پذیرفتن کارا پارشاد در گردواره‌ها

کارا پارشاد در امریتسار

عکس از وب‌سایت cntraveller.in (عکاس: Pardeep Singh Gill)

کارا پارشاد غذایی گیاهی شیرین بر پایه آرد است که به بازدیدکنندگان گردواره‌ها به‌عنوان نذری داده می‌شود. این غذا به‌عنوان غذای نذری عرضه می‌شود و مقدس شمرده می‌شود؛ به همین دلیل نباید آن را رد کنید.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

چگونه ویزای هند بگیریم؟

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map