برجسته‌ترین رویدادهای هوانوردی در سال ۲۰۱۹

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
برجسته‌ترین رویدادهای هوانوردی در سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹ صنعت هوانوردی دنیا، صحنه‌ی رویدادهای تلخ و شیرین زیادی بود، از ورشکستی غول مسافرتی توماس کوک تا افتتاح فرودگاه‌های بسیار بزرگ و شگفت‌انگیز در گوشه‌وکنار دنیا.

سال ۲۰۱۹، سال جذاب دیگری در دنیای حمل‌ونقل هوایی بود. در این سال، رکورد ورشکستگی‌ها زده شد، به‌طوری که غول مسافرتی، توماس کوک و حدود ۲۰ ایرلاین ورشکسته شدند. بوئینگ نیز به‌خاطر زمین‌گیرشدن 737 MAX که در پی دو سانحه‌ی مرگبار رخ داد، سال خوبی را سپری نکرد.

فرودگاه‌های جدید بسیار بزرگی نیز در سراسر دنیا آغاز به کار کردند که فرودگاه جوئل چانگی در سنگاپور، جذاب‌ترین آن‌ها بود. نسبت به گذشته، پروازهای بیشتری در سال ۲۰۱۹ انجام شد و صنعت هوانوردی با کمبود خلبان و مجوز پرواز فرودگاه‌ها روبه‌رو بود، در عین حال که جنبش «شرم از پرواز» به رهبری نوجوان فعال زیست‌محیطی، گرتا تونبرگ، فشارها بر این صنعت را بیشتر کرد. در این مقاله از کجارو نگاهی می‌اندازیم به برجسته‌ترین رویدادهای هوانوردی در سالی که گذشت. 

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. استفاده از کجارو باعث می‌شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن بهترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را بررسی کنید و آخرین قیمت‌ها از آژانس‌های سرشناس را یک‌جا مشاهده کنید.

عصر جدیدی در سفرهای هوایی بسیار طولانی آغاز شد

طولانی ترین پرواز دنیا

در ماه نوامبر، ایرلاین استرالیایی کانتاس، پروازی آزمایشی - تحقیقاتی را بدون هیچ توقفی از لندن به سیدنی انجام داد و دو رکورد هوانوردی را شکست. پرواز QF7879، به‌واسطه‌ی طی‌کردن ۱۷,۸۰۰ کیلومتر و مدت‌زمان حضور در آسمان که ۱۹ ساعت و ۱۹ دقیقه طول کشید، طولانی‌ترین پرواز مسافری یک ایرلاین تجاری لقب گرفت. این موفقیت می‌تواند راه را برای نسل جدیدی از سفرهای هوایی بسیار طولانی هموار کند که سیدنی را مستقیماً به مقاصد سراسر اروپا و آمریکا متصل خواهد کرد.

بهترین فرودگاه دنیا، باز هم بهتر شد

فرودگاه چانگی سنگاپور

بخش جوئل در فرودگاه چانگی سنگاپور پس از چهار سال ساخت‌وساز به‌طور رسمی در ماه آوریل افتتاح شد. فضای بیرونی شگفت‌انگیز و دوناتی شکل این بخش از فولاد و شیشه ساخته شده است و ۱۳۵,۷۰۰ مترمربع مساحت دارد. فضای مذکور، یک مجموعه‌ی چندمنظوره است که برای اتصال سه ترمینال از چهار ترمینال فرودگاه چانگی طراحی شده است.

جاذبه‌ی اصلی جوئل را می‌توان آبشار ۴۰ متری HSBC Rain Vortex دانست که از یک محفظه‌ی مدور بسیار بزرگ به پایین می‌ریزد و به‌عنوان بلندترین آبشار سرپوشیده در دنیا به حساب می‌آید. فرودگاه چانگی که دائماً عنوان بهترین فرودگاه دنیا را از آن خود می‌کند، به‌حدی پرطرفدار است که پلیس سنگاپور مجبور شد در ماه سپتامبر به شهروندان این کشور هشدار دهد از کارت پرواز خود سوء‌استفاده نکنند، این هشدار پس از آن داده شد که مردی فقط برای همراهی همسرش تا گیت پرواز، بلیط هواپیما خریده بود. مسافرانی هم که در حین دسترسی به محوطه‌های اطراف گیت گیر بیفتند، در حالی که قصد پرواز نداشته باشند، به پرداخت جریمه‌ای تا ۱۴,۳۰۰ دلار آمریکا یا تحمل حداکثر دو سال زندان محکوم می‌شوند.

فرودگاه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ ساخته شدند

فرودگاه چین

فرودگاه بسیار بزرگ و جدید چین به نام فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن که توسط معمار فقید، زاها حدید و شرکای چینی‌اش به شکل ستاره دریایی طراحی شده است، با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۱٫۵ میلیارد دلار ساخته و در ماه سپتامبر افتتاح شد.

کار ساخت فرودگاهی جدید در دهانه‌ی دره‌ی مقدس پرو در ماه مه کلید خورد؛ جایی که قلعه‌ی کوهستانی ماچو پیچو قرار دارد. این پروژه با مخالفت افرادی روبه‌رو شده است که نگران تأثیر آن بر چشم‌انداز منطقه هستند.

فرودگاه برلین

ترمینال جدید ۳٫۹ میلیارد دلاری دلتا در فرودگاه لاگواردیا در نیویورک آغاز به کار کرد. جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، زمانی این فرودگاه را با یک کشور جهان سومی مقایسه کرده بود.

پس از تأخیری ۹ ساله و صرف هزینه‌ای بالغ بر هشت میلیون یورو و هزاران انتقاد نسبت به بودجه و ساخت فرودگاه برلین براندنبورگ، سرانجام تاریخ افتتاحیه این فرودگاه اعلام شد: اکتبر ۲۰۲۰.

نوآوری‌هایی که در کابین هواپیما اتفاق افتاد

نوآوری در هوانوردی

ایرباس همراه با شریک خود، شرکت طراحی Safran، به‌خاطر برنامه‌هایشان برای ایجاد واگن‌های تخت‌خواب‌دار برای آن دسته از مسافرانی که مشکلی با خوابیدن در بخش بار ندارند، موفق به کسب جایزه‌ی Crystal Cabin Award شدند. این کابین‌های مسافری در سال ۲۰۲۱ در اختیار ایرلاین‌ها قرار می‌گیرد.

شرکت Aviointeriors، برای سومین بار اسکای‌رایدر ۲٫۰ معروف را در معرض نمایش گذاشت، یک صندلی ایستاده به سبک دوچرخه که فضای زیادی برای حرکت مسافر ندارد. زمانی که اخبار مربوط به این صندلی در ماه آوریل منتشر شد، سازندگان آن در انتظار دریافت اولین سفارش از شرکت‌های هواپیمایی بودند.

دلتا ایرلاینز، در تلاش برای بهبود رضایت مشتری و کاهش جروبحث‌های داخل کابین، میزان خواباندن صندلی‌های هواپیما را به‌اندازه‌ی پنج سانتی‌متر کم کرد.

شرکت استارتاپی Molon Labe Seating که در کلرادو مستقر است، از راهکار خود برای معضل صندلی‌های منفور وسط پرده برداشت: سه صندلی اکونومی که ترکیب‌بندی عجیبی دارند، به‌طوری که صندلی وسط کمی عقب‌تر و پایین‌تر از صندلی کنار راهرو و کنار پنجره است. به‌گفته‌ی هنک اسکات (Hank Scott) از این شرکت، صندلی‌های مذکور تا بهار ۲۰۲۰ در دسترس دو ایرلاین قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها در آمریکای شمالی است.

طرح‌هایی که بوئینگ و ایرباس ارائه کردند

ایرباس

شرکت بوئینگ در ماه ژانویه از ایده‌ی Transonic Truss-Braced Wing رونمایی کرد که یک بال بسیار نازکِ تاشو به‌ طول ۵۱ متر دارد و گفته می‌شود از کارایی آیرودینامیکی بی‌نظیری برخوردار است.

بوئینگ 777X تحت‌تأثیر زمین‌گیرشدن بوئینگ 737 MAX به‌خاطر دو حادثه‌ی مرگباری که داشت، در ماه مارس بدون هیچ ‌سروصدایی آغاز به کار کرد. تا پایان سال بحران‌های بوئینگ تمامی نداشت تا اینکه این شرکت هواپیمایی تولید هواپیمای 737 MAX را در ماه دسامبر به حال تعلیق درآورد.

ایرباس، هواپیمایی با الهام از پرنده‌ی آلباتروس طراحی کرد

در ماه فوریه، طرفداران حمل‌ونقل هوایی در سرتاسر جهان از این خبر که ایرباس در حال توقف تولید A380، بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان است، ناراحت شدند. هرچند این شرکت قصد دارد، جدیدترین مدل این سوپرجامبو را در سال ۲۰۲۱ عرضه کند.

ایرباس در ماه ژوئن از طرح‌های A321XLR پرده‌برداری کرد، هواپیمایی که گفته می‌شود یک هواپیمای مسافربری تک راهرویی با طولانی‌ترین برد در دنیا باشد. به نظر می‌رسد که این هواپیما در سال ۲۰۲۳ عرضه شود.

ایرباس همچنین هواپیمایی با الهام از پرنده‌ی آلباتروس طراحی کرد. «آلباتروس وان» (AlbatrossOne) بر اساس مدل A321 و از جنس پلیمرهای تقویت‌شده‌ی الیاف کربن و الیاف شیشه ساخته شده است و نوک بال‌های آن به صورت لولایی و نیمه‌هواکشسان هستند. این هواپیما هم‌اکنون در مرحله‌ی آزمایش قرار دارد.

ایرلاین‌ها، به دنبال تبدیل دنیا به مکان بهتری هستند

مسافرت هوایی

هواپیمایی اتحاد در ماه ژانویه، اولین پرواز تجاری دنیا با زیست‌سوخت محلی را انجام داد. در ماه اوت، فرودگاه بین‌المللی سان فرانسیسکو، در راستای تلاش برای تبدیل‌شدن به اولین فرودگاه دنیا در صفرکردن تولید زباله تا سال ۲۰۲۱، فروش بطری‌های پلاستیکی آب را ممنوع اعلام کرد.

شرکت هواپیمایی KLM، در حرکتی سازگار با محیط زیست در ماه سپتامبر به برنامه‌های خود برای همکاری با شرکت‌های اروپایی ریلی تالیس و ان‌اس اشاره کرد تا به این ترتیب، یکی از پنج پرواز روزانه‌ی خود بین آمستردام و بروکسل را با یک سرویس ریلی پرسرعت جایگزین کند.

در اقدامی دیگر برای بهترشدن زندگی، فرودگاه گاتویک لندن در ماه اکتبر سیستم‌های جدید سوارشدن به هواپیما را مورد آزمایش قرار داد، به امید اینکه مدت‌زمان سوارشدن به هواپیما، ۱۰ درصد کوتاه‌تر شود.

فلایت رادار ۲۴، وب‌سایتی که موقعیت پروازهای مسافربری را به‌صورت زنده نمایش می‌دهد، در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۹ یکی از شلوغ‌ترین روزهای تاریخ هوانوردی را با بیش از ۲۲۵ هزار پرواز به ثبت رساند.

ترافیک هوایی جهانی طی دو دهه‌ی گذشته به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده است و با توجه به تلاش فعالان محیط‌زیست، همین‌طور اعتراضات موسوم به شورش علیه انقراض و گرتا تونبرگ که در صدر خبرهای امسال بودند، مردم سراسر دنیا به‌تدریج در حال تجدیدنظر درباره‌ی سبک زندگی خود با این حد بالای کربن هستند. سازگارکردن تعطیلات‌مان با محیط‌زیست، بدون اینکه به‌طور کامل قید سفرکردن را بزنیم، یکی از سریع‌ترین روش‌های روبه شد در گردشگری به شمار می‌رود.

فراموش نکنید که همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه