استفاده از تلفن همراه در هواپیما به زودی محقق می‌شود؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
استفاده از تلفن همراه در هواپیما به زودی محقق می‌شود؟

مخالفت‌های زیادی از جانب مهمانداران، ایرلاین‌ها و حتی مسافران برای استفاده از تلفن همراه در هواپیما وجود دارد؛ به همین دلیل شاید سال‌ها تا تحقق این امر فاصله داشته باشیم.

در میان همهمه‌ و ازدحام جمعیت و تأخیر در پرواز به‌خاطر شرایط آب‌وهوایی، بالاخره سوار هواپیما می‌شوید؛ حالا چشمان‌تان را ببندید و این سناریو را تصور کنید: صدای آزاردهنده‌ و بلند مسافرانی در ارتفاع ۱۰ هزار کیلومتری از زمین که مشغول مکالمه با تلفن همراه‌شان هستند. نگران نباشید، این سناریوی گوش‌خراش هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته است؛ اما شاید به همین زودی اتفاق بیفتد. با این مقاله از کجارو همراه باشید.

برخی می‌گویند که فقط یکی دو سال با استفاده از تلفن همراه در هواپیما فاصله داریم. در حال حاضر فناوری تماس‌ تلفنی در حین پرواز فراهم شده است. تقریبا همه هواپیماهایی که وای‌فای ارائه می‌کنند، پهنای باند نیز برای تماس اینترنتی دارند و تعدادی از ایرلاین‌های بین‌المللی هم امکان تماس صوتی از طریق مسیرهای خاص را در اختیار مسافران گذاشته‌اند. با این حال هنوز تماس تلفنی به چند دلیل مشخص ممنوع است: مهمانداران، درک عمومی و نگرانی‌ها درباره‌ی ایمنی.

مقامات ایرلاین‌ها به‌هیچ عنوان به راه‌اندازی تماس تلفنی در طول پرواز فکر هم نمی‌کنند، مگر آنکه احساس کنند تقاضای قابل‌وجهی از جانب مسافران وجود دارد تا تصمیم به ارائه‌ی این خدمات بگیرند. هنری هارت‌ولت (Henry Harteveldt)، ریاست Atmosphere Research Group را بر عهده دارد که یک شرکت تحلیلی در صنعت سفر در سان فرانسیسکو است. او می‌گوید:

فرقی نمی‌کند که از چه زاویه‌ای به آن نگاه کنید، اجازه‌ی تماس تلفنی در پروازها می‌تواند جنجال‌برانگیز شود. همین موضوع دقیقا عاملی است که شرکت‌های هواپیمایی سعی می‌کنند از مواجهه با آن بپرهیزند، مگر آنکه مجبور به این کار شوند.

برای مشاهده فهرستی جامع از انواع بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان از کجارو کمک بگیرید. از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، جستجوی آسان بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی، مشاهده و مقایسه یکجای قیمت بلیط پروازهای سیستمی، چارتری و لحظه آخری به مقصد دلخواه و همچنین انتخاب ارزان‌ترین گزینه فراهم شده است.

حفظ آرامش در کابین هواپیما

آرامش سفر

بدون شک، مهمانداران بزرگ‌ترین مانع برای راه‌اندازی تماس‌های تلفنی در هواپیما هستند. کادر پرواز می‌گویند، ایده‌ی استفاده‌ی آزادانه از تلفن در طول پرواز می‌تواند منجر به هرج‌ومرج، درگیری و آشفتگی شدید در هواپیما شود و به همین دلیل، مخالف استفاده از تلفن هستند.

مهمانداران بزرگ‌ترین مانع برای راه‌اندازی تماس‌های تلفنی در هواپیما هستند

مهمانداران هم‌اکنون مدیریت قفسه‌های بالاسری، نظارت بر مصرف نوشیدنی در میان مسافران بی‌نظم و پادرمیانی بین مسافرانی که صندلی خود را عقب برده‌اند و آن عده که صندلی‌شان را تغییر نداده‌اند، بر عهده دارند. تیلور گارلند (Taylor Garland)، سخنگوی انجمن مهمانداران (اتحادیه‌ای در آمریکا که ۵۰ هزار مهماندار از ۲۰ ایرلاین عضو آن هستند)، می‌گوید، همکارانش نمی‌خواهند نظارت بیشتر بر رفتارهای اجتماعی مسافران بر دوش آن‌ها بیفتد. او ادامه می‌دهد:

ما به‌شدت مخالف تماس تلفنی در هواپیماها هستیم.

مخالفت مهمانداران در رابطه با استفاده از تلفن همراه در طول پرواز، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه نظر آن‌ها، تأثیر زیادی روی تصمیمات خاص مربوط به پروازهای داخلی آمریکا می‌گذارد. در سال‌های اخیر این مهمانداران در خط مقدم تلاش‌های شرکت‌های هواپیمایی برای کنترل مسافران سرکش و بی‌نظم بوده‌اند. در دهه‌ی ۱۹۸۰، آن‌ها سردمدار مخالفان استفاده از سیگار در کابین هواپیما بودند که در نهایت منجر به ممنوعیت کامل مصرف سیگار تا سال ۲۰۰۰ شد.

سیگار کشیدن در هواپیما

مهمانداران در مورد تماس تلفنی در هنگام پرواز می‌گویند که مسافران بالاخره به‌خاطر بلندبودن صدایشان باعث ناراحتی همسفران خود می‌شوند و متعاقباً جروبحثی بر سر آن به راه خواهد افتاد. کاساندرا میشل براون (Cassandra Michele Brown)، مهمانداری که برای فرانتیر ایرلاینز کار می‌کند، معتقد است استفاده‌ی آزادانه‌ از تلفن همراه در حین پرواز احتمالاً باعث می‌شود که مسافران در صورت بروز وضعیت اضطراری، نتوانند دستورالعمل‌های مهمانداران را رعایت کنند. او توضیح می‌دهد:

کار ما در این شرایط این است که هواپیما را در عرض ۹۰ ثانیه یا کمتر تخلیه کنیم. حالا اگر شما مسافر پرواز من باشید و فارغ از اینکه چقدر همه‌فن‌حریف هستید و می‌توانید هم‌زمان چند کار را انجام دهید، نمی‌توانید تمام دستورالعمل‌های مرا برای تخلیه‌ی هواپیما رعایت کنید، چراکه تمرکز شما روی تلفن‌تان معطوف شده است.

سفر هوایی

کارشناسان سفر و مسافران، نظرات مختلفی نسبت به قضیه‌ی استفاده از تلفن همراه در حین پرواز دارند. درست مثل مهمانداران، تعداد زیادی از مسافران نیز مخالف سروصدا هستند و معتقدند که اجازه‌ی استفاده از تلفن در هواپیما می‌تواند هرج‌ومرج آزاردهنده‌ای ایجاد کند و قطعا منجر به بروز اختلاف نظرهایی راجع به صدای مناسب برای مکالمه خواهد شد. هنری هارت‌ولت نیز همین نظر را دارد و می‌گوید، اخیراً پژوهشی توسط شرکت وی انجام شده است که طبق آن، کمتر از پنج درصد کل مسافران پروازهای داخلی آمریکا مایل به استفاده از تلفن همراه در طول پرواز بودند. او ادامه می‌دهد:

در صورتی که مقدور باشد، دلم نمی‌خواهد مجبور به شنیدن مکالمه‌ی شخصی دیگر شوم. همین که چنین وضعیتی را در کافی‌شاپ یا لابی هتل تحمل می‌کنیم، کافی است. در هواپیمایی که در ارتفاع کروز پرواز می‌کند، در موقعیتی که نمی‌توان هیچ کاری انجام داد یا هیچ راه فراری وجود ندارد، واقعا وحشتناک خواهد بود.

سایر مسافران نیز از نگرانی خود درباره‌ی حریم خصوصی می‌گویند، چراکه حتی مسافران فرست کلاس نیز مجبورند در بخش اعظم سفرشان در صندلی‌های به هم فشرده بنشینند. با این حال، مسافرانی که سفر کاری انجام می‌دهند، طرز فکر کاربردی‌تر دارند. پل فروگ (Paul Forgue)، مشاوری که مدیریت بهبود عملکرد برای یک شرکت خصوصی را بر عهده دارد و کسی که ۴۰ هفته از سال را سفر می‌کند، می‌گوید او روزی را می‌بیند که استفاده از تلفن در هواپیما می‌تواند مفید و به‌دردبخور باشد. او دراین‌باره توضیح می‌دهد:

برای شرایط اضطراریِ کاری که باید حتما با کسی تماس بگیرید، واقعا فوق‌العاده است اگر بتوانید در داخل هواپیما تماس تلفنی داشته باشید. در شرایطی که لازم است با همکارتان درباره‌ی موضوعی گفت‌وگو کنید که امکان مطرح‌کردن آن از طریق ایمیل یا پیامک میسر نیست، استفاده از تلفن همراه گزینه‌ای عالی به حساب می‌آید، به شرط آنکه دیگران از مکالمه‌ی شما سوء‌استفاده نکنند.

پل فروگ به استراتژی‌ای اشاره می‌کند که ایرلاین‌ها با اجرای آن می‌توانند اجازه‌ی استفاده از تلفن همراه در هواپیما را بدهند: مکان‌های مخصوصی در هواپیما برای مسافرانی که مایل به استفاده از تلفن هستند و مکان‌های خاصی برای آن دسته از مسافرانی که نمی‌خواهند از تلفن استفاده کنند. این همان روشی است که شرکت راه آهن امترک و سایر سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی در سراسر آمریکا به کار می‌برند و به‌استثنای برخی مسافران دردسرساز یا افزایش مشکلات در سفرهای شلوغ، در بیشتر موارد موفق بوده است.

تأثیر فناوری روی هواپیما

استفاده از موبایل در حین پرواز

ماجرای تماس‌ تلفنی داخل کابین با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی شخصی، به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد. در دهه‌ی ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ زمانی که فناوری سلولی رواج یافت، تقریبا بدون هیچ محدودیتی در هواپیماها از آن استفاده می‌شد. آن دسته از آمریکایی‌هایی که ۴۰ سال یا بیشتر سن دارند، احتمالاً تلفن‌های سلولی در پشت صندلی‌ها را به یاد می‌آورند که هر یک از مسافران با داشتن کارت اعتباری می‌توانستند در ازای پرداخت ۴ تا ۵ دلار برای هر دقیقه مکالمه، تماس تلفنی داشته باشند. این تلفن‌ها اساساً تلفن‌های همراه اولیه بودند. حتی با شروع هزاره‌ی جدید، همچنان هیچ نظارتی روی تماس‌های تلفنی وجود نداشت؛ به‌طوری که قربانیان حمله‌ی تروریستی ۱۱ سپتامبر توانسته بودند، از هواپیماهای ربوده‌شده و پیش از برخوردشان با برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک، با عزیزان خود تماس بگیرند.

افزایش تلفن‌های هوشمند، همه چیز را تغییر داد. با پیچیده‌تر شدن تلفن‌ها، مقامات این صنعت نگران شدند که شاید فرستنده‌ی رادیویی این تلفن‌ها بتواند برای تجهیزات خاصی در کابین خلبان اخلال ایجاد کند و باعث شود که این تجهیزات غیرقابل‌اعتماد شوند. مقالاتی نیز راجع به اثرات احتمالی تداخل الکترومغناطیسی در سیستم‌های ناوبری و ارتباطی هواپیما منتشر شد که به بسیاری از این نگرانی‌ها دامن زد. لب کلام گزارش‌ها به این موضوع اشاره می‌کرد: برخی دستگاه‌ها می‌توانند باعث اخلال در تجهیزات بدون محافظ کابین خلبان شوند و چنین اختلالی در بدترین سناریو ممکن است بر عملکرد متداول هواپیما تأثیر بگذارد. کارشناسان شرکت‌های هواپیمایی پس از آن خاطر نشان كردند كه این مسئله درباره‌ی تأثیر تلفن‌های قدیمی‌تر روی هواپیماهای قدیمی‌تر مطرح بود. ست میلر (Seth Miller)، تحلیلگر صنعت و مالک وبلاگ PaxEx.areo، می‌گوید که تلفن‌های جدیدتر با فرکانس‌های بسیار بالاتری کار می‌کنند و هواپیماهای جدیدتر طوری طراحی شده‌اند که تحت‌تأثیر وسایل الکترونیکی‌ای که مسافران با خود به داخل هواپیما می‌آورند، قرار نگیرند. او در ادامه توضیح می‌دهد:

یک مورد مستند وجود داشت از اینکه تجهیزات یکی از مدل‌های بسیار قدیمی هواپیما در شرایط خاص، به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت؛ اما هیچ‌کس نتوانست با اطمینان مشخص کند که آیا قضیه به فرکانس رادیویی تلفن مربوط بوده است یا صفحه‌ی تجهیزات در برابر فرکانس‌های خاص محافظت نشده بود. واقعیت این است که فناوری جدید و تجهیزات جدید، همه این مشکلات را مرتفع کرده‌اند. دیگر هیچ دلیل فنی برای استفاده‌نکردن از تلفن‌های همراه در هواپیماها وجود ندارد.

فرکانس تلفن همراه

در حقیقت در سطح بین‌المللی، تعداد معدودی از شرکت‌های هواپیمایی نظیر بریتیش ایرویز، امارات و اتحاد، برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای که امکان تماس صوتی از طریق تلفن همراه را نیز فراهم می‌کنند، قراردادهایی را با فروشندگان این خدمات امضا کردند. شرکت ارتباطات Viasat که در کارلس‌بد کالیفرنیا مستقر است، یکی از این فروشنده‌ها است. دان بوچمن (Don Buchman)، معاون و مدیرکل هوانوردی تجاری این شرکت، می‌گوید که سیستم‌های ما می‌تواند همین فردا امکان تماس‌ صوتی اینترنتی را برای مسافرانی که تمایل دارند، فراهم کند. او می‌گوید:

اکثر ایرلاین‌ها می‌توانند اجازه‌ی تماس صوتی با این دستگاه‌ها را صادر کنند، اما این کار را انجام نمی‌دهند. زمانی که این صنعت آمادگی داشته باشد، احتمالاً به‌سادگی فشاردادن یک کلید، امکان‌پذیر خواهد بود.

موانع نظارتی

قوانین نظارتی پرواز

با اینکه برقراری تماس تلفنی از طریق تلفن همراه در پروازهای تجاری، از نظر فنی غیرقانونی نیست؛ اما قوانین و محدودیت‌های نظارتی مانعی بر سر راه آن هستند. با این حال استثناهایی برای کادر پرواز و مأموران اجرای قانون در نظر گرفته شده است. در حال حاضر امکان دادن پیامک در هواپیماها وجود دارد و بسیاری از مسافران کسب‌وکار از خدمات گروهی پیامک استقبال کرده‌اند که به‌عنوان جایگزینی برای تماس تصویری هستند. علاوه بر این، مسافران می‌توانند در ازای پرداخت پول، در طول پرواز به وای‌فای دسترسی داشته باشند و ایمیل بزنند.

پیش‌بینی آینده

تلفن همراه

ست میلر پیش‌بینی می‌کند که سازمان‌های نظارتی در نهایت محدودیت استفاده از تلفن همراه در هواپیما را برخواهند داشت و این موضوع را برعهده‌ی ایرلاین‌ها می‌گذارند که آیا می‌خواهند این خدمات را به مسافران خود ارائه کنند یا خیر. او می‌گوید:

زمانی که مانع استفاده از تلفن همراه، دلایل ایمنی باشد، هوانوردی دنیا همیشه سعی می‌کند تا مشکل را بر گردن ایمنی بیندازد. در طرف مقابل، اکنون که می‌دانیم استفاده از تلفن همراه در طول پرواز هیچ خطری ندارد، شاید قوانین تغییر کنند، با این حال این به‌منزله‌ی استقبال ایرلاین‌ها از آن نخواهد بود.

با وجود قابلیت فنی نسبی برای تماس تلفنی در هواپیماها، به‌دلیل مخالفت‌هایی که وجود دارد، هنوز چندین سال زمان داریم تا روزی که مسافران مجبور باشند با مشکلات آن در زندگی واقعی دست‌وپنجه نرم کنند. به‌عبارتی، مسافران مجبور نیستند در طول سفرهای ماجراجویانه‌ی خود به مکالمه‌ی تلفنی همسفر خود گوش کنند که با صدای بلند راجع به دستور غذای مادربزرگ عزیزش صحبت می‌کند. پس خودتان را خوش‌شانس بدانید. البته فعلاً!

ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد خارجی یا داخلی خود را در کمترین زمان در کجارو تهیه کنید. ما با همکاری آژانس‌ های هواپیمایی این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم تا با جستجوی ساده، بلیط هواپیما موردنظرتان را به‌سادگی خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه