دو یافته جدید درباره علت بوی نامطبوع تهران

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان یکشنبه، ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
دو یافته جدید درباره علت بوی نامطبوع تهران

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از دو یافته جدید درباره منشا بوی نامطبوع تهران خبر داد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت بر اساس یافته‌های ما، دلیل بوی نامطبوع تهران به افزایش غیرطبیعی گوگرد برمی‌گردد. به گفته اون منشا این بو از سمت شهرری است؛ بنابراین صنایع موجود در این منطقه برای یافتن علت این موضوع باید بررسی شوند تا معلوم شود در هنگام انتشار بوی نامطبوع، از چه سوختی استفاده کردند و چه نوع فعالیتی داشتند.

دکتر مسعود تجریشی ضمن اشاره به بررسی‌های علمی در رابطه با منشا بوی نامطبوع تهران گفت:

آنچه که در زمینه انتشار بوی نامطبوع تهران می‌دانیم این است که در زمان‌هایی که این بو منتشر می‌شود میزان گوگرد با حجم بسیار زیادی افزایش می‌یابد و این وضعیت را تمام ایستگاه‌های ما نشان می‌دهد.

به گفته وی، منشا این بو شهر ری است که با وزش باد ملایم، به بخش‌های وسیعی از شهر منتقل می‌شود. بر این اساس منشا این بو از جنوب شهر شروع می‌شود و ترکیبات گوگردی آن زیاد شده است.

تجریشی در ادامه افزود:

ولی وقتی می‌خواهیم انگشت اتهام به‌سمت مسئولی ببریم خیلی سخت است. ما مستندات را در کنار هم قرار داده و با جمع‌بندی‌های انجام شده به یکی دو گزینه رسیده‌ایم ولی باید بررسی‌های بیشتری را انجام دهیم. به‌عنوان مثال وقتی در خصوص فلان کارخانه صحبت کنیم باید بررسی شود که در آن زمان از چه سوختی استفاده می‌شود و در این صورت است که می‌توانیم اظهار نظر کنیم ولی آنچه که الان می‌توانیم بگوییم منشأ بو، گوگرد بوده و در جنوب تهران از حدود شهر ری شروع شده است.

بر اساس گفته‌های تجریشی، در شهر ری سه صنعت بزرگ وجود دارد که سوخت مصرفی آن‌ها در حال بررسی است. در صورتی که برخی صنایع از مازوت و گازوئیل غیراستاندارد استفاده کنند، منجر به تولید گوگرد می‌شود.

وی ادامه داد:

در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا این کارخانه‌ها مازوت سوز بوده‌اند یا خیر و برای بررسی این موضوع باید انبار این صنایع کنترل و بررسی شود که آیا در آن زمان از گاز استفاده می‌کردند یا نه و برای این منظور از اداره گاز استعلام خواهد شد. این گونه نیست که به‌راحتی در این زمینه بتوانیم اظهار نظر کنیم اما آنچه که تاکنون می‌توانیم بگوییم این است که بو هیچ ارتباطی به زلزله و فاضلاب ندارد.

تجریشی در پاسخ به شایعاتی در مورد اینکه فاضلاب پلاسکو منشا بوی سال گذشته بوده است گفت:

در آن زمانی که این مطلب منتشر شد بررسی‌ها نشان داد که منشا بو بیشتر به «مرکاپتان» نزدیک بود. در سال گذشته روز قبل از انتشار بوی نامطبوع در تهران، در زنجان و قزوین نیز این اتفاق افتاد که بررسی‌های آن نشان داد که منشا بو در این دو شهر مربوط به مرکاپتان بوده است. علاوه بر آن در ۶ تا ۷ سال گذشته نیز در اصفهان بوی نامطبوع منتشر و پس از یک هفته بررسی مشخص شد یک کامیون حامل مرکاپتان در گاراژ شیب‌داری پارک شده بود و به دلیل باز بودن در آن بوی نامطبوع در این شهر منتشر شده بود.

مرکاپتان‌ها نوعی از سولفیدهای عالی هستند که به‌صورت گسترده در محصولات نفتی وجود دارند و باعث کاهش کیفیت نهایی این محصولات می‌شوند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه شریف، منشا بوی بد تهران عاملی خطرناک نیست. این موضوع یک آلودگی است که در حال بررسی آن هستند؛ اما به هر حال گازی است که غلظت آن استاندارد نیست و کسی در این زمینه اقدام نکرده است. بنابراین باید مستندات علمی آن پیدا شود تا بتوان به مراجع قانونی اعلام کرد.

مطالب مرتبط:

منبع yjc isna

دیدگاه