بنادر ایران برای پهلوگیری کشتی‌های کروز آمادگی دارند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
بنادر ایران برای پهلوگیری کشتی‌های کروز آمادگی دارند

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که اسکله‌ها و بنادر ایران برای پهلوگیری کشتی‌های کروز آماده هستند.

چهل و چهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، چهارشنبه ۲۷ آذرماه در ساختمان آموزش سازمان بنادر و دریانوردی با حضور اعضای این ستاد برگزار و به برخی چالش‌های سفر و گردشگری دریایی پرداخته شد. محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی، ضمن اشاره به ظرفیت ایران برای پهلوگیری کشتی‌های کروز، گفت:

در اواخر دهه‌ی ۷۰ و اوایل دهه‌ی ۸۰، زیرساخت‌ها و امکاناتی در چهار بندر از جمله قشم، کیش و شهید باهنر برای پذیرش کشتی‌های کروز ۵ ستاره‌ی حامل گردشگران آمریکایی، اروپایی و روس فراهم شد. یقیناً امروز هم این ظرفیت وجود دارد و برخی بنادر برای پهلوگیری کشتی‌های کروز آماده هستند. تورهای کروز در حال حاضر در خلیج فارس برقرار است و خیلی تلاش کردیم شرکت‌های وابسته‌ی آن‌ها را متقاعد کنیم که قشم و کیش را به برنامه‌ی سفر خود اضافه کنند، ولی عمده‌ی سهامداران این کروزها آمریکایی‌ها هستند. اگر با آن‌ها به جمع‌بندی برسیم، هیچ محدودیتی برای کشتی‌های کروز نداریم و سازمان بنادر آمادگی حمایت دارد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی

عکس از خبرگزاری تسنیم، عکاس: Hossein zohrevand

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطر نشان کردند که به‌منظور استفاده کروزها از بنادر چابهار، اخیراً مذاکراتی با وزیر مربوطه در کشور عمان انجام شده است.

از جانب ایران هیچ مشکلی وجود ندارد، به‌خصوص که چابهار مجهز به پایانه‌ی مناسبی است. ایشان گفتند که ایران حتی حاضر به ارائه‌ی خدمات رایگان در ارتباط با کروزها است؛ فقط بخش خصوصی و شرکت‌های کشتیرانی باید این مسیر را برقرار کنند. محمد راستا در رابطه‌ با تردد شناورهای تفریحی‌ قطر به جزیره کیش گفتند:

قطر تمایل دارد، کشتی‌های تفریحی‌اش به کیش تردد کند. ما از وزارت خارجه خواسته‌ایم توافق دو جانبه‌ای با قطر داشته باشد تا شناورهای تفریحی کیش نیز به دوحه تردد کنند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر ظرفیت بالای سفرهای دریایی و بی‌توجهی در این حوزه و ضمن اعلام حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌گذاران گردشگری، اشاره کردند که گردشگری دریایی، ظرفیت زیادی دارد، هرچند قایق‌های فایبرگلاسی که برای ارائه‌ی خدمات به مسافران دریا استفاده می‌شود، از کیفیت و ایمنی پایینی برخوردارند.

آمادگی بنادر ایران برای پهلوگیری کشتی کروز

نمونه‌های موفقی در جزیره قشم وجود دارد که با ارتقای زیرساخت گردشگری دریایی در جنگل حرا و دیگر مناطق ساحلی قشم، ضریب اشتغال در این منطقه به ۱۰۰ درصد و آمار بیکاری به صفر رسیده است. معاون وزیر راه و شهرسازی گفتند:

با وجود نقدهایی که به وضعیت زیر ساخت گردشگری در آب‌های ایران وجود دارد، شرایط رو به رشدی داریم. اگر وضعیت را ارتقا دهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم هموطنانمان برای استفاده از ظرفیت‌های دریایی به کشورهای اطراف سفر نکنند. در واقع، چنانچه الگوی گردشگری دریایی در جزیره کیش، به سایر سواحل و جزایر کشور تعمیم داده شود، حتماً ارزش افزوده، اشتغال و درآمدزایی بیشتری ایجاد می‌شود.

محمد راستاد در پایان از معاونت گردشگری به‌عنوان دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر درخواست کرد، مصوبه‌ی این جلسه را به تعیین متولی صدور مجوزهای کلوپ‌های گردشگری و باشگاه‌های تفریحات آبی اختصاص دهد و رییس این ستاد نیز با آن موافقت کرد.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه