۱۰ راز در مورد سفرهای خانوادگی که قبل از تولد اولین فرزند باید بدانید

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
۱۰ راز در مورد سفرهای خانوادگی که قبل از تولد اولین فرزند باید بدانید

سفر با نوزادان و بچه‌ها ممکن است سختی‌های زیادی داشته باشد؛ ولی به بهترین سفرهای زندگی شما تبدیل خواهد شد اگر چند نکته را رعایت کنید.

سفر خانوادگی به‌یادماندنی‌ترین خاطرات زندگی را رقم می‌زند. پیش از این در کجارو مطالب زیادی در مورد سفرهای خانوادگی منتشر شده است. در ادامه متنی را از زبان نویسنده تلگراف می‌خوانید که در مورد سفر با نوازادن و کودکان و نکاتی است که باید بدانید تا سفری راحت‌تر داشته باشید.

چالش‌هایی که سفر با نوزادان و کودکان به همراه دارد، برای همه یکسان است. چه برای افرادی مثل خانواده‌های سلطنتی که نگران هزینه‌های پرواز و نوع هواپیما نیستند؛ چه برای افراد عادی که با هزینه‌های کم سفر می‌کنند. به‌قدری نکته‌های مختلف و ریزه‌کاری در مورد زندگی با کودکان و نوزادان وجود دارد که آرزو می‌کنید کاش بچه‌ها به همراه یک دفترچه راهنما به دنیا می‌آمدند. در این مورد، سفر کردن با بچه‌ها سختی‌ها و نکته‌های بیشتری دارد. من قبل از اینکه با اولین فرزندم سفر کنم، دوست داشتم این اسرار سفرهای خانوادگی را بدانم؛ به‌جای اینکه با اشتباهات خودم در طول سفر، با کسب تجربه آن‌ها را یاد بگیرم.

سفر با نوزادان، عالی است

سفر خانوادگی با نوزاد

هر چقدر که نیازهای بیشتری از نوزادتان را تامین کنید، آن‌ها معمولا از دیدن همه چیز در سفر شگفت‌زده می‌شوند. ضمنا بچه‌ها و نوزادان در سفر و تعطیلات هیچ ایده‌ای در مورد اینکه دوست دارند چه کاری انجام دهند، نخواهند داشت. مهارت‌های جروبحث و استدلال کردن آن‌ها هنوز توسعه نیافته است. به همین دلیل برخلاف آنچه که ممکن است فکر کنید، این زمان بهترین زمان برای سفر والدین به همراه بچه‌ها است. می‌توانید فرزندان خود را همه‌ جا ببرید، با کالسکه آن‌ها را جابه‌جا کنید، کاملا برنامه سفر خود را مطابق با آنچه که خودتان دوست دارید تنظیم کنید؛ بدون اینکه کسی مخالفت کند و همچنین می‌توانید از جاذبه‌ها و تفریحات زیادی لذت ببرید که معمولا برای کودکان بزرگ‌تر، کسل‌کننده است و شاید دوست نداشته باشند آن‌ها را ببینند.

کرایه‌ها غالبا برای بچه‌های کوچک رایگان است

پروازها معمولا برای بچه‌های ۰ تا ۲ سال رایگان است یا ده درصد از بلیط بزرگسالان هزینه دارد. البته آن‌ها صندلی جدا ندارند و روی پای شما می‌نشینند. بنابراین از این فرصت تا جایی که ممکن است استفاده کنید. برای پروازهای طولانی‌تر چون پدر و مادر نیز نیاز به خواب طولانی در هواپیما دارند، برای بچه‌ها صندلی بخرید.

برای بچه‌های ۲ تا ۱۱ سال کرایه‌ها کمتر از بزرگسالان است؛ ولی به‌محض اینکه فرزند شما به ۱۲ سالگی برسد، به‌عنوان نوجوان یا بزرگسال شناخته می‌شود و تفاوت کمی بین کرایه آن‌ها و سایر بزرگسالان خانواده وجود دارد. در بریتانیا بچه‌های زیر پنج سال هزینه قطار نمی‌پردازند؛ ولی کسانی که بین ۵ تا ۱۵ سال سن دارند، ۵۰ درصد تخفیف می‌گیرند.

زمان‌بندی درست کارها، استرس سفر را کم می‌کند

روزهایی که کمترین زمان را برای رفت و آمد از فرودگاه و ایستگاه در نظر می‌گرفتید، به پایان رسیده است. در واقع در این شرایط باید بشترین زمان را برای این کار در نظر بگیرید و به این ترتیب، انجام هر کاری را برای خودتان آسان‌تر کنید. در مورد زمان‌بندی سفر خود، با دقت فکر کنید. دیر رسیدن به مقصد، مثلا نیمه‌های شب، وقتی یک نوزاد همراه‌تان دارید بسیار سخت‌تر است. در پروازهای کوتاه سعی کنید آغاز پرواز شما قبل از ساعت خواب معمول نوزادتان باشد. به این ترتیب شما مطمئن می‌شوید که در طول پرواز غذا می‌خورند و بعدا به خواب می‌روند. پروازهای طولانی‌مدت بهتر است که در طول شب باشند.

سبک سفر کنید

سبک سفر کردن در حالی که نوزادی همراه‌تان دارید، بسیار سخت است؛ ولی تا جایی که می‌توانید سعی کنید بارتان را سبک‌تر کنید و وسایل اضافه با خودتان نبرید. در مقصد سفرتان یک ماشین کرایه کنید. موقع پرواز سعی کنید وسایل کمتری را داخل کیف دستی همراه خود قرار دهید و بقیه وسایل را در چمدان بگذارید. برای مسیر سفرتان به‌اندازه کافی دستمال مرطوب و پوشک بردارید؛ حتی بیشتر از آن تعدادی که فکر می‌کنید لازم باشد. علاوه بر این، داروهای پایه و ضروری و دماسنج همراه داشته باشید تا در طول سفر دنبال آن‌ها نگردید.

لباس اضافه همراه داشته باشید

این نکته را در مورد لباس نوزادان گفتم ولی والدین هم باید به‌اندازه کافی لباس اضافه دم دست داشته باشند. لباسی بردارید که به‌راحتی قابل دسترس باشد و بتوانید لباس‌تان را که ممکن است بر اثر بالا آوردن نوزاد کثیف شده باشد، زود عوض کنید.

تعطیلات مدارس را برای سفر انتخاب نکنید

سفر خانوادگی با کودکان

وقتی فرزندانی دارید که قبل از سن مدرسه هستند، سفرهای خود را برای زمان‌هایی غیر از تعطیلات مدارس زمان‌بندی کنید. وقتی بچه‌های شما وارد مدرسه شوند و به سن مدرسه برسند، مجبور می‌شوید که طبق زمان‌بندی وابسته به مدرسه، برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید. مجبور می‌شوید که در زمان تعطیلات مدارس سفر کنید که معمولا فصل‌های شلوغ گردشگری است، قیمت‌ها بالاتر است، همه جا شلوغ است و هوا هم در گرم‌ترین حالت خود قرار دارد. ولی وقتی فرزندی دارید که نوزاد است یا به سن مدرسه نرسیده است، می‌توانید سفرهای خود را در فصل‌های خلوت سال یا فصل بین فصل‌های شلوغ و خلوت سال برنامه‌ریزی کنید. در این زمان می‌توانید از فرصت‌هایی چون قیمت‌های کمتر و سواحل خلوت‌تر لذت ببرید.

خوراکی‌ها یا سوپرایزهای کوچک می‌تواند روزتان را نجات دهد

معمولا یک شرایط سخت با یک خوراکی به موقع می‌تواند تغییر کند و این هم برای والدین هم برای بچه‌ها یکسان است. برای سفر خود مجموعه‌ای از خوراکی‌هایی که خوردن آن‌ها راحت است، همراه داشته باشید. این خوراکی‌ها سالم‌تر و ارزان‌تر از آن خوراکی‌هایی است که می‌توانید در طول مسیر بخرید. چیزهای دیگری مثل کتاب‌های رنگ‌آمیزی یا اسباب‌بازی‌های جدید و کوچک می‌تواند برای بچه‌ها مفید و سرگرم‌کننده باشد و شما را از یک شرایط سخت نجات دهد.

نکات مفید برای پرواز همراه با کودکان

وقتی با نوزاد سفر می‌کنید، صندلی‌های کنار راهروی هواپیما بهترین انتخاب هستند، چون ممکن است در طول پرواز چندین بار بخواهید که همراه با نوزادان از جای خود بلند شوید و دوباره بنشینید و قدم بزنید. در طول پرواز همراه داشتن گوش‌گیر برای بچه‌ها بسیار مفید است؛ چون مانع ایجاد درد گوش در بچه‌ها می‌شود. همراه داشتن چیزهایی مثل کتاب‌های رنگ‌آمیزی و کتاب‌های جذاب دیگر می‌تواند بچه‌ها را در طول پرواز سرگرم کند. دانلود کردن محتوای جذاب برای بچه‌ها را فراموش نکنید تا استرس آن‌ها را در طول سفر کمتر کند؛ مثلا انواع کارتون یا موسیقی‌های کودکانه. برای بچه‌ها هدفون مناسب بردارید تا صدای کارتون، افرادی را که در صندلی‌های بغل نشسته‌اند، اذیت نکند.

نکات مفید برای سفر با ماشین همراه بچه‌ها

باید بیشتر از آنچه که قبلا در طول سفر برای استراحت و توقف وقت می‌گذاشتید، در سفرهای طولانی با خوردوی شخصی و به همراه بچه‌ها زمان توقف در نظر بگیرید. از قبل برای مسیر و برنامه سفرتان برنامه‌ریزی کنید تا به‌جای مناسبی برای استراحت برسید و زمان بیشتری برای ماندن در آنجا در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که در ماشین، آفتاب بچه‌ها را اذیت نکند و در سایه باشند. برای آن‌ها اسباب‌بازی و وسایل سرگرم‌کننده همراه ببرید. خوراکی‌های در دسترس، پوشک، لباس اضافه برای تعویض همراه ببرید و خودتان را آماده کنید برای اینکه در تمام طول مسیر اگر لازم باشد موسیقی‌های کودکانه گوش دهید.

همه دوست‌تان خواهند داشت

در سفر به تونس زمانی که پسر بزرگ‌ترم فقط ۱۱ ماه داشت، در طول سفر مجبور می‌شدیم زیاد توقف کنیم تا مردم محلی او را ببینند، نوازش کنند و حتی او را بغل کنند و ببوسند. یکی دیگر از ویژگی‌های این سفر ما همراه با نوزاد این بود که همه جا با لبخند دیگران و گرمای استقبال‌ آن‌ها مواجه می‌شدیم. سفر کردن با نوزادان ممکن است سخت و طاقت‌فرسا به نظر برسد؛ ولی پر از تجربیات جذاب و غیرمنتظره است.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه