استارت‌آپ جدید در حوزه حمل و نقل در تهران

علی حاج زوار
علی حاج زوار سه شنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
استارت‌آپ جدید در حوزه حمل و نقل در تهران

کجارو با احمد تابنده درباره استارت‌آپ به‌همراه که قرار است بخش پیشنهاد مسیر آن در ۲۶ آذرماه به‌صورت آزمایشی آغاز به کار کند گفت‌و‌گویی داشته است.

احتمالا خبرهایی را در هفته‌های اخیر شنیده‌اید که قرار است صندلی‌های اتوبوس‌های تهران به فروش برسد. همین طور شاید بدانید که این خبر که صرفا یک تعبیر اشتباه از کار یک استارت‌آپ بود، سر و صدای زیادی به پا کرد؛ در حدی که شهردار تهران، پیروز حناچی را به واکنش در توییتر واداشت:

خبر و بحث‌های جانبی مطرح شده درباره فروش صندلی‌های اتوبوس غلط است و موضوعیت ندارد. طی تماسی با معاون حمل‌ونقل، اکیدا به وی دستور دادم از اجرای هر طرحی که موجب نگرانی شهروندان شود خودداری نمایند.

به هر حال کجارو در پی این اخبار به دنبال سرنخ‌ها رفت و به استارت‌آپ «به‌همراه» رسید. مصاحبه‌ای با مدیرعامل این شرکت، احمد تابنده، ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا لطفا کمی در مورد ایده اصلی که قرار است اجرا شود توضیح دهید.

در ابتدا اشاره کنم که استارت‌آپ به‌همراه قرار نیست از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کند. ما قرار است اتوبوس و مینی‌بوس‌های دربستی را در یک سری مسیر جدید که پیش از این وجود نداشته است، ولی تقاضا برای آن وجود دارد، به کار بگیریم و این امکان را برای مسافران آن مسیر فراهم کنیم که به‌راحتی جایی در آن وسیله نقلیه رزرو کنند. هر کس برای رفتن به سر کار یا محل تحصیل و برگشتن به منزل، روزانه مسیرهایی را طی می‌کند. در این مسیرها ممکن است از مترو، اتوبوس یا تاکسی استفاده کند. شیوه کار ما به این صورت است که شخص در میان مسیرهای پیشنهادی ما جست‌وجو کرده و مسیری که برای او مناسب‌تر است، انتخاب می‌کند و می‌تواند یک صندلی یا بیشتر برای خود رزرو کند. استفاده از سرویس ما نیز از طریق وب‌سایت behamrah.ir یا از طریق اپلیکیشن ما امکان‌پذیر است.

اصل این ایده از شما بود یا در کشورهای دیگر نیز اجرا شده است؟

ایده هم‌پیمایی را من در سال ۲۰۰۶ در آلمان دیده بودم. البته در آن زمان رزرو به‌صورت تلفنی انجام می‌شد. در سال ۲۰۰۷ در سنگاپور که از پیشروها در زمینه اینترنت و فناوری اطلاعات است، این ایده اجرا شده و در سال ۲۰۱۳ نیز در چین به کار گرفته شده است.

آیا پیش از شروع کار، تحقیقاتی صورت گرفته است که استقبال از این سرویس چقدر خواهد بود؟

بر اساس اطلاعات ترافیکی که ما داشتیم و بررسی کردیم و همچنین نتیجه مصاحبه‌ای که با افراد انجام دادیم، تعداد ۶۰۰ مسیر را مشخص کردیم که در حال حاضر تقاضای چنین سرویسی برای آن وجود دارد. البته ما هم‌چنان پس از شروع به کار به پایش درخواست‌ها و سفرها ادامه می‌دهیم تا بتوانیم مسیرهای جدید را پیدا و عرضه کنیم. ما به توجه به مزایای سرویس به آینده آن امیدواریم.

این سرویس چه مزایایی دارد؟

اول توضیح بدهم که این سرویس برای پولدارها و قشر بالای جامعه نیست! طبق اطلاعاتی که ما داریم حدود ۹۰ درصد افراد برای تردد در تهران روزانه حداقل ۵۰۰۰ تومان هزینه می‌کنند. در سرویس به‌همراه به احتمال زیاد هزینه سفر اشخاص مشابه با هزینه فعلی ایشان خواهد شد. پس از لحاظ قیمت ما تفاوت چندانی با شرایط فعلی نداریم؛ به‌طور مثال اگر کسی در مسیر خود باید یک بار اتوبوس سوار شود و یک مسیر را با تاکسی برود، هزینه او در به‌همراه تفاوت زیادی نخواهد کرد. علاوه بر آن، از نظر زمانی به‌صرفه‌تر است؛ چون شخص دیگر نیاز نیست از یک وسیله خود را به وسیله دیگر برساند و در صف انتظار بایستد. با وجود مسیرهای فعلی به احتمال زیاد شخص به‌راحتی یک مسیر منطبق با سفر خود خواهد یافت. پیش‌بینی می‌کنیم برای کسی که در سفر خود وسیله عوض می‌کند در زمان‌های اوج ترافیک ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت با استفاده از این سرویس در زمان صرفه‌جویی کند.

در زمینه سفرهای تفریحی نیز برنامه‌ای دارید؟

ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای سفرهای تفریحی و گردشگری شهری کم‌رنگ‌تر حاضر شده است. ما سعی کرده‌ایم مسیرهایی را در نظر بگیریم که سفرهای به قصد تفریح و به مقاصد مراکز خرید، سینماها و حتی کوهنوردی را پوشش دهد. در مسیرهایی که ذکر شد برای روزهای تعطیل سرویس در نظر خواهیم گرفت.

شاید در این روزها که تهران و ساکنان آن اسیر آلودگی هوا شده‌اند، نیاز به راهکارهای جدید، به‌خصوص در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی بیشتر حس می‌شود و با گران‌تر شدن قیمت بنزین اهمیت این موضوع دو چندان نیز شده است.

این استارت‌آپ بخشی دارد به نام پیشنهاد مسیر که مخاطبان می‌توانند مسیر‌های روزانه خود را در آن قسمت وارد کنند. مسیرهایی که تعداد قابل توجهی درخواست آن را داشته باشند، به این سیستم اضافه خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه