نی های پاستایی؛ راهکاری ایتالیایی برای مبارزه با آلودگی محیط زیست

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
نی های پاستایی؛ راهکاری ایتالیایی برای مبارزه با آلودگی محیط زیست

همه ما می‌دانیم که محیط‌زیست در خطر آلودگی‌‌های مختلف است و افراد در سراسر جهان از راه‌های گوناگونی با این آلودگی‌ها مقابله می‌کنند. یکی از این راه‌ها نی‌های پاستایی است.

حتما انتظار دارید که در ایتالیا بشقاب‌هایی پر از پاستا ببینید. حال وقتی برای خوردن یک نوشیدنی به رم می‌روید، در کمال شگفتی می‌بینید که از تمام لیوان‌ها یک دسته بوکاتینی (نوعی پاستای ضخیم) بیرون زده است. این چیزی است که مسافران در طول چند ماه گذشته گزارش داده‌اند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا درباره این نی‌های پاستایی و داستان استفاده از آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

نی پاستایی

از سال ۲۰۱۸ که به مقابله با نی‌های پلاستیکی پرداختند، نی‌های مختلفی را جایگزین‌ آن‌ها کردند. از میان‌ نی‌های شیشه‌ای، فلزی، گیاهی، یونجه‌ای و غیره، نی‌های کاغذی از همه رایج‌تر هستند. در پی آراء اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹، مبنی بر کنار گذاشتن وسایل پلاستیکی که نی‌ها نیز مشمول می‌شدند، در کشور اسپاگتی‌ها، جایگزین جدیدی ظهور کرد: نی‌های پاستایی.

خیلی راحت است: خمیر پاستای بدون تخم‌مرغ درست کنید؛ آن را به شکل پاستاهای بوکاتینی اما بزرگ‌تر درست کنید تا نوشیدنی به‌راحتی از آن عبور کند؛ آن را مانند پاستاهای دیگر خشک کنید؛ سپس آن را داخل آب‌میوه، آب، یا هر نوشیدنی سرد دیگری قرار دهید. پیشنهاد می‌شود هرگز آن را برای نوشیدنی‌های گرم و داغ استفاده نکنید.

ماکسین جلمن (Maxin Gelmann)، موسس استرودلز لندن، سازنده نی‌های پاستایی در اروپا می‌گوید:

وقتی مردم اسم نی‌های پاستایی را می‌شنوند، این پیش‌فرض را در ذهن دارند که نی‌ها خیلی سریع خیس می‌شوند و مزه نوشیدنی را خراب می‌کنند. برای محصولات من هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد.

برخلاف نی‌های کاغذی که نصفه‌های نوشیدن حل می‌شوند، استرودلز مدعی است که نی‌هایش می‌توانند انسجام خود را تا یک ساعت یا بیشتر نگه دارند. این نی‌ها همچنین بدون مزه، قابل تجزیه (نی‌های کاغدی چند ماه و نی‌های پاستایی یک شب را برای تجزیه نیاز دارند) و مناسب گیاه‌خواران هستند.

استرودلز را یک کارخانه ایتالیایی می‌سازد که پاستاهای معمولی نیز تولید می‌کند. این نی‌های تهیه شده از دو عنصر، تاثیر کربن کمتری نسبت به نی‌های کاغذی، پلاستیکی و... جنس‌هایی دارند که برای تهیه آن‌ها باید مواد اولیه زیادی را با کشتی به کارخانه رساند. جلمن متذکر می‌شود که:

نی‌ها از لحاظ مواد تشکیل‌دهنده بسیار بادوام هستند؛ زیرا تنها از آب و گندم ساخته می‌شوند. حتی می‌توانید با خام خوردن یا پختن آن، هدر رفتن را به صفر برسانید.

او توضیح می‌دهد که این مهم‌ترین مسئله فروش به کودکان است؛ زیرا مادرها مدام یادآور می‌شوند که اول نوشیدنی را بخورند بعد نی را.

نی های پاستایی

مغازه‌داران و صاحبان کافه‌ها یا حتی مادرها تنها کسانی نیستند که به این محصولات علاقه نشان داده‌اند. این نی‌ها در رویدادهای شرکتی که درباره برندهای امن برای محیط‌زیست صحبت می‌کنند، بسیار مناسب هستند. اخیرا هر دو هتل Ibis و Marriott به‌طور آزمایشی از استرودلز در انگلستان استفاده می‌کنند.

با اینکه نی‌های پاستایی بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند؛ اما همچنان تحقیق بر نی‌های پلاستیکی ادامه دارد. برخی، از شرکت‌هایی چون استارباکس انتقاد کرده‌اند؛ زیرا این شرکت‌ها از طرفی علیه نی‌های پلاستیکی تبلیغ می‌کنند و از طرف دیگر وسایلی چون فنجان‌ها و درپوش‌های پلاستیکی می‌فروشند. برخی دیگر هم وجود جایگزین‌های نی‌های پلاستیکی را الزامی نمی‌دانند.

به گفته‌ی جیم لیپ (Jim Leape) دستیار سرپرست مرکز استنفورد برای Ocean Solution، نی‌ها مانند نوک یک کوه یخی هستند و تنها درصد کمی از زباله‌های پلاستیکی را نشان می‌دهند؛ اما نوع بسیار موذیانه‌ای از زباله‌های پلاستیکی هستند. از آنجا که این ضایعات، کوچک و باریک هستند، خطر از کار انداختن دستگاه‌های بازیافتی را دارند. این یعنی ماشین‌ها نی‌ها را مانند فنجان‌ها و درپوش‌ها بازیافت نمی‌کنند. بیشتر آن‌ها در گورستان زایدات باقی می‌مانند و تا ۲۰۰ سال تجزیه‌نشده و سالم به حیات خود ادامه می‌دهند.

حذف کردن نی‌های پلاستیکی مشکل زباله‌های پلاستیکی را رفع نمی‌کند؛ اما هر قدم که در راستای از بین بردن آلودگی برمی‌داریم در جهت درستی است. لیپ یادآور می‌شود که استفاده از نی‌های پاستایی نه تنها ما را به خود مغرور نمی‌کند، بلکه ما را به ساخت این وسایل بادوام تشویق می‌کند.

پاستاها به‌عنوان جایگزین نی‌های پلاستیکی بسیار جالب، کم‌هزینه و کاربردی هستند. استرودلز تنها شرکت ساخت نی نیست و جلمن هم مدعی این ایده نیست؛ اما این برندی است که حرفش را به کرسی نشانده است. استرودلز ورای پیشرفت در محصولات و سبک زندگی مناسب برای طبیعت، به بانک‌های غذا نی‌هایی از بین ‌رفتنی و به خیریه‌هایی چون Ocean Plastic درصدی از فروشش را اهدا می‌کند.

در پایان، جلمن قصد دارد تا به مصرف‌کنندگان نشان دهد که ایجاد تغییرات کوچک اما پرمعنی چقدر راحت است:

این کار به‌راحتی استفاده از یک نی دیگر است؛ یا می‌دانید، مثل برداشتن سیبی که در پلاستیک پیچیده نشده باشد.

این بار که یک مهمانی تولد ترتیب دادید از این نی‌ها استفاده کنید؛ حداقل خودتان یکی بردارید. در نهایت اگر دوست نداشتید از آن برای نوشیدن آب استفاده کنید، می‌توانید آن را خشک و درونش را با غذا پر کنید.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه