از سریع‌ترین ابررایانه اسپانیا در کلیسای خیرونا بازدید کنید

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی پنجشنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۵
از سریع‌ترین ابررایانه اسپانیا در کلیسای خیرونا بازدید کنید

فکر می‌کنید ابررایانه‌ها را کجا نگهداری می‌کنند؟ آیا مکان مخصوصی را باید به آن‌ها اختصاص داد؟

انگار از فیلم «مامورت غیرممکن» آمده باشد! ولی خوبی‌اش این است که لازم نیست برای دیدن این ابررایانه مانند ایتن هانت برای دیدنش دزدکی وارد شویم. کجارو شما را به دیدن این ابررایانه می‌برد.

کلیسای بارسلنا

سریع‌ترین ابررایانه‌ی اسپانیا به نام MareNostrum 4، داخل سالن اصلی کلیسای کوچک خیرونا متعلق به دهه ۱۹۴۰، در مرکز ابررایانه‌ای دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیای اسپانیا، قرار دارد. شرکت کامپیوتری IBM و دولت با هم متحد شدند و این کلیسا را که رها شده بود برای کارهای دنیوی به کار گرفتند.

سال آینده این ابررایانه آپگرید می‌شود. ماشین جدید با عملکرد بالا یکی از اولین کامپیوترهای اگزامقیاس اروپا با قیمت تقریبا ۲۲۳ میلیون پوند است که شامل قیمت خرید، نصب و هزینه نگهداری آن برای پنج سال است. این رایانه جدید، MareNostrum 5، نه تنها ظرفیت بیشتری دارد، بلکه بزرگ‌تر است. این یعنی به یک مکان دیگر برای نگهداری نیاز دارد.

رابرتو ویولا، سرپرست BSC-CNS در یک نشریه گفت:

چالش‌های بزرگ جامعه ما – مانند مطالعه تغییرات آب‌وهوا و گسترش انرژی‌های جدید مانند هم‌جوشی - نیازمند رایانه‌های اگزامقیاس هستند که بسیار قدرتمندتر از آن‌هایی هستند که ما در حال حاضر داریم. آن‌ها نیازهای جدید محققان را برآورده می‌کنند و نسبت به رایانه‌های موجود، انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

کلیسای بارسلونا

درست است که وجود چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای در یک مکان قدیمی جور درنمی‌آید، ولی جالب اینجا است که برای تبدیل آن به مکانی مناسب برای این ابررایانه، هیچ تغییری لازم نبود. رئیس ارتباطات، Gemma Maspoch امسال به خبرنامه Vice گفت:

ما به جایی با صدها مترمربع مساحت بدون هیچی ستونی نیاز داشتیم که ظرفیت نگهداری از ۴۴٫۵ تن وزن را داشته باشد. تنها اتاقی که این خواسته ما را برآورده می‌کرد کلیسای خیرونا بود. حتی یک لحظه هم شک نکردیم.

کلیسای بارسلونا

مرکز، خاک اطراف کلیسا را تقویت کرد تا با کامپیوترهای سنگین منطبق باشند و یک جعبه شیشه‌ای ساخت تا آن را خنک نگه دارد. امروزه، زیباترین مرکز اطلاعات ۲۰۱۷ دنیا به روی عموم و تورها باز است" اما سرزده به آنجا نروید. حتما در طول هفته بین ساعات ۹ صبح تا ۷ عصر برای بازدید برنامه‌ریزی کنید. این بازدید حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه