تغییرات در راه هستند؛ سبک‌های جدید سفر برای سال ۲۰۲۰

زینب موحدی
زینب موحدی دوشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
تغییرات در راه هستند؛ سبک‌های جدید سفر برای سال ۲۰۲۰

همگام‌ با تغییر جزئی یا کلی در سیاست، اقتصاد، باورها یا حتی زندگی روزمره، الگوی سفر افراد نیز دستخوش تحولاتی می‌شود. ۲۰۲۰ نیز با سبک‌های جدیدی برای سفر همراه خواهد بود.

در هفته‌های آخر سال ۲۰۱۹ و با نزدیک شدن به دهه‌ی جدید، نه‌تنها نسل جدیدی از مسافران در حال شکل‌گیری است (نسل زد / Z که افرادی از ۱۰ تا ۲۵ سال را در برمی‌گیرد)، بلکه آگاهی‌های جمعی از تغییرات اقلیمی و مسئولیت افراد در قبال کربنی که از خود در طبیعت به‌جای می‌گذارند (که به شکل سفرهای هوایی کمتر و کاشت درختان بیشتر نمود می‌یابد) نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

همزمان با آماده‌شدن ترامپ برای رقابت بر سر تداوم‌بخشیدن به ریاست‌جمهوری خود برای یک دوره‌ی دیگر و با وجود نگرانی‌های ناشی از برگزیت که بریتانیایی‌ها را به سفر به خارج از مرزهای پرهزینه‌ی اروپا ترغیب می‌کند، ازدحام گردشگران یا به‌عبارتی اورتوریسم هم مسافران را به ارزیابی مجدد برای انتخاب مقصد سفر وامی‌دارد تا در برنامه‌ریزی‌های آینده‌ی خود، مقاصدی کمتر شناخته‌شده را به‌جای شهرهای پرطرفدار و شلوغی مانند ونیز و سانتورینی برگزینند.

در ادامه این مقاله‌ی کجارو چند سبک جدید سفر برای سال ۲۰۲۰ معرفی می‌شوند:

۱. گردشگری فضایی

گردشگری فضایی

بالاخره زمان آن رسید که شرکت ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) همسفران خود را برای سفرهای کوتاه ۹۰ دقیقه‌ای زیر مدار زمین انتخاب کند. در تابستان ۲۰۱۹، این شرکت پیشتاز در صنایع گردشگری فضایی عکس‌هایی از پرتاب‌های جدید خود در پایگاه فضایی آمریکا منتشر کرد. این پایگاه، جایی است که اولین فضانوردان آماتور این شرکت خود را برای پرتاب به فضا با فضاپیمای وی‌اس‌اس یونیتی (VSS Unity) در ماه‌های آینده آماده می‌کنند. انجام این پرواز مشروط‌به برخوردنکردن با هیچ مانعی در مسیر این پرواز است.

شرکت فضایی بلو اوریجین (Blue Origin)، متعلق‌به جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، امیدوار است که هواپیمای نیو شپرد (New Sheperd) شرکتش بتواند پروازهای آزمایشی سرنشین‌دار خود را در سال ۲۰۲۰ شروع کند تا برای اعزام اولین گردشگران فضایی بلو اوریجین آماده شود. شرکت اسپیس ایکس (Space X) هم قصد دارد در سال ۲۰۲۳ میلیونرهای ژاپنی را به دور ماه ببرد و ۱۰۰ نفری را که تمایل به پرداختن این هزینه‌های سنگین داشته باشند، می‌توانند تا سال ۲۰۲۵ از اولین هتل فضایی تاریخ بازدید کنند. ایستگاه فضایی چرخان فون براون (Von Braun Rotating Space Station) که منحصرا برای مقاصد تجاری ساخته شده و مانند یک چرخ‌وفلک غول‌پیکر به‌نظر می‌رسد، شامل کافه و رستوران است و حتی چند اقامتگاه خصوصی نیز در آن برای فروش در نظر گرفته شده است.

۲. هتل‌های وگان

هتل سائورسا ۱۸۷۵

بر اساس باورهای جامعه‌ی وگان‌ها، اگر تمامی ساکنان جهان تا سال ۲۰۵۰ گوشت‌خواری را کنار بگذارند، نجات جان هشت میلیون انسان و کاهش دو سوم از گازهای گلخانه‌ای دست‌یافتنی خواهد شد. در وگانیسم (Veganism) که گاهی «گیاه‌خواری مطلق» هم نامیده می‌شود و متفاوت از گیاهخواری است، استفاده از هر گونه فرآورده‌ی جانوری، اعم‌از مواد خوراکی و کالاهای مصرفی مانند پوشاک و غیره، چه محصولاتی که حاصل کشتن حیوانات باشند و چه محصولاتی از قبیل عسل، لبنیات و تخم‌مرغ، ممنوع است.

با بالا رفتن تعداد افرادی که استفاده نکردن از گوشت و سایر محصولات حیوانی را به‌عنوان شیوه‌ی زندگی خود برمی‌گزینند (نظرسنجی سینزبوریس که در تابستان ۲۰۱۹ انجام شد، حاکی از آن است که ۲۵ درصد از بریتانیایی‌ها تا سال ۲۰۲۵ یا وگان / گیاهخوار مطلق خواهند شد یا وجترین / گیاهخوار)، تقاضا برای ساخت هتل‌هایی که در تنظیم منوهای غذایی خود به این انتخاب احترام می‌گذارند، نیز بیشتر خواهد شد. هتل سائورسا ۱۸۷۵ که ژوئن گذشته افتتاح شد (Saorsa 1875)، اولین هتل وگان بریتانیا است. این هتل، ۱۱ اتاق دارد و در پرتشایر واقع شده است. هیچ پتویی از جنس پشم، ابریشم یا پر در اتاق‌های این هتل به چشم نمی‌خورد و رستوران آن کاملا گیاهی است. برای اینکه هتل‌هایی مانند این هتل وارد بازار رقابت شوند، باید کمی بیشتر صبر کرد.

۳. گردشگری شجره‌شناسی

گردشگری شجره شناسی

مدتی است که آزمایش‌های دی‌ان‌ای (DNA) بیشتر از گذشته انجام می‌شوند؛ اما انجام این آزمایش‌ها برای انگیزه‌بخشی برای انتخاب مقصد سفر و رفتن به زادگاه آبا و اجدادی افراد، در همین اواخر شدت یافته است. گزارشی که در نشریه‌ی علمی MIT Technology Reviw منتشر شده است، فاش می‌کند که تا ابتدای سال ۲۰۱۹، حدود ۲۶ میلیون نفر آزمایش دی‌ان‌ای شجره‌شناسی را انجام داده‌اند. از آن گذشته، همکاری‌های اخیر ایربی‌ان‌بی (Airbnb) با آزمایشگاه دی‌ان‌ای 23andMe نیز موجب تشویق و ترغیب مسافران برای جستجوی ریشه‌های خانوادگی خود می‌شود. همچنان که به نظر می‌رسد گرایش‌های ملی‌گرایی در افراد مختلف در حال شدت گرفتن است، در نقطه‌ای درست در تضاد با آن نیز افرادی هستند که به‌دنبال یافتن پیوندهای ژنتیکی مشترک و هم‌افزایی فرهنگی برآمده‌اند.

۴. تختخواب‌هایی لوکس و نامتعارف

هتل لایف هاوس / Life House

اگر تمامی ساکنان جهان تا سال ۲۰۵۰ گوشت‌خواری را کنار بگذارند، دو سوم از گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد

تخت‌های دو نفره دیگر خسته‌کننده شده‌اند. مد جدیدی در هتل‌ها در راه است که در آن، تختخواب‌ها تبدیل‌به گزینه‌ای انتخابی برای خانواده‌ها و دوستان شده است. یکی از پیشگامان نوآور در این عرصه، هتل لایف هاوس (Life House) است که هم‌اکنون دارای سه هتل در میامی است و چهارمین‌شان نیز در سال ۲۰۲۰ در میامی بیچ (Miami Beach) آغاز به کار خواهد کرد. هتل‌های دیگری هم از همین برند در نانتاکت (Nantucket)، دنور و بروکلین قرار دارند. این سوئيت‌های زنجیره‌ای غیرمتعارف در شعبه‌ی شیک خود در محله‌ی هاوانای کوچک (Little Havana) در قلب میامی دارای اتاق‌هایی با چهار تختخواب است که در آن مانند واگن‌های تختخواب‌دار بزرگ و جادار، تخت‌ها، دو به دو، روی هم قرار گرفته‌اند.

هتل‌های جدید هیلتون با خدمات جدید که در آن‌ها، تختخواب‌های تک‌نفره به دونفره ترجیح داده شده‌اند، هم به‌زودی آغاز به کار خواهند کرد. برخی از این‌گونه تختخواب‌ها را در جو اند جویی (Jo&Joe)، ماکسی (Moxy)، ایس اند فریهند (Ace and Freehand) و نیز هتل سیرن (Siren) در دیترویت و پالی‌هتل (Palihotel) در سیاتل می‌توان مشاهده کرد.

۵. هواپیماهای برقی

هواپیمای برقی

پرواز بدون هیچ‌گونه انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند یک آرزوی دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسد. اما واقعیت آن است که چنین چیزی در یکی از گوشه‌وکنارهای دنیا در حال اتفاق است. رولز رویس در حال برنامه‌ریزی برای انجام یک پرواز آزمایشی برای اولین هواپیمای برقی خود در سال ۲۰۲۰ است. این هواپیمای برقی که ACCEL نام دارد، قادر به پرواز با سرعت ۳۰۰ مایل در ساعت (مقایسه کنید با بوئینگ ۷۸۷ که معمولا با سرعت ۵۶۰ مایل در ساعت پرواز می‌کند) است. در همین میان، هواپیمای برقی E-Fan X آزمایشی ایرباس هم قرار است در سال ۲۰۲۱ از زمین به هوا برخیزد. ایزی‌جت هم با همکاری رایت الکتریک (Wright Electric) در صدد برآمده‌اند که تا سال ۲۰۳۰، ناوگانی از هواپیماهای برقی را در اختیار بگیرند.

۶. شرم از پرواز

گرتا تونبرگ / شرم از پرواز

به‌خاطر تلاش‌های گرتا تونبرگ، فعال محیط زیستی نوجوان سوئدی و شعار «شرم از پرواز» وی، مسافران مسئولیت‌پذیر اکنون با وسواس بیشتری درباره‌ی مقصد پرواز و تعداد دفعات پروازشان تصمیم می‌گیرند. در نتیجه، دهه‌ی جدید شاهد خواهد بود که انسان‌های زیادی به‌جای هواپیما با قطار به مسافرت می‌روند. شرکت قطارهای TGV Lyria اعلام کرده است که مسافران قطارهای پاریس به شهرهای مختلف در سوئد، ۳۰ درصد افزایش یافته‌اند. حتی شرکت‌های هواپیمایی مانند KLM نیز از مسافران خود می‌خواهد که کمتر پرواز کنند.

۷. تعطیلات زهدانه

تعطیلات اسپارتی

شرکت اسپیس ایکس تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۳، چند میلیونر ژاپنی را به سفری به دور ماه ببرد

تعطیلات زهدانه / اسپارتی ترکیبی از ایده‌ی سم‌زدایی دیجیتال با یک زندگی مینیمالیستی است و در این نوع از سفرها، مسافران با کمترین وسایل ممکن و تنها چند وسیله‌ی آنالوگ سفر می‌کنند. هدف از این نوع سفرها، رهاسازی جسم و ذهن افراد و کمک به آن‌ها برای برقراری ارتباط با خود و محیط اطراف‌شان است. این برقراری ارتباط باید مثلا از طریق طراحی با مداد روی کاغذ یا یک روز پیاده‌روی بدون استفاده از تکنولوژی یا همراه برداشتن تنها یک دست لباس زیر انجام شود. بیشتر شدن تعداد هتل‌های میکروی جنگلی نیز شاهدی بر فراگیر شدن این سبک سفر است؛ چراکه مردم ترجیح می‌دهند در مخفیگاه‌هایی اقامت کنند که هیچ جایی در حهان مدرن ندارند؛ مثل فوسلاگ (Fuselage)، انیوکد (Unyoked) و وایپ شلتر (Vipp Shelter). همچنین، استراحتگاه فایرساید (Fireside Resort) در جکسون هول، واقع در وایومینگ، نیز خانه‌های مینی‌مال فوق‌العاده‌ای را برای تعطیلات به مسافران اجاره می‌دهد.

۸. سفرهای کربن‌خنثی

سفرهای کربن خنثی

بحث‌ها بر سر جبران کربن چند سالی است که آغاز شده؛ اما هیچ کس توجه زیادی به آن نکرده است. با این حال، با جدی‌تر شدن واقعیت بحران آب و هوا، کسانی که می‌خواهند در سال ۲۰۲۰ و سال‌های پس از آن به مسافرت بپردازند باید هرآنچه در توان دارند به کار بگیرند تا بین تاثیرات منفی که در سفر از خود به جای می‌گذارند و تاثیرات مثبت آن، توازن برقرار کنند. کوچک‌ترین کاری که در این راستا می‌توان انجام داد، اهدای مبلغی به پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از موتور جستجوی جدید و اخلاق‌مدار «ایکوزیا» (Ecosia) برای رزرو هتل (موتور جستجوی ایکوزیا، از منافع خود برای کاشت درخت استفاده می‌کند) و انتخاب برندهای لوکس، مثبت و تاییدشده‌ای مانند ایوالود تراولر (The Evolved Traveler) و بالانس هالیدیز (Balance Holidays) است. برای تشخیص این‌گونه برندها فقط کافی است نشان پروانه‌ی (Butterfly Mark) آن‌ها را چک کرد.

۹. هتل‌های عشایری

هتل 700,000Heures

هتل 700000Heures که با الهام از ماهیت کمپ‌ها و اردوگاه‌های گردشگری طراحی شده است، سبک جدیدی از هتل‌های عشایری است که به‌تدریج جایی برای خود در جهان درست می‌کند. این هتل که هر ۶ ماه یک بار، در نقطه‌ای متفاوت برپا می‌شود، خانه‌های شخصی نامتعارف را تغییر شکل می‌دهند، کارمندان خود و بیش‌از ۱۰۰ صندوق را به آنجا منتقل می‌کنند. این صندوق‌ها، پس از باز شدن، تبدیل به میزها و نیمکت‌ها و تختخواب‌هایی می‌شوند که مهمانان می‌توانند روی آن‌ها و زیر آسمان پرستاره غذا بخورند و بخوابند. این هتل از آوریل تا نوامبر ۲۰۲۰ در دو نقطه از ژاپن اردو خواهد زد؛ اولین محل، معبدی در کویازان (Koyasan) و دومی، خانه‌ای سنتی در اینه (INE) است. اینه، دهکده‌ی ماهیگیری کوچکی در نزدیکی آمانوهاشیداته (Amanohashidate) است.

۱۰. پروازهایی به سبک زندگی

پرواز

موتور جستجوی ایکوزیا، از منافع خود برای کاشت درخت استفاده می‌کند

در دوران پروازهای ارزان‌قیمت پراسترس و شلوغ، سوار هواپیما شدن اکنون تبدیل به فرصتی برای لذت‌بردن شده است. چند شرکت هواپیمایی مانند ویرجین آتلانتیک، قطر ایرویز و امارات در حال حاضر اقدام به راه‌اندازی کافه‌هایی در طبقه‌ی اول خود و در کلاس تجاری کرده‌اند؛ اما، شرکت‌هایی هم هستند که می‌خواهند پا را از این هم فراتر بگذارند. به‌عنوان مثال، استودیوی طراحی ایم التیتود (Design studio Aim Altitude) اقدام به طراحی فضاهای اجتماعی اولترا فلکس (ULTRAFLEX) برای پروازهای بسیار طولانی کرده است. این فضاها شامل سالن یوگا و ناهارخوری دسته‌جمعی است. ایرباس، تولیدکننده‌ی فرانسوی هواپیماهای مسافربری، و زودیاک، شرکت فناوری هوافضا در فرانسه، نیز پیشنهاد داده‌اند که انبار کالاها را به محلی برای استراحت تبدیل کنند و تختخواب، زمین بازی برای بچه‌ها، درمانگاه و محلی برای نشستن در آن گنجانده شود. هر بخش را با تجهیزات کامل آن می‌توان در محفظه‌ای قرار داد که از زیر شکم هواپیما به سمت خارج از آن سر می‌خورد و باز هم به سر جای خود برمی‌گردد.

۱۱. خانه‌هتل‌ها

خانه‌هتل / سبک جدید مسافرت

ایربی‌ان‌بی (Airbnb) همچنان مشغول اضافه‌کردن هتل‌های جدید به فهرست‌های پیشین خود است و هتل‌های مختلف تلاش می‌کنند تا فضاهایی خلق کنند که حس زندگی مانند محلی‌ها را بیشتر به مسافران منتقل کنند. با این وجود، شگفت‌آور نیست که خانه‌هتل‌های ترکیبی پا به عرصه‌ی وجود بگذارند. آنچه بیشتر از هتل‌آپارتمان‌های غالبا راحت توانسته است مسافران را تحت‌تاثیر خود قرار بدهد، هتل‌هایی مانند دومیو (Domio) هستند که مالک مجموعه‌ای از خانه‌هایی با طراحی‌های خاص را در سرتاسر ایالات متحده‌ی آمریکا و لندن است. این خانه‌ها با برخورداری از امکاناتی قابل‌توجه به‌صورت شبانه‌روزی و در همه‌ی روزهای هفته پذیرای مهمان هستند. هتل‌های زنجیره‌ای ویو (Veeve) نیز که مالک خانه‌هایی در لندن، لس‌آنجلس و پاریس است، مسافران را از فرودگاه تا خانه مشایعت و یخچال را برای آن‌ها با تنقلات مختلف پر می‌کند و با خدمات خانه‌داری حرفه‌ای که ارائه می‌دهد، مهمانان خود را حتی از مرتب‌کردن رختخواب‌ها بی‌نیاز کرده‌اند.

۱۲. فرودگاه‌های خوشمزه

رستوران فرودگاه

تا همین چند سال پیش، وجود یک رستوران واگاماما (Wagamama) تقریبا یک امتیاز برای فرودگاه‌ها به‌شمار می‌آمد، اما تنها در عرض چند سال چنان انقلابی در فرودگاه‌های مدرن به‌پا شده که به‌شکل یک سبک فراگیر سفر درآمده و قطب‌های حمل و نقل هوایی را، به‌تنهایی، به یک مقصد سفر تبدیل کرده است. رستوران چی کی (Chee Kei) یکی از بهترین نودل‌های وانتون را تهیه می‌کند؛ طوری‌که حتی کتاب راهنمای قرمز میشلن هم خوردن آن را به مسافران پیشنهاد می‌کند. یکی از شعبه‌های این رستوران در فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن که سپتامبر ۲۰۱۹ افتتاح شد، مشغول فعالیت است.

به‌غیر از آن، ترمینال جوئل (Jewel Terminal) در فرودگاه چانگی سنگاپور نیز شامل کافه‌ها و رستوران‌های زیادی، ازجمله رستوران برگر اند لابستر لندن (London Burger and Lobster) و بوتیک‌های کیک است. در ایالات متحده‌ی آمریکا نیز می‌توان به فرودگاه JFK اشاره کرد که هتل TWA را شامل رستوران مد من (Mad Men) و کافه‌ی پاریس (Paris Cafe) به مدیریت سرآشپز معروف و سه ستاره‌ی میشلن، ژان ژرژ وانگریشتن (Jean-Georges Vongerichten ) در خود جای داده است.

۱۳. کشتی‌های لوکس کروز

کروز ویرجین وویجز / Virgin Voyages

شرکت کشتی‌رانی ویرجین وویجز (Virgin Voyages)، متعلق به ریچارد برانسون، از سال ۲۰۲۰ سفرهای جدیدی را با کروزهای جدید آغاز می‌کند. کشتی جدید که بانو اسکارلت (Scarlet Lady) نامیده می‌شود، طوری طراحی شده که بتواند توجه نسل وای (Y) و زد (Z) (نسل‌های هزاره و اینترنت) را طوری به خود جلب کند که هیچ کروز دیگری تابه‌حال موفق به چنین کاری نشده باشد. فضای داخلی آن را تام دیکسون طراحی کرده و دارای امکانات فراوانی ازجمله یک سالن بدنسازی در فضای باز، یک فروشگاه آثار موسیقایی به مدیریت مارک رنسون، تهیه‌کننده‌ی معروف موسیقی و یک رستوران است که ایمپاسیبل برگر (Impossible Burger) سرو می‌کند. مواد اولیه‌ی این غذاها محصول شرکت ایمپاسیبل فود (Impossible Food) است که مواد اولیه‌ی گیاهی برای غذاهای گوشتی تهیه می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع cntraveller

دیدگاه