سرنوشت میدان تاریخی همدان چه خواهد شد؟

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان پنجشنبه، ۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
سرنوشت میدان تاریخی همدان چه خواهد شد؟

با وجود گذشت ۲۶ ماه از کشفیات تاریخی میدان امام در همدان، عملی نشدن وعده‌ها باعث شده زمان اجرایی شدن پروژه بسوزد.

۲۶ ماه از آغاز کشفیات تاریخی در میدان امام همدان گذشته است؛ کشفیاتی که در ابتدا توجه زیادی را به خود جلب کرد و پای مسئولان مختلف را به سوی این میدان کشاند.

از احداث حوض و فواره وسط میدان گرفته تا ایجاد سایت موزه شیشه‌ای؛ قول‌های زیادی در این بین داده شد که عملی نشدن آن‌ها باعث شد تا زمان اجرایی شدن این پروژه بسوزد. آثار تاریخی که در ۲۶ آبان ۹۶ به‌دست آمده بود نیز به موزه هگمتانه برده شدند.

یکی از رسمی‌ترین صحبت‌هایی که در این میان مطرح شد، قول سخنگوی شواری اسلامی شهر همدان، کامران گردان، بود. ۸ خرداد ۱۳۹۷، او اعلام کرد «ساخت سایت‌ موزه میدان امام خمینی (ره) تا قبل از شهریورماه و پیش از آغاز رویداد «همدان ۲۰۱۸» به اتمام خواهد رسید»؛ اما ۱۰ ماه بعد در اسفند ۱۳۹۷، صحبت‌های رسمی مسئولان شهری همدان، اردیبهشت ۱۳۹۸ را زمان احداث سایت موزه اعلام کرد.

عباس صوفی، شهردار همدان، در این باره گفت:

دو میلیارد تومان از اعتبارات بازآفرینی برای سایت موزه میدان امام همدان درنظر گرفته شده است. پیش‌بینی می‌شود عملیات احداث سایت موزه از اوایل اردیبهشت ۹۸ آغاز شود، در صورتی که بودجه مورد نیاز ابلاغ شود کار برگزاری مناقصه برگزار خواهد شد.

کارل فریش، معمار شهرساز آلمانی در سال ۱۳۰۷ طرح ساخت میدان امام همدان را تهیه کرد و بین سال‌های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۲، شبیه ساختمان‌های میدان حسن آباد تهران و به سبک باروک ساخته شد. اکنون قرار است این میدان طرح جدیدی را به جان بخرد تا سرانجام میدان اصلی و تاریخی همدان مشخص شود.

حسین زندی، یکی از فعالان میراث فرهنگی همدان درباره آخرین وضعیت این محوطه تاریخی می‌گوید:

وعده‌هایی که برای ایجاد سایت داده بودند، تا مدت‌ها به دلایلی که پروسه طولانی‌مدت اداری و مسائل بروکراتیک نامیده می‌شد، عملیاتی نشد. اما خوشبختانه از چند ماه گذشته کار برای نهایی شدن پروژه در حال انجام است.

به گفته‌ی او، بخش طراحی پروژه به عهده‌ی میراث فرهنگی همدان بود؛ اما اوایل سال گذشته، تهیه طرح به سازمان میراث فرهنگی فرستاده شد که تصویب آن دو تا سه ماه زمان برد. وی ادامه داد:

براساس قول و قرارهای مطرح‌شده، طرح باید تا نوروز ۹۸ عملیاتی می‌شد؛ اما به دلایلی که گفته می‌شد اعتبار مورد نیاز در دسترس نیست تعلل رخ داده است.

به گفته‌ی زندی، برای روند عملیاتی شدن این طرح، بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که بر اساس آن، پرداخت بودجه طرح به عهده‌ی راه و شهرسازی گذاشته شد. همچنین مسولیت تهیه طرح به میراث فرهنگی و اجرای آن به شهرداری همدان سپرده شد.

وی از کند بودن روند کار برای اجرایی شدن پروژه خبر می‌دهد و می‌گوید:

با این وجود و با توجه به بتون‌ریزی کامل انجام‌شده و نصبِ ستون‌ها خوشبختانه کارها در حال انجام است، اما با توجه به کند بودن کارها، به نظر می‌رسد رونمایی از سایت موزه میدان امام خمینی (ره) با یک سال تاخیر عملیاتی می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه