۶ ترند نوظهور سال ۲۰۲۰ برای گردشگران ثروتمند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
۶ ترند نوظهور سال ۲۰۲۰ برای گردشگران ثروتمند

از آنجا که گردشگران متمول به دنبال این هستند که تجربه‌های سفارشی و خاصی داشته باشند، سایت virtuoso در گزارشی، برترین ترندهای سفر لوکس سال ۲۰۲۰ را معرفی کرده است.

در شرایط تغیرات اقلیمی و سیاست‌های دردسرساز کشورهای دنیا، گردشگران در سال ۲۰۲۰ تلاش می‌کنند که در لحظه لذت ببرند و سفر را اولویت خود قرار بدهند؛ این باور از آنجا نشئت می‌گیرد که تجربه‌های سفارشی و خاص، بهترین روش برای سرمایه‌گذاری پول و زمان به حساب می‌آید.

سایت مسافرتی «virtuoso» هر سال از اعضا و نیروهای مشاور فروش بهترین آژانس‌های مسافرتی ۵۰ کشور دنیا نظرسنجی می‌کند تا ترندهای سال پیش رو را پیش‌بینی کند. این گزارش موسوم به «گزارش لوکس» (Luxe Report) که باعث شهرت virtuoso به‌عنوان یک سایت پیش‌بینی ترند سفر شده است، از علاقه‌ی مشتری‌ها به سفر تجربی و لوکس حکایت دارد.

این باور که لحظه را غنیمت بشمار، باعث شده است، علاقه‌ی گردشگران برای بازدید هرچه بیشتر مقصدهای جدید و داشتن تجربیاتی هیجان‌انگیز با روش‌هایی اصیل‌تر افزایش یابد. با اینکه گردشگران همچنان به‌دنبال سفر راحت هستند، اما ماجراجویی‌هایی که به همراه خانواده و دوستان‌شان تجربه می‌کنند، به‌واسطه‌ی تعریف جدید سفر لوکس، حالت سفارشی و شخصی پیدا کرده است.

هر دو ترند ذکرشده باعث شد که virtuoso در اوایل امسال اقدام به معرفی Wanderlist کند که به‌عنوان یک رویکرد برنامه‌ریزی به مسافران کمک می‌کند تا بیشترین استفاده را از فرصت‌هاشان در زمان حال و آینده ببرند. گزارش لوکس نیز از ۶ ترند برتر سفر پرده برداشته است که نشان می‌دهد جهانگردان ثروتمند چطور تأثیر خود را در حوزه‌ی سفر سال ۲۰۲۰ خواهند گذاشت.

۱. مناطق غیرتوریستی و غیرمنتظره

مقاصد غیرتوریستی

با توجه به اینکه برخی مقاصد معروف دنیا شاهد افزایش باورنکردنی تقاضا بوده‌اند، گردشگران ثروتمندِ اهل سفر به‌دنبال مقاصد دورافتاده و بکری هستند که در آن‌ها خبری از ازدحام گردشگر مناطق توریستی شناخته‌شده نیست. مشاوران virtuoso، افزایش درخواست برای مکان‌هایی را گزارش کرده‌اند که طیف وسیعی از کشورهایی که به لحاظ فرهنگی متفاوت هستند تا آن‌هایی که از طبیعتی غنی برخوردارند، نظیر بورنئو، گرینلند و عمان را در بر می‌گیرد.

۲. بازدید از چند کشور مختلف

گردشگری

توصیه‌ی مشاوران Virtuoso مورد توجه گردشگران بوده است؛ به‌خصوص که آن‌ها را ترغیب می‌کند تا حتی در سفرهای کوتاه‌شان، از چند کشور مختلف دیدن کنند. سفرهایی که شامل بخش‌های گوناگون می‌شود، مخصوصاً مواردی که از ترکیب‌های غافلگیرکننده‌ای برخوردارند، رواج زیادی یافته‌اند. گردشگران می‌توانند اسکی‌سواری را با گشت‌وگذار در ساحل یا اقامت در شهر را با یک ماجراجویی در جنگل ادغام کنند یا در کنار بازدید از یک مکان معروف و پربازدید، از منطقه‌ای کمتر شناخته‌شده نیز دیدن کرده و با مردم محلی رابطه برقرار کنند. چنین سفرهایی، روی تجربیات متنوع متمرکز است که با هر توقف باعث غنی‌تر شدن سفر می‌شود.

۳. مقاصد گردشگری غذایی

گردشگری غذایی

مقاصد گردشگری غذایی به‌شدت افزایش یافته و خود به یک ترند تبدیل شده است، به‌خصوص که امروزه غذاها و نوشیدنی‌ها خوشمزه، برای هر سفری ضروری محسوب می‌شوند. از کلاس‌هاس آشپزی و غذاخوردن در خانه‌های شخصی گرفته تا رستوران‌های میشلین‌دار، رستوران‌هایی که از محصولات کشاورزی تازه استفاده می‌کنند و شکار قارچ دنبلان، تجربه‌های غذایی به همان اندازه‌ی تنوع گردشگران، متنوع هستند و به همین دلیل افراد عاشق غذا می‌توانند تجربه‌ای به‌مراتب بیشتر از پشت یک میز نشستن را برای خود رقم بزنند. غذا برای گردشگران آن‌چنان مهم شده است که هم‌زمان با رزرو بلیط هواپیما، رستوران مورد علاقه‌ی خود را نیز رزرو می‌کنند و گاهی اوقات حتی پیش از رزرو بلیط، به سراغ رزرو رستوران می‌روند.

۴. سفرهای گروهی

سفرهای گروهی

سفر باعث می‌شود، گردشگرانی که علایق مشترکی دارند، به یکدیگر ملحق شوند. مشاوران advisors نیز می‌گویند که مشتری‌ها ترجیح می‌دهند با افراد هم‌فکرشان ارتباط برقرار کنند. گردشگران به‌دنبال سفر کردن با دوستان و افرادی هستند که علایق مشترکی بین‌شان وجود دارد یا در مرحله‌ی مشابهی از زندگی (متأهل یا مجرد و...) به سر می‌برند. سفر زنان نیز رشد چشمگیری داشته است؛ از جمله سفرهای ماجراجویانه در فضای باز و علاقه‌ی دختران مرفه برای قطع ارتباط‌ با دنیای بیرون، استراحت و تفریح. این روزها، زوج‌ها از جمله زوج‌های جوان با یکدیگر به مسافرت می‌روند تا لذت بیشتری از سفر ببرند.

۵. تعامل با فرهنگ‌های مختلف

هوش هیجانی

گردشگران امروزه به‌دنبال تجربه‌های عمیق‌تری هستند که هوش هیجانی آن‌ها را افزایش دهد. خارج‌شدن از منطقه‌ی آرامش و راحتی و تعامل واقعی با مردم محلی باعث می‌شود که گردشگران درک عمیق‌تری از مردم و فرهنگ‌ها به دست آورند. در حال حاضر، گردشگران ثروتمند به سراغ علایقی نظیر تور موتورسیکلت می‌روند یا از یک فروشنده‌ می‌خواهند تا هدایت آن‌ها در جدیدترین خرده‌فروشی‌های موقت را برعهده بگیرد. آن‌ها همچنین اقامتگاه‌هایی را انتخاب می‌کنند که با مقصدشان هماهنگی داشته باشد، نظیر مسافرخانه‌هایی که نشان‌دهنده‌ی فرهنگ منطقه هستند، هتل‌های محلی و خانه‌های شخصی.

۶. لذت بردن از سفر

سفر

گردشگران متمول به این فلسفه که خودِ سفر، نیمی از خوش‌گذرانی است، باور دارند و به همین دلیل از خدمات منحصربه‌فرد نظیر ترمینال‌هایی که آن‌ها را یک‌راست به گیت وصل می‌کند، استفاده می‌کنند تا دیگر با استرس تغییر ترمینال، پیداکردن گیت‌ها یا منتظرماندن در صف مسافران مواجه نشوند.

به‌عنوان مثال، پرایوت سوئیت در فرودگاه بین‌المللی لس آنجلس فقط در اختیار مسافران عضو ترمینال قرار می‌گیرد؛ جایی که مسافران از میان نمایشگرهای بازرسی اداره‌ی امنیت حمل‌ونقل آمریکا اسکورت شده و از فرودگاه تا هواپیما و بالعکس را با خودروهای بی‌ام‌دبلیو جابه‌جا می‌شوند و در فاصله‌ی بین پروازها به آن‌ها اتاقی برای استراحت داده می‌شود.

در راستای زندگی در لحظه و زمان حال، جشن‌گرفتن یک رویداد مهم به‌عنوان مهم‌ترین عامل الهام‌بخش در سفرهای ۲۰۲۰ به شمار می‌رود. سفر چندین نسل با یکدیگر به‌عنوان ترند برتر سال همچنان جایگاه قدرتمند خود را در صدر فهرست حفظ کرده، تجربه‌ی یک سفر اصیل (سفری که تجربه واقعی حضور در مکانی را به شخص انتقال بدهد) در سال ۲۰۱۹ از رتبه‌ی نهم به رتبه‌ی دوم ارتقا یافته است و کروزسواری بین پنج سفر برتر قرار دارد.

ایتالیا همچنان در صدر مقاصد محبوب قرار دارد و علاوه بر این، به‌عنوان بهترین مکان برای مسافران انفرادی به حساب می‌آید؛ در حالی که برای ماه عسل و سفرهای خانوادگی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. کرواسی در رتبه‌ی نخست مقاصد نوظهور جای دارد که به‌واسطه‌ی سریال بازی تاج و تخت، تاریخ غنی و سهولت سفر به سایر قطب‌های اصلی اروپا، گردشگران زیادی را جذب کرده است.

جنوبگان، خود را برای سالی بزرگ آماده می‌کند تا عنوان بهترین مقصد برای سفرهای ماجراجویی از آفریقای جنوبی را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این، دومین مقصد نوظهور نیز به حساب می‌آید. آفریقای جنوبی در جایگاه چهارم سفرهای ماجراجویانه ایستاده است. یونان در سه دسته‌بندی جزو پنج مقصد برتر قرار می‌گیرد، از جمله بهترین مکان برای نسل هزاره (شروع دهه‌ی شصت تا آغاز دهه‌ی هشتاد)، جایگاه دومین کشور در مقاصد جهانی و سومین مقصد برای ماه عسل.

سایر یافته‌های جدید گزارش لوکس ۲۰۲۰ 

سفر لوکس

ترندهای سفر

۱. سفر چند گروه سنی با یکدیگر

۲. تجربه یک سفر اصیل 

۳. سفرهای پرتحرک یا ماجراجویانه

۴. سفر خانوادگی (اعضای درجه یک خانواده)

۵. سفرهایی با هدف جشن گرفتن یک اتفاق مهم (سالگرد ازدواج، تولد، موفقیت کاری و...)

برترین مقاصد نوظهور

۱. کرواسی

۲ .جنوبگان

۳. ایسلند

۴. ژاپن

۵. پرتغال

برترین مقاصد برای ماجراجویی

۱. جنوبگان

۲. آلاسکا

۳. مجمع‌الجزایر گالاپاگوس

۴. آفریقای جنوبی

۵. ایسلند

در کل ۱۳۰۰ مشاور سفر از آژانس‌های وابسته به Virtuoso از آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آسیا - اقیانوسیه، منطقه‌ی کارائیب، اروپا، آفریقا و خاورمیانه در نظرسنجی گزارش لوکس شرکت کرده و با توجه به گستره‌ی وسیع اطلاعات‌شان، تجربیات حرفه‌ای و درخواست‌های مشتری، برترین ترندهای سال ۲۰۲۰ را معرفی کردند.

مطالب مرتبط:

منبع forbes

دیدگاه