هنر سفر کردن: بهترین موزه های فرودگاهی دنیا

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی دوشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
هنر سفر کردن: بهترین موزه های فرودگاهی دنیا

شاید کمتر متوجه نمایشگاه‌ها یا موزه‌های هنری داخل فرودگاه‌ها شده باشید. اما فرودگاه‌هایی وجود دارند که با داشتن موزه‌هایی عالی بهترین معرف شهر یا کشورشان هستند.

بنت ویلسون روزنامه‌نگاری که عاشق موزه و کارهای هنری است به ما کمک می‌کند تا با بهترین موزه‌های فرودگاهی آشنا شویم. برای رفتن و آشنا شدن با موزه‌های دیگر دنیا می‌توانید سوار قطار کجارو شوید.

کار من با آثار هنری از کلاس ششم شروع شد؛ زمانی که معلم هنرم، خانم ساپینگتون، من را با امپرسیونیست‌ها، هنری ماتیس (Henry Matiss)، پائول کلی (Paul Klee) و ادوارد دگاس (Edward Degas) آشنا کرد. من شیفته رنگ‌های روشن، اشکال انتزاعی و مردمانی شدم که این نقاشان در آثارشان می‌کشیدند. من اولین اثر هنری‌ام را در سن ۱۶ سالگی خریدم.

در منزل خودم، تمام دیوارها پوشیده از آثار کلاسیک پوسترهای سبک آرت دکو، لیتوگراف‌های امضاشده، جیکلاهای هنرمندان آفریقایی-آمریکایی و عکس‌های اورجینال هستند. خانه پدر و مادرم نیز مملو از هنرهای مختلف، از عروسک‌های کارتونی لونی تونز گرفته تا لیتوگراف‌هایی با امضای مارک شاگال است که جایگاهی مخصوص در کتابخانه دارند.

بنابراین به‌عنوان کسی که به‌طور مرتب در سفر است، واقعا قدردان زحمات فرودگاه‌ها برای به نمایش گذاشتن هنرهای محلی و معرفی آن مکان به مسافران هستم. در ادامه درباره فرودگاه‌های مورد‌علاقه‌ام که برنامه‌های هنری بسیار خوبی دارند، به اختصار توضیح خواهم داد.

فرودگاه بین‌المللی سان‌ فرانسیسکو (SFO)

فرودگاه سان فرانسیسکو

به نظرم زمانی که حرف از هنر می‌شود فرودگاه شهرم به‌خاطر ترکیبی از هنرهای مختلف که در ترمینال‌هایش به نمایش می‌گذارد و موزه فرودگاه بین‌المللی سان فرانسیسکو که از طرف انجمن آمریکایی موزه‌ها دارای مجوز شده در رتبه نخست قرار دارد. نمایشگاه‌هایی که جدا از آن‌ها لذت برده‌ام شامل «پل گولدن گیت»، «چاینا کلیپر»، «وقتی هنر گل کرد: پوستر موسیقی سان‌فرانسیسکو ۱۹۶۶- ۱۹۷۱» و «آلومینیوم: معجزه هوانوردی» است.

فرودگاه بین‌المللی میامی (MIA)

فرودگاه بین المللی میامی

اگر سان فرانسیسکو به‌عنوان فرودگاه هنری در رتبه نخست قرار بگیرد، بدون شک میامی دومین خواهد بود. در آگوست ۲۰۰۷ با ترمینال جنوبی جدید آشنا شدم. در بخش‌های مختلف فرودگاه نمایشگاه‌های هنری مختلفی وجود دارد. در برخی ترمینال‌ها با عنوان «مکان‌های عمومی برای هنرهای میامی» آثار هنرمندان محلی را به نمایش گذاشته‌اند. همچنین «سالن هوانوردی» وجود دارد که در آن جاذبه‌های پرواز مربوط به این شهر را در معرض دید قرار داده‌اند. اولین نمایشگاه این سالن «یک قرن پرواز: داستان هوانوردی در میامی» و شامل تصاویری بود از باغ‌های انگور، یونیفرم‌ها، مدل‌های هواپیما و دیگر دست‌سازهایی که روند رشد میامی به‌عنوان یک مرکز تجاری هوایی را نشان می‌داد.

فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد - جکسون آتلانتا (ATL)

طی دو سال زندگی در آتلانتا، واقعا از رفتن به شلوغ‌ترین فرودگاه دنیا و بازدید از ترمینال‌ بین‌المللی اصلی، Concourse E، و تنها با دیدن نمایشگاه‌های هنری از وقتم لذت می‌بردم. این نمایشگاه با به نمایش گذاشتن وسایلی از کتابخانه‌ی King و آرشیوش، شهر را در زمان جنبش حقوق مدنی نشان می‌دهد. شما می‌توانید مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی «مسافران آزادی» (فعالان حقوق مدنی) طی جنبش حقوق مدنی را با نام «شجاعت در زیر آتش»، یا مجموعه‌ای از صفحه‌های کریستالی را که با توجه به اطلاعات مربوط به ترافیک هوایی، رنگشان از کدر به روشن تغییر می‌کرد، با نام airfield ببینید.

فرودگاه بین‌المللی فینکس اسکای هاربر (PHX)

فرودگاه فونیکس اسکای

زمانی که این فرودگاه هنوز قطب هواپیمایی‌های غرب آمریکا بود، در آن غرق شده بودم و از آن دل نمی‌کندم. به گالری ترمینال ۴ می‌رفتم، نمایشگاهی فوق‌العاده که هنر بیسبال را به نمایش می‌گذاشت و در آن هنرمندان از وسایل مختلفی استفاده کرده بودند تا نشان دهند این ورزش چه معنایی برای آن‌ها دارد. ترمینال ۲ برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ افتتاح شد و منزلگاه «ققنوس»، دیوارنگاره‌ای ۴ در ۲۲ متر که از وسایلی چون شن و شیشه ساخته شده بود و گذشته، حال و آینده شهر را به رخ می‌کشید. در سال ۲۰۲۰ که این ترمینال بسته شود، این دیوارنگاره نیز جابه‌جا خواهد شد.

فرودگاه بین‌المللی ثرگود مارشال بالتیمور واشنگتن (BWI)

فرودگاه واشینگتن

این ترمینال بین‌المللی آثار هنرمندان از اقوام مختلف را با موضاعاتی که هر شش ماه تغییر می‌کنند، به نمایش می‌گذارد. به شورای هنرهای شهرستان آنا آروندل این فرصت داده می‌شود تا هنرمندان محلی را معرفی کند. این نمایشگاه هر چهار ماه تغییر می‌کند. نمایشگاهی در گالری Observation هنر کودکان از سراسر ایالت را نشان می‌دهد. بخش Thurgood Marshal Tribute اولین دیوان عالی زندگی عادلانه‌ی سیاه‌پوستان و بسیاری از دستاوردهایشان را به نمایش می‌گذارد.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه