تا سال ۲۰۴۰، کدام کشور بیشترین نرخ امید به زندگی را خواهد داشت؟

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
تا سال ۲۰۴۰، کدام کشور بیشترین نرخ امید به زندگی را خواهد داشت؟

در حال حاضر، ژاپنی‌ها بیشترین نرخ امید به زندگی را دارند؛ اما به‌زودی یکی از کشورهای مدیترانه‌ای، ژاپن را از این لحاظ پشت سر خواهد گذاشت.

براساس پژوهش‌های جدید، اسپانیا تا سال ۲۰۴۰ بیشترین نرخ امید به زندگی را در میان همه‌ی کشورهای جهان از آن خود خواهد کرد. چه عاملی باعث پیشرفت این کشور مدیترانه‌ای و قرار گرفتن آن در صدر کشورها شده است؟ برای فهمیدن پاسخ این سوال، در ادامه‌ی این مقاله از کجارو، برخی از یافته‌های جالب پیش‌بینی‌های انجام‌گرفته درباره‌ی نرخ جهانی امید به زندگی مرور خواهد شد. 

اسپانیا

اسپانیا

اسپانیا، که در حال حاضر چهارمین کشور جهان از نظر بیشترین نرخ امید به زندگی است، قرار است به‌زودی ژاپن را از صدر جدول به زیر بکشاند و طی چند دهه‌ی آینده، خود به جای آن در صدر جدول قرار بگیرد. تا سال ۲۰۱۴، اسپانیایی‌ها به‌طور میانگین ۸۵٫۸ سال عمر خواهند کرد. پژوهشی که توسط موسسه‌ی معیارها و ارزیابی سلامتی (IHME) انجام و در نشریه‌ی پزشکی The Lancet منتشر شده است، رژیم سالم مدیترانه‌ای را عامل سوق دادن اسپانیایی‌ها به سمت پیشی‌گرفتن از سایر کشورها در این زمینه معرفی می‌کند. علاوه بر این، اسپانیایی‌ها یکی از بهترین سیستم‌های نظارت‌های بهداشتی در سطح جهان را دارا هستند و سازمان بهداشت جهانی، آن‌ها را هفتمین کشور برتر جهان در این حوزه می‌داند. ساکنان اسپانیا به‌طور رایگان از خدمات بهداشتی استفاده می‌کنند و پزشکان فراوانی با تخصص‌های مختلف در این کشور مشغول به کار هستند. 

ژاپن

ژاپن، که مدت‌های مدیدی در صدر جدول دارندگان بیشترین نرخ امید به زندگی جا خوش کرده بود، طی ۲۰ سال آینده یک رتبه تنزل مقام پیدا خواهد کرد. این کشور تا سال ۲۰۴۰ با میانگین ۸۵٫۷ سال، با تفاوتی اندک پشت سر اسپانیا قرار خواهد گرفت. رژیم سنتی ژاپنی‌ها و مصرف فراوان ماهی و سبزی‌جات یکی از مهم‌ترین عواملی است که به طولانی‌تر شدن عمر آن‌ها می‌انجامد.

سنگاپور

سنگاپور

سنگاپور تا سال ۲۰۴۰ دارای میانگین نرخ امید به زندگی ۸۵٫۴ سال خواهد بود و رتبه‌ی سوم را در رتبه‌بندی جهانی از آن خواهد کرد.

سوئیس

نرخ امید به زندگی مردم سوئیس تا سال ۲۰۴۰ به ۸۵٫۲ سال خواهد رسید و این کشور را به چهارمین کشور دارند‌ه‌ی بیشترین طول عمر در سطح جهان و دومین کشور در سطح اروپا تبدیل خواهد کرد. پژوهش‌های انجام شده، عمر طولانی سوئیسی‌ها را مرهون عوامل زیادی، از جمله رفاه اقتصادی بالاتر از حد میانگین و علاقه‌ی آن‌ها به محصولات لبنی، می‌دانند. 

کشورهای جنوب اروپا

جنوب اروپا

کشورهای جنوب اروپا، به‌طور کلی، نیز از رتبه‌ی خوبی در پژوهش فوق برخوردار هستند. به‌عنوان مثال، کشور پرتغال از رتبه‌ی بیست‌وسوم به رتبه‌ی پنجم ترفیع یافته و ایتالیا هم در رتبه‌ی ششم قرار گرفته است. برخی از عوامل موثر در پیشرفت آن‌ها عبارت هستند از رژیم غذایی غنی از سبزیجات و ماهی و تلاش برای کاستن از میزان قند مصرفی در محصول. مورد آخر به‌ویژه در پرتغال از اهمیت فراوانی برخودار است.

یافته‌های حیرت‌انگیز

پژوهش فوق، یافته‌های تعجب‌انگیزی با خود به همراه داشت؛ از جمله این حقیقت که کشور ایالات متحده‌ی آمریکا از رتبه‌ی چهل‌وسوم جهان در جدول بیشترین نرخ امید به زندگی در سال ۲۰۱۶ به رتبه‌ی شصت‌وچهارمین کشور در سال ۲۰۴۰ تنزل رتبه خواهد یافت. میانگین طول عمر آمریکایی‌ها از ۷۸٫۸ سال با پیشرفت اندکی به ۷۹٫۸ سال خواهد رسید. یکی از دلایل این افت محسوس در رتبه‌بندی، بحران مصرف مسکن‌های مخدری (اعتیاد به مسکن‌های مخدر و هروئین) است که در حال حاضر، آمریکایی‌ها با آن دست به گریبان هستند و هر روز، ۱۱۵ نفر را در این کشور به‌خاطر مصرف بیش‌ از حد داروها و مواد مخدر به کام مرگ می‌کشاند. به‌نظر می‌رسد این موضوع که مسئله‌ای جدی در سلامت عمومی تلقی می‌شود، تاثیراتی طولانی‌مدت بر ایالات متحده‌ی آمریکا و نرخ امید به زندگی مردمان آن دارد. 

پایین‌ترین نرخ امید به زندگی متعلق‌به کدام کشور است؟

نرخ امید به زندگی

در پایین جدول، کشور لسوتو قرار دارد که نرخ امید به زندگی آن، تنها ۵۷٫۳ سال است. 

روش‌شناختی

موسسه‌ی IHME در پژوهش خود ۱۴۰ کشور را در نقاط مختلف جهان مورد بررسی قرار داد و پیش‌بینی می‌کند که نرخ جهانی امید به زندگی به‌طور متوسط ۴٫۴ سال افزایش خواهد یافت. کارشناسان موسسه، بیماری‌هایی مانند سرطان، اچ‌آی‌وی / ایدز و بیماری‌های ریوی و تنفسی به‌همراه عوامل خطرساز شامل مصرف الکل، دخانیات و رژیم‌های غذایی را به‌دقت بررسی کرده‌اند. براساس یافته‌های این پژوهش، فشار خون بالا، چاقی، قند خون، استعمال سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی از مهم‌ترین عوامل موثر در مرگ‌های زودرس و نابهنگام پر تعداد در میان انسان‌ها هستند.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه