بزرگترین مجموعه شخصی هواپیماهای جنگی در کاخی فرانسوی

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان دوشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
بزرگترین مجموعه شخصی هواپیماهای جنگی در کاخی فرانسوی

میشل پون مجموعه‌داری فرانسوی است که بزرگ‌ترین کلکسیون شخصی هواپیماهای جنگی را دارد. ملک بزرگ او، موزه‌های دیگری را نیز در خود جای داده است.

در میان تپه‌های ناحیه بورگاندی فرانسه، کاخی مربوط به قرن ۱۴ و متعلق به میشل پون (Michel Pont) قرار دارد که با تاکستان و زمین‌های جنگلی احاطه شده است. او، یک مجموعه‌دار محسوب می‌شود که عاشق چیزهایی است که سریع حرکت می‌کنند؛ از خودروهای مسابقه‌ای گرفته تا موتورسیکلت‌ها و حتی جت‌های جنگنده.

میشل پون، کاخ خود را که در بخش ساوینی ل بُن (Savigny-lès-Beaune) فرانسه قرار دارد، به موزه‌ای وسیع تبدیل کرده است که بیش از ۲۵۰ موتورسیکلت، ۳۰ خودرو مسابقه‌ای و مجموعه‌ای تاثیرگذار از حدود ۸۰ هواپیما و هلی‌کوپتر جنگی در آن جای دارند. این موزه، بزرگ‌ترین مجموعه شخصی محسوب می‌شود.

مجموعه هواپیما کاخ ساوینی ل بن

مجموعه هواپیما در کاخ ساوینی ل بن

پون زمانی که فقط ۲۰ سال داشت، جمع‌آوری موتورسیکلت‌ها را آغاز کرد. مدتی بعد به موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای علاقه‌مند شد و بین دهه‌های ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰، در چند مسابقه شرکت کرد؛ اما زمانی که تصادفی خطرناک در مسیر مسابقه تقریبا به قیمت جانش تمام شد، تصمیم گرفت که مسابقه را رها کند و به جای آن، به‌سراغ جمع‌آوری مجموعه‌ای از ماشین‌ها رفت.

علاقه‌ی پون به هواپیماها به قبل‌تر از این برمی‌گردد؛ یعنی دوره خدمت سربازی‌اش طی دهه ۱۹۵۰. او به‌عنوان عضوی از نیروی هوایی، می‌توانست با خلبان‌های مختلف ملاقات کند و انواع هواپیماها را ببیند. او ۳۰ سال پیش، خرید هواپیماهای از رده خارج از سراسر دنیا، شامل انگلستان، پرتغال، روسیه و فرانسه را آغاز کرد.

متیور ان‌اف ۱۱ - موزه هواپیماهای جنگی فرانسه

پون به گینس گفت:

من با تیمی از مهندسان مکانیک سفر می‌کردم تا هواپیماها را بخرم، قطعات آن را باز کنم، جرثقیل کرایه کنم و کسی را پیدا کنم تا آن‌ها را به فرانسه منتقل کنم.

آخرین مورد، یک هواپیمای سیبر (Sabre) آمریکایی است که آن را در سوئد خریدم. ما آن را تعمیر، رنگ‌آمیزی و کاملا تمیز کردیم؛ درست مانند هواپیمای نو.

پون، قلعه و باغ‌های اطرافش در ساوینی ل بن را اوایل دهه ۱۹۸۰ خرید. این قلعه را در ابتدا دوک اودو در سال ۱۳۴۰ میلادی ساخته بود؛ اما در سال ۱۴۷۸ به‌خاطر حمله بورگاندی توسط لویی یازدهم ویران شد. اوایل قرن هفدهم، خانواده بوییه (Bouhier) آن را بازسازی کردند.

موزه ساوینی د بن فرانسه

زمانی که پون این ملک را خرید، باغ‌ها بایر بودند؛ بنابراین چهار هکتار از آن‌ها را به کاشت درخت مو اختصاص داد و دو - سه هکتار آن را برای هواپیماهایش آماده کرد. مجموعه‌ی خودروهای مسابقه‌ای و موتورها، در محیطی کاملا سرپوشیده است.

کاخ موزه ساوینی ل بن فرانسه

کاخ ساوینی ل بن، فرانسه

پون در کنار مواردی که گفته شد، تجهیزات کشاورزی مانند گاوآهن، تراکتور و عتیقه‌جات هم جمع‌آوری می‌کند. تمام این‌ها در قالب ۹ موزه جداگانه در ملک جالب توجه او چیده شده‌اند. میشل پون سالانه میزبان ۳۵ هزار بازدیدکننده در موزه‌هایش است.

گالری عکس‌های موزه ساوینی ل بن فرانسه

کجارو به گردشگرانی که قصد سفر به فرانسه یا دیگر مقاصد خارجی را دارند، در انتخاب ارزان‌ترین تور کمک می‌کند. شما می‌توانید از میان پکیج‌های ده‌ها آژانس معتبر همکار کجارو، تور فرانسه را انتخاب و سفرتان را با پایین‌ترین قیمت، برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه