پنجره‌های جدید هواپیمای دریم لاینر چگونه کار می‌کنند؟

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
پنجره‌های جدید هواپیمای دریم لاینر چگونه کار می‌کنند؟

آخرین باری که با یک هواپیمای دریم لاینر پرواز کردید، روی کدام صندلی نشسته بودید؟ صندلی کنار پنجره؟ از نحوه‌ی عملکرد پنجره های جدید دریم لاینر تعجب نکردید؟

اگر تابه‌حال با هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ پرواز کرده باشید، حتما می‌دانید که پنجره‌های آن کمی متفاوت از سایر هواپیماها است. اگر برای پیدا کردن یک پرده یا کرکره دورتادور این پنجره را وارسی بکنید، خواهید فهمید که هیچ پرده‌ای وجود ندارد. بلکه‌، دکمه‌هایی در زیر پنجره‌ها تعبیه شده است که مسافران بتوانند میزان نوری که از پنجره به داخل می‌تابد را به‌دلخواه خود تنظیم کنند.

بدون وجود یک پرده‌ی کشویی برای مسدود کردن نور، پنجره های جدید دریم لاینر چگونه کار و آسایش مسافران را فراهم می‌کنند؟ برای دانستن این موضوع ادامه‌ی این مقاله‌ی کجارو را مطالعه کنید.

پنجره های جدید دریم لاینر

پنجره‌ها تنها از یک لایه شیشه ساخته نشده‌اند. باتوجه به اتفاقاتی که در صورت شکسته‌شدن شیشه‌ها برای کابین تحت‌فشار خواهد افتاد، هیچ‌کس تنها یک لایه شیشه‌ای را به‌عنوان پنجره‌ی هواپیما نمی‌پسندد. این پنجره‌های دریم لاینر از دو تکه شیشه تشکیل شده‌اند که فضای بین آن‌ها را یک ژل فشرده اشغال کرده است. این ژل دارای یک جریان الکتریکی است که براساس سطح تیرگی انتخاب‌شده توسط مسافری که روی صندلی مسافر می‌نشیند، کاهش یا افزایش می‌یابد. هر چه میزان جریان الکتریکی داخل ژل بیشتر باشد، ژل تیره‌تر خواهد شد و در نتیجه، نور کمتری از آن عبور خواهد کرد. کمی از شدت این جریان بکاهید و ببینید که چگونه ژل به‌اندازه‌ای روشن خواهد شد که می‌توانید آسمان پشت آن را ببینید.

در اولین سری تولیدشده از پنجره‌های جدید دریم لاینر، ژل داخل جداره‌های آن در تاریک‌ترین حالت خود / بالاترین سطح جریان الکتریکی به رنگ آبی تیره درمی‌آمدند؛ اما تاریک تاریک نمی‌شدند. اما، شرکت ژنتکس (Gentex) تولیدکننده‌ی این پنجره‌ها، فناوری آن‌ها را بهبود بخشید و کاری کرد که ژل به‌طور کامل به رنگ تیره درآید؛ طوری که راه تابش نور به‌داخل کابین را کاملا مسدود کنید و به‌اندازه‌ی کرکره‌های سنتی پنجره‌ها، تاریکی کابین را تامین کند.

پنجره های جدید بوئینگ

علاوه‌بر اینکه هر مسافر می‌تواند تنظیم متفاوتی را برای پنجره‌ی خود انتخاب کند، خدمه‌ی کابین هم به کنترل اصلی دسترسی دارند که می‌توانند رنگ ژل پنجره‌ها را، به‌صورت تک‌به‌تک یا برای کل هواپیما، تغییر بدهند. این ویژگی در حالتی مفید خواهد بود که خدمه بخواهند در پروازهایی که از میان چند منطقه‌ی زمانی مختلف عبور می‌کنند، در زمان طلوع آفتاب تا حد ممکن از تابش نور خورشید به داخل هواپیما جلوگیری کنند و به این صورت، به مسافران کمک کنند تا بیشتر بخوابند. اما، نکته‌ی منفی آن این است که کنترل تنظیم پنجره‌ها به‌صورت دلخواه را از اختیار مسافران خارج می‌کند.

دفعه‌ی بعدی که با یک هواپیمای دریم لاینر مسافرت می‌کنید، نگاهی دقیق‌تر به پنجره‌ها بیندازید. آن‌ها ۶۵ درصد بزرگ از پنجره‌های پیشین هستند و با دکمه‌های تاریک‌کننده کنترل می‌شوند. مسئولان بوئینگ می‌گویند که این پنجره‌ها (و ژل داخل آن‌ها) حداقل ۲۰ سال عمر خواهند کرد و آن‌ها تصمیم دارند به همکاری خود با ژنتکس و سایر شرکت‌ها برای خلق تجربه‌های مشابه برای مسافران ادامه بدهند.

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده و بلیط سفر خود را به مقصدهای خارجی و داخلی شامل بلیط سیستمی، بلیط چارتری، بلیط لحظه آخری و... ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید. 

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه