مشاهده موش‌گوزن ویتنامی پس از ۳۰ سال

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
مشاهده موش‌گوزن ویتنامی پس از ۳۰ سال

موش‌گوزن ویتنامی که آخرین بار در سال ۱۹۹۰ مشاهده شده بود و تصور می‌شد نسلش منقرض شده است، پس از ۳۰ سال برای اولین بار مشاهده شد.

موش‌گوزن ویتنامی که در طول ۳۰ سال گذشته هیچ اثری از آن نبود، اخیراً در ویتنام رؤیت شده است و به ترکیبی از موش و گوزن شباهت دارد. هرچند که اسم این حیوان هم باعث می‌شود، چنین ذهنیتی داشته باشیم. اسم دقیق‌تر آن‌ «موش‌گوزن پشت نقره‌ای» است که توسط دانشمندان حفاظت از حیات‌وحش جهانی در ناحیه‌ی بوم‌شناختی آنامیتی بزرگ ویتنام دوباره کشف شد. از سال ۱۹۹۰ هیچ‌کس این گونه را مشاهده نکرده بود و به همین دلیل گفته می‌شد که نسل آن به‌واسطه‌ی شکار از طریق تله‌های سیمی منقرض شده است.

موش گوزن

دوربین‌های تله‌ای طی یک دوره‌ی ۱۰ ماهه، بیش از ۲۰۰۰ عکس از این گونه‌ها گرفته‌اند؛ اما همچنان مشخص نیست که چه تعداد از آن‌ها در این منطقه حضور دارند. این حیوانات، سُم دارند و به کوچکی یک خرگوش هستند.

سر آن‌ها به رنگ خرمایی است، در حالی که اطراف آن را موهای خاکستری احاطه کرده‌اند. اعتقاد بر این است که موش‌گوزن، کوچک‌ترین حیوان سُم‌دار دنیا به شمار می‌رود. سرپرست این تیم پژوهشی می‌گوید:

پس از کشف این موضوع که موش‌گوزن هنوز هم وجود دارد، نباید دوباره این جانور را گم کنیم و اکنون خیلی سریع به‌دنبال بهترین راه برای حفاظت از آن‌ها هستیم. یکی از این راه‌ها، متوقف‌کردن استفاده از تله‌های سیمی برای شکار این حیوان در منطقه است، یک روش شکار بسیار مخرب که منجر به علائم گسترده‌ی جنگل خالی (به اکوسیستمی گفته می‌شود که فاقد هرگونه پستاندار بزرگ باشد) در ویتنام شده و گونه‌های زیادی از کوهستان آنامیتی را به آستانه‌ی انقراض کشانده است.

موش گوزن ویتنامی

کشف موش‌گوزن نادر، امیدواری‌هایی ایجاد کرده است که سایر گونه‌هایی که گفته می‌شود منقرض‌ شده‌اند، شاید همچنان در حیات‌وحش رؤیت شوند. در واقع اوایل سال جاری بود که بزرگ‌ترین زنبور دنیا پس از ۳۸ سال در اندونزی پیدا شد. در ضمن می توانید تورهای ارزان ویتنام را در کجارو بررسی و مقایسه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه