۱۴ مکان روی زمین که شبیه سیار‌ه های دیگر هستند

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی جمعه، ۲۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
۱۴ مکان روی زمین که شبیه سیار‌ه های دیگر هستند

سفر به سیاره‌های دیگر، لااقل امروزه، برای همه امکان‌پذیر نیست. اما برخی مکان‌ها روی همین سیاره خودمان درست مانند مریخ، ماه، زهره و عطارد و... است. بیایید با آن‌ها آشنا شویم.

تیم تلویزیونی The Planets برای بازسازی اتفاقات شگرفی که بر سیاره‌های مریخ، ونوس و پلوتون اتفاق افتاده است، نیازمند یافتن مناظر غیراین‌جهانی روی زمین بودند. این مقاله، جاهایی را که این تیم به همین منظور رفتند، به‌علاوه‌ی چند مکان دیگر را که شبیه سیارات دیگر هستند، نشان می‌دهد. اگر مایل هستید تا با دیگر عجایب کره زمین آشنا شوید، در ادامه با کجارو همراه باشید.

۱. ویک، ایسلند

ویک

استفان کوپر، کارگردان می‌نویسد:

خط ساحلی شگفت‌انگیز جنوب ایسلند، با آن شن‌های سیاه و صخره‌های آتشفشانی‌اش، فضایی خاطره‌انگیز را برای تصور یکی از دوران‌های سخت تاریخ منظومه شمسی، برای ما فراهم کرد.

گمان می‌رود که طی این دوران فرضی تعداد زیادی از سیارک‌ها در داخل منظومه شمسی با سیاره‌های زمینی برخورد کرده‌اند.

۲. موناتا کولورادا، لانزاروته

مونتانا

کوتر اضافه می‌کند:

در جاهای دیگر سریال، فضای آتشفشانی داخلی لانزاروته کاملا مانند سطح امروزی زهره و عطارد، درست پس از شکل‌گیریشان است.

پارک ملی تیمانفایا (timanfaya) نیز شبیه موتانا کولورادا است.

۳. Solheimajokull، ایسلند

Solheimajokull

کوپر در ادامه می‌گوید:

یخچال‌های طبیعی و رودخانه‌های یخ‌زده‌ی ایسلند نماینده قمر انسلادوس در سیاره زحل هستند که در دوباره‌سازی سرس، سیاره کوتوله، درست همانند ۴.۵ بیلیون سال پیش به ما کمک و این فرصت را برای ما ایجاد کرد تا پا بر سر سیاره پلوتون بگذاریم.

۴. دتیفوس، ایسلند

دتیفوس

آبشارهای دتیفوس (Dettifoss) و گادافوس (Godafoss) در شمال ایسلند نمایی نزدیک از دره Echus Chasma در مریخ، بزرگ‌ترین آبشاری را که تا به حال در منظومه شمسی دیده شده،  نشان می‌دهند.

۵. استرومبولی، ایتالیا

استرومبولی

این آتشفشان فعال نزدیک ساحل ایتالیا نقش آیو (IO)، قمر آتشفشانی سیاره مشتری را در سریال ایفا کرد.

۶. وادی رم، اردن

وادی رم

وادی رم، در فیلم به سطح ماه تبدیل شد.

۷. آتاکاما، شیلی

اتاکاما

بیابان آتاکامای شیلی به‌جز قطب‌ها، خشک‌ترین مکان روی زمین است. تعریفی که برای بیابان‌ها وجود دارد، محیطی است که میانگین باران آن کمتر از ۲۵۰ میلی‌متر در سال است. این در حالی است که آتاکاما کمتر از ۱ میلی‌متر باران دریافت می‌کند. در نتیجه سراسر آن تقریبا عاری از هرگونه گیاه، سایه، شهر یا آلودگی است. این مکان با دره‌هایی که باد ساخته و رودخانه‌های آب شور نه تنها شبیه مریخ است؛ بلکه از آن به عنوان شبیه‌سازی برای امتحان کردن کاوشگر مریخ استفاده شد. این‌ بیابان برای عکاسان مناظر و رویاپردازان، بسیار الهام‌بخش است.

۸. کوهستان تیبستی، لیبی

تیبستی

بزرگ‌ترین بیابان دنیا چیزی بیشتر از دانه‌های شنی است که تمام افق را پوشانده است. مستقیم به سمت شمال چاد بروید. ناگهان جایی را می‌یابید که به آسمان‌ها می‌رسد. این‌جا کوهستان تیبستی (Tibesti) است که در مرز لیبی گسترده شده است و آتشفشان ۳۵۰۰ متری آن لحظات پایکوبی را برای چاد فراهم می‌کند. دانشمندان این مکان را مشابه آتشفشانی بر مریخ به نام Elysium Mons می‌دانند که در سال ۱۹۷۲ کشف شد.

۹. مائونا کیا، هاوایی

مائونا کیا

ناسا پس از بازگشت در سال ۲۰۱۰ نوشت:

مکانی بی‌همتا وجود دارد که بسیاری از مواد شیمیایی و ویژگی‌های فیزیکی‌اش شبیه خاک ماورای جو است.

این مکان مائونا کیا (Mauna Kea)، یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم مکانی در نقطه پایینی سرازیری آن است که شبیه چاله ماه است. این مکان نیز مانند آتاکاما مکان بسیار مناسبی برای آزمایش ماشین‌های اکتشاف فضا است.

۱۰. دره مرگ، کالیفرنیا

دره مرگ

ناسا از دره مرگ (Death Valley)، گرم‌ترین مکان مسکونی دنیا، برای آزمایش مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity Rover) خود که در سال ۲۰۱۲ بر مریخ فرود آمد، استفاده کرد.

۱۱. جزیره دوون، کانادا

جزیره دوون

پروژه Haughton Mars یا به اختصار HMP، از سال ۱۹۹۷ مطالعاتی را در جزیره دوون (Devon) در کانادا آغاز کرده است. وب‌سایت HMP چنین می‌گوید:

این‌جا بزرگ‌ترین جزیره غیرمسکونی روی زمین است که پهنه‌ای گسترده از بیایان‌های صخره‌ای لم‌زرع روی زمین را نشان می‌دهد.

این مکان محوطه‌ای بسیار عالی برای آزمایش انواع فضاپیماها و ماشین‌های فضانوردی است.

۱۲. ساحل اسکلت، نامیبیا

ساحل اسکلت

خیلی از مکان‌های روی زمین مناسب آزمایشات ناسا نیستند؛ اما بسیار شبیه به سیاره‌های دیگر هستند؛ مانند نامیبیا که منزلگاه ساحل وسیع شنی اسکلت (Skeleton) است. این سرزمین به «سرزمینی که خدا در عصبانیت خلق کرد» معروف است.

۱۳.Tsingy de Bemaraha، ماداگاسکار

Tsingy de Bemaraha ماداگاسکار

منطقه محافظت‌شده‌ی Tsingy de Bemaraha، هزارتویی از سنگ‌های آهکی است که سطح قابل‌توجهی از غرب ماداگاسکار را به خود اختصاص داده است. این هزارتو با دره‌های منحنی‌شکل، غارها، تونل‌ها و مارپیچ‌ها کاملا غیرقابل‌ عبور است و تقریبا کشف نشده‌اند. همچنین زمین‌شناسی منحصربه‌فرد این منطقه به معنای وجود گونه‌های بومی در میان آسمان‌خراش‌های آهکی است.

۱۴. Dallol، اتیوپی

Dallol، اتیوپی

آخرین مقصد ما Dallol در اتیوپی است. اینجا، در پیوستگاه سه‌گانه‌ی سه زمین‌ساخت صفحه‌ای، آفریقا ۱۱۶ متر زیر سطح دریا فرو رفته است. با اینکه در این مکان دشت‌های نمکی، آتشفشان‌ها، چشمه‌های سولفوری و گدازه‌های جوشان وجود دارد؛ اما ریزاندامگان همچنان در آن به زندگی خود ادامه می‌دهند؛ بنابراین دانشمندان از این مکان دیدن کردند تا به زندگی احتمالی روی سیارات دیگر پی ببرند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه