ونیز به‌خاطر سیلی بی‌سابقه در حال غرق شدن است

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
ونیز به‌خاطر سیلی بی‌سابقه در حال غرق شدن است

امواج بلند فصلی در اکثر سال‌ها در ونیز اتفاق می‌افتند، اما این بار شدت موج آن به‌حدی بلند بود که در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشت،‌ به‌طوری که بخش زیادی از شهر در آب فرورفت.

به‌دنبال وقوع بلندترین موجی که در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته، بخش‌هایی از شهر ونیز به زیر آب فرو رفته و از همین‌رو شهردار این شهر ایتالیایی درخواست وضعیت اضطراری کرده است. گردشگران و ساکنان ونیز پس از طوفان و باد و باران شدید سه‌شنبه شب، در حالی به تردد در شهر پرداختند که تا زانو در آب بودند. با افزایش ارتفاع امواج به ۱٫۸۷ متر، ساعت ۱۱ شب آژیر خطر در سراسر شهر به صدا درآمد.

سیل ونیز

مقامات گفتند كه تا صبح چهارشنبه، بیش از ۸۵ درصد ونیز دچار سیل شده؛ به‌طوری که سیلاب اکثر خیابان‌ها و میدان‌ها را فراگرفته و آب وارد کافه‌ها، شرکت‌ها و خانه‌ها شده بود و همین موضوع باعث ایجاد اختلال در شهر شد. طبق گزارش‌ها، دو نفر در این اتفاق جان خود را از دست دادند و سه اتوبوس آبی عمومی غرق شد.

میدان سن مارکو که در کم‌ارتفاع‌ترین مناطق ونیز قرار دارد، یکی از بدترین نقاط سیل‌زده بود. بیش از ۹۰ سانتی‌متر آب وارد سردابه‌ی کلیسای جامع سن مارکو شده و درست مثل کل شهر ونیز و جزایر آن، دچار خسارت‌های جدی شده است. لوئیجی بروگنارو، شهردار ونیز در توییتی اعلام کرد:

ما هم‌اکنون با موج فوق‌العاده بلندی مواجه شده‌ایم. همه برای مقابله با این شرایط اضطراری بسیج شده‌اند. از دولت درخواست کمک کرده‌ایم. خسارت‌های این سیلاب بسیار سنگین است و می‌تواند به صدها میلیون یورو برسد. این اتفاق در اثر تغییرات اقلیمی رخ داده است.

جاهای دیدنی ونیز

شهردار ونیز می‌گوید که وضعیت جزیره‌ی پلسترینا در حاشیه‌ی تالاب ونتزیا بحرانی است، چراکه آب باعث غرق‌شدن دیوارهای دریایی شده است. مدارس و بیمارستان‌ها تعطیل شده‌اند و مقامات به شهروندان توصیه می‌کنند که منازل خود را ترک نکنند. گارد ساحلی ایتالیا از قایق‌های محلی به‌عنوان آمبولانس‌های آبی استفاده می‌کند و رمپ‌های موقت برای گردشگران و ساکنان گذاشته شده است.

شهر ونیز

طبق آمارهای دولت، از زمان ثبت رکوردها تاکنون، ارتفاع امواج فقط یک بار بیشتر از موج بلند روز سه‌شنبه بود که با ۱٫۹۴ متر در سال ۱۹۶۶ اتفاق افتاد. ونیز به‌طور مرتب سالانه چندین بار دچار سیل می‌شود؛ اما در سال‌های اخیر پدیده‌ی موسوم به آکوا آلتا (Acqua alta) با افزایش سطح آب دریاها تشدید شده است. در اکثر سال‌ها، این موج بلند فصلی از تالاب ونتزیا سرریز شده و باعث وقوع سیل در خیابان‌ها و میدان‌های شهر می‌شود، به‌طوری که مردم محلی و گردشگران مجبور به پوشیدن چکمه می‌شوند؛ اما در اتفاق روز سه‌شنبه، شدت موج به‌حدی بلند بود که باعث وقوع سیل در مکان‌های تاریخی و خسارت به قایق‌های سراسر شهر شد. بارندگی‌های سهمگین و ماه کامل طبیعتاً باعث بروز چنین امواج بلندی می‌شود، هرچند که شهردار ونیز، تغییرات اقلیمی و افزایش آب سطح دریا را عامل تشدید این سیل‌ها با گذشت هر سال می‌داند.

ونیز

تقریباً حدود سه سال قبل، یکی از نویسندگان سایت AFAR اعلام کرد که موج بلند فصلی ونیز فقط در بعضی زمستان‌ها اتفاق می‌افتد؛ اما بسته به وضعیت تغییرات اقلیمی، این پدیده می‌تواند هر سال رخ دهد و برای نیمی از سال تداوم داشته باشد. پروژه‌ی حفاظت از ونیز در برابر سیلاب موسوم به «MOSE» شاید تنها شانس این شهر برای نجات باشد. در صورت تکمیل پروژه‌ی مذکور، موانع زیر آب می‌توانند با مسدودکردن فیزیکی ورود حجم زیادی از آب به تالاب ونتزیا، شدت سیلاب را محدود کنند. در واقع مسئولان شهرداری می‌خواهند با این موانع متحرک تأثیر امواج بلند را کاهش دهند؛ اما این پروژه با رسوایی و تأخیر مواجه شده و هنوز تکمیل نشده است. شهردار ونیز در توییتی گفته است که این پروژه به تأخیر افتاده‌ باید هر چه زودتر به اتمام برسد. او می‌گوید:

فکر و ذکر ما فقط برآورد خسارت‌ها نیست، بلکه ما به فکر آینده‌ی شهر ونیز هستیم.

با پیش‌بینی وضعیت بد هوا در روزهای آینده، به گردشگران توصیه می‌شود که احتیاط کنند. به‌دنبال بارندگی‌های سیلابی و بادهای شدید در جنوب کشور ایتالیا، مناطق باسیلیکاتا، کالابریا و سیسیل نیز در بالاترین وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند.

کدام جاهای دیدنی ونیز تعطیل شده‌اند؟

جاذبه های ونیز

مسافران ونیز باید بدانند که مشخص نیست چه زمانی سیلاب جاری فروکش کند یا موج بلندی بعدی چه موقع رخ خواهد داد. در حال حاضر، تمام مدارس ونیز تعطیل هستند و این وضعیت حداقل تا ۲۳ آبان (۱۴ نوامبر) ادامه خواهد یافت. با اینکه گردشگران برای امنیت خود بهتر است از محل اقامت‌شان بیرون نیایند؛ اما برخی هتل‌ها چکمه‌ی پلاستیکی یک بار مصرف را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. گردشگرانی که با وجود آب‌گرفتگی و سیلاب در شهر قصد گشت‌وگذار دارند، باید جانب احتیاط را رعایت کنند.

هیچ‌کس در سیل اخیر ونیز غرق نشده است؛ اما مردی حدوداً ۷۰ ساله در جزیره‌ی پلسترینا که تلاش می‌کرد آب ناشی از سیل که وارد خانه‌اش شده بود را با پمپ خارج کند، در اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست داد.

سیلاب ونیز

همان طور که شهردار ونیز در توییت خود گفته بود، کلیسای جامع سن مارکو در اثر سیل اخیر متحمل خسارت‌های بسیار گسترده‌ای شده است. این کلیسا که در وسط میدان سن مارکو قرار دارد، حدود ۹۰۰ سال قبل ساخته شد و فقط ۶ بار دچار سیل شده که دو مورد از آن‌ها در دو سال گذشته بوده است. از آنجا که سردابه‌ی کلیسا به‌طور کامل در سیل فرورفته است، مقامات شهری نگران هستند که ستون‌های آن نیز آسیب‌ دیده باشد. این کلیسا در حال حاضر تعطیل است و زمان دقیق بازگشایی آن مشخص نیست.

قصر دوک در روز سه‌شنبه از طریق پل‌های پیاده‌روی برآمده، باز بود؛ اما در روز چهارشنبه تعطیل شد. در حساب توییتری موزه‌های ونیز اعلام شده است که انتظار می‌رود، قصر دوک در روز جمعه، ۲۴ آبان فعالیت خود را از سر بگیرد. علاوه بر این، گفته شد که سایر جاهای دیدنی ونیز نظیر برج ساعت سن مارکو، موزه‌ی تاریخ و هنر کورر، موزه‌ی شیشه مورانو و موزه‌ی بورانو لِیس از روز پنج‌شنبه، ۲۳ آبان مجدداً پذیرای گردشگران هستند.

تئاتر لا فنیچه

گالری بین‌المللی هنر مدرن Ca’ Pesaro در حال حاضر به‌خاطر آتش‌سوزی‌ ناشی از یک اتصال کوتاه الکتریکی تعطیل است و مشخص نیست که آیا این گالری مشابه سایر موزه‌های ونیز در روز پنج‌شنبه به روی بازدیدکنندگان باز خواهد شد یا خسارت‌های ناشی از این حادثه جدی‌تر هستند.

مسئولان تئاتر بزرگ لا فنیچه احتیاط بیشتری به خرج دادند و با واردشدن سیل به اتاق کنترل این مجموعه، برق آن را قطع کردند. کنسرت‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه شب به‌خاطر سیل لغو شده‌اند. جالب است بدانید،‌ این اپراخانه در سال ۱۹۹۶ به‌طور کامل در آتش سوخت و مجدداً بازسازی شد.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet afar

دیدگاه