دانشمندان به خواندن طومارهای نیم‌سوخته هرکولانیوم امیدوار شدند

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
دانشمندان به خواندن طومارهای نیم‌سوخته هرکولانیوم امیدوار شدند

دانشمندان دانشگاه کنتاکی مشغول کار روی پروژه‌ای هستند تا طومارهای نیم‌سوخته‌ی دو هزار و چند ساله‌ای را که سال ۱۷۵۲ از زیر خاکستر شهر مدفون‌شده‌ی هرکولانیوم در ایتالیا بیرون کشیدند، بخوانند.

دانشمندان امیدوار هستند بتوانند طومارهای نیم‌سوخته‌ی ناشی‌از فوران آتشفشان وزوو (Vesuvius) را با استفاده از ابزار دیجیتالی و با تابش نوری ۱۰ برابر روشن‌تر از نور خورشید، باز کنند. آتشفشان وزوو یا وزوویوس، یکی از آتشفشان‌های معروف و فعال در ایتالیا است که شهرت خود را مدیون فوران‌های انفجاری است که یک بار منجر به تخریب کامل چند شهر در سال ۷۹ میلادی شد. شهرهای مدفون‌شده در زیر خاکسترهای ناشی‌ از آن فوران سهمگین، هنوز به همان صورت نگه‌داری می‌شوند.

یکی از طومارهای بازمانده از شهر هرکولانیوم (Herculaneum؛ یکی از شهرهای تخریب‌شده در سال ۷۹ میلادی) که اکنون در مالکیت بنیاد فرانسه (L'Institut de France) قرار دارد، توسط گروه ابتکار در مرمت دیجیتالی دانشگاه کنتاکی (University of Kentucky's Digital Restoration Initiative) در مرکز منبع نور دایاموند (Diamond Light Source) واقع در آکسفوردشر، در کشور انگلستان، اسکن شد. دانشمندان دانشگاه کنتاکی می‌گویند مشغول کار روی تکنیکی هستند تا بتوانند این متون باستانی و آسیب‌پذیری را که بیشتر از ۲۰۰۰ سال ناخوانده باقی مانده‌اند، رمزگشایی کنند.

طومار هرکولانیوم

هرگونه تلاش فیزیکی برای باز کردن طومارها منجر به نابودی آن‌ها خواهد شد

دبلیو. برنت سیلز (W. Brent Seales) که ریاست گروه پژوهشی دانشگاه کنتاکی را به‌عهده دارد، به سی ان ان گفت او و همکارانش به‌تازگی از سفری کاری از انگلستان بازگشته‌اند. آن‌ها در آنجا با استفاده‌ از فناوری موسوم به سنکروترون موفق شدند تصاویری دقیق از طومارهای شهر باستانی هرکولانیوم به دست بیاورند.

فناوری سنکروترون در مرکز منبع نور دایاموند، روشی برای شتاب بخشیدن به الکترون‌ها است تا بتوانند نوری ۱۰ میلیارد برابر روشن‌تر از نور خورشید از خود ساطع کنند. سیلز می‌گوید این فناوری، انرژی را متمرکزتر می‌کند، طوری که مانند یک لیزر عمل می‌کند:

[با استفاده از این روش،] امواج با سرعت زیاد به‌جلو می‌تابند.

دانشمندان امیدوار هستند طومارهای نیم‌سوخته‌ی هرکولانیوم را بخوانند

طومار هرکولانیوم

خواندن طومارهایی که از بارش خاکستر و آتش کوه وزوو بر سر شهرهای رومی پمپئی (Pompeii) و هرکولانیوم (Herculaneum) در سال ۷۹ میلادی جان سالم به در برده‌اند، نیازمند دقت زیادی است و لزوم استفاده از این فناوری در این پروژه به‌شدت احساس می‌شود. این طومارها در ویلایی در هرکولانیوم که گفته می‌شود رابطه‌ای بین آن و خانواده‌ی ژولیوس سزار وجود دارد، مدفون بودند و سال ۱۷۵۲ کشف شدند. دانشمندان بر این باور هستند که باز کردن طومارها که در اثر فوران آتشفشان به حالت نیم‌سوخته در آمده‌اند، می‌تواند موجب نابودی آن شود.

هرگونه تلاش فیزیکی برای باز کردن طومارها می‌تواند منجر به نابودی آن‌ها شود؛ بنابراین، وظیفه‌ای که به عهده‌ی پژوهشگران دانشگاه کنتاکی گذاشته شده، استفاده از روش‌های پیچیده‌ی تصویربرداری برای مشاهده‌ی لایه‌های ظریف پاپیروس است که صدها بار دور خود پیچیده شده است.

یادگیری ماشین می‌تواند به ردیابی جوهر نوشته‌ها کمک کند

طومار هرکولانیوم

اعضای پروژه‌ی رمزگشایی از طومار هرکولانیوم
ردیف جلو: جنس دوپکا، برنت سیلز، فرانسوا برارد، کریستی چاپمن. ردیف عقب: رابرت اتوود و توماس کانولی

گروه سیلز، زمانی که برای استفاده از منبع نور دایاموند در انگلستان به‌سر می‌بردند، چهار قطعه‌ی یک صفحه‌ای را به‌همراه طومار در هم پیچیده شده‌ی هرکولانیوم را اسکن کردند. آن‌ها می‌خواهند از قطعه‌های یک صفحه‌ای به‌عنوان اساس کار خود و آموزش یک برنامه‌ی یادگیری ماشین استفاده کنند تا تفاوت‌های موجود بین جوهر و پاپیروس را در لایه‌های بی‌شمار در هم لوله‌شده‌ی طومار تشخیص بدهند. سیلز و گروهش، این فرایند را در مقاله‌ای که در ماه مه در ژورنال علمی Plos One منتشر کردند، به‌صورت کامل توضیح دادند.

سیلز این کار را مانند روش‌های کاری شرکت‌های فیلمسازی هالیوودی برای تولید جلوه‌های ویژه می‌داند. او پیش‌بینی می‌کند که خواندن طومار با استفاده از نرم‌افزار بازگشایی مجازی آن‌ها، حداقل ۶ ماه دانشجویان و دانشمندان را به خود مشغول خواهد کرد.

آنچه آن‌ها در نهایت موفق به خواندن آن خواهند شد، هر چه که باشد، خواه یک فهرست خرید باستانی و خواه یک متن فلسفی یونانی، بیانگر ماهیت درد و رنج خواهد بود. سیلز، که خود نیز یک مسیحی است، می‌گوید امیدوار است کارشان نهایت به خواندن یک متن مذهبی ختم شود؛ متنی که قدمت آن به دوران فوران وزوو برسد.

او می‌گوید تلاش‌های کلی دانشگاهیان برای «فرهیخته باقی ماندن» می‌تواند انگیزه‌ای برای پیروزی باشد:

خیلی مهم است که بین خودمان و بشریت زمان‌های گذشته، رابطه‌ای ایجاد کنیم.

او معتقد است:

اگر برای نجات آن‌ها تلاش کرده‌ایم، پس برای خواندن آن‌ها هم باید تلاش کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه