فوشیمی‌ ایناری؛ معبدی ژاپنی با هزاران دروازه نارنجی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
فوشیمی‌ ایناری؛ معبدی ژاپنی با هزاران دروازه نارنجی

معبد فوشیمی‌ ایناری یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین جاذبه‌های گردشگری کیوتو به‌ شمار می‌رود که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

«معبد فوشیمی‌ ایناری» (Fushimi Inari Shrine)، یکی از مهم‌ترین معابد شینتو در جنوب کیوتو به شمار می‌رود. این معبد به‌خاطر هزاران دروازه‌ «توری» (torii) نارنجی رنگش شهرت دارد که شبکه‌ای از مسیرهای پشت ساختمان اصلی را پوشش می‌دهند. این مسیرها به جنگل کوه مقدس ایناری منتهی می‌شوند که ۲۳۳ متر ارتفاع دارد و بخشی از محوطه‌ی معبد به حساب می‌آید. گفته می‌شود این معبد محبوب دارای ۳۲ هزار معبد زیرمجموعه در سراسر ژاپن است.

فوشیمی ایناری

از میان چندین هزار معبدی که به ایناری، خدای برنج و فراوانی در آئین شینتو اختصاص دارد، معبد فوشیمی‌ ایناری، یک سروگردن از همه بالاتر و مهم‌تر است. گفته می‌شود که روباه‌ها پیام‌رسان‌های ایناری بودند و به همین دلیل تعداد زیادی مجسمه‌ی روباه در محوطه‌ی معبد به چشم می‌خورد. این معبد پیشینه‌ای باستانی دارد و قدمت آن به زمان پیش از انتقال پایتخت به توکیو در سال ۷۹۴ برمی‌گردد. بنای معبد اصلی در سال ۱۴۹۹ ساخته شده ‌است و دروازه‌ی اصلی در دامنه‌ی تپه قرار دارد.

فوشیمی ایناری

با اینکه اصلی‌ترین دلیل بازدید گردشگران خارجی از فوشیمی‌ ایناری، گشتن مسیرهای کوهستانی آن است؛ اما ساختمان‌های معبد نیز در نوع خود جذاب و دیدنی هستند. در ورودی معبد، دروازه‌ی رومون قرار دارد که در سال ۱۵۸۹ توسط رهبر معروف تویوتومی هیدِیوشی اهدا شد. بازدیدکنندگان پس از عبور از در ورودی، به تالار اصلی معبد می‌رسند؛ جایی که باید با اهدای پیشکشی کوچک، احترام خود را نشان دهند.

فوشیمی ایناری

در قسمت پشتی محوطه‌ی اصلی معبد، ورودی پیاده‌روی دروازه‌‌ی توری قرار دارد که با ردیف‌هایی دوتایی از دروازه‌های متراکم و موازی موسوم به «سِنبون توری» (هزاران دروازه توری) آغاز می‌شود. این دروازه‌ها که کل مسیر را احاطه کرده‌اند، از طرف افراد و گروه‌ها اهدا شده‌اند و بازدیدکنندگان می‌توانند نام هر اهداکننده و تاریخ اهدا را در پشت هر دروازه مشاهده کنند.

قیمت این دروازه‌ها از حدود ۳۶۰۰ دلار برای اندازه‌های کوچک شروع می‌شود و تا حدود ۹۲۰۰ دلار برای دروازه‌های بزرگ ادامه دارد. کوه‌نوردی تا قله‌ی کوه و برگشت از آن حدود دو تا سه ساعت زمان می‌برد، با این حال بازدیدکنندگان می‌توانند تا هر جا که مایل هستند بروند و برگردند. در طول این مسیر، چندین معبد کوچک با تعدادی دروازه‌ی توری کوچک وجود دارد که بازدیدکنندگان با مبالغ کمتری آن‌ها را وقف کرده‌اند. چند رستوران کوچک نیز در طول این مسیر فعالیت می‌کنند که غذاهای محلی نظیر سوشی ایناری و اودون روباه را به شکل تکه‌های توفو سرخ‌شده سرو می‌کنند؛ غذایی که گفته می‌شود موردعلاقه‌ی روباه‌ها بوده است.

فوشیمی ایناری

بازدیدکنندگان پس از حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه و کاهش تدریجی تراکم دروازه‌های توری، به تقاطع Yotsutsuji می‌رسند که تقریباً در میانه‌ی راه قرار دارد و می‌توانند برخی از زیباترین چشم‌اندازهای کیوتو را به نظاره بنشینند. از اینجا به بعد، مسیر پیاده‌روی به شکل راهی مدور تا قله ادامه می‌یابد. بسیاری از گردشگران تا همین نقطه بالا می‌روند، چراکه بالاتر از این نقطه جذابیت بیشتری در انتظار آن‌ها نیست و از تراکم دروازه‌ها نیز کاسته می‌شود.

دسترسی به معبد فوشیمی‌ ایناری

فوشیمی ایناری

معبد فوشیمی ایناری دقیقاً بیرون ایستگاه ایناری جی‌آر (JR Inari Station) قرار دارد که در امتداد خط نارا جی‌آر، دومین ایستگاه از ایستگاه کیوتو به حساب می‌آید. فاصله‌ی آن تا ایستگاه توکیو فقط پنج دقیقه است و ۱٫۲۹ دلار هزینه برمی‌دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند با پیاده‌روی کوتاهی از ایستگاه فوشیمی‌ ایناری در امتداد خط اصلی کیهان (Keihan Main Line)، به معبد برسند. این معبد همیشه باز بوده و بازدید از آن‌ رایگان است.

اگر شما هم مشتاق سفر به ژاپن و بازدید از معبد فوشیمی ایناری هستید می‌توانید به کمک کجارو قیمت تور ژاپن آژانس‌های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین‌ترین قیمت از آژانس‌های همکار کجارو بخرید.

مطالب مرتبط:

منبع japan-guide

دیدگاه