راهنمای صوتی دقیق گوگل مپ معرفی شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
راهنمای صوتی دقیق گوگل مپ معرفی شد

قابلیت راهنمای صوتی دقیق گوگل مپ در ۱۸ مهر مصادف با روز جهانی بینایی معرفی شد که به افراد کم‌بینا و نابینا کمک می‌کند تا بتوانند هنگام پیاده‌روی راحت‌تر به مقصد خود برسند.

اگر بگوییم که گوگل مپ، شیوه‌ی سفر را تغییر داده و مسیریابی در مناطق ناآشنای دنیا را برای جهانگردان بیش از پیش آسان کرده است، بی‌شک اغراق نکرده‌ایم.

اکنون جدیدترین قابلیت گوگل مپ، حس اعتماد به نفس و دردسترس‌بودن مکان‌ها را به افراد دچار نقص بینایی به ارمغان آورده است. در روز ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر) مصادف با روز جهانی بینایی، گوگل مپ از راهنمای صوتی دقیق خود رونمایی کرد؛ این اولین پلتفرمی به شمار می‌رود که توسط افراد دارای معلولیت بینایی و برای آن‌ها ساخته شده است.

این قابلیت در حال حاضر روی پلتفرم‌های اندروید و آی‌اواس و به زبان انگلیسی در ایالات متحده آمریکا و زبان ژاپنی در ژاپن در دسترس علاقه‌مندان است و کار روی زبان‌ها و کشورهای دیگر ادامه دارد.

گوگل مپ

کاربران با استفاده از راهنمای صوتی گوگل مپ می‌توانند انتخاب کنند که هنگام گشت‌وگذار در شهر با پای پیاده، اطلاعیه‌ها و اعلان‌های صوتی دریافت کنند، از جمله دریافت هشدار هنگام عبور از تقاطع‌های شلوغ، تأیید مسیر صحیح یا هشدار درباره‌ی مسیر اشتباه،‌ مشخص‌کردن مسیر و اینکه چه مسافتی باید طی شود تا کاربر به خیابان بعدی بپیچد.

واکانا سوگیاما (Wakana Sugiyama)، تحلیلگر کسب‌وکار دفتر گوگل در توکیو و یکی از مشاوران و آزمایش‌کنندگان این پروژه، می‌گوید:

این به‌روزرسانی‌های مکرر نه‌تنها به فرد کم‌بینا کمک می‌کند تا از نقطه‌ی الف به نقطه‌ی ب برود؛ بلکه در مواقعی که تنها سفر می‌کنیم نیز می‌تواند به ما اعتمادبه‌نفس و اطمینان بیشتری بدهد. این قابلیت جدید شاید برای افراد بینا خیلی خارق‌العاده به نظر نرسد، اما به افراد کم‌بینا یا نابینا امکان سفر و گشتن در جاهای جدید و ناآشنا را می‌دهد.

گوگل مپ

هدف گوگل این است که این راهنمای صوتی دقیق برای صدها میلیون نفر در سراسر جهان که نابینا و دارای اختلال بینایی متوسط تا شدید هستند، مفید باشد؛ با این حال شرکت مذکور امید دارد که قابلیت جدید گوگل مپ برای همه‌ی مسافران قابل‌استفاده باشد، حتی کسانی که می‌خواهند در طول سفر کمتر از صفحه‌ی موبایل یا وسایل الکترونیکی خود استفاده کنند یا برای پیداکردن مسیر به مقداری کمک نیاز دارند.

برای فعال کردن این قابلیت، به بخش تنظیمات در گوگل مپ رفته و «Navigation» را انتخاب کنید. در پایین لیست، در زیر عنوان «Walking options»، گزینه‌ی «Detailed voice guidance» را پیداکرده و آن را فعال کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه