آیا کمبود خلبان با نسخه جدید شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت حل می‌شود؟

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۰
آیا کمبود خلبان با نسخه جدید شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت حل می‌شود؟

غول دنیای بازی از خواب زمستانی خود بیدار می‌شود؛ شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت پس از سیزده سال دوباره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت (Microsoft Flight Simulator) از سال ۱۹۸۲، یکی از ابزار محبوب خلبان‌های ایرلاین‌ها و جنگنده‌های مختلف بوده است. این ابزار کامپیوتری پرطرفدار، پس از انتشار شبیه‌سازی پرواز مایکروسافت X (با حروف اختصاری FSX) در سال ۲۰۰۶ که دهمین نسخه از آن به شمار می‌آید، بدون استفاده مانده بود.

اما، ۱۳ سال خاک خوردن در گوشه‌ی انبارها باعث نشد که اشتیاق سینه‌چاکان پرواز نسبت به آن خاموش شود؛ یعنی همان افرادی که این بازی را در در لطیفه‌ها و شوخی‌های خود زنده نگه داشتند یا تولیدکنندگان محتوایی که افزونه‌هایی مانند هواپیماهای جدید، فرودگاه‌های جدید و صحنه‌های جدید به آن افزودند.

در جهان کوچک - اما همیشه در حال گسترش - بازی‌های سبک پروازی، حتی یک اکوسیستم فرعی به شبیه‌سازی کنترل ترافیک هوایی اختصاص داده شده است و افراد و شرکت‌هایی مانند VATSIM، IVAO و Pilotedge در آن کنترل امور مربوط‌به مسیرهای پروازی و شرکت‌های هواپیمایی مجازی جهان را به عهده دارند.

سرجیو کوستا، یکی از مشتاقان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت، با هیجان می‌گوید:

شبیه‌سازی پرواز [کار] بسیار بزرگی است. این پروژه‌ای، [تجربه‌ای] جهانی است و بیش از هزاران نفر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

کوستا که خود یک برنامه‌نویس کامپیوتر است و در لیسبون، پرتغال، زندگی می‌کند، در خانه‌ای پر از نمایشگر، دسته‌‌ی بازی و پدال‌های پا زندگی می‌کند که یادآور رابط‌های فیزیکی هلیکوپتر است؛ سبک پرواز موردعلاقه‌ی وی.

شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

او می‌گوید:

من از سال ۱۹۹۴ از شبیه‌سازهای پرواز استفاده می‌کنم و [من هم] به همان دلیلی که بیشتر افراد در جامعه‌ی عاشقان پرواز [این کار را می‌کنند]، این کار را شروع کردم... به‌خاطر شوق پرواز و تصویر درون ذهن‌هامان مبنی بر تماشای پرندگان از بالا و تمایل به پرواز.

رویا همیشه به حقیقت می‌پیوندد

تریستان آیتون، که در نیو سات ولز در استرالیا زندگی می‌کند و اوقات فراغت خود را صرف تهیه‌ی سناریوها و یونیفرم‌های پرواز می‌کند، می‌گوید:

شاید مایکروسافت در ۱۳ سال گذشته حضور پررنگی نداشت، اما این ژانر همچنان پرتحرک بوده است.

کار روزمره‌ی آيتون شامل آموزش خلبانی برای هوانوردان تازه‌کار در دنیای واقعی است که با استفاده از شبیه‌سازهای دسکتاپ انجام می‌شود.

شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

کوستا و آیتون، که به‌خاطر فعالیت‌شان در رسانه‌های اجتماعی و حضور در فروم‌های تخصصی، در میان دوستداران پرواز افرادی شناخته‌شده هستند، خوشحالی خود را از FSX ابراز می‌کنند. آن‌ها و چند نفر دیگر از افرادی که بادقت ازمیان فعالان این صنعت انتخاب شده‌اند، کاملا تصادفی، ایمیلی از طرف مایکروسافت دریافت کرده‌اند که آن‌ها را به شرکت در رویداد پیش‌نمایش این شبیه‌ساز فرا خوانده است. قرار است این رویداد در سپتامبر ۲۰۱۹ در واشنگتن برگزار شود و طی آن، نسخه‌ی پری-آلفای شبیه‌ساز جدید پرواز تست شود.

دعوت‌نامه‌ی مایکروسافت، حکم همان بلیط طلایی کارخانه‌ی شکلات‌سازی ویلی ونکا رابرای کوستا و آيتون دارد. اما، اینجا یک سوال بزرگی مطرح می‌شود: چرا مایکروسافت می‌خواهد شبیه‌ساز پرواز خود را احیا کند؟

یورگ نویمان، رئیس بخش شبیه‌ساز پرواز در مایکروسافت، به CNN گفت:

در راهرورهای مایکروسافت، همیشه رویای ساخت شبیه‌ساز پرواز دیگری وجود داشته است. بعضی وقت‌ها، آنچه اتفاق می‌افتد  نقطه‌ی تلاقی همه خواسته‌ها است.

می‌دانستیم که FSX بسیار مورد توجه [پروازدوستان قرار گرفته] است؛ افراد بسیاری آن را بازی می‌کردند و عاشقش بودند. اما، برای انجام کاری که شما را به‌معنای واقعی کلمه به جلو براند، به یک عامل تحریک نیاز دارید. در مورد پروژه‌ی خاص ما، بین فناوری، ابزار و شرکا، همگرایی کاملی وجود داشت.

شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

موتور شگفت‌انگیز برای تغییر جهان

این فناوری به زمانی بازمی‌گردد که نویمان مشغول همکاری با استودیوی آزوبو (Asobo) بود. استودیوی آزوبو، یک توسعه‌دهنده‌ی بازی مبتنی‌بر بوردو (Bordeaux) است که آن زمان مشغول کار روی پروژه‌ای برای پلتفرم هولولنز واقعیت ترکیبی مایکروسافت بود. او می‌گوید با استفاده از این شبیه‌ساز می‌توانید به همه‌جای زمین بروید... حتی به ماچو پیچو. در همین حین، موتور جست‌و‌جوی بینگ مایکروسافت اقدام به گردآوری پایگاه داده‌ای با کیفیت و بسیار واقعی از تصاویر ماهواره‌ای کرده است. به گفته‌ی نویمان:

سیاره با سرعتی بالا اسکن شد. ما دو پتابایت داده با جزئیات بسیار دقیق در بینگ داریم و می‌خواهیم به‌زودی نقشه‌ی کل سیاره را ترسیم کنیم. بنابراین، شما نیاز به ابزار دارید. شما باید همه آن داده‌ها را ذخیره کنید و باید آن‌ها را در اختیار مردم قرار بدهید؛ بنابراین، ما زیرساخت لازم را با استفاده از آژور (Azure) داریم که به‌ما این امکان را می‌بخشد تا این داده‌ها را به دستگاه هر فرد منتقل کنیم.

در نقطه‌ای از راه این سفر، در حین فرایند توسعه‌ی هولولنز، فردی تصمیم گرفت تا هواپیما را هم وارد بازی کند و ناگهان، ظرفیت احیای شبیه‌ساز پرواز امکان‌پذیر شد.  اما این کار به نظر شرکا بستگی داشت؛ شرکای پروژه شامل تولیدکنندگان هواپیما، ارائه‌دهندگان داده‌ها، استفاده‌کنندگان و شرکت آزوبو بود که نویمان معتقد است بهترین توسعه‌دهنده برای انجام این کار است. چراکه آن‌ها موتور بسیار جذابی برای رندر یک دنیای بزرگ و باعظمت در اختیار دارند.

بررسی شرایط جوی بااستفاده‌از داده‌های حقیقی

وقتی سباستین لاچ، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران آزوبو، همکاری با مایکروسافت برای ساخت شبیه‌ساز جدید پرواز را آغاز کرد، اولین کاری که انجام داد گذراندن کلاس‌های پرواز بود. بخش عمده‌ای از کارکنان آزوبو هم پرواز را آغاز کردند تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها همه‌چیز را درباره‌ی آنچه می‌خواستند نسخه‌ی دیجیتالیش را خلق کنند، می‌دانند.

شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

یک نمونه از سطح رئالیسم موجود در شبیه‌ساز جدید پرواز، آن است که شرایط آب‌وهوایی آن آینه‌ای دقیق از شرایط دنیای واقعی است؛ چراکه این شبیه‌ساز از داده‌های جوی واقعی استفاده می‌کند.

ولاچ می‌گوید:

به‌لطف همگرایی فن‌آوری‌های جدید، ما در حال حاضر می‌توانیم جهان را به‌طرزی واقعی رندر کنیم تا کاربران متصل بودن را بیشتر احساس کنند. ابرها به صورتی هستند که ما آن را حجمی می‌نامیم؛ به این معنی که آن‌ها سه‌بعدی هستند.

زمانی که از میان ابرها پرواز می‌کنید، موتور شرایط جوی ابرهای سه‌بعدی نشان می‌دهند. اگر خورشید پشت سرتان باشد و باران در جلو، رنگین‌کمان خواهید دید... همه‌چیز به‌شدت واقعی است.

با قرار گرفتن عناصر در کنار یکدیگر، مایکروسافت متوجه لزوم حضور کاربران در روند کار شد. در سه سال گذشته، مایکروسافت اقدام به برپایی بحث‌هایی در انجمن‌ها و شناسایی این نیازها کرده بود. سپس، در نمایشگاه E3 (نمایشگاه سرگرمی‌های الکترونیکی) در ماه ژوئن سال 2019، مایکروسافت اعلام کرد که شبیه‌ساز پرواز جدید در سال 2020 و ابتدا روی کامپیوترهای شخصی و سپس، روی Xboxها، در دسترس خواهد بود.

به‌طور هم‌زمان، آن‌ها کاربران را به رویداد اینسایدر خود دعوت کردند تا ضمن تعامل با تیم توسعه به‌شکل‌گرفتن بازی کمک کنند. سپس در ماه سپتامبر، در رویداد پیش نمایش مایکروسافت، کوستا، آیتون و مدعوین دیگر اقدام به یک پرواز آزمایشی کردند.

کمبود خلبان

کوستا می‌گوید:

من با این نگرانی به رویداد آمدم که مایکروسافت دقیقا همان FSX 2 را با گرافیک بهتری رونمایی می‌کند. اما زمانی که از رویداد بیرون می‌آمدم کاملا تحت‌تاثیر فاصله‌ی زیاد شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت با FSX قرار گرفته بودم. صفحه‌ی کاملا جدیدی برای شبیه‌سازی پرواز ورق خورده است.

شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

آیتون هم می‌گوید این شبیه‌سازی به‌قدری واقعی است که به‌راحتی می‌توان فراموش کرد که شما مشغول دیدن یک ویدیوی CGI با کیفیت بالا هستید:

به‌عنوان یک پری-آلفا، این کار بسیار جالب‌توجه است. کیفیت پلتفرمی که ما در رنتون تجربه کردیم، در هیچ شبیه‌سازی دیگری برای کامپیوترهای رومیزی تکرار نشده است.

فراتر از راه‌اندازی مجدد سیستم شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت، این داستان بعد دیگری هم دارد که به‌شدت به آینده‌ی سفر هوایی در جهان واقعی مربوط است. با شدت گرفتن ترافیک پرواز و دو برابر شدن آن در 20 سال آینده، کمبود خلبان به‌شدت احساس می‌شود. شبیه‌سازهای پرواز ابزاری کمکی برای پرورش استعدادهای آینده برای خلبانی هستند؛ عاملی که خدمه‌ی پرواز خطوط هوایی از آن آگاه هستند.

ماری استراید، خلبان جنگنده و مربی خلبانی در خطوط هوایی اسکاندیناوی SAS می‌گوید:

چندین مهارت برای خلبانان لازم است که می‌توان در این نوع از فن‌آوری شبیه سازی پرواز آن را تمرین کرد. برای نمونه، هماهنگی دست و چشم، انجام چند کار مرتبط با پرواز به‌صورت هم‌زمان و اسکن و تفسیر ابزار. من چند نامزد خلبانی را می‌شناسم که مدت‌ها پیش از آنکه آموزش واقعی خود را شروع کنند به هواپیما و پرواز علاقه‌مند شده بودند. زمانی که خیلی جوان‌تر از آن بودند که خود به‌تنهایی پرواز کنند، بسیاری از آن‌ها وقت خود را صرف این نوع از بازی‌ها می‌کردند و مشتاق یادگیری درباره‌ی هواپیما و پرواز بودند.

نسل بعدی خلبانان

یک مثال خوب از این همکاران، دانیل اندرسون، همکار استراید است که افسر اول شرکت هواپیمایی SAS است و از شبیه‌ساز پرواز MS برای تمرین در هنگام حضور در مدرسه‌ی آموزش پرواز استفاده می‌کرد. او می‌گوید:

با افزایش یافتن سطح واقعیت این بازی‌ها، امکان تجربه و تمرین دامنه وسیع‌تری از شرایط واقعی زندگی مهیا می‌شود که می‌تواند آموزش‌های روتین پرواز را تکمیل کند.

شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

نسل بعدی خلبانان، با نگاهی به آینده و زمانی که هواپیماهای برقی وارد خط تولید شوند، تلاش می‌کنند تا از روش‌های بازی دیجیتالی استفاده کنند و این کار را، یک گزینه‌ی طبیعی می‌دانند. استراید می‌گوید:

مهارت‌های حاصل از بازی شبیه‌سازهای پرواز در خانه را می‌تواند مرتبط با یادگیری مدیریت برخی از جنبه‌های هواپیماهای مسافربری امروزی دانست. این روش، با استفاده از نرم‌افزار مناسب و تنظیمات سخت‌افزاری متناسب و نیز، درک نظری صحیح از آن‌ها، به‌خوبی می‌تواند راه مفیدی برای کسب برخی از مهارت‌های مورد نیاز باشد.

پیچیدگی هواپیماهای فعلی و آینده، ما را به انجام تحولاتی در آموزش مبتنی‌بر شبیه‌سازی تقویت‌شده و افزایش‌یافته سوق می‌دهد و با توجه به هزینه و در دسترس نبودن شبیه‌سازی پرواز در مقیاس کامل، ممکن است این موضوع به‌شکل شبیه‌سازی پرواز در مقیاس کوچک، شامل نرم‌افزارهای کامپیوتری برای تمرین‌های روتین در مواردی مانند برخورد با شرایط آب و هوایی شدید، تحقق یابد؛ یعنی زمانی که واکنش خلبانان باید فوری و درست باشد.

این همگامی بین شبیه‌ساز پرواز و یک مسیر حرفه‌ای در دنیای واقعی حمل و نقل هوایی در مایکروسافت فراموش نشده است. نویمان می‌گوید:

ما در وهله‌ی اول، مشغول ساخت محصولی برای یادگیرندگان هستیم.

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو قیمت بلیط‌ها فروشنده‌های معتبر را با یکدیگر مقایسه کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه‌جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه