چطور در سفر از سلامتی و امنیت خود مراقبت کنیم؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
چطور در سفر از سلامتی و امنیت خود مراقبت کنیم؟

سفر در کنار جذابیت‌هایی که دارد، ما را بیشتر از همیشه در معرض خطر و بیماری قرار می‌دهد. با رعایت این نکات، سفری امن و بی‌خطر دارید و سالم به خانه برمی‌شد.

سفر کردن فرصتی بی‌نظیر برای استراحت، تماشای مقصدها و جاذبه‌های جدید و آشنایی با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم متفاوت است. با وجود این همه هیجان و تنوع در سفر، بسیاری از افراد در طول سفر، جانب احتیاط را از دست می‌دهند و ممکن است مثل همیشه مراقب سلامتی و امنیت خود نباشند.

آگاهی در مورد مشکلاتی که ممکن است در سفر پیش بیاید و ایجاد آمادگی برای آن‌ها، کمک می‌کند که سفری همراه‌با امنیت کامل داشته باشید. بدون دغدغه و خطر به خانه برگردید و در طول سفر از وسایل خود به‌خوبی مراقبت کنید. در مورد مقدار پولی که همراه خود جابه‌جا می‌کنید مراقب باشید. تلاش کنید تا شبیه به گردشگران به نظر نرسید، چون این رفتارهای ناشیانه باعث می‌شود که هدف دزدها قرار بگیرید.

یکی دیگر از مسائل مهمی که در سفر همیشه باید در نظر داشته باشید این است که بیمه مسافرتی خوبی انتخاب کنید که خدمات پزشک را نیز پوشش دهد. ممکن است در طول سفر شرایطی برایتان پیش بیاید که به خدمات پزشکی نیاز پیدا کنید. برای حفظ سلامتی خود در سفر همیشه باید نکات متعددی را در نظر بگیرید که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

با درنظرگرفتن این سه روش و سه نکته، سفری امن و بی‌دغدغه داشته باشید و بدون بیماری و مشکل خاصی به خانه برگردید.

روش اول

حفاظت از پول و اشیای ارزشمند در طول سفر

چطور در سفر از سلامتی و امنیت خود مراقبت کنیم؟

۱. مخفی کردن پول

پول نقدی که به‌همراه دارید همیشه در جایی مخفی بگذارید و مقدار پول نقدی که همیشه همراه خود می‌برید را محدود کنید. همراه داشتن پول نقد زیاد و نشان دادن آن در اماکن عمومی باعث می‌شود که هدفی راحت و بی‌دردسر برای دزدها باشید. از اینکه مقدار زیادی پول نقد را از جیب یا کیف پول خود بیرون بیاورید، تا حد امکان خودداری کنید. به‌جای این کار، مقدار کمی پول نقد در جیب یا کیف خود بگذارید و فقط هر چقدر از آن پول که نیاز دارید، بیرون بیاورید.

موقع پول گرفتن از دستگاه‌های خودپرداز بسیار مراقب باشید. در چنین شرایطی ممکن است افرادی پشت شما قرار بگیرند و پولی که بر می‌دارید را از شما بدزدند و فرار کنند. یا شاید از جیب پشتی شما پولی بردارند.

اگر به کشور دیگری غیر از کشور خودتان سفر کرده‌اید که واحد پول متفاوتی دارد، از پول رایج همان کشور استفاده کنید. با این کار، تراکنش‌های مالی شما راحت‌تر انجام می‌شود و علاوه بر این باید بدانید که پول یک کشور خارجی، بیشتر از هر چیز دیگر توجه دزدها را جلب می‌کند.

۲. جدا کردن پول و اسناد

پاسپورت، اسناد و مدارک مهم، کارت‌های اعتباری و پول نقد خود را در جاهای متفاوتی بگذارید. برای مثال، مقداری پول نقد در کیف پولتان بگذارید. مقداری پول و کارت بانکی را در جیب یا کیف پول دیگری قرار دهید. مقدار کمی پول نقد در کیف دستی یا ساک سفری‌تان قرار دهید. به این ترتیب، همه پول‌ها و اسناد و مدارک مهم‌تان همگی در یک‌جا قرار ندارند.

موقع پرواز، پاسپورت خود را جدا از کیف پول و کارت اعتباری خود نگه دارید. وقتی به هتل رسیدید، پاسپورت‌تان را در گاوصندوق بگذارید و در آن را قفل کنید.

متاسفانه گاوصندوق‌ها در بعضی از هتل‌ها، صددرصد قابل‌اطمینان نیستند. به همین دلیل اگر واقعا نگران بعضی از وسایل و مدارک و کارت‌های خود هستید، خودتان مراقب آن‌ها باشید. همیشه کپی از مدارک مهم، کارت‌های شناسایی، کارت‌های اعتباری و سایر اسناد و مدارک مهم خود نگه دارید. در صورتی که آن‌ها را گم کنید این کپی به کارتان می‌آید.

۳. حمل اشیای مهم در کیف دستی

چطور در سفر از سلامتی و امنیت خود مراقبت کنیم؟

موقع سفر، وسایل ارزشمند و اشیای مهم خود را در کیف دستی نگه دارید. بهتر است که زیورآلات و جواهرات گران‌قیمت خود را در خانه بگذارید و اصلا با خودتان به سفر نبرید. ولی اگر اصرار دارید که حتما این وسایل را همراهتان ببرید، همیشه آن‌ها را همراه خودتان و در کیف دستی قرار دهید. آن‌ها را در کیف‌ها و چمدان‌های عادی سفرتان نگذارید چون به‌راحتی قابل دزدیده شدن و قابل پیدا کردن است. وقتی به هتل رسیدید، اشیای ارزمند خود را در گاوصندوق اتاق بگذارید.

۴. حمل ضروریات در کیف پول

فقط چیزهای ضروری را در کیف پول خود حمل کنید. اوراق شناسایی غیرضروری مانند کارت‌های امنیتی محلی و... را که در سفر به آن نیاز ندارید، در خانه بگذارید. می‌توانید از سایر اسناد و مدارک مهم یک کپی تهیه کنید. مثلا کپی از کارت بیمه سلامت و به‌جای اینکه کارت اصلی را همراه ببرید، کپی آن را همراه داشته باشید.

سایر مداک مهمی که همراه‌تان دارید در یک کیف پول یا کیف مدارک مطمئن قرار دهید و تا جایی که ممکن است، کمتر آن‌ها را از کیف بیرون بیاورید. هرگز با کارت حسب پس‌انداز خود سفر کنید. از پول نقد، چک مسافرتی یا کارت‌های اعتباری استفاده کنید. همیشه مراقب کیف پول خود باشید و برای مدت طولانی آن را بدون توجه رها نکنید.

۵. نگه‌داری وسایل گران‌قیمت در گاوصندوق هتل

اشیا و وسایل ارزشمند و گران‌قیمت خود را در گاوصندوق اتاق‌تان در هتل قرار دهید و وقتی خودتان در اتاق نیستید در آن را قفل کنید. لپ‌تاپ، زیورآلات، پاسپورت، پول نقد اضافه و اسنادی که اطلاعات شخصی و مهم در آن است باید در گاوصندوق هتل یا گاوصندوق مخصوص اتاقتان قرار بگیرد.

این وسایل مهم را در ساک و چمدان عادی سفرتان قرار ندهید به‌خصوص وقتی که قرار است از اتاق خارج شوید. این وسایل فقط زمانی امنیت کافی دارند که در جایی قفل شده باشند. اگر گاوصندوق هتل امن به نظر نمی‌رسد و از اینکه وسایل خود را در اتاق رها کنید و بروید احساس خوبی ندارید، وسایل مهم را همراهتان ببرید.

امنیت سفر

۶. حفاظت از دیوایس‌ها

از دیوایس‌ها و وسایل الکترونیکی خود با رمز‌های قوی حفاظت کنید. حتما برای وسایل خود مثل گوشی، لپ‌تاپ و سایر دیوایس‌های الکترونیکی رمزهای قوی و غیر قابل حدس زدن بگذارید. به ان ترتیب، وسایلتان حتی اگر دزدیده شوند، دزدها به‌سختی به حساب‌های شخصی و اسناد خصوصی شما دسترسی خواهند داشت. قبل از اینکه از دیوایس‌های خود فاصله بگیرید، از حساب‌های مختلفی که دارید خارج شوید.

دنبال اپلیکیشن‌هایی بگردید که برای وسایل شما امنیت مضاعفی ایجاد می‌کنند. اپلیکیشن‌های ضدسرقت زیادی طراحی شده‌اند که می‌توانید تعدادی از آن‌ها را امتحان کنید.

موقع استفاده از وای‌فای عمومی مراقب باشید. بعضی از هکرها می‌توانند از این طریق به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند.

روش دوم

توجه به احتیاط‌های حفظ امنیت شخصی

چطور در سفر از سلامتی و امنیت خود مراقبت کنیم؟

۱. پیگیر اخبار قبل از سفر

قبل از سفر و خروج از کشور خودتان، اخبار را بررسی کنید. اخبار مقصد را بررسی کنید و توصیه‌هایی که از طرف دولت برای سفر به مقصدهای خاص می‌شود، در نظر بگیرید. از سفر کردن به مناطقی که احتمال خطر در آن‌ها وجود دارد، اجتناب کنید. جنگ‌های داخلی و خارجی، افزایش جرم و جنایات یا حوادث و رویدادهای طبیعی هر زمان از سال و در هر کشوری ممکن است اتفاق بیفتد. در مورد شرایط مقصد سفرتان آگاه باشید و حتما در مورد آن از قبل تحقیق کنید.

۲. اطلاع‌رسانی در مورد سفر در شبکه‌های اجتماعی

غیبت و عدم حضورتان را در شبکه‌های اجتماعی به اطلاع عموم مردم نرسانید. خبر دادن از برنامه سفرتان در توییتر، فیسبوک و اینستاگرام به دزدها هشدار خواهد داد که خانه شما برای مدتی طولانی، خالی است. اگر می‌خواهید در مورد سفرتان به دوستان و آشنایان اطلاع دهید و آن‌ها را در جریان خاطرات سفر بگذارید، صفحات خود را خصوصی کنید و اطمینان حاصل کنید که همه دنبال‌کنندگان خود را می‌شناسید. اگر با وجود این کار، هنوز هم در شبکه‌های اجتماعی احساس امنیت نمی‌کنید، تصاویر سفرتان را بعد از بازگشت با دیگران به اشتراک بگذارید.

۳. لباس پوشیدن مثل اهالی

سعی کنید مثل اهالی لباس بپوشید و خودتان را با فرهنگ منطقه وفق دهید. دوربین‌های بزرگ، کیف‌های مخصوص ساحلی، کلاه‌های لبه‌دار و لبا‌س‌هایی با رنگ‌های خاص و شاد، کاملا مشخص می‌کند که شما یک گردشگر هستید. همین مسئله باعث می‌شود که هدف دزدها و جیب‌برها قرار بگیرید. سعی کنید تا جایی که ممکن است توجه دیگران را به خودتان جلب نکنید. دوربین خود را در کیف مخصوص دوربین حمل کنید و تا جایی که می‌توانید سعی کنید با فرهنگ محلی خو بگیرید.

۴. سفر گروهی و اجتناب از تنهایی

سعی کنید تا جایی که ممکن است با گروه همسفران خود بمانید و تنهایی در اطراف پرسه نزنید. کشف کردن مکان‌های جدید آن هم به‌تنهایی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است، ولی ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهد. همیشه همراه‌با یک گروه بمانید به‌خصوص وقتی قرار است در جاهای خلوت‌تر دور بزنید. شب‌ها تا جایی که ممکن است از هتل محل اقامت خود دور نشوید.

از مناطقی که تاریک و خلوت هستند دور بمانید و بعد از تاریکی از سواحل فاصله بگیرید. حتما به دوستان و خانواده خود در مورد مسیر سفر و جاهایی که می‌روید اطلاع‌رسانی کنید.

وقتی به کشورهای خارجی سفر می‌کنید، همیشه باید بلد باشید که چطور با پلیس محلی تماس بگیرید.

به ندای درونی و حسس ششم‌تان گوش دهید. اگر در یک محیط جدید احساس راحتی و امنیت نمی‌کنید، از آنجا دور شوید.

امنیت سفر

۵. استفاده از کیف مناسب

از کیف‌های یک طرفه و کیف دستی استفاده کنید تا از شر جیب‌برها در امان بمانید. کیف‌های شل یا کیف‌های دوشی هدف خوبی برای جیب‌برها هستند. دسته آن‌ها به‌راحتی قابل بریدن است و فرد مجرم بدون اینکه دیده یا شناخته شود می‌تواند به داخل جمعیت فرار کند و ردی از خود به‌جای نگذارد.

از کیف‌هایی استفاده کنید که بند آن‌ها یک طرفه روی بدنتان قرار می‌گیرد و با شما فاصله ندارد. کیف پول خود را به‌جای جیب پشتی، در جیب جلویی کت نگه دارید. همچنین، می‌توانید از کوله‌پشتی‌های مخصوص سفر استفاده کنید که دزدگیر دارد.

۶. حفظ هوشیاری و اجتناب از حواس‌پرتی

در طول سفر هشیار باقی بمانید و سعی کنید تا جایی که ممکن است حواستان پرت نشود. وقتی در یک مکان جدید قرار می‌گیرید، به‌راحتی امکان دارد که حواستان پرت شود. چون معمولا چیزهای زیادی برای دیدن و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که هدفی راحت و بی‌دردسر برای دزدها باشید.

همیشه موقع گشت‌وگذار حواستان را جمع کنید. با انجام کارهایی مثل فیلم گرفتن، پایین نگاه کردن برای مدت طولانی، وب گردی و... حواستان را پرت نکنید. برای اینکه همیشه دور از خطر بماند، باید حواستان کاملا جمع باشد.

روش سوم

سالم ماندن در سفر

چطور در سفر از سلامتی و امنیت خود مراقبت کنیم؟

۱. تحقیق در مورد مشکلات مرتبط با سلامتی در مقصد مورد نظر

قبل از سفر در مورد نگرانی‌هایی که برای سلامتی شما در مقصد مورد نظرتان وجود دارد تحقیق کنید. در مورد مقصد سفرتان جزئیات را بررسی کنید، به این ترتیب می‌دانید که در طول سفر باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید. برای نمونه، در مورد مسائلی مثل وجود مارهای سمی و عنکبوت‌ها، جرایم محلی و امنیت آب‌ آشامیدنی در سفر اطلاعات کافی کسب کنید. با در نظر داشتن این نکات، سفرتان بی‌خطر و سالم طی خواهد شد.

۲. چک‌آپ قبل از سفر و دریافت واکسن‌های مورد نیاز

قبل از سفر به پزشک مراجعه کنید و وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید. به‌خصوص اگر قرار است برای مدت طولانی در سفر باشید و به این ترتیب خیالتان راحت است که وضعیت سلامتی شما مشکلی ندارد. اگر قصد دارید به مقصدهایی سفر کنید که نیاز به واکسن‌های خاصی دارند، حتما قبل از سفر آن واکسن‌ها را به موقع دریافت کنید.

مدارک مرتبط با واکسیناسیون را همراهتان داشته باشید چون ممکن است نیاز شود.  

فکر بدی نیست که اسپری‌های ضدعفونی‌کننده دست همیشه همراهتان باشد. به‌خصوص در فرودگاه‌ها و جاهایی که رفت‌و‌آمد زیاد است.

۳. اطلاع از پوشش بیمه در سفر

با شرکتی که از آن بیمه سلامت تهیه کرده‌اید مشورت کنید و پوشش بیمه را بررسی کنید. دریافت خدمات پزشکی در خارج از کشور ممکن است بسیار پرهزینه باشد یا در برخی مقصدها پیدا کردن آن سخت و غیرممکن باشد. حتما بیمه مسافرتی مناسبی تهیه کنید که موارد پزشکی را هم پوشش دهد. این بیمه در چنین شرایطی می‌تواند به دادتان برسد و کارتان را راه بیندازد. قیمت بیمه‌نامه‌ها و پوشش‌دهی آن‌ها متنوع است. بهترین گزینه را انتخاب کنید. این بیمه در طول سفر می‌تواند از هزینه‌های سرسام‌آوری پیشگیری کند.

امنیت سفر

۴. همراه داشتن نسخه‌های قبلی

در ظرف‌های مشخص، داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده و باید مصرف کنید، همراهتان ببرید. روی ظرف مخصوص داروها نام خود، پزشک و دوز مصرف داروها را بنویسید تا مشکلی برای پرواز پیدا نکنید. داروهای خود را در مکان امنی بگذارید.

اگر قرار است برای مدت طولانی‌تری سفر کنید، حتما مقدار داروی مورد نیازتان برای تمام طول سفر را همراه داشته باشید. چون ممکن است پیدا کردن داروی مورد نظر یا تهیه آن در کشور مقصد سفرتان، سخت باشد. اگر مستعد بیماری حرکت یا ماشین‌زدگی هستید، داروهای بدون نسخه را برای این مشکلتان از قبل تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه