زیباترین شهرهای قدیمی اندونزی را بشناسید

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
زیباترین شهرهای قدیمی اندونزی را بشناسید

اندونزی کشوری پهناور است و شهرهای قدیمی زیادی دارد. مهم‌ترین ویژگی این شهرهای قدیمی، وجود بناهایی تاریخی به سبک معماری اروپایی است.

اندونزی کشوری پهناور و از نظر جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوع است. در سوماترا می‌توانید گوشه‌ای از اروپا را ببینید، پاریس جاوه و کلان‌شهرهای قرن هجدهمی تنها چند نمونه از شهرهای قدیمی اندونزی هستند که گشت‌وگذار در آن‌ها شما را به سفری در زمان می‌برد.

اندونزی تاریخچه‌ای طولانی و پرفراز و نشیب دارد. همین تاریخ پر فراز و نشیب باعث شده که آثار تاریخی و میراث ارزشمندی در این کشور بر جای بماند. بازدید از این شهرهای قدیمی و زیبا، شما را با رویدادها و ماجراهایی آشنا می‌کند که تاریخ و فرهنگ یک ملت را تشکیل داده‌اند.

اگر دوست دارید سفر به این شهرهای تاریخی را تجربه کنید، با کمک کجارو بهترین ??? ??????? را جست‌وجو و خریداری کنید. در کجارو تورهایی از معتبرترین آژانس‌های گردشگری برای سفر به گوشه و کنار دنیا ارائه شده است. با جست‌وجوی تورها می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین تور را متناسب با شرایط خود رزرو کنید.

دوران استعمار، نقشی بسیار مهم در تاریخ این کشور داشته است. هنوز هم بسیاری از ساختمان‌های قدیمی شهرهای اندونزی، به سبک معماری استعماری پابرجا باقی مانده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعضی از آن‌ها ساختمان‌های اداری هستند و بعضی دیگر به موزه و مرکز فرهنگی تبدیل شده‌اند.

در سراسر این مجمع‌الجزایر تعداد زیادی از این شهرها وجود دارد. هر کدام ویژگی‌ها و حال و هوای خاص خود را دارد. در ادامه با چند مورد از آن‌ها آشنا می‌شوید. در سفر به اندونزی می‌توانید برای بازدید از این شهرهای تاریخی برنامه‌ریزی کنید.

کوتا توا جاکارتا

زیباترین شهرهای قدیمی اندونزی

کوتا توا در سواحل شمالی جاکارتا قرار گرفته است. شهر قدیمی جاکارتا یا کوتا توا جاکارتا، زمانی یک مرکز تجاری بسیار شلوغ بود. یک بندرگاه بزرگ داشت که قطب حمل و نقل بسیار مهمی برای تاجران بین‌المللی به‌خصوص تاجران ادویه از کمپانی هند شرقی هلند بود. این کمپانی دفاتر مرکزی خود را در نزدیکی همین شهر ساخته بود.

در اوایل دهه ۱۶۰۰ میلادی، هلندی‌ها یک برنامه‌ریزی شهری بلندپروازانه برای ساخت این شهر ارائه کردند. این برنامه شامل ساخت قلعه‌ها و استحکامات، میدان‌های عمومی، کلیساها و سایر لندمارک‌های شهری بود.

بعضی از این بناها هنوز پابرجا هستند. تعدادی از آن‌ها به موزه و میراث فرهنگی تبدیل شده‌اند.

شهر قدیمی سمارانگ

زیباترین شهرهای قدیمی اندونزی

این محله کوچک در مرکز جاوه در دهه ۱۷۰۰ میلادی یک قطب نظامی و مرکز تجاری استعماری بود. آن را آمستردام کوچک می‌نامیدند. ساختمان‌های این منطقه نشانه‌ای از سبک معماری اروپایی در آن زمان است. این ساختمان‌ها دارای نماهای وسیع و سفید آجری هستند. درهای ورودی بزرگ دارند و پنجره‌های آن‌ها با شیشه‌های رنگی مزین شده است.

از جمله دیدنی‌های این منطقه باید به همین ساختمان‌های قدیمی و کلیساهای متعددی اشاره کرد که دارای گنبدهای زیبایی هستند.

شهر قدیمی باندونگ

زیباترین شهرهای قدیمی اندونزی

باندونگ یک شهر عالی برای علاقه‌مندان به مد و دارای معماری بسیار زیبا و چشمگیر است. این شهر را در دوران استعمار، پاریس جاوه می‌نامیدند. مقامات هلندی، قسمتی از اروپا را در این شهر ساخته‌اند. هنوز ساختمان‌های قدیمی آن زمان در این شهر وجود دارد و به میراث تاریخی و فرهنگی و لندمارک‌های باندونگ تبدیل شده است.

خیابان براگا یکی از مراکز فرهنگی این شهر قدیمی است. در اطراف آن ساختمان‌های دیدنی زیادی وجود دارد که بیشتر آن‌ها به کافه و رستوران تبدیل شده‌اند. خیابان آسیا افریقا هم یکی دیگر از خیابان‌های دیدنی این شهر است که در آن ساختمان‌های زیبای دوران استعمار قرار دارد. بعضی از آن‌ها به موزه و برخی دیگر به ساختمان‌های دولتی و دفاتر اداری تبدیل شده‌اند.

شهر قدیمی سورابایا

زیباترین شهرهای قدیمی اندونزی

سورابایا در شرق جاوه قرار دارد. این شهر زیبا زمانی یک بندر شلوغ بود و به‌عنوان یک مرکز تجاری و قطب حمل و نقل برای تاجرانی مورد استفاده قرار می‌گرفت که مسیر تجاری آن‌ها در سراسر این مجمع‌الجزایر بود. مسافران اروپایی و بعدهای ژاپنی‌ها این شهر را محل سکونت یا به‌عنوان محل اقامت موقتی خود انتخاب کرده بودند. به همین دلیل نشانه‌هایی از معماری آن‌ها در این شهر دیده می‌شود.

بعضی از این ساختمان‌ها هنوز هم پابرجا هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله یک هتل و یک کلیسای جامع. گشت‌وگذار در این شهر و دیدن این ساختمان‌های قدیمی، شما را به سفری در دل تاریخ اندونزی می‌برد.

خیابان مالیوبورو

زیباترین شهرهای قدیمی اندونزی

یوگیاکارتا را بیشتر از هر چیز به‌خاطر معبدهای باستانی‌اش می‌شناسند؛ ولی این شهر، یک منطقه قدیمی دیدنی و جذاب با معماری خاص دارد. ساختمان‌های قدیمی متعلق به دوران استعمار با سبک معماری خاصی که دارند، در سراسر این شهر پخش شده‌اند؛ ولی در خیابان مالیوبورو تعداد آن‌ها بیشتر است و معماری چشم‌نوازی دارند.

یک قلعه قدیمی هم در این شهر وجود دارد که متعلق به سال ۱۷۷۶ است. این قلعه در موقعیت مکانی خوبی واقع شده است و تسلط کاملی بر قصرهای اطراف دارد. امروزه ساختمان‌های قدیمی، قلعه‌ها و بناهای نمادین شهر به موزه و میراث فرهنگی و تاریخی تبدیل شده‌اند. البته این شهر لندمارک‌های دیگری هم دارد؛ مثلا بازارهای قدیمی، فروشگاه، اداره پست و... که همگی در همین ساختمان‌های قدیمی واقع شده‌اند.

شهر قدیم پالمبانگ

زیباترین شهرهای قدیمی اندونزی

پالمبانگ یکی از شهرهای پایتخت در جنوب سوماترا و قدیمی‌ترین شهر در کل مجمع‌الجزایر اندونزی است. اینجا یک مرکز ثابت و دائمی در مسیرهای تجاری بین چین، هند و بعدها کشورهای اروپایی بوده است. به همین دلیل تنوع فرهنگی قابل توجه و جذابی در این شهر دیده می‌شود.

تعدادی از بناهای نمادین شهر در کنار رودخانه‌ای ساخته شده‌اند و بسیاری از آن‌ها هنوز هم مورد استفاده قرار دارند. در حال حاضر شهرداری این شهر در یکی از همین ساختمان‌های قدیمی قرار دارد که در زمان حضور هلندی‌ها در منطقه ساخته شده است. بعضی از این ساختمان‌های قدیمی به موزه تبدیل شده‌اند. دریاچه‌ای در همین منطقه وجود دارد که اطراف آن پر از ساختمان‌های قدیمی مسکونی به سبک اروپایی و چندین کلیسا است.

شهر قدیم مدان

زیباترین شهرهای قدیمی اندونزی

مدان (Medan) بزرگ‌ترین شهر اندونزی است که در خارج از جاوه قرار دارد. این شهر، پویایی و تنوع شهرهای مدرن را دارد و در عین حال، جذابیت‌های تاریخی خود را حفظ کرده است. حتی با وجود پیشرفت‌های مدرن، هنوز هم از ساختمان‌های قدیمی شهر که در دوران استعمار و با سبک معماری خاصی ساخته شده‌اند، محافظت می‌شود. بیشتر این ساختمان‌ها در خیابان احمد یانی قرار دارد.

معماری ساختمان‌ها در شهر مدان نسبت به سایر شهرها، جدیدتر است. بیشتر خانه‌های قدیمی آن در اواخر دهه ۱۸۰۰ و اوایل ۱۹۰۰ میلادی ساخته شه‌اند. تاثیراتی از سبک‌های مختلف معماری را می‌توانید در این ساختمان‌های قدیمی ببینید. تالار قدیمی شهر، دفتر اداره پست و سایر ساختمان‌های اداری دوران استعمار هنوز هم پابرجا هستند. تعدادی از ساختمان‌ها نیز دارای معماری ترکیبی هستند؛ یعنی معماری آن‌ها با الهام از معماری اروپایی و محلی طراحی شده است و ویژگی‌های هر دو سبک معماری را دارد.

شهر قدیمی سالاتیگا

زیباترین شهرهای قدیمی اندونزی

شهر قدیمی سالاتیگا به‌خاطر آب و هوای عالی و موقعیت جغرافیایی بی‌نظیرش که در ارتفاعات زیبا و سرسبز واقع شده است، زمانی یک مقصد گردشگری عالی برای اهالی ثروتمند شهرهای یوگیاکارتا و سمارانگ بود. بیشتر بناهای ساخته شده در دوران استعمار که در این شهر قرار دارند، ساختمان‌های مسکونی هستند. علاوه بر این، تعداد زیادی ویلا و کلیسا هم در این منطقه ساخته شده است که سلیقه و سبک زندگی مالکان قبلی آن‌ها را نشان می‌دهد.

قدمت قدیمی‌ترین ساختمان این منطقه به دهه ۱۷۰۰ میلادی برمی‌گردد. هنوز تعداد زیادی از این ساختمان‌های زیبا و قدیمی، مزین کننده خیابان اصلی شهر هستند. از جمله خیابان‌های مهم شهر که این ساختمان‌های زیبا در آن تجمع بیشتری دارند، می‌توان به خیابان‌های دیپونگورو، سودیرمان، حسن‌الدین و... اشاره کرد.

سایر خیابان‌ها ساختمان‌های جدیدتری دارند که متعلق به قرن نوزدهم میلادی است. این بناها دارای معماری‌های متنوعی هستند که الهام‌گرفته از سبک‌های مختلف اروپایی مثل هنر نو و آرت دکو است.

شهر قدیم سولو

زیباترین شهرهای قدیمی اندونزی

شهر سولو برای مدت‌های طولانی یکی از مراکز مهم اداری و حکومتی در اندونزی بود. از زمان امپراتوری‌های قدیمی تا دوران استعمار، این شهر همواره اهمیت زیادی برای حاکمان منطقه داشته است. در طی سال‌ها و تحت حکومت امپراتوری‌ها و حکومت‌های مختلف، این شهر و اهالی آن تحت تاثیر فرهنگ‌های متنوع قرار گرفته‌اند. مثلا بسیاری از ساختمان‌های قدیمی حتی قصرهای پادشاهی، المان‌هایی از معماری اروپایی و طراحی هلندی دارند. در بسیاری از خیابان‌های اصلی شهر، تعداد زیادی ساختمان از دوران استعمار به جا مانده است که جزو بناهای نمادین و دیدنی شهر هستند.

این ساختمان‌ها با معماری خاص اروپایی، حال و هوای خاصی به این شهر قدیمی داده‌اند.

شهر قدیم کدیری

این شهر کوچم در جاوه مرکزی قرار دارد. کدیری زمانی کلان شهر و مرکز امپراتوری کدیری بود. علاوه بر این، در طی تاریخ به‌عنوان مرکز تجارت و تولید شکر و سیگار هم شناخته می‌شده است. خیابان دوهو در این شهر هم قبلا و هم الان، یک مرکز تجاری بوده و هنوز هم یکی از مناطق خرید پر جنب و جوش و شلوغ شهر است. ساختمان‌های قدیمی استعماری هم در اطراف آن قرار دارد.

بیشتر این ساختمان‌ها تغییر پیدا کرده‌اند؛ ولی برخی دیگر به شکل اصلی خود باقی مانده‌اند. با کمی فاصله از این خیابان یک کلیسای نمادین مشهور به کلیسای سرخ واقع شده است. در این کلیسا یک کپی هلندی و قدیمی از کتاب مقدس متعلق به سال ۱۸۶۷ نگهداری می‌شود که یک نسخه کمیاب است.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه