الواح هخامنشی به میهن بازگشت

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
الواح هخامنشی به میهن بازگشت

شب گذشته هواپیمای حامل ۱۷۸۳ لوح هخامنشی در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست و این الواح پس از کش‌وقوس‌های فراوان به میهن بازگشتند.

چهارمین مرحله گل‌نبشته‌های باروی تخت جمشید شامل ۱۷۸۳ لوح هخامنشی از موسسه شرق‌شناسی آمریکا شامگاه هشتم مهر ۱۳۹۸ با همراهی پروفسور کریستوفر وودز، رئیس مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو، پروفسور متیو استولپر، استاد آشوشناسی مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو و خانم لورا آلساندرا، امین اموال الواح تخت جمشید در مؤسسه شرق‌شناسی، از طریق فرودگاه امام خمینی وارد ایران شد.

همچنین، این مجموعه را به مقصد موزه ملی ایران همراهی کردند تا رئیس مؤسسه، چهارمین مجموعه این آثار را به مقامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تحویل دهند.

دکتر علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره بازگشت این آثار گفت:

با پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری، سرانجام ۱۷۸۳ لوح هخامنشی بازگردانده شد. البته هنوز حدود ۱۷ هزار گل نبشته سالم و قطعات شکسته در مؤسسه شرق‌شناسی نگهداری می‌شود که برای انتقال قطعی به ایران نیاز به اقدامات این موسسه برای دریافت مجوز از اوفک است.

دکتر مونسان در ادامه تصریح کرد:

الواح اداری باروی تخت جمشید حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد مدیریت منابع و راه‌ها، روابط اجتماعی و دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی است. موزه ملی ایران برای آشنایی بیشتر هنر دوستان با این مجموعه ارزشمند نمایشگاهی از آثار مذکور را در موزه ایران باستان برگزار خواهد کرد.

جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران، ضمن تبریک این موفقیت بزرگ در حوزه فرهنگی کشور اعلام کرد:

شامگاه هشتم مهر ۱۳۹۸، گل‌نبشته‌های باروی تخت جمشید پس از ۸۴ سال به کشور برگردانده شد و با همراهی اسکورت ویژه به سلامت وارد موزه ملی ایران شد که با توجه به علاقه‌مندی دوستداران این آثار تاریخی، الواح هخامنشی رسیده به موزه ملی ایران، چهارشنبه دهم مهر در این موزه رونمائی می‌شوند.

پیش‌تر نیز در سه مرحله در سال‌های ۱۳۲۷ (۱۷۹ قطعه)، ۱۳۲۹ (۳۷ هزار قطعه) و ۱۳۸۳ (۳۰۰ قطعه) بخش‌هایی از این مجموعه به ایران بازگردانده شده بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه