برپایی نمایشگاه قلم‌زنی با الهام از نقوش اساطیری

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش سه شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
برپایی نمایشگاه قلم‌زنی با الهام از نقوش اساطیری

نمایشگاه دست‌سازه‌های فلزی با نام «جانی دوباره» با الهام از اساطیر اقوام آریایی ساکن ایران زمین در هزاره نخست قبل از میلاد، در گالری مس‌نگار برپا می‌شود.

گالری مس‌نگار که با رویکرد معرفی گونه‌های مختلف هنرهای صناعی ایران فعالیت می‌کند، این بار نمایشگاهی از آثار ثریا محمدی را تدارک دیده که روز جمعه ۲۱ دی ساعت۱۶ افتتاح می‌شود و طی چهار روز میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. ثریا محمدی درباره این نمایشگاه گفت:

در طول تاریخ، تزیین چه به صورت زیور برای زن و مرد و چه به شکل لوازم کاربردی روزمره همواره جایگاه ویژه‌ای داشته و یکی از نخستین دلایل پیدایش هنر تمایل ذاتی انسان به زیباتر کردن خود و زندگی اطرافش بوده است.

وی در مورد هنر دوران باستان و تحقیقات صورت گرفته در این مورد اشاراتی کرد اما دوران پیش از آن، بخصوص هزاره اول قبل از میلاد، را دوره‌ای تاریک از لحاظ اطلاعات و تحقیقات دانست. محمدی این موضوع را دلیلی بر ارائه نتایج تحقیقات خود در قالب کتابی مجزا در دوره دکتری خود، در باره اقوامی که در این بازه زمانی وارد ایران شده و سکنی گزیده و آثار قلم‌زنی، جواهرسازی و فلزکاری قابل توجهی بر جای گذاشتند، دانست. این هنرمند قلم‌زن، سکاهای آریایی نژاد و اقوام لرستان با مفرغ‌های بی‌نظیرشان را دو قومی معرفی کرد که مورد بررسی دقیق، قرار داده و به این نتیجه رسیده است که این اقوام با سبک جانوری و انتزاعی شگفت‌انگیزشان علاوه بر تأثیر و تأثر بر یکدیگر، پایه‌گذار هنر شکوهمند هخامنشی و ادوار بعدی نیز بوده‌اند. محمدی بر هنر قلم‌زنی در عصر حاضر بویژه در ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های صنایع‌دستی تاکید کرده و پس از سالها تلاش برای شناخت این حوزه،  لزوم نوآوری و ایجاد تحول خصوصاً در مورد طراحی در قلم‌زنی و برجسته‌کاری برای تداوم این هنر اصیل را یادآور شد.

وی به تکراری بودن طرح‌ها و الگوهای قلم‌زنان در سالیان طولانی اشاره کرد و با این شیوه، هنرجویان هر استاد را در نهایت، نمونه‌ای تازه‌کار از سبک استاد خود دانست. این هنرمند قلم‌زن، اجرای ایده‌ها و طرح‌هایی متفاوت با آنچه تاکنون به عنوان قلم‌زنی دیده‌ایم را تنها راه نجات‌بخش هنر فلزکاری دانست. وی ارائه طرح‌های جدید خود را نتیجه سال‌ها تلاش و کوشش و تحقیق نظری در این حوزه دانست که در نهایت به کشف و شناخت روش ساخت و بازنمایی برخی از آنها با الهام گرفتن از سبک منحصر به فرد این هنرمندان، منجر شده است. محمدی گفت:

تمامی این آثار بر روی ورق مس و با تکنیک برجسته‌سازی «جُنده‌کاری» ساخته شده‌اند که برای هر نمونه نیاز به چند بار قیرگیری از رو و سپس پشت ورق بوده و فرم‌دهی اشکال با کمک قلم‌ها و چکش‌های فلزی، چوبی و لاستیکی در ابعاد و اشکال مختلف صورت گرفته است.

وی این دوره از تاریخ ایران را با وجود جذابیت‌های فراوانش نسبت به دوره‌های تاریخی دیگر، کمی ناشناخته و خاموش معرفی کرد و ابراز امیدواری کرد این دوره هرچه بیشتر مورد توجه پژوهشگران در حوزه‌های مختلف قرار گیرد و برای آیندگان تصویری روشن و شفاف بر جای گذارد.

گالری مس‌نگار در خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، کوچه حکیم اعظم، مجتمع پارک پرنس، واحد تجاری شماره پنج قرار دارد.

عکس از خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه